دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوامل موثر در کاهش استرس قبل امتحان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

برای کاهش استرس قبل از امتحان باید از تکنیک های موثری استفاده کنید. برای اینکه در جلسات امتحانی موفق عمل کنید و تمرکز بیشتری داشته باشید، باید برنامه ریزی درست داشته و به شکل هوشمندانه ای درس بخوانید. در این مقاله به شیوه های مهمی برای رفع این موضوع اشاره می کنیم.

با شروع سال تحصیلی و آغاز شدن فصل امتحانات، دانش آموزان و دانشجویان باید برنامه ریزی های بهتری برای امتحانات خود داشته باشند. همه ما تجربه شب های امتحان را داشته ایم که به دلیل وجود استرس موجب می شود، تمرکز خود را از دست می دهیم. وجود استرس و عدم تمرکز می تواند در جلسه امتحان موجب اتلاف وقت شما نیز باشد. تکنیک هایی که برای کاهش استرس قبل از امتحان وجود دارد، می تواند به کنترل این دسته از احساسات بیشتر کمک کنند. در این مقاله به این تکنیک ها اشاره می کنیم.

استرس قبل از امتحان

روش های کاهش استرس قبل امتحان

اگر در آستانه امتحانات هستید و هنوز هیچ کاری انجام نداده اید، باید این مقاله را مطالعه کنید. زیرا با خواندن این مقاله می توانید در جلسات امتحان بازخورد بهتری داشته باشید. اگر شما نیز در جلسه های امتحانی دچار اضطرابی شدید هستید، برای غلبه کردن بر این اضطراب باید از برانگیزاننده ها استفاده کنید. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد، اضطراب می تواند مولفه ژنتیکی نیز داشته باشد. در واقع افرادی که والدین سخت گیرتر و مضطربی دارند، بیشتر در معرض این نگرانی ها قرار می گیرند.

استرس هنگام امتحانات

نشانه ها و علائم اضطراب:

پیش از اینکه به دنبال درمان این دسته از اضطراب ها باشید، باید نشانه ها و علت های زمینه ای آن را پیش بینی و شناسایی کنید. در بسیاری از موارد هیچ نشانه تشخیصی دقیقی برای این دسته از بیماری ها وجود ندارد. اما می توان گفت زمانی که تشویش و اضطراب زیادی در جلسه امتحان دارید، و این اضطراب به نحوی است که عملکرد شما در امتحان را تحت تاثیر قرار می دهد.

استرس امتحان

گاهی این نگرانی ها موجب می شود، تا شب خوبی را پیش رو نداشته باشید، و حتی در زمان خواب نیز می تواند اختلال هایی برای شما ایجاد کند. برخی از افراد می گویند استرس شب امتحان موجب شده تا اشتهای کمی نیز داشته باشند. آن ها نمی توانند فعالیت های مورد علاقه شان را انجام دهند. اگر این اتفاق ها متمادی است، و موجب می شود، شما عملکرد مناسبی در امتحان نداشته باشید در واقع دارای اضطراب دوران امتحان هستید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کاهش دادن استرس قبل امتحان

به طور کلی هیچ گونه نشانه رسمی برای تشخیص این دسته از اضطراب ها وجود ندارد. اما می توان گفت این اضطراب نیز همانند استرس دارای نشانه های مشترکی است. خالی شدن ذهن هنگام امتحان و یا محو شدن آن از ذهن می تواند یکی دیگر از نشانه های این اضطراب در افراد باشد.

سردرد، تهوع، تعریق زیاد، افزایش ضربان قلب، شکم درد، احساس گیجی، سردرگمی و … از دیگر نشانه های جسمی این اضطراب است. این اضطراب و استرس در افراد می تواند نشانه های روانی زیادی نیز داشته باشد. خشم زیاد، ناتوانی فکری، افکار منفی، ترس، حمله عصبی و … از نشانه ها روانی مهم در این مورد می باشند.

استرس شب امتحان

غلبه بر استرس امتحان:

برای غلبه بر استرس قبل از امتحان باید از تکنیک هایی که در این مقاله بیان می شود، استفاده کنید. این دسته از تکنیک ها شامل راهکارهای غلبه بر اضطراب هستند که حتی می توانید در دیگر موارد نیز از آن استفاده کنید. این تکنیک ها شامل راهکارهای کاهش استرس کنکور نیز می باشند.

خواب کافی:

خواب کافی یکی از موارد تعدیل کننده میزان استرس شما در زمان امتحانات می باشد. عادت های در نوع عملکرد فرد می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. خواب مناسب برای قبل از امتحان ۸ ساعت است. اگر خواب کافی پیش از امتحان داشته باشید، می توانید با تمرکز بیشتری بر روی درس ها پاسخ دهید. برای این منظور باید از نوشیدن قهوه در آن شب خودداری کنید، همچنین باید مواد غذایی و نوشیدنی های خواب آور میل کنید، تا خواب راحت تری داشته باشید. افراد برای کاهش اضطراب امتحان باید به این موضوع توجه کافی کنند.

غلبه بر استرس امتحان

مشاوره:

اگر فکر می کنید، استرس غیر قابل کنترلی دارید باید به مشاوره مراجعه کنید، در این صورت می توانید با تکنیک های کنترل استرس با آن مقابله داشته باشید. مشاوران تحصیلی در این زمینه می توانند کمک های تاثیرگذاری ارائه دهند. در برخی از مشاوران مشاوران توصیه می کنند تا از داروهای ضد اضطراب استفاده کنید. در برخی از موارد شرکت در جلسات روان درمانی می تواند، به تکرار این دسته از رفتارها کمک کند و موجب شده تا شما توانایی کنترل اضطراب و استرس خود را داشته باشید.

استرس در جلسه امتحانی

تغذیه سالم:

یکی از راه های کاهش استرس پیش از امتحان داشتن تغذیه سالم است. تغذیه سالم در درس خواندن بسیار مهم می باشد. تحقیقات نشان می دهد، افرادی که تغذیه مقوی دارند و از مغزها استفاده می کنند، تمرکز بیشتری بر روی مطالعه دارند، از سویی تمرکز داشتن موجب کاهش اضطراب در شما خواهد شد. میان وعده ها در این مورد بسیار مهم هستند. از میان وعده های پروتئینی و کم چرب مصرف کنید. همچنین مصرف آب کافی نیز می تواند در این مورد مهم باشد.

استرس در زمان امتحان

ورزش کردن:

یکی دیگر از موارد کلیدی در کاهش استرس شما پیش از امتحان ورزش کردن است. جالب است بدانید تکنیک های مدیتیشن می تواند تاثیر زیادی کنترل این موارد داشته باشد.اگر اهل ورزش کردن هستید، نباید از تاثیرات آن غافل شوید. انجام چند تمرین سبک در این زمینه می تواند حال شما را بهتر کند و موجب می شود تا تمرکز بیشتری داشته باشید. همچنین ورزش کردن موجب افزایش اندروفین خون شما خواهد شد. این روش از روش های کاهش استرس امتحان رانندگی نیز می باشد.

مطالعه هوشمندان بیش از هر چیز می توانید این اضطراب را کنترل نماید. برای این منور باید وقت کافی برای رسیدگی به دروس داشته باشید. همچنین با یک برنامه ریزی درست و اصولی می توانید، با این مورد مقابله نمایید. مطالعه ای هوشمندانه است که در آن فرد هدف دقیق بر روی درس های خود دارد. او دروس را از ساده به دشوار شروع می کنید، ساعت استراحت کافی دارد، به نقاط شعف و قوت خود توجه می کند.

از دیگر تکنیک های موثری که می تواند برای کنترل استرس در زمان امتحانات مهم باشد، می توان به تمرین امتحان، تست زدن، خواندن نمونه سوالات، دوری از افرادی که به شمار اضطراب می دهند، تغییر دادن جای مطالعه، قرار گرفتن در محیط مناسب مطالعه، دوری از درس خواندن تمام وقت، برنامه ریزی، بیرون رفتن و قدم زدن اشاره کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *