دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های توصیه شده ساده برای درمان ریزش مو حیوانات

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با تمامی علل هایی که منجر به ایجاد ریزش مو در حیوانات می شود آشنا می کنیم و در ادامه راه هایی را خواهیم گفت که به درمان ریزش مو حیوانات کمک می کند و با استفاده از آن ها می توانید میزان ریزش مو حیوانات خود را به حداقل برسانید.

ریزش مو در هر حیوانی رخ می دهد و اگر حیوان خانگی دارد و متوجه این مشکل شده اید بهتر است به دنبال روش های درمانی باشید. در ادامه شما را با مطالبی در مورد علت ریزش مو و درمان ریزش مو حیوانات آشنا می کنم.

درمان ریزش مو حیوانات

درمان ریزش مو حیوانات با روش های موثر

ریزش مو یکی از مشکلاتی می باشد که ممکن است برای هر جانوری رخ بدهد و این مشکل یا به صورت اکتسابی بوده و یا به صورت ارثی می باشد. ریزش مو ارثی در میان جانوران معمولا با جهش های ژنتیکی و بیماری های ژنتیکی همراه خواهد بود ولی شایع نیست و بیش تر حیوانات دچار ریزش موی اکتسابی می شوند. قبل از این که راهی برای درمان ریزش مو پیدا کنید باید انواع این مشکل را بدانید.

ریزش مو ارثی

این نوع ریزش موها بیش تر در میان اسب ها، خوک ها، سگ ها و گربه ها رایج می باشد. در واقع این مشکل از عدم رشد فولیکول های مو ایجاد می شود. در واقع حیوان در بدو تولد بسیار معمولی است ولی با گذر زمان و زمانی که به سن نوجوانی می رسد دچار مشکلات ریزش مو خواهد شد و رشد موهایش بسیار کم و کم تر می شود تا جایی که دیگر رشد نمی کند و حیوان دچار آلوپسی خواهد شد.

ریزش مو اکتسابی

این نوع از ریزش موها در بین حیوانات به دو دلیل التهاب در بدن و بیماری های غیر التهابی رخ می دهد. در واقع در این نوع ریزش موها حیوان مانند نوع قبلی با مو متولد می شود و یک سری از بیماری ها و مشکلاتی هستند که حیوان در طی زندگی دچار آن ها می شود و در نتیجه رشد موهایش دچار مشکل می شود. این مشکلات عبارتند از :

  • دمودیکوز
  • درماتوفیتوز
  • بیماری های پوستی که از طریق باکتری ها ایجاد می شود.
  • مسمومیت بر اثر جیوه، تالیوم و ید
  • قسمت های آسیب زا
  • شیمی درمانی
  • بیماری های التهابی پوستی
  • کم کاری تیروئید
  • کمبود پروتئین
  • افزایش بیش از حد استروژن در بدن حیوان

ریزش مو ارثی در حیوانات چگونه است؟

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ریزش مو موقتی

این نوع ریزش مو در سگ و گوسفند و اسب رخ می دهد و بیش تر در زمان بارداری و شیردهی می باشد. البته بیماری های التهابی نیز می تواند این نوع ریزش مو را برای حیوان ایجاد کند بنابراین باید بیش تر مراقب حیوانات خود باشید هر چند که این نوع ریزش مو غیر التهابی می باشد اما می تواند عفونت های پوستی را ایجاد کرده و وضعیت حیوان را رو به وخامت ببرد.

ریزش مو همراه با خارش

اگر احساس می کنید که حیوان شما به همراه ریزش مو دچار خارش نیز شده است باید ابتدا سعی کنید خارش او را برطرف کنید. خارش و درد همراه با ریزش مو نشان دهنده بیماری های التهابی می باشد. بیماری ها و عواملی که منجر به این نوع ریزش مو می شوند عبارتند از :

  • اصطکاک
  • درماتوفیتوز
  • بیماری های پوستی
  • بیماری های آلرژیک
  • نظافت بیش از حد

نشانه های ریزش مو حیوانات

نشانه های ریزش مو در حیوانات

یکی از سوال هایی که بسیاری از افراد از خود دارند این است که چگونه می توان متوجه این ریزش مو ها شد و جلوی آن را گرفت. جالب است بدانید که ریزش مو در حیوانات می تواند آشکار و یا پنهان باشد بنابراین تنها با توجه به حیوان و زیر نظر گرفتن دقیق او می توانید این کار را انجام بدهید. چندین نوع ریزش مو وجود دارد و برخی از آن ها می تواند با تغییرات التهابی همراه باشد. در واقع باید سریع تر جلوی این مشکل را بگیرید در غیر این صورت حیوان شما ممکن است به بیماری های دیگری مانند عفونت های ثانویه و سبوره دچار شود.

برای تشخیص دقیق لازم است تا سریع تر به دامپزشک مراجعه کنید تا حیوان شما مورد بررسی قرار بگیرد. دامپزشک عواملی مانند طول و پیشرفت ضایعات، وجود خارش، ارثی بودن یا اکتسابی بودن ریزش مو، واگیر بودن یا نبودن بیماری، مشکلات غیر پوستی و عوامل دیگر را مورد بررسی قرار می دهد. در برخی از موارد نیاز است تا یک سری آزمایش ها انجام شود تا بتوانید علت دقیق ریزش مو را پیدا کنید.

درمان ریزش مو حیوانات در خانه

درمان ریزش مو حیوانات

اگر دامپزشک تایید کرد که سگ شما مشکل خاصی ندارد می توانید از روش هایی که در ادامه بیان می کنیم برای درمان ریزش موی حیوانات خانگی خود نظیر سگ و گربه استفاده کنید تا بتوانید میزان ریزش موی آن ها را به حداقل برسانید.

سرکه سیب

اگر مشکل ریزش موی حیوان خانگی شما عفونت و یا حساسیت می باشد بهتر است آن را با استفاده از سرکه سیب درمان کنید. سرکه سیب دارای ترکیبات بسیار خاصی می باشد و می تواند عفونت ها را سریعا از بین برده و ریزش مو را به حداقل می رساند. برای استفاده از این روش ساده باید مقدار برابری از آب و سرکه را با یک دیگر مخلوط کرده و درون اسپری آب بریزید و روی پوست سگ خود این مواد را اسپری کنید. برای این که درمان سریع تر پیش برود بهتر است ۲ بار در روز از این روش استفاده کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن های ضد خارش پوستی می باشد و می تواند خارش پوست حیوان خانگی شما را درمان کند و از ریزش بیش از حد موهای او پیشگیری خواهد کرد. استفاده از این روش بسیار ساده است و کافی است تا پوست حیوان خود را روزی دوبار با استفاده از این روغن چرب کنید و این درمان را تا یک هفته ادامه دهید. توجه داشته باشید برای استفاده از این روغن در غذای حیوان خانگی نیاز است تا با دامپزشک مشورت کنید و در صورت صلاحدید او این کار را انجام دهید.

آبلیمو درمانی برای ریزش مو حیوانات

آبلیمو

اگر ریزش مو حیوان خانگی شما در اثر کنه می باشد می توانید برای درمانش از آبلیمو استفاده کنید. در واقع آبلیمو می تواند خارش های ناشی از گزش این موجودات را به حداقل برساند بنابراین برای استفاده از این روش باید یک سری نکاتی را بدانید. مقداری آب لیمو را در آب جوش بریزید و اجازه دهید ۲۴ ساعت بماند. بعد از ۲۴ ساعت می توانید با استفاده از یک اسفنج این محلول را بر روی پوست حیوان خانگی خود بزنید و تا چند هفته باید از آن استفاده کنید. دقت کنید اگر زخمی روی بدن حیوان وجود دارد بهتر است با این مواد برخورد نداشته باشد.

روغن نارگیل

اگر حیوان خانگی شما به دلیل عفونت و خارش های ناشی از آن ریزش مو گرفته است می توانید برای درمانش از روغن نارگیل استفاده کنید. البته استفاده از این روغن به تنهایی توصیه نمی شود و حتما باید برای تاثیر گذاری بیش تر از روغن نارگیل به همراه روغن زیتون استفاده شود.

آلوئه ورا درمانی برای ریزش مو سگ ها

آلوئه ورا

آلوئه ورا می تواند بر روی پوست حیوانات تاثیر گذاشته و با نرم کردن آن ها از بروز خارش های پوستی پیشگیری خواهد کرد. ابتدا باید حیوان را به حمام ببرید و اجازه دهید موهایش خشک شوند و سپس برای درمان ژل آلوئه ورا را بدون هیچ واسطه ای به بدنش بزنید و تا زمان خوب شدن این کار را روزی یک بار انجام دهید.

جو دوسر

استفاده از جو دو سر برای درمان ریزش موها بسیار مناسب می باشد. در واقع این روش در صورتی کاربرد دارد که ریزش موی حیوان شما در اثر خارش باشد. بعد از این حمام قطعا ریزش موهای حیوان شما قطع خواهد شد. بهتر است تا زمانی که خارش ها از بین بروند روزانه یک بار این حمام را تکرار کنید.

شانه زدن مرتب

یادتان باشد که رعایت نظافت و حمام بردن و شانه زدن مرتب موی حیوانات کمک می کند تا سریع تر از شر ریزش مو و خارش رهایی یابند. در واقع حمام کردن و شانه زدن مرتب آن ها کمک می کند تا عوامل آلرژیکی سریعا از لای مو های آن ها جدا شوند و عوامل عفونتی که منجر به ریزش مو می شوند سریع تر از بین می روند.

درمان ریزش مو حیوانات

رژیم غذایی مناسب

همانطور که داشتن یک رژیم غذایی مناسب از ریزش مو در انسان پیشگیری می کند می تواند به درمان ریزش مو حیوانات نیز کمک کند. در واقع زمانی که رژیم غذایی حیوان شما سالم باشد به سلامت او کمک بسیار زیادی خواهد کرد و بدن او در برابر بیماری های باکتریایی و عفونی مقاوم تر شود.

همانطور که می دانید مو از پروتئین ساخته می شود و کمبود این ماده در رژیم غذایی حیوانات می تواند منجر به ریزش مو اکتسابی در آن ها شود. البته علاوه بر پروتئین ها اسید های چرب، کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، روی، مس، اسید فولیک، بیوتین و ویتامین های A، C، B12، B6 ،E و D نیز برای داشتن مو های سالم در حیوانات ضروری می باشد و باید در رژیم غذایی حیوان این مواد وجود داشته باشد. بهتر است برای داشتن یک رژیم غذایی از یک دامپزشک خوب در این زمینه کمک بگیرید.

امگا ۳

برای استفاده از این مکمل و درمان ریزش موهای حیوانات باید با یک دامپزشک مشورت کنید. مکمل ها می توانند بر داشتن موهای سالم به حیوان شما کمک کنند و امگا سه دارای یک خاصیت ضد التهابی است و از بروز التهابات و ریزش موهای التهابی پیشگیری خواهد کرد. انواع مختلفی از این مکمل ها وجود دارد و شما باید نوعی از آن را انتخاب کنید که حیوانتان راحت تر می تواند آن را استفاده کند.

رژیم غذایی مناسب و کاهش ریزش مو در حیوانات

نگهداری از حیوانات بسیار سخت است و باید نکات بسیار زیادی را در مورد آن ها بدانید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده مطالبی را در مورد نگهداری از بچه گربه و تربیت گربه مشاهده کنید. در واقع این نکات به شما کمک می کنند تا بتوانید بهتر از آن ها مراقبت کرده و نیاز های آن ها را رفع کنید و از بروز بیماری های مربوط به حیوانات و ایجاد شرایط بد پیشگیری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *