دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های تشخیص بیماری از ناخن

  • شقایق ایران دوست
  • ۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

تشخیص بیماری از ناخن کار بسیار ساده ای می باشد و کافی است نشانه هایی که در این مطلب برایتان بیان می نیم را جدی گرفته و بعد از مشاهده هر کدام به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص درست و به موقع زمان طلایی درمان را از دست ندهید.

تشخیص بیماری از ناخن کار بسیار ساده ای می باشد و کافی است شما به ناخن های خود نگاه کنید. هر تغییری روی ناخن ها می تواند نتایج بدی با خود به همراه داشته باشد و نشان از بیماری های خاصی باشد. در ادامه هر بیماری که می شود از روی ناخن به آن پی برد را بیان می کنیم.

تشخیص بیماری از ناخن

به گفته بسیاری از متخصصان ناخن ها می توانند زبان بسیاری از بیماری ها باشد و شما قبل از این که آزمایش بدهید می توانید بیماری های خود را تشخیص دهید. در واقع ناخن ها همان پوست بدن هستند ولی شکل دیگری دارند از یک نوع پروتئین مرده تشکیل شده اند. ناخن ها از سلول های ناخن رشد می کنند و این سلول ها در ابتدای ریشه ناخن قرار دارد. اگر بتوانید مواد مورد نیاز بدن را تامین کنید ناخن هایتان سالم و زیبا می مانند و در غیر این صورت تغییرات بسیار گوناگونی را روی آن ها مشاهده خواهید کرد. به طور کلی به دو روش می توانید از روی ناخن ها بیماری خود را تشخیص دهید. اولین روش تغییر رنگ روی ناخن ها بوده و دومین روش تغییر در شکل آن می باشد.

تشخیص بیماری از ناخن

شیار های طولی و عرضی

اگر به ناخن های خود دقت کنید و شیار های طولی روی آن دیده باشید باید میزان آن ها و تعداد ناخن هایی که به این مشکل دچار هستند را بشمارید. اگر بیش تر انگشتان شما چنین شیارهایی دارد بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا این شیارها می تواند نشان دهنده بیماری های جدی باشد که تا کنون در دوره نهفتگی به سر برده است. شیار های عرضی در بیشتر موارد در اثر ضربه ایجاد می شود. البته مشکلات دیگری مانند استفاده از دارو های شیمی درمانی، تب شدید و حتی استفاده از داروهای دیگر نیز می تواند به وجود آورنده این نوع شیارها روی ناخن ها باشد.

شکننده شدن ناخن ها

اگر پوست شما بسیار خشک باشد ممکن است ناخن های شکننده ای داشته باشید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده، استفاده بیش از حد از آب، استفاده بیش از حد از لاک های بی کیفیت می تواند منجر به تحریک پوست شده و این مشکل را برایتان ایجاد کند. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است در حین استفاده از آب و مواد شوینده قوی حتما از دستکش استفاده کنید.

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در تشدید این امر دخالت دارد ژنتیک می باشد و کمبود مواد مغذی در بدن هیچ تاثیری بر این شکنندگی ها ندارد و نمی توان گفت چون مواد مغذی در بدن کم است پس ناخن های شما شکننده خواهند بود. بیشترین عاملی که می تواند منجر به شکستگی در ناخن ها شود عوامل محیطی و خشکی پوست می باشد. برای کاهش این مشکلات توصیه می کنیم از آبرسان ها و مرطوب کننده های قوی استفاده کنید. اگر هیچ کدام از مشکلات بالا را نداشتید و به سلامت بدن خود و ناخن هایتان اهمیت می دهید ممکن است کمبود یک سری از ویتامین ها مانند کمبود ویتامین A، کمبود ویتامین C و کمبود ویتامین B7 می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شیار های روی ناخن ها چه چیزی به ما می گویند؟

اونیکولیز

یکی دیگر از مشکلاتی که برای ناخن ها ایجاد می شود و شما می توانید از روی این مشکل ناخن بیماری های مختلف را تشخیص دهید، اونیکولیز می باشد. اونیکولیز همان جدا شدن ناخن ها از بستر اصلی می باشد و یکی از مشکلات بسیار بد است. این مشکل برای افرادی ایجاد می شود که بیش تر دارای بیماری های سیستمیک هستند. اگر بیش تر از ۲ ناخن شما دچار این مشکل شده باشد برای درمان و پیگیری بیماری خود باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که ناخن شست پا چون بیش تر درون کفش و فشار قرار می گیرد ممکن است دچار اونیکولیز شود و بیش تر انگشتان دیگر ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشند بنابراین بهتر است این انگشت را زیاد مبنای بیماری ها قرار ندهید.

البته بلند بودن ناخن ها نیز مبنای مهمی برای جدا شدن از بستر اصلی آن ها می باشد زیرا شما برای تمیز کردن آن ها از روش های بسیار سخت مانیکور و پدیکور استفاده می کنید و همین امر می تواند منجر به اونیکولیز شود. اگر تعداد بسیار زیادی از ناخن هایتان دچار این مشکل شوند شما به پسوریازیس ناخن مبتلا هستید. این بیماری معمولا ارثی می باشد و ممکن است افراد دیگری در خانواده شما دچار این بیماری شده باشند.

همواره به یاد داشته باشید که در برخی موارد جدا شدن ناخن ها به همراه تغییر رنگ در آن ها رخ می دهد و بهتر است مشکلاتی مانند عفونت های باکتریایی و قارچی را مورد بررسی قرار دهید.

انیکولیز چیست؟

گود شدن ناخن ها

تشخیص بیماری از ناخن کار بسیار پیچیده ای نمی باشد و کافی است نشانه ها را به یاد داشته باشید و هر مشکلی که در آن ها مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید. گود شدن ناخن ها مشکلی است که بسیاری از افراد دچار آن می شوند. گود شدن ناخن ها به دو صورت مختلف صورت می گیرد که یکی از آن ها کاملا منظم بوده و دیگری به صورت نا منظم مانند بیماری های خود ایمنی رخ می دهد.

اگر گود شدن ناخن های شما به دلیل اگزما باشد درمان های موضعی بسیار زیادی وجود دارد که زیر نظر پزشک می توانید از آن ها استفاده کنید و اگر بیماری شما به دلایل دیگری باشد حفره هایی که روی ناخن ها ایجاد می شود عمیق و بد شکل باشند بیماری شما پسوریازیس یا بیماری صدف می باشد. بهتر است به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا بتوانید با تشخیص بیماری از ناخن سریع تر آن را درمان کنید.

ناپدید شدن ماهک

ماهک همان بخش کوچکی در روی ناخن می باشد و به صورت هلال کوچکی دیده می شود که از جای ریشه ناخن ها روییده است. این ماهک ها نشان دهنده سلامتی بدن می باشند و اگر نا پدید شوند حتما مشکلی در بدن شما وجود داشته است. بیش تر ناپدید شدن این ماهک ها به دلیل تمیز کردن ناخن ها و آسیب رسیدن به ریشه زایا می باشد و از نظر ژنتیکی نیز باید به آن توجه کنید. برخی از افراد مقدار کم تری از ماهک را روی انگشتان خود مشاهده می کنند که از نظر ژنتیکی یک تغییر طبیعی می باشد ولی اگر ماهک های انگشتان شما کاهش پیدا کرد باید پیگیر بیماری خود باشید.

نا پدید شدن ماهک انگشتان چه بیاری را خبر می هد؟

قاشقی شدن ناخن ها

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از افراد دچار آن می شوند قاشقی شدن ناخن ها می باشد. این مشکل بیش تر به دلیل تولید بیش از حد آهن در بدن، فقر آهن و بیماری های قلبی و گردش خون ضعیف ایجاد خواهد شد.

رشد چماقی ناخن ها

رشد کردن به این صورت ناخن ها نشان دهنده مشکلات بسیار جدی می باشد. در واقع اگر ناخن های شما بدین صورت رشد کرد باید به پزشک مراجعه کنید تا از نظر کمبود اکسیژن در خون، بیماری های ریوی، بیماری های کلیوی و کبدی، بیماری های التهابی روده ای و ایدز مورد بررسی قرار بگیرید.

رنگ ناخن ها

یکی دیگر از روش های تشخیص بیماری از ناخن نگاه کردن به رنگ آن می باشد. در واقع رنگ ناخن ها می تواند خبر های بسیار زیادی در مورد سلامتی بدن به شما بدهد بنابراین بهتر است آن ها را دست کم بگیرید. در ادامه تمامی رنگ های هشدار دهنده ناخن را برایتان بررسی خواهیم کرد.

رنگ زرد

دیده شدن رنگ زرد روی ناخن ها می تواند نشان دهنده عفونت ها و بیماری های عفونی باشد. در بیش تر موارد یک نوع قارچ شما را به این مشکل دچار کرده است. اگر این نوع عفونت ها سریعا درمان نشوند مشکلات بیش تری را برای فرد ایجاد خواهند کرد و رنگ ناخن کم کم به سبز تغییر پیدا می کند و در نتیجه از بین خواهد رفت. از دلایل دیگری که منجر به زرد شدن ناخن ها می شود می توان به پیری، مسمومیت ریه و استفاده مکرر از لاک و کاشت ناخن اشاره کرد.

زرد شدن ناخن ها نشانه چیست؟

ناخن سفید و صورتی

در برخی موارد ممکن است شما ناخن هایتان سفید شده و نوار صورتی دور آن را بگیرد. این مشکل را باید جدی بگیرید زیرا شما دچار یکی از مشکلات زیر هستید:

  • نارسایی قلبی
  • نارسایی کلیوی
  • دیابت
  • انواع هپاتیت ها
  • سیروز کبدی

کمرنگ شدن ناخن ها

کم رنگ شدن و یا بی رنگ بودن ناخن ها نشان دهنده مشکلات تغذیه ای می باشد. بهتر است خود را از نظر غذا ها و مواد معدنی مفید تقویت کنید زیرا اگر این کار را نکنید مشکلات گردش خون شدید تر خواهد شد و در نتیجه مشکلات بیش تری برایتان ایجاد می شود.

قرمز شدن ناخن ها

قرمز شدن ناخن ها بسیار خطرناک می باشد و باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشید و بعد از دیدن این مشکل سریعا به پزشک مراجعه کنید. این مشکل می تواند نشان دهنده بیماری قلبی باشد. همانطور که می دانید بیماری های قلبی بسیار پیچیده اند و درمان آن ها نیازمند یک سری دارو های خاص و هزینه بسیار زیاد می باشد. البته این مشکل می تواند نشانه بیماری لوپوس نیز باشد که با آزمایش های مختلف می توانید دلیل واقعی این مشکل را پیدا کنید.

تشخیص بیماری از ناخن

بنفش شدن ناخن ها

کبود شدن ناخن ها به صورت طبیعی بدن این که به چیزی برخورد کرده باشد بدین معنا است که اکسیژن درون بدن شما کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این مورد بنفش شدن ناخن ها می تواند نشان دهنده بیماری های مختلف ریوی و مشکلات قلبی نیز باشد که با مراجعه به پزشک می توانید دلیل دقیق تر این مشکل را پیدا کنید.

ناخن های قهوه ای

اگر فکر می کنید که ناخن های شما در حال قهوه ای شدن و تغییر رنگ می باشند باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. این مشکل می تواند ناشی از بیماری تیروئید باشد که باید با استفاده از رژیم غذایی مناسب کنترل شود.

ناخن های خاکستری

این نوع ناخن ها را در صورتی مشاهده می کنید که دارو های خاصی مانند دارو های ضد مالاریا استفاده کرده باشید. بهتر است از یک پزشک برای درمان رنگ ناخن های خود کمک بگیرید.

خطوط سفید روی ناخن ها نشانه چیست؟

لکه های قرمز روی ناخن

لکه های قرمز روی ناخن هایتان روشی دیگر برای تشخیص بیماری های بسیار خطرناک می باشد. در واقع بیش تر این لکه ها به دلیل ملانوما ایجاد خواهد شد. ملانوما یکی از انواع سرطان ها بوده و می تواند مشکلات بسیاری را برایتان ایجاد کند. تنها تفاوتی که این لکه ها با سایر لکه هایی که در اثر برخورد ناخن ها به یک مکان سفت و سخت ایجاد می شود دارد این است که اگر روی آن ها فشار وارد کنید هیچ دردی را حس نخواهید کرد. اگر چنین امتحانی را انجام دادید و هیچ دردی نداشتید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کرده و آزمایش های لازم را انجام دهید.

خط های سفید روی ناخن

خطوط سفید برخلاف باور عموم به نشانه کمبود کلسیم نمی باشد و می توان گفت این خطوط به دلیل کاهش پروتئین خون ایجاد شده اند. علاوه بر کمبود پروتئین در بدن این خطوط می تواند نشانه ای از بیماری های کلیوی باشد و بهتر است آن ها را جدی بگیرید و قبل از تایید نهایی هیچ دارویی را به صورت خود سرانه استفاده نکنید زیرا این کار شما می تواند منجر به بد تر شدن بیماری شود. یک مشکل دیگر نیز با استفاده از این خطوط قابل تشخیص می باشد و آن هم مسمومیت با فلزات سنگین است. اگر در جایی کار می کنید که این امکان وجود دارد بهتر است بعد از مشاهده این خطوط سریعا خود را به بیمارستان برسانید تا بتوانید زیر نظر پزشک این فلزات را از بدن خود خارج کنید.

قاشقی شدن ناخن ها

قرمزی و التهاب

قرمز شدن و پوست شدن دور ناخن ها می تواند نشان دهنده التهاب ناخن باشد که باید آن را حدی بگیرید. اگر التهاب شما بسیار زیاد باشد باید به عفونت عقربک و یا بیماری لوپوس شک کرد. با این حال بهتر است خودتان تصمیم نگیرید که به چه بیماری مبتلا هستید و حتما از یک پزشک در این مورد مشورت گرفته تا با تشخیص دقیق بتوانید سریع تر مشکلات خود را درمان کرده و به زندگی عادی باز گردید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *