دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با عوارض آبیاری زیاد گیاهان آشنا شوید

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که ابیاری بیش از حد گیاهان گاهی اوقات می تواند مشکل ساز باشد و گیاهتان را دچار آسیب کند. به همین خاطر توصیه می شود در روند آبیاری دقت نمایید و با مطالعه این مقاله با تمامی عوارض آبیاری زیاد گیاهان نیز آشنا شوید با ما همراه باشید.

با همانطور که می دانید آبیاری زیاد گیاهان یکی از معضلاتی که در اصول آبیاری رایج خواهد بود که عوارض جبران ناپذیری هم به دنبال خواهد داشت. در واقع زمانی که یک گیاه شاداب به نظر نمی آید بسیاری از افراد وسوسه خواهند شد تا آب بیشتری به آن بدهند که در اغلب موارد این امر اشتباه است زیرا در اغلب اوقات علائم کم آبی با علائم آبیاری زیاد مشابه یکدیگر خواهند بود.

آشنایی با عوارض آبیاری زیاد گیاهان

به صراحت می توان گفت که آبیاری در گیاهان یکی از مواردی است که گیاه به شدت نسبت به آن حساس است و امکان دارد در صورت بروز خشکی یا آبیاری بیش از حد دچار تنش شده و به مرور زمان از بین برود. با این حال لازم است بدانید که این تشنگی و آبیاری زیادی نشانه هایی با خود به همراه خواهد داشت که در اغلب موارد مشابه یکدیگر هستند و به همین خاطر نباید پیش از کسب آگاهی لازم اقدامی جهت رفع خشکی یا تنش گیاه انجام دهید.

عوارض آبیاری زیاد گیاهان مختلف

معمولا بسیاری از پرورش دهندگان خبره در زمینه گل و گیاه توصیه می کنند که گیاهتان را در زمان درست و با استفاده از یک روش درست آبیاری نمایید. همچنین از مقدار آبی که به گیاه می دهید و شناخت نوع گیاه که با توجه به آن بایستی میزان آب را انتخاب نمایید نباید غافل شوید.

اغلب اوقات اگر میزان آبیاری بیش از حد معمول باشد و شما این را ندانید و به کارتان ادامه دهید به تدریج با تنش گیاه مواجه خواهید شد. پس بهتر است پیش از هر اقدامی علائم آبیاری بیش از حد را بشناسید تا هر چه سریع تر حل شود.

نشانه های آبیاری بیش از حد:

با وجود اینکه نشانه های آبیاری بیش از حد مشابه آبیاری کم هستند اما با این حال در ادامه به بیان رایج ترین نشانه ها در این زمینه پرداخته ایم:

نشانه های آبیاری بیش از حد

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • پژمرده شدن گیاه:

بهتر بدانید که معمولا ریشه گیاهان برای زنده ماندن و شکوفایی نیاز به آب و همچنین اکسیژن دارند که البته انجام آبیاری بیش از حد به زبان ساده می تواند گیاهتان را غرق کند. توجه داشته باشید که فضایی بین ذرات خاک وجود دارد که اکسیژن این فضا را پر خواهد کرد اما در خاکی که همیشه مرطوب است هوای کافی وجود ندارد و به همین خاطر ریشه گیاه قادر به تنفس نخواهد بود. زمانی که این اتفاق می افتد گیاه به تدریج پژمرده خواهد شد.

  • قهوه ای شدن برگ ها:

بهتر است بدانید که یکی از سریع ترین و اولین علائم آبیاری بیش از اندازه در گیاه بر روی نوک برگ ها رخ می دهد به گونه ای که اگر نوک برگ ها قهوه شود نشانه آبیاری زیاد خواهد بود. معمولا وقتی گیاهان دچار کم آبی و یا آبیاری زیاد هستند برگ ها قهوه ای و پژمرده خواهند شد.

دقت داشته باشید که بزرگ ترین تفاوت در تشخیص این دو مسئله این است که کم آبی باعث خشک و شکننده شدن برگ ها شده اما آبیاری زیاد باعث می شود تا برگ تا در دست شما نرم و بی حال باشند.

  • بروز مشکلات ادم:

وقتی که ریشه های گیاه، آبی بیشتر از نیاز خود دریافت کنند به تدریج فشار آب در سلول های برگ ایجاد شده و این فشار باعث ایجاد تاول هایی خواهد شد که مشابه ضایعات خواهد بود. در واقع زمانی که این تاول ها ترکیده می شوند در جای تاول ها ضایعات برنزه، قهوه ای یا سفید رنگی شروع به نمایان شدن می کنند و همچنین می توانید تورفتگی هایی در قسمت بالایی برگ ها نیز مشاهده نمایید.

ریزش برگ ها ناشی از آبیاری زیاد

  • ریزش شدید برگ ها:

توجه داشته باشید که معمولا ریزش برگ ها در دو حالت آبیاری زیاد و کمبود رخ می دهد اما زمانی که برگ ها قدیمی و جوان زودتر از حالت عادی دچار ریزش شدند و شکوفه ها نیز باز نشدند قطعا روند آبیاری بیش از حد بوده و بایستی اصلاح گردد.

مضرات آبیاری زیاد گیاهان:

باید بدانید که انجام آبیاری بیش از حد زیاد گیاه علاوه بر آسیب دیدگی گیاهتان مضرات دیگری هم به همراه خواهد داشت که در ادامه برخی از عوارض آبیاری زیاد گیاهان را شرح داده ایم:

  • افزایش عناصر شور و قلیایی درون خاک:

هنگامی که از تجهیزات آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای بیش از حد استفاده نمایید، سطح آب زیرزمینی بالا رفته و مقدار نمک حلال نیزافزایش خواهد یافت. در واقع به خاطر تبخیر نمک های حاصل از آب زیرزمینی، شوری درون سطح خاک جمع شده و این مسئله می تواند باعث ایجاد نمک بیشتر درون آب شود.

وجود نمک های محلول درون خاک به حدی است که افزایش آن تاثیر نامطلوبی در رشد محصولات داشته و تولید آن را کاهش خواهد داد. به طور کلی زمانی که غلظت نمک های محلول درون خاک بیش از ۰.۱ باشد رشد گیاه قطعا متوقف خواهد شد.

مضرات آبیاری زیاد برای گیاه

  • مشکل ورود به سیستم آب:

بهتر است بدانید که خاک در سطح زمین بسیار حساس است زیرا خاک دارای گرانول هایی خواهد بود که درون آن مقدار کمی کربنات کلسیم وجود داشته و اجازه نمی دهند تا آب به زیرزمین و ریشه خاک نفوذ پیدا کند. به همین خاطر مشکل آبگرفتگی زمانی رخ خواهد داد که رطوبت درون خاک بیش از حد باشد که برای رفع آن بایستی فعالیت های کشاورزی در این منطقه را متوقف نمایید.

  • افت درجه حرارت خاک:

معمولا آب اضافی جمع آوری شده در فرآیند تبخیر سرد شده و باعث کاهش دمای خاک خواهد شد. همچنین اگر بذور به درستی حل نشوند رشد گیاه تحت تاثیر قرار می گیرد و در نتیجه فعالیت ارگانیسم نیز کاهش خواهد یافت.

  • مشکلات تنفس ریشه:

از آنجایی که آب زیاد باعث جایگزینی آن در منافذ خاک می شود به همین خاطر ریشه گیاهتان هوای کافی برای تنفس و زندگی نخواهد داشت. در نتیجه رشد گیاه متوقف شده و بیماری ها محصولات زراعی تان را از بین خواهد برد.

تاثیر آبیاری زیاد بر رشد گیاهان

  • کم عمق شدن ریشه های گیاه:

به خاطر آب زیاد و کمبود هوا به تدریج ریشه گیاهان عمیق نخواهند شد و در سطح بالایی باقی می مانند و همچنین گیاه به خاطر ضعفی که دارد قادر به دریافت عناصر مغذی در مقدار کافی و ریشه های کم عمق نخواهد بود.

  • تشکیل شدن نیترات:

یکی دیگر از عوارض آبیاری زیاد گیاهان تشکیل نیترات است که اغلب به خاطر عدم وجود اکسیژن مناسب درون خاک فرآیند نیتروژن سازی آغاز خواهد شد. در این مواقع اکسیژن به تدریج حل شده و به اکسید نیتروژن تبدیل می شود و در نهایت اکسید نیتریک و گاز های ازت درون خاک افزایش خواهند یافت. نکته ای که در این زمینه نباید از آن غفلت کنید این است که نیترات ها برای گیاه به شدت مضر بوده و باعث آسیب دیدگی گیاهتان خواهد شد.

  • ایجاد سرزمین های باتلاقی:

بهتر است بدانید که اگر بستر گیاه با استفاده از تجهیزات آبیاری باغ و گلخانه بیش از حد اشباع شود، آب راکد شده در طولانی مدت به باتلاق تبدیل شده و در این شرایط تنها گونه خاصی از گیاهان می توانند در این محیط رشد کنند که البته قطعا برای فرآیند آبیاری زمین کشاورزی مفید نخواهد بود.

اسیدیته شدن خاک با آبیاری زیاد

  • کاهش عناصر مغذی و بهره وری خاک:

یکی دیگر از عوارض آبیاری زیاد گیاهان فرسایش زمین است که باعث کاهش بهره وری خاک می شود و این مسئله می تواند از رشد خوب محصولات زراعی جلوگیری نماید زیرا دسترس گیاه به مواد و املاح مورد نیاز به سختی ممکن خواهد بود.

  • اسیدیته شدن خاک:

به صراحت می توان گفت مناطقی که بیش از حد مورد آبیاری قرار بگیرند به تدریح باعث تشکیل کلسیم، منیزیم، پتاسیم و یا بار مثبت می شوند و سپس تبدیل به دانه های کلوئیدی خاک خواهند شد. دقت داشته باشید که این ذرات با بار مثبت خود می توانند در عمق خاک نفوذ کنند و مقدار زیادی گرانول درون آن تولید نمایند که این فرآیند باعث اسیدی شدن بیشتر خاک گیاهتان خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *