دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان تنوع طلبی برای پیشگیری از آسیب های جبران ناپذیر آن در روابط زناشویی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

تنوع طلبی افراد یکی از مشکلاتی است که موجب می شود زندگی زناشویی آن ها دچار تهدیدهای جدی شود. افرادی که دارای تنوع خواهی هستند اغلب دوست دارند، دارای چند شریک عاطفی و جنسی باشند. این دسته از افراد دارای تعهد نیستند و به دلیل خطرات سمی که دارند، باید تحت مداوا قرار بگیرند. از این رو به روش های درمان تنوع طلبی می پردازیم.

تنوع خواهی در افراد می تواند، در زندگی مشترک آن ها و روابطشان تاثیر چشمگیری داشته باشد. این افراد در واقع میلی بی پایان نسبت به جنس مخالف خواهند داشت. آن ها هرگز از قرار گرفتن در رابطه خسته جدید خسته نمی شوند. اگر فردی دنبال تنوع خواهی باشد، آسیب های جبران ناپذیری در زندگی و در روابط زناشویی خود خواهد داشت. زندگی کردن با این دسته از افراد اغلب کار سخت و بسیار دشواری می باشد. به همین دلیل درمان تنوع طلبی بسیار ضروری و حیاتی است. افرادی که دچار این مشکل هستند، باید هر چه زودتر به مقابله با آن بپردازند.

تنوع طلبی چیست

درمان تنوع طلبی چیست؟

تنوع طلبی به طور کلی به دو دسته مثبت و منفی تبدیل می شود. افرادی که دارای تنوع خواهی مثبت هستند، در واقع دوست دارند، در زندگی تجربه های جدید کسب کنند. این افراد لباس های جدید می خرند، وسایل جدید می خرند و به نوعی در بخش های مختلفی از زندگی خود تنوع ایجاد می کنند. این نوع تنوع طلبی جنبه مثبت به خود می گیرد. زیرا این نوع تنوع طلبی دارای آسیب های زیادی برای فرد و اطرافیان نیست. اما تنوع طلبی به شکل منفی زمانی است که فرد مدام دوست دارد، شریک جنسی یا عاطفی جدید داشته باشد که این موضوع زندگی زناشویی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

تنوع طلبی را بشناسید

چیزی که در این مقاله مورد نظر ما است، تنوع طلبی در نوع منفی آن و راه های مداوای آن می باشد. افرادی که دارای این مشکل هستند، به اعتیاد جنسی دچار می شوند. آن ها عقیده دارند که توانایی برای کنترل کردن این احساسات خود ندارند. و نمی توانند به یک فرد متعهد شوند. این افراد با اشخاص مختلفی رابطه جنسی برقرار می کنند. خطرات مهمی که زندگی این افراد را تهدید می کند، خطرات جسمی و روانی است. در سال های اخیر گسترش این موضوع موجب پیشرفت ایدز، بیماری های مقاربتی و عفونت ها شده است.

درمان کردن تنوع طلبی

نشانه های تنوع طلبی:

پژوهشگران نشان می دهند که نشانه های این اختلال می تواند متفاوت باشد. به طور کلی می توان گفت نشانه های این اختلال شامل مهارت های پنهان کاری و … می باشد. این افراد سعی دارند، تا بخش های مهمی از مسائل زندگی خویش را از دیگران پنهان نگه دارند. اما مهم ترین نشانه های بروز تنوع طلبی در این افراد شامل موارد زیر می باشد:

  •  آرون گروپس

افکار جنسی:

مردان و زنانی که دارای تنوع خواهی هستند، در اغلب موارد ذهن و افکارشان درگیری های جنسی دارد. این افراد به مرور زمان در رابطه با افکار و تخیلات جنسی خود دچار حساسیت و وسواس می شوند. آن ها زمان های زیادی را برای این افکار صرف می کنند. ذهن این افراد دارای درگیری های جنسی مختلفی است. شناخت هویت جنسی در کودکان و در این افراد می تواند تاثیرگذار باشد، و افکار مخرب آن ها را بهتر کند.

شناخت تنوع طلبی

پنهان کاری:

یکی دیگر از نشانه های تنوع خواهی در این افراد پنهان کاری می باشد. اشخاص تنوع خواهی مهارت های زیادی در پنهان کاری کردن دارند. آن ها به خوبی می دانند که چگونه همسر، فرزند، خانواده و دوستان خودشان را فریب دهند. توانایی این افراد در کنترل کردن زبان بدنشان نیز بسیار بالا است. به نوعی که هیچ کس متوجه دروغ های این افراد نخواهد شد. به همین دلیل است که آن ها از تنوع طلبی واهمه ای ندارند.

برقراری روابط اجباری:

برقراری ارتباط این افراد با افراد غریبه به شکل مداوم است. آن ها حتی ممکن است، فرد مقابل را برای برقراری رابطه تهدید یا اجبار کنند. آن ها به قدری فرد را غرق محبت های اغراق آمیز می کنند که افراد با آن ها وارد رابطه می شوند. آن ها حتی ممکن است، به فردی پیشنهاد پول نیز بدهند. در هر صورت این افراد به شکل های اجباری دست به برقراری رابطه با دیگران می زنند. همچنین از دیگر نشانه های این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آشنایی با تنوع طلبی

  • این افراد در زندگی مشترک، رابطه شغلی و تحصیلی خود موفق نیستند.
  • ناتوانی در کنترل کردن رفتارها و یا متوقف کردن آن ها
  • دیگران و یا خودشان را در معرض خطر قرار می دهند.
  • آن ها احساس پشیمانی و گناه دارند.

معرفی تنوع طلبی

علت های تنوع طلبی:

علت تنوع طلبی در خانم ها و آقایان چیست؟ چه علت هایی موجب می شود که افراد دچار تنوع طلبی شوند؟ یکی از علت هایی که در این افراد موجب تنوع طلبی خواهد شد، بالا بودن سطح هورمون های آن ها است. این افراد دارای هورمون های جنسی بالایی هستند. به همین دلیل میل جنسی در این افراد نیز بسیار بالا می باشد. همچنین از دیگر علت های بروز این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتیاد به مواد مخدر
  • تیپ های شخصیتی
  • تجارب دوران کودکی
  • اختلال های زمینه ای همچون اختلال دو قطبی، اختلال عصبی و …
  • مصرف داروهای
  • داشتن کمبود محبت در زندگی
  • مشکلات جنسی

علت هایی از تنوع طلبی

درمان:

راه های مختلفی برای درمان تنوع طلبی در این افراد وجود دارد. بیش از هر چیز درمان های روانشناختی می تواند در این افراد تاثیرگذار باشد. درمان های رفتار درمانی شناختی موجب می شود، این افراد تحت نظر روان درمانگر باشند، و روند درمانی بهتری را طی کنند. الگوهای فکری که موجب بروز این اختلال می شوند، توسط روان درمانگران شناسایی شده و آن ها می توانند افکار مخرب را حذف کنند، افکار سالمی را برای فرد جایگزین کنند.

روان درمانگران در موقعیت های مختلف رفتارهای این افراد را کنترل خواهند کرد. تا روابط سالمی را برای این افراد جایگزین کنند. همچنین از دیگر شیوه های درمانی در این افراد می توان به گروه درمانی اشاره کرد. گروه درمانی در حقیقت اشخاصی که دارای مشکلات یکسان هستند را در کنار یکدیگر درمان خواهد کرد. دارو درمانی نیز یکی دیگر از شیوه های درمان کاربردی برای این افراد می باشد که موجب متعادل کردن هورمون های جنسی می گردد.

علت های تنوع طلبی

ارزیابی رابطه افسردگی و خیانت به همسر نشان می دهد. که این افراد به دلیل افسردگی و نداشتن رابطه جنسی سالم و مطمئن نیز ممکن است، دچار چنین مشکلاتی شوند. تحقیقات نشان می دهد این افراد یا مشکلات زمینه ای در کودکی دارند، و یا اینکه در روابط جنسی با همسرشان دچار مشکل هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *