دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه مناسب برای ورم معده یا گاستریت چیست؟

  • ساناز براتی
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

ورم معده به التهاب و ناراحتی لایه مخاطی معده گفته می شود. برای درمان این مشکل و پیشگیری از شدیدتر شدن آن باید تغذیه مناسب برای ورم معده را در پیش بگیرید و از مصرف غذاهای مضر پرهیز نمایید.

اگر به مشکلاتی مانند ناراحتی یا درد معده، حالت تهوع یا استفراغ یا احساس باد گلو دچار شده اید به احتمال بالا ورم و التهاب معده دارید. این شرایط به این معنی می باشد که باید از رژیم غذایی مناسب برای رفع مشکل خود استفاده کنید. در این مطلب با تغذیه مناسب برای ورم معده آشنا می شویم.

تغذیه مناسب برای مشکل ورم معده

تغذیه نامناسب در برخی موارد می تواند باعث بروز مشکلاتی به ویژه ورم معده شود. در این صورت می توانید به آسانی با تغذیه مناسب و در پیش گرفتن راهکارهایی از این موضوع جلوگیری نمایید و آن را بهبود بخشید.

تغذیه مناسب برای بیماری ورم معده

ورم معده در واقع نام اصلی برای التهاب معده می باشد که در برخی موارد کاملا ناگهانی و برخی اوقات به صورت تدریجی اتفاق می افتد. ورم معده برای اغلب افراد مشکلی حاد تلقی نمی شود و خیلی زود بعد از درمان از بین خواهد رفت. ورم معده یا همان گاستریت معده، به هر نوع بیماری که باعث ورم جداره ی معده می شود گفته می شود. این ورم به خاطر عفونت و آلوده شدن معده به باکتری می باشد که می تواند سبب زخم معده شود. در برخی اوقات گاستریت می تواند باعث ایجاد زخم و بیشتر شدن خطر ابتلا به سرطان معده گردد.

تغذیه ورم معده

تغذیه مناسب برای بهبود ورم معده و پیشگیری از شدت آن بسیار مهم می باشد. برخی مواد غذایی وجود دارند که باعث می شوند تا علائم ورم معده بیشتر شود و برخی مواد غذایی باعث بهتر شدن آن خواهند شد. در ادامه با انواع مواد غذایی و تغذیه مناسب برای ورم معده آشنا خواهیم شد.

طعام مساعد و مناسب برای ورم معده

مواد غذایی با فیبر بالا

انواع مواد غذایی دارای فیبر بالا مانند آجیل، تمشک و سبزیجات برگ سبز برای اشخاصی که دارای مشکلات گوارشی هستند، بسیار مناسب است. این دسته مواد غذایی همچنین مفید برای کسانی هستند که دچار ورم معده شده اند. در میان کرم بروکلی به دلیل سرشار بودن از فیبر بسیار مفید بوده و باعث می شود تا سطح سولفوروفان بالا رود و باکتری های اچ پیلوری را نیز از بین خواهد برد.

  •  آرون گروپس

تغذیه مناسب برای مشکل ورم معده

مواد غذایی دارای چربی های سالم

تمامی چربی ها گزینه های عالی برای اشخاص مبتلا به ورم معده محسوب نمی گردند. ولی چربی های سالم از موارد استثنا هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ که در مواد غذایی مانند ماهی سالمون، گردو، دانه های چیا وجود دارد باعث کاهش التهاب معده و پیشگیری از ورود باکتری اچ پیلوری می شوند. همچنین آووکادو، روغن زیتون و انواع دانه ها و آجیل ها منابعی از اسید چرب سالم می باشند که افراد دچار ورم معده می توانند مصرف نمایند.

انواع غذاهای مناسب برای ورم معده

آب سبزیجات

همانطور که افراد دچار ورم معده می دانند، آب میوه های طبیعی برای این اشخاص توصیه نمی گردد. ولی آب برخی از سبزیجات و اسموتی ها می تواند برایشان مفید واقع شود. مثلا آب سیب زمینی دارای خواص آنتی اکسیداتیو می باشد که درد معده را از بین خواهد برد. آب کدو حلوایی هم حاوی مواد مغذی است و باعث کاهش اسیدیته معده خواهد شد در نتیجه باعث می شوند تا مشکلات معده زودتر بهبود یابد.

طعام مناسب برای ورم معده

خوراکی های دارای پروتئین

پروتئین باعث کمک به بازسازی مشکلات حاصل از ورم معده می شود. اما همانطور که می دانیم تمام پروتئین ها با هم یکسان نیستند و برخی از پروتئین های حیوانی نه تنها برای معده مفید نیست بلکه می تواند کار را بدتر نماید و نتیجه ای عکس داشته باشد. بهترین منابع پروتئین که برای معده مفید می باشند، شامل سینه مرغ، سفیده تخم مرغ، تن ماهی و لوبیا می شوند.

مواد غذایی مناسب برای ورم معده

مواد مغذی و آنتی باکتریال

همانطور که می دانیم اچ پیلوری نوعی باکتری می باشد، از این رو روش منطقی مبارزه با این باکتری استفاده از مواد غذایی آنتی باکتریال می باشد. فلاونوئیدها ویژگی آنتی باکتریال داشته و سبب ایجاد توقف در رشد انواع باکتری به ویژه باکتری اچ پیلوری می شوند. از منابع اصلی حاوی فلاونوئیدها می توان به سیر، پیاز، کرفس و قره قروت اشاره نمود. همچنین مواد غذایی مانند عسل، زنجبیل و زردچوبه از منابع اصلی آنتی باکتریال می باشند.

غذاهای مفید و مناسب برای ورم معده

معرفی مواد غذایی که افراد مبتلا به ورم معده نباید مصرف نمایند

در این مطلب با تغذیه مناسب برای ورم معده آشنا شدیم، اما باید بدانید که برخی مواد غذایی وجود دارند که می توانند مشکل شما را بدتر نمایند، از این رو باید از آن ها پرهیز نمایید. در ادامه با مواد غذایی که می توانند باعث بروز مشکلات بیشتر در افراد مبتلا به ورم معده شوند آشنا می شویم.

  • مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی:

در حالت کلی مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی پیشنهاد نمی شود. همه می دانیم که نوشابه دارای قند بسیار بالایی می باشد و برای سلامت بدن مضر می باشد. همچنین برخی میوه ها مانند پرتقال نیز مضر بوده و می توانند ورم معده را شدیدتر نمایند. علاوه بر این ها قهوه، غلات و گوجه فرنگی هم در دسته غذاهای اسیدی قرار دارند که می توانند مشکلاتی مانند ورم معده را بیشتر کنند.

تغذیه مناسب برای اشخاص مبتلا به ورم معده

  • نوشیدنی های کربن دار:

بیماران دچار ورم معده بهتر است تا می توانند از نوشیدنی ها دور بمانند تا از معده درد و ورم معده رها شوند. همانطور که در بالا اشاره شد نوشابه بدترین ماده غذایی در این لیست می باشد که دارای کربن و قند بالایی بوده و اسیدیته بالایی دارد و بسیار مضر می باشد.

تغذیه مناسب برای اختلال ورم معده

  • مواد غذایی چرب و سرخ کردنی ها:

بالا بودن سطح کلسترول در غذاهای چرب و سرخ شده، با شدید شدن ورم معده در ارتباط می باشد، همچنین می توانند عاملی برای ایجاد این بیماری در فرد باشند. در صورتی که دچار ورم معده هستید، باید از مصرف این نوع مواد غذایی پرهیز نمایید.

  • مواد غذایی ادویه دار و آلرژی زا:

مصرف غذاهایی که ادویه زیاد دارند و آلرژی زا هستند باعث بروز التهاب خواهند شد. از این رو می توانید به سادگی این مشکل را حل کنید. غذاهای تند و ادویه دار که در آن ها ادویه هایی مانند فلفل تند، خردل، ریشه خردل و واسابی استفاده شده اند را مصرف نکنید.

تغذیه مناسب و شایسته برای ورم معده

  • نوشیدنی های دارای الکل:

نوشیدن الکل به تنهایی می تواند باعث بروز ورم معده شود و یکی از بزرگترین دشمنان معده می باشد. از این رو تا حدی که می توانید از نوشیدنی های الکلی دور بمانید. الکل قسمت های مختلفی از معده را تحریک می نماید و به دلیل اینکه دارای اسید بسیار بالایی می باشد هیچگاه نمی گذارد ورم معده درمان شود.

مواد غذایی مناسب برای بیماران دچارورم معده

  • مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها:

مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها در تغذیه مناسب ورم معده جایی ندارند. فست فودها دارای مواد نگهدارنده بوده و طعم دهنده هایی غیر طبیعی دارند که وضعیت معده را بر هم خواهند ریخت. مصرف این دسته مواد غذایی معده را بر هم ریخته و باعث بروز مشکلات معده و ورم معده خواهند شد.

طعام مناسب برای مشکل ورم معده

  • داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی:

انواع داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن که به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، یکی از دلایل معده درد می باشند. تاثیر منفی این داروها مانند الکل می باشد، از این رو نباید از آن ها در طولانی مدت استفاده شود زیرا سبب بروز اختلالات معده و ورم معده خواهند شد.

تغذیه مساعد برای ورم معده

نکات پایانی:

  • اشخاصی که به ورم معده مبتلا هستند بهتر است برای اصلاح نمودن طبع برنج، این مواد غذایی را با زیره، زعفران یا زرشک میل نمایند.
  • خاگینه به همراه شیره انگور در دسته غذاهای مقوی قرار دارند که می توان در تغذیه مناسب برای ورم معده از آن ها استفاده نمود.
  • اشخاصی که دچار ورم معده هستند می توانند برای پاکسازی روده ها، کبد و سیستم گوارشی خود از خاکشیر به همراه آب گرم مصرف نمایند.
  • اشخاصی که در کنار ورم معده به یبوست نیز مبتلا هستند می توانند از انجیر خیس خورده میل نمایند تا در طول روز دو مرتبه اجابت مزاج داشته باشند و مواد اضافه جمع شده در بدنشان خارج شوند.
  • به منظور بهبود ورم معده و روده و نفخ، مصرف روزانه دم نوش آویشن بسیار مفید می باشد و باعث بهبود سریعتر خواهد شد.
  • اشخاصی که دچار ورم معده می باشند و مشکلات گوارشی دارند باید غذاهای دارای طبع سرد مثل بادمجان، خیار، گوجه، ماست و … را مصرف نکنند.
  • بیماران دچار ورم معده اگر به خوردن ماست علاقه دارند بهتر است برای دور ماندن از مشکلات بیشتر ماست را با نمک و آویشن میل نمایند.
  • افراد دچار ورم عده بهتر است سیر و پیاز را به شکل خام مصرف نکنند، زیرا باعث افزایش مشکلات گوارشی می شوند و سوزش سردل را به دنبال دارند. از این رو بهتر است سیر و پیاز را به شکل پخته مصرف نمایند.
  • بیماران دچار ورم معده می بایست از مصرف غذاهای خمیری مثل آش رشته، ماکارونی ها و … پرهیز نمایند.
  • نوشیدن آب یخ و خوردن آب بین غذاها برای تمام افراد به ویژه اشخاص مبتلا به ورم معده مضر می باشد.

برای آشنایی با رژیم غذایی برای یبوست و رژیم غذایی برای کبد چرب می توانید از اطلاعات موجود در این مطالب بهره مند گردید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *