دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی BMW X1 مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

BMW X1 از طراحی اصیل بی ام و پیروی کرده و با ابهت خاص خود به ویژگی ها و قابلیت های متعددی تجهیز شده است. در این مطلب به بررسی BMW X1 مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ می پردازیم.

کراس اوور BMW X1 با شتاب خوب، هندلینگ عالی، کیفیت ساخت بالا و امکانات و تجهیزات زیاد توسط پرشیا خودرو در مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ وارد کشور شد. پیشنهاد می کینم برای بررسی کامل تر BMW X1 با ادامه این مطلب همراه ما باشید. 

بررسی خودرو BMW X1 مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷

BMW X1 از سری محصولات شاسی بلند سایز کوچک است که به آن کراس اوور نیز گفته می شود. این سری از محصولات بی ام و در مقایسه با دیگر رده ها از قیمت پایین تری برخوردار بوده و ابعاد جمع و جوری دارند.

نسل اول BMW X1 در اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی در آلمان روی خط تولید قرار گرفت. این خودرو شبیه برادر بزرگتر خود X3 از پیشرانه N20 بی ام و بهره می برد. BMW X1 در بازار کشور توانست شبیه دیگر محصولات بی ام و از همان ابتدای ورود، آمار فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد.

در سال ۲۰۱۶ نسل دوم BMW X1 به ایران عرضه شد. خودرویی که با نسل نخست خود دو تفاوت اصلی داشت. اول این که از پلتفرم دیفرانسیل جلو (مشترک با مینی کوپرها) بهره می برد و دوم این که بیش از هر تایم دیگری به برادران بزرگتر خود شبیه شده است.

نسل دوم BMW X1 نسبت به گذشته محفظه بار بزرگتر و سقف بلندتری داشته و در ضمن با آپشن های جدیدی نظیر هدآپ، چراغ های الی ای دی و نوربالا اتومات نیز برای اولین بار در این نسل در اختیار خریداران قرار گرفت. BMW X1 با توجه به قابلیت ها و ویژگی هایی که ارائه می کرد ولی در محدوده قیمتی لکسوس NX قرار داشت از این رو مشتریان کمتری در مقایسه با رقیب ژاپنی خود داشت.

  •  آرون گروپس

کراس اوور BMW X1 توسط پرشیا خودرو در مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به بازار داخلی کشور ارائه شد و هم اکنون در نسخه های صفر و دست دوم با قیمت بالایی به فروش می رود. در دهم فروردین ۱۳۹۹ این خودروها در بازار داخلی حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان تحت خرید و فروش قرار گرفتند. با این مقدمه در ادامه به بررسی BMW X1 مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ می پردازیم.

طراحی اصیل

در حالی که BMW X1 در نسل اول به عنوان تفسیری منحصر به فرد از یک کراس اوور جهت تفریح و سرگرمی بیشتر طراحی شده بود ولی برسی ها نشان می دهد در نسل دوم، BMW X1 طراحی محافظه کارانه ای داشته و با تکرار زبان طراحی و سبک بی ام و معرفی و ارائه شده است.

با این حال بهره گیری از طراحی اصیل بی ام و به BMW X1 ابهت خاصی بخشیده است و حس قدرت را به بیننده منتقل می کند. در نمای روبرو جلو پنجره ای کلیوی شکل دو تکه با نوارهای عمودی کرومی که جزء جدایی ناپذیر طراحی بی ام و محسوب می شود، مشاهده شده و چراغ ها با گرافیک زیبا به ویژه گرافیک داخلی تزئین شده با ال ای دی زیبایی این خودرو را دو چندان نموده اند.

سپر پایین سه تکه بوده و خطوط افقی به همراه قاب مشکی و نقره ای آن را مشایعت می کنند که نمایی اسپرت را ایجاد کرده است. می توان گفت سپر جلو با ارتفاع نسبتا بلند خود در با ابهت تر نمودن جلوه BMW X1 نقش موثری ایفا کرده است. دریچه های ورود هوا به موتور مشابه دیگر مدل های M پکیج بی ام و از همان طرح کلی پیروی کرده که به این خاطر نمی توان گفت ظاهر BMW X1 کاملا نوآورانه است.

طول BMW X1 کاهش پیدا کرده و افزایش فاصله بین دو محور، عرض و ارتفاع آن و ضمنا موقعیت قرارگیری موتور از حالت طولی به عرضی و کمتر شدن اندازه موتورها، موجب شده تا فضای بیشتری برای سرنشینان و بخش بار آن فراهم شود. کاپوت خودرو هم با خطوط و فرورفتگی های موجود حجم پردازی شده و دو چراغ مه شکن دایره ای هم تا حدودی قدیمی به نظر می رسند.

به طور کلی و با توجه به بررسی نمای جلویی می توان گفت مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کراس اوور BMW X1 از چهره ای قوی تر و با ابهت تر سود می برند و چراغ های کلیوی شکل معروف بی ام و در این نسل از لحاظ ابعاد رشد چشمگیری داشته و چهره ای منحصر به فرد و تهاجمی برای BMW X1 به ارمغان آورده است.

در بررسی نمای جانبی BMW X1 ، ظاهر خودرو به برادر بزرگترش یعنی X3 شباهت بیشتری پیدا کرده و این موضوع همچنان شخصیتی با ابهت به کوچکترین عضو خانواده سری ایکس بخشیده است. در این نما ، شیب سقف ردیف دوم، قاب کرومی پنجره ها و خط ممتدی که از دستگیره درب ها عبور کرده و تا چراغ عقب امتداد دارد مشاهده می شود.

پلاستیک دور گلگیر و درب ها هم نمای جانبی را اسپرت تر جلوه داده و همچنین رینگ های ۱۹ اینچی آلومینیومی با خودنمایی نشان بی ام و در مرکز و ضمنا نماد سه خط M بر جذابیت بصری خودرو افزوده اند.

در نمای عقب طراحی جذاب تر شده است و به جرات می توان گفت وجه تمایز BMW X1 با نسل قبل به چراغ های به روز شده و سپر عضلانی تر و اسپرت تر این نما بر می گردد. دو خروجی اگزوز طرفین سپر در کالبد خودرو روح اسپرت دمیده و  نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می نمایند. ضمنا علاوه بر دو خروجی اگزوز، آنتن کوسه ای، چراغ های اصلی دو تکه، مه شکن و اسپویلر روی شیشه نیز از المان های دیگر نمای عقب هستند.

در مجموع طراحی BMW X1 در مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ اصیل، جذاب و اسپرت ارزیابی می شود و این کراس اور در بخش طراحی امتیاز خوبی کسب می کند.

کابین لوکس و جذاب

هر چند BMW X1 جزو محصولات ارزان کمپانی بی ام و محسوب می شود ولی طراحی کابین آن نه تنها ساده نیست بلکه از جذابیت های متعددی بهره می برد. در وسط داشبورد یک صفحه نمایش ۸.۸ اینچی و یک نمایشگر ۵.۷ اینچی TFT حضور دارد که اطلاعات مربوط به رانندگی، سیستم ترافیک و مسیر جایگزین را در اختیار راننده و سرنشینان می گذارد.

مواد استفاده شده در کابین نیز باکیفیت بوده و برای صندلی ها و فرمان از چرم مرغوبی بهره گرفته شده است. ترکیب تریم چوبی، پلاستیک، چرم و دیگر مواد نرم کنار یکدیگر، داشبورد مرتب و شیکی را برای خودرو به ارمغان آورده است. صندلی ها چه در ردیف عقب و چه جلو به طور مناسب و درخوری راحت بوده و فضای سر هم کاملا کافی به نظر می رسد.

در مجموع ۴ سرنشین بزرگسال می توانند به راحتی در آن جای گرفته و قطعات فلزی استفاده شده در بخش هایی از دستگیره درب ها، داشبورد و فرمان، حس کابینی لوکس را القا می کند. از نکات قابل توجه در بخش امکانات رفاهی کابین باید به سیستم فوق العاده خوب و حرفه ای Harman kardon اشاره کرد.

این سیستم صدایی با کیفیت و وضوح بالا را برای سرنشینان به ارمغان می آورد و هنگام استفاده از آن گویی در سالن اجرای زنده موسیقی حضور دارید و از موسیقی در حال پخش بی نهایت لذت خواهید برد. ضمنا نمایشگر موجود در کابین دسترسی به انواع وب سایت ها را به راحتی امکان پذیر می سازد و برای این کار می توان از کنترل های سیستم IDRIVE بهره گرفت. کنترلرهایی که جایگزین ایده آلی برای ماوس رایانه به شمار می روند و همه کارکردهای مختص به آن را دارا هستند.

پیشرانه ۲ لیتری

خودرو BMW X1 از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر بهره می برد که نیرویی برابر با ۲۳۶ اسب بخار در ۵۰۰۰-۶۰۰۰ دور بر دقیقه را تولید نموده و حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را ارائه می دهد. این نیروی تولید شده توسط گیربکس ۸ دنده اتومات تیپ ترونیک به چهار چرخ هدایت می شود.

شتاب صفر تا صد BMW X1 حدود ۶.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعتی که می تواند به آن دست یابد ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. مصرف سوخت خودرو نیز در سیکل ترکیبی ۹.۶ لیتر اعلام شده و از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره می برد. در بررسی ها مشخص شد BMW X1 در تست تصادفات موسسه یورو انکپ توانسته موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شود.

تجهیزات و امکانات رفاهی

همانطور که BMW X1 از لحاظ ظاهری با تغییراتی همراه شده بود در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی آن نیز بازنگری اساسی صورت گرفته است که از نکات بارز و قابل توجه خودرو محسوب می شود و امتیاز مثبتی برای BMW X1 در این رده خواهد بود. بررسی ها نشان داد BMW X1 یکی از فول ترین خودروهای وارد شده به کشور است که فهرست طولانی از امکانات را در اختیار مالک خود قرار می دهد.

از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی BMW X1 می توان به سیستم کروز کنترل تطبیقی با ویژگی تعیین میزان فاصله از خودروهای عقب و جلویی، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط، سنسور باران برای عملکرد اتومات برف پاک کن ها، نمایشگر الکترونیکی آی درایو، سنسورهای پارک، دوبین دید عقب، سیستم جلوگیری از تصادفات، سیستم هوشمند تماس با اورژانس، سیستم اقتصادی سوخت، سیستم نشان دهنده اطلاعات ترافیک، سیستم نشان دهنده اطلاعات خودرو روی شیشه جلو، تنظیم اتومات شدت نور ، سیستم هوشمند هشدار شرایط اضطراری، قابلیت تنظیم صندلی های عقب، سامانه هشدار عابر پیاده، سیستم هشدار برخورد از جلو و سامانه هشدار خروج از مسیر، سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه با کانال جداگانه برای سرنشینان عقب، آینه الکتروکرومیک برای سهولت دید راننده در شب، چراغ راهنما روی آینه های جانبی، آینه جانبی با قابلیت تنظیم و تا شوندگی برقی، اشاره کرد.

از دیگر این امکانات مواردی مانند سیستم روشن و خاموش شدن چراغ ها به طور اتومات، روشنایی جلو، چراغ های ال ای دی همراه با مه شکن، سیستم چرخ چراغ ها سر پیچ، سیستم شستشوی چراغ ها، شیشه های بالابر برقی، سقف شیشه ای پانوراما با قابلیت تنظیم سیستم محافظت از آسیب، شیشه های سولار، سیستم گرمکن شیشه های جلو، صندوق عقب برقی، سامانه ناوبری ماهواره ای مجهز به اطلاعات به روز ترافیکی، سیستم پشت سری های هوشمند صندلی های جلویی و عقبی، روکش چرمی صندلی ها و فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده در حالت های  مختلف همراه با حافظه، کمربند پیش کشنده، سیستم گرمکن، سیستم تنظیم گودی کمر ، محفظه نگهداری وسایل زیر صندلی راننده، فرمان سه شاخه به همراه کلیدهای سیستم صوتی روی آن، صندلی های اسپرت با چرم داکوتا در نسخه اسپرت و … هستند.

تجربه رانندگی

بررسی ها نشان می دهد که BMW X1 نسبت به نسل قبلی سواری نرم و راحت تری ارائه می دهد. با استارت خودرو صدای چندانی از موتور برنخاسته و با ازدیاد دور موتور به غرشی گوش نواز ولی ملایم تبدیل می شود. با آغاز حرکت در حالت عادی شتاب تقریبا خوبی حس می شود که به لطف گشتاور بالای موتور بوده و این امر نیز نشات گرفته از دور موتور ۱۲۰۰ دور در دقیقه می باشد.

ضمنا این حس هیجان در حالت اسپرت دو چندان خواهد شد به طوری که در لحظه شتاب گیری سرنشین به صندلی که روی آن حضور دارد میخ خواهد شد. فرمان پذیری عالی و هندلینگ خوب از دیگر نقاط قوت BMW X1 هستند که با آن روبرو می شوید و این گزینه را از اجداد خود به ارث برده است.

با توجه به این که کمبود دید در کراس اوورها مساله مهمی محسوب می شود در BMW X1 نیز با آن روبرو خواهید بود. کمبود دید آینه های جانبی موضوعی می باشد که نقش سیستم هشدار نقطه کور را پررنگ تر خواهد ساخت. بدین طریق در سواری با BMW X1 می توان به مزایایی همچون شتاب و هندلینگ خوب، فضای کافی کابین، امکانات و تجهیزات زیاد اشاره کرد.

ارزش خرید

کراس اوور BMW X1 با ابعاد جمع و جور از کیفیت ساخت بالا، کابین جادار، طراحی و ایمنی خوب، امکانات و تجهیزات زیاد و ضمنا شتاب و هندلینگ خوب بهره می برد و می تواند نیاز شما را به عنوان یک شاسی بلند سایز کوچک برطرف سازد. ولی از آنجا که این خودرو  مشابه دیگر خودروهای وارداتی به دلیل محدودیت واردات و قطعات کمیاب با قیمت بسیار بالایی ارائه می شود در نتیجه بازار فروش چندان خوبی ندارد.

البته BMW X1 در مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نسبت به دیگر خودروهای کمپانی بی ام و ارزان تر می باشد ولی در بازار داخلی کشور با قیمت بالایی محاسبه می شود. از رقبای BMW X1 می توان به تویوتا راوفور، فولکس واگن تیگوان و کیا سورنتو در بازار داخلی کشور اشاره کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *