دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص شیر نسکافه و مضرات مصرف بیش از اندازه آن

  • زهره گنج بخش
  • ۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

نوشیدنی گرم و مناسب برای فصل زمستان شیر نسکافه می باشد. در این مطلب با خواص شیر نسکافه و همچنین مضرات مصرف آن آشنا خواهید شد.

نسکافه در واقع ماده است که از فرآورده های قهوه می باشد. در نتیجه خواص و مضرات شبیه به قهوه را دارد. از نسکافه در درست کردن انواع دسرها، ژله ها و کارامل ها می توان استفاده کرد. بعلاوه ترکیب شیر و خامه با نسکافه بسیار ترکیب خوش طعمی خواهد شد که در این بخش ما خواص شیر نسکافه و طرز تهیه آن را بیان خواهیم کرد.

شیر نسکافه و خاصیت های آن

خواص شیر نسکافه

مصرف این نوشیدنی به دلیل وجود شیر و نسکافه دارای چندین فواید می باشد. البته خواص شیر و خواص نسکافه به تنهایی فراوان می باشند و به بهبود بسیاری از مشکلات و بیماری ها کمک می نماید. ترکیب این مواد غذایی و تهیه این نوشیدنی خوشمزه می تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد.

تامین کلسیم بدن

شیر نسکافه جزء نوشیدنی های مقوی می باشد زیرا دارای درصد بالای کلسیم است و کلسیم در سلامت بدن افراد تاثیر گذار خواهد بود. پس این نوشیدنی بخشی از نیاز بدن افراد به کلسیم را برطرف خواهد کرد.

تقویت حافظه

طبق تحقیقات انجام گرفته محققان به این نتیجه رسیدند که نسکافه باعث هوشیاری مغز و اعصاب، ایجاد آرامش و هم چنین رفع خستگی های عضلانی خواهد شد. نسکافه همکاری عضلات چشم را بیشتر کرده و هم چنین دقت در انجام کارها را بیشتر خواهد کرد. این ماده با تحریک مرکز تمرکز حافظه را افزایش خواهد داد و از خواص شیر نسکافه به شمار می آید.

جلوگیری از چاقی

این ماده با کاهش اشتها باعث جلوگیری از چاق شدن می شود. بعلاوه باعث برطرف شدن یبوست نیز خواهد شد. کافئین موجود در نسکافه باعث ایجاد افزایش در سوخت و ساز بدن نیز خواهد شد که در نتیجه این امر لاغری را به دنبال خواهد داشت. در ادامه با طرز تهیه شیر نسکافه نیز آشنا شوید.

مضررات و خواص شیر نسکافه

  •  آرون گروپس

مواد لازم

  • خامه: ۱۰۰ گرم
  • نسکافه: دو قاشق غذا خوری
  • شکلات: ۱۰۰ گرم برای تزئین
  • شیر: ۱ لیوان

طرز تهیه شیر نسکافه

در ابتدا برای درست کردن این نوشیدنی خوش طعم باید، شیر را  به میزان ۳۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید تا سرد شود.

حال شیر را در شیر جوش بریزید و آن را روی حرارت قرار داده و روی سر آن باشید تا نجوشد. زمانی که دمای آن ها به ۶۵ تا ۷۰ درجه رسید آن را از روی شعله برداشته و کنار بگذارید.

در ادامه خامه و نسکافه را با هم مخلوط کرده و در یک فنجان مناسب بریزید حال شیر را روی آن بریزید و با هم مخلوط کنید.

با پودر کاکائویی روی به آن زینت دهید. این نوشیدنی آماده است آن را میل کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

تاثیرات منفی استفاده بیش از اندازه از نسکافه

استفاده بیش از اندازه از نسکافه باعث می شود که کلسترول خون افزایش بیابید. توجه داشته باشید که مصرف بیش از ۵ فنجان نسکافه در روز احتمال سکته مغزی را افزایش خواهد داد.

کافئین موجود در نسکافه برای افرادی که نسبت به آن ها حساسیت دارند باعث بی خوابی و تپش قلب خواهد شد. هم چنین نسکافه باعث از بین رفتن مینای دندان ها نیز می شود.

کافئین در بدن باعث افزایش آنزیم پپسین و اسید معده خواهد شد. افرادی به رفلاکس معده دچار هستند از نسکافه نباید استفاده کنند.

افزایش فشار خون یکی دیگر از زیان های استفاده بیش از اندازه از کافئین است. در نتیجه فشار خون حرکات ماهیچه قلب نامنظم شده و برای اشخاصی که دارای ناراحتی قلبی هستند مضر واقع می شود.

خاصیت شیر نسکافه

از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این ماده افسردگی می باشد. به همین علت توصیه می شود که افرادی که به افسردگی دچار هستند از کافئین در روز به اندازه ۱ گرم کافئین استفاده کنند. نسکافه هم چنین باعث افزایش هیجان و اضطراب خواهد شد.

از ضررهای دیگر این ماده در زنان باردار باعث زایمان زودرس شده و در مادران شیر ده نیز باعث می شود این ماده کافئین دار وارد بدن نوزاد شود. در نتیجه باعث ناآرامی، بی خوابی، لرزش دست ها، پاها و لبها خواهد شد.

نسکافه سبب دفع پتاسیم و سدیم به وسیله کلیه ها شده و از این طریق باعث افزایش قند خون می شود. از این جهت افرادی که دیابت دارند باید از خوردن این ماده بپرهیزند.

نکته دیگر این است که بعد از غذا نسکافه مصرف نکنید زیرا سبب می شود که آهن موجود در غذا جذب بدن نشود پس بعد از غذا حداقل باید یک ساعت بگذرد و سپس این نوشیدنی را میل بفرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *