دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ارتباط اندازه مغز با هوش انسان چگونه است؟

  • زهره گنج بخش
  • ۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که ارتباط اندازه مغز با هوش چگونه است؟ آیا اصلا ارتباطی بین آن ها وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات پیشنهاد می کنیم با این مطلب همراه شوید.

دانشمندان بر سر یک تعریف کلی برای هوش هنوز به یک نقطه اشتراک و توافقی دست پیدا نکرده اند. اما در جواب اینکه آیا ارتباطی بین اندازه مغز با هوش و جود دارد می توان گفت که دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مغز بزرگ به تنهایی باعث سطح هوش بالاتر نمی شود. در ادامه چند نمونه از تحقیقات در مورد ارتباط اندازه مغز با هوش برای شما بیان خواهیم کرد.

ارتباط اندازه مغز با هوش انسان

طبق گفته ی دانشمندان که مغز بزرگ به تنهایی دلیلی بر باهوش تر بودن نمی باشد باید گفت اگر این چنین می بود، فیل ها و وال ها که اندازه ی مغز آن ها بسیار بزرگ است باید جزء باهوش ترین جانداران زمین شناخته می شدند.

چگونگی رابطه بین اندازه مغز و هوش

یکی از دانشمندان که فارغ التحصیل و پژوهشگر دپارتمان آناتومی و انسان شناسی زیستی از دانشگاه دوک می باشد، بیان می کند که داشتن مغز بزرگ در میان گونه های جانوران باعث ایجاد برخی مهارت های شناختی پیچیده خواهد شد. این مهارت ها می تواند شامل  به بدست آوردن غذا، راهبرد های اجتماعی بسیار پیچیده، راه حل های مبتکرانه برای مسائل اوکولوژیک و … باشد.

در میان انسان ها تفاوت در اندازه مغزشان به نسبتا کوچک می باشد. این امر باعث سخت شدن و پیچیده تر شدن بررسی اثرات اندازه مغز و اثرات سایر عوامل خواهد شد. در هنگام بررسی تفاوت در هوش فردی که ۱۴۰۰ گرم مغز او وزن دارد با مقایسه فرد دیگر که وزن مغز او ۱۱۰۰ گرم می باشد متغیر های دیگری هم چون تفاوت در عوامل فرهنگی اجتماعی، تفاوت در چگالی نورون ها و هم چنین تفاوت های دیگر مغزی ساختاری نیز در نظر گرفته می شود.

اندازه مغز انیشتین و رابطه آن با هوش

پس از اندازه گیری مغز نوابغی مثل آلبرت انیشتین به این نتیجه رسیدند که مغز او زیاد بزرگتر از مغز سایر انسان ها نبوده است. طبق یک تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که سلول های گلیایی این دانشمند بیشتر از اندازه حد متوسط بوده و این باعث شده است که مغز آلبرت انرژی بیشتری را بطلبد. در برخی دیگر از تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که نوابغ دارای ارتباط عصبی دوربرد بیشتری می باشند که از یک ناحیه مغز به ناحیه دیگر آن می رسد. در نهایت هیچ خصوصیت واحدی نمی باشد که بتواند توانایی استثنایی این نوابغ را توضیح داده باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رابطه بین اندازه مغز و هوش

مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط سارا بنسون امرام

سارا بنسون – امرام به همراه همکاران خود طبق مطالعات انجام شده یه یک سری داده های آزمایشی رسیدند که هوش حیوانات را به اندازه نسبی مغز آن ها نسبت دادند. آزمایش روی ۱۴۰ گوشتخوار پستاندار که در باغ وحش از آن ها نگه داری می شد، انجام گرفت. در این آزمایش کشوی L شکلی را در اختیار این حیوانات قرار دادن تا آن را باز کرده و محتویات داخلش را بردارند. آن ها به این نتیجه رسیدند که خانواده خرس ها در این آزمایش عملکرد بهتری را نسبت به بقیه نشان دادند. در این میان گروه میمون های پوزه دار نتوانستند در این آزمایش موفق شوند. در این تحقیق محققان این نتیجه را گرفتند که در باز کردن جعبه اندازه مغز عامل موفقیت بوده است.

بحث ها و دیگر تحقیقات مرتبط با اندازه مغز با هوش

مطالعات دیگری که روی اسکن مغز کودکان انجام گرفته شد نشان داد که هیچ رابطه ای میان امتیازهای بدست آورده شده در آزمون های استاندارد هوش سنجی و اندازه مغز وجود نداشته است. از طرف دیگر فردی به نام مایکل مک دنیل روانشناس سازمانی دانشگاه ایالت وبرجینیا ادعا می کند که افراد با هوش تر مغز بزرگتری دارند. در برابر این اظهارات، بسیاری از دانشمندان مخالفت کردند. تحقیقات این روانشناس نشان می دهد که اندازه و حجم مغز در هر جنسیتی و در هر گروهی با هوش آن ها ارتباط داشته است.

میزان اندازه مغز و ارتباط آن با هوش

در این میان تحقیقات دیگری نیز در سال ۲۰۰۶ منتشر شد حاکی از آن بود که مردان از زنان باهوش تر می باشند و عامل آن می توان به مغز نسبتا بزرگ آن ها اطلاق داد. تفاوت اندازه مغز بین خانم ها و آقایان تقریبا صد گرم گزارش شده است. از طرفی گروه دیگر دانشمندان مطالبی را بیان کردند مانند عوامل فرهنگی اجتماعی و آن ها را دلیلی بر باهوش تر بودن آقایان نسبت به خانم ها دانستند.

پس از مطالعه این مقاله چنانچه علاقمند به آشنایی با آناتومی جمجمه انسان و آناتومی مغز انسان هستید شما می توانید بر روی لینک های قرار داده شده کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *