دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

شناسایی راه های رفع دلشوره و اضطراب

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

تکنیک های رفع دلشوره شامل تغییر نگرش، شناسایی موقعیت های تنش زا، توجه به کلمات مورد استفاده و … می باشد. افرادی که دارای دلشوره های بی دلیل هستند، به دلیل فشارهای روانی و عصبی دارای استرسی پنهان می باشند. این افراد تپش قلب دارند، دچار لرزش دست می شوند و ممکن است، بی دلیل اضطراب داشته باشند.

دلشوره و اضطراب احساسی است که این روزها خیلی از ما درگیر آن هستیم و اغلب افراد در جوامع تنش زای امروزی آن را تجربه کرده اند. احساسی که در زندگی همه ما رخنه کرده است و باعث شده تا لذت های زندگیمان را از دست بدهیم. اما این احساس از چه عواملی نشات می گیرد؟ و آیا می توان آن را کنترل نمود؟ واقعیت این است که نحوه زندگی نادرست و داشتن عادت های غلط می تواند زمینه ساز چنین تنش هایی باشد و باید توجه کنید که در صورت رفع دلشوره می توانید زندگی سالم تر، موفق تر و لذت بخش تری را تجربه کنید. در این مقاله درباره راهکارهای آن توضیح می دهیم.

راه های رفع دلشوره

تکنیک های موثر رفع دلشوره

افرادی که دارای دلشوره هستند، چه نشانه هایی دارند؟ اغلب افراد که چنین احساسی را تجربه می کنند، دارای تپش قلب بالایی هستند، آن ها تند تند نفس می کشند، دستانشان لرزش دارد، در حالت عادی نیز احساس اضطراب دارند و دیگر نشانه ها که در پی این عوامل ایجاد می شود. خیلی از افراد تصور می کنند، این مشکل برای آن ها بی ضرر است، در صورتی که می تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد. چطور با نگرانی و دلشوره بی دلیل مقابله کنیم؟ در ادامه می توانید مطالب مفیدی در این زمینه مطالعه نمایید.

دلشوره چیست

اضطراب ظاهری ساده دارد، در صورتی که به شکل پنهانی در وجود افراد رخنه می کند و می تواند سلامت جسمی او را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. امروزه زندگی های پر تنش و نحوه زندگی های غلط موجب شده، تا افراد زیادی در معرض این مشکل باشند. شرایط اقتصادی، مشکلات خانواده، مشکلات فرهنگی و بسیاری از عوامل می تواند زمینه ساز این مشکلات باشد. فشارهای روانی که فرد تحمل می کند و برای آن درمانی در نظر نمی گیرد، به مرور به نوعی دلشوره دائمی تبدیل خواهد شد.

راه های درمان دلشوره

عوارض دلشوره:

همانطور که اشاره شد، دلشوره می تواند عوارض و عواقب بدی به همراه داشته باشد. بسیاری از این عوارض روحی و برخی جسمی می باشند. دل درد، دل پیچه، مشکلات گوارشی، گرفتگی عضلات، سوزش معده، لرزش عضلات، ناخن خوردن و … از مهم ترین عوارض این امر می باشند. این علائم شامل علائم فیزیکی در فرد هستند. عرق سرد، گیجی، احساس گرگرفتگی، خستگی مفرط، دردهای عضلانی، تنگی نفس، مشکلات خواب و … از دیگر عوارض جسمی در این افراد است.

  •  آرون گروپس

برطرف کردن دلشوره

دلشوره و اضطراب مشکلات روحی و روانی را نیز به همراه خواهد داشت. از مهم ترین نشانه های روانی در این مواقع می توان به نداشتن احساس راحتی، احساس تحریک پذیری بالا، بی قراری، نگرانی بیش از حد، ترس دائمی از اتفاق های بد، عدم تمرکز، احساس فراموشی و … اشاره کرد. این عوارض می تواند زندگی هر فردی را با مشکلاتی مواجه کند که بهتر است در این راستا به دنبال راهکارهای رفع دلشوره برآمد.

درمان دلشوره:

بهتر است، در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که درمان قطعی برای دلشوره وجود نخواهد داشت، مگر اینکه خود فرد بخواهد تغییراتی را در بخش هایی از زندگی ایجاد کند. رفتار شخص در اغلب موارد می تواند بهترین شیوه درمانی محسوب شود. یکی از فعالیت هایی که موجب می شود شما از نگرانی و تنش ها به دور باشید، دور شدن از فضای مجازی می باشد.

علائم دلشوره

تغییر دادن افکار:

افکار ما بخش مهمی از نگرانی ها و اضطراب ها را تشکیل می دهند. همه چیز از افکار ما شروع می شود. پیش از هر چیز شما باید بتوانید بر افکار منفی خود غلبه کنید. زمانی که افکار ناراحت کننده و تنش زا به سراغ شما می آیند، باید به جای شاخ و برگ دادن به آن ها این افکار را تحت کنترل خودتان در بیاورید. در هر شرایط بحرانی سعی کنید، برداشت های مثبت داشته باشید. بهتر است در زمان بروز چالش ها در کنار عزیزانتان باشید، تجربه نشان می دهد، در شرایط سخت وجود دوستان و خانواده می تواند دلگرمی بزرگی باشد.

درمان کردن دلشوره

تغییر دادن افکار با بخش های مختلفی صورت می گیرد، شما می توانید با ایجاد برخی از عادت ها این افکار را تحت کنترل خودتان در بیاورید. به عنوان مثال ورزش کردن می تواند دید شما نسبت به زندگی را مثبت تر کند، زیرا احساس شادی بیشتری به شما منتقل می کند. خونسرد باشید، جملات مثبت در زندگی به کار بگیرید. برای تغییر در زندگی چگونه عمل کنیم؟ در لینک توضیحات کاملی در این زمینه ارائه شده است که می توانید به آن مراجعه کنید.

از دست ندادن کنترل کلمات:

یکی از راهکارهای رفع دلشوره کنترل داشتن بر روی کلماتی است که بیان می کنیم. توجه داشته باشید، به کار بردن الفاظ و صحبت های بد به همان اندازه که افکار بد تاثیر منفی دارند، می تواند روی شما تاثیرگذار باشد. در شرایطی که استرس زا است، مراقب حرف زدن خودتان باشید. جایگزین کردن کلمات مناسب و تاثیرگذار می تواند بخش مهی از مشکلات ما را برطرف کند.

علت دلشوره

شناسایی موقعیت ها:

همه ما در برخی از شرایط و موقعیت ها استرس و اضطراب بیشتری دارند. بهتر است، این موقعیت ها را شناسایی کنید و با آگاهی بیشتری در این مواقع عمل کنید. در این صورت می توانید برای این موقعیت ها برنامه ریزی بهتری داشته باشید. به عنوان مثال با یک برنامه ریزی مالی می توانید در شرایط بحرانی تصمیم گیری های بهتری داشته باشید.

دیگر راهکارها:

راهکارهای موثر دیگری برای رفع دلشوره نیز وجود دارند. افرادی که دارای اضطراب  و استرس بالایی هستند، بهتر است، ورزش کنند و فعالیت های مدیتیشن انجام دهند. فعالیت ها آرام سازی ذهن نیز دسته ای دیگر از فعلیت های مفید می باشند. سعی کنید، به اندازه کافی استراحت داشته باشید، کافئین مصرف کنید، افکار خودتان را آزاد کنید، پیاده روی و کوهنوردی بروید.

درمان دلشوره

فعالیت داشتن در گروه های اجتماعی و وقت گذرانی در کنار دوستان می تواند تاثیر زیادی در کاهش اضطراب و استرس شما داشت باشد. همچنین استفاده از راه های درمان استرس نیز می تواند موثر باشد. همچنین افرادی که دارای برنامه روزانه هستند، حجم کمتری از استرس و تنش را تحمل می کنند. این دسته از افراد فعالیت های خود را به موقع و در زمان مناسب انجام می دهند، به همین دلیل کارهای عقب افتاده دیگر باعث ناراحتی آن ها خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *