دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

۵ روش اصولی برای مراقبت از پوست در خانه

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

اهمیت پوست به خصوص پوست صورت برای همه ما مشخص است و برای همین هم معمولا اغلب ما از یک کرم ضد آفتاب یا مرطوب کننده برای جلوگیری از پیری پوست استفاده می‌کنیم. مراقبت از پوست و استفاده از کرم‌هایی که به آب رسانی آن کمک می‌کنند موجب می‌شود تا پیری پوست به تاخیر افتاده و از سرطان پوست جلوگیری شود. این کار هزینه‌های سنگین درمانی در آینده را هم کاهش خواهد داد. روش‌های بسیار زیادی برای مراقبت از پوست وجود دارد که برخی آنها اصولی‌تر و مفیدتر هستند و ما در ادامه به چند روش اصولی در این زمینه می‌پردازیم.

5 روش اصولی برای مراقبت از پوست در خانه

  1. استفاده از ماسک صورت

استفاده از ماسک صورت در خانه یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین روش‌هایی است که بسیاری از خانم‌ها با استفاده از مواد طبیعی و اورگانیک انجام می‌دهند. اغلب ماسک‌ها به پاکسازی عمیق پوست کمک کرده و به لایه برداری و از بین بردن لک‌های مختلف پوستی یا جای جوش کمک می‌کنند. این ماسک‌ها همچنین با افزایش جریان خون در لایه زیرین پوست که دارای رگ خونی است موجب از بین رفتن خستگی پوست صورت شده و احساس سبکی و آرامش را به همراه می‌آورند.

با خرید انواع بهترین برندهای ماسک در بازار می‌توانید از خواص آب رسانی، آرام بخشی و پاک سازی آلودگی‌ها در منافذ پوست برای جوش و برای منافذ باز این ماسک صورت و بدن بهره ببرید. قیمت بهترین ماسک ‌های ورقه ای یا نقابی صورت با توجه به حجم و برند آنها متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید ماسک صورت را برای انواع پوست خشک، معمولی، چرب، پوست‌هایی با منافذ بسته، پوست حساس و مستعد به آکنه استفاده کنید. البته فرم و کاربرد ماسک‌ها هم متفاوت است و ماسک‌های ورقه‌ای، حرارتی، کرمی، روغنی گرم و خاک رس و غیره وجود دارند. بنابراین اگر شما به استفاده از ماسک علاقه داشته باشید در خانه هم می‌توانید با ترکیب گیاهان دارویی و میوه‌ها و غیره یک ماسک صورت عالی درست کنید.

  1. استفاده از تونر

5 روش اصولی برای مراقبت از پوست در خانه

تونرها محلول‌هایی فوق العاده برای از بین بردن و پاک سازی آلودگی‌های سطحی و عمقی پوست صورت هستند. درواقع بر خلاف آنچه تصور می‌شود تونر محلول آرایش پاک کن نیست و کاربرد اصلی آن تنظیم PH و متعادل کردن چربی پوست است. معمولا استفاده از تونر برای خانوم‌هایی که آرایش زیادی می‌کنند؛ گزینه خوبی است. استفاده از یک تونر  سازگار با پوست شما بعد از مواد شوینده و دستمال‌های مرطوب آرایشی می‌تواند به شادابی پوست صورت شما کمک زیادی بکند.

تونرها کارهای مهمی مانند پاک سازی منافذ پوستی، آب رسانی به پوست و افزایش شفافیت و شادابی پوست را بر عهده دارند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود همه افراد با هر نوع پوستی که دارند از این محلول اثر بخش استفاده کنند. این موضوع برای افراد با پوست چرب باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

استفاده از نمک حمام هم می‌تواند در نقش یک تونر عمل کند. نمک حمام در انواع مختلف کوکتل پدیکور، کوکتل مانیکور، کوکتل پا و یا بمب وان وجود دارد که به لایه برداری و کاهش التهابات پوستی کمک قابل توجهی کرده و دارای قیمت مختلفی با توجه به حجم و برند آن است. با خرید انواع مختلف از نمک حمام می‌توانید به جوان سازی پوست خود هم کمک کنید.

  1. نوشیدن آب زیاد

یکی از روش‌های ساده برای مراقبت از پوست آن است که برای مرطوب نگه داشتن و هیدراته شدن پوست خود آب و مایعات زیادی بنوشید. البته باید توجه داشته باشید که در آب مواد شیمیایی و ناخالصی زیادی وجود دارد و به همین دلیل هم شما می‌توانید از یک تصفیه آب خانگی استفاده کنید یا آن را بجوشانید تا کاملا فیلتر شود و خیال شما از پاک بودن آن راحت شود.

  1. استفاده از روغن درخت چای

5 روش اصولی برای مراقبت از پوست در خانه

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و بررسی‌ها نشان داده است که به کاهش آکنه خفیف تا متوسط هم کمک می‌کند، همچنین سایر خواص این روغن برای پوست را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید. بهتر است به سراغ روغن درخت چای مناسب و ارگانیک بروید که تنوع بیشتری دارد و به پوست شما هم آسیبی وارد نمی‌کند.

برای استفاده از روغن درخت چای فقط یک یا دو قطره از آن را به سرم یا مرطوب کننده خود اضافه کرده و برای دو تا سه بار در روز از این روش استفاده کنید.

  1. مصرف مکمل‌ها

برای مراقبت از سلامت پوست مکمل‌های زیادی وجود دارد که از جمله آنها به ویتامین آ می‌توان اشاره کرد. این ویتامین به ترمیم و تقویت غشاهای مخاطی و بافت پوست کمک کرده و از آن برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها هم محافظت می‌کند. علاوه بر این مکمل‌ها از خشک شدن پوست، پوست پوست شدن و ایجاد چین و چروک بر روی آن هم جلوگیری می‌کنند.

خوردن مکمل‌های کلسیم نیز موجب سلامت پوست می‌شود و سطح پایین کلسیم موجب افزایش احتمال بروز پیری زودرس شده و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. ویتامین c هم می‌تواند به پوست شما کمک کند. این ویتامین در تشکیل کلاژن و درمان زخم‌های زایمان و مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

روغن ماهی و روغن دانه کتان هم با دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ به هیدراته کردن و رطوبت رسانی به سلول‌های پوستی کمک می‌کنند. مکمل های اسید هیالورونیک نیز به شدت به جذب آب بیشتر به سلول های پوستی کمک می‌کنند. البته باید دقت داشته باشید که برای مصرف همه این مکمل‌های غذای باید از قبل با پزشک خود مشورت کنید.

نویسنده: وحیده امینی

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *