دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش درس خواندن هوشمند و موثر چگونه است؟

  • ساناز براتی
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

در روش درس خواندن هوشمند مطالب خوانده شده برای همیشه در ذهن باقی خواند ماند و مطالب در مغز ماندگار می شوند. با این روش می توانید حساب شده و دقیق درس بخوانید و موفق شوید.

درس خواندن برای برخی از دانش آموزان از یک علاقه قلبی برای یادگیری و بالا بردن هوش به یک انجام وظیفه تبدیل گشته است. از این رو دانش آموزانی وجود دارند که از درس خواندن فراری بوده و آن را کسل کننده و بیهوده می دانند. روش های مختلف مطالعه و درس خواندن می توانند تاثیر زیادی در علاقه دانش آموز به یادگیری داشته باشند. در این مطلب می خواهیم با روش درس خواندن هوشمند آشنا شویم.

آشنایی با روش درس خواندن هوشمند

ممکن است شما نیز از آن دسته افرادی باشید که در طول روز ۸ ساعت زمان را به مطالعه اختصاص می دهند ولی در زمان امتحان هیچ از مطالب خوانده شده در ذهنتان باقی نمی ماند. مثلا با خواندن زبان انگلیسی در مدت زمان زیاد، وقتی یک کلمه انگلیسی را می بینید مطمئن هستید که معنایش را می دانید ولی معنی کلمه را به یاد نمی آورید. این موضوع می تواند در هر در هر جایی و برای هر درسی اتفاق بیفتد. فراموش نمودن اسم ها، تاریخ ها و جزئیات مطلب خوانده شده ممکن است برایتان پیش آید. برای حل این مشکل نباید بیشتر و سخت تر درس بخوانید و به خودتان فشار بیاورید. برخی مطالعات نشان داده اند که بیشتر نمودن زمان مطالعه ممکن است باعث کاهش کیفیت مطالعه شود. در صورتی که در به یاد آوردن مواردی که مطالعه نموده اید دچار مشکل می شوند باید روش مطالعه خود را تغییر دهید و از روش صحیح مطالعه بهره مند شوید.

بررسی روال و روش درس خواندن هوشمند

درس خواندن هوشمندانه یک روش مناسب برای برای مطالعه است که باید جایگزین درس خواندن زیاد شود. با این روش می توانید موفق تر عمل کنید و مطالعه ای مفید داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با روش درس خواندن هوشمند و تکنیک های آن در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 درس خواندن هوشمند و بررسی این شیوه

هوشمندانه درس خواندن را یاد بگیرید

به منظور موفقیت در بادگیری و کسب بهترین نتیجه در زمان کمتر قبل از هر چیزی باید به فاکتورهای مختلفی با عنوان روش درس خواندن حرفه ای توجه نمایید. برای پر انرژی بودن و داشتن یک مطالعه مفهومی می بایست به مطالبی که در این مطلب به آن ها اشاره می شود توجه کرده و عمل نمایید.

روش و روال درس خواندن هوشمند

  •  آرون گروپس

درس خواندن هدف دار

برای تبدیل کردن درس خواندن به یک فرآیند لذت بخش و دلچسب باید برای انجام اینکار هدفی داشته باشید. هر فرد باید بداند که هدفش از تحصیل چیست و چرا مطالعه می کند؟ می خواهد با درس خواندن به چه جایگاهی دست یابد و چه چیزی کسب نماید. در اغلب موارد دل سرد شدن دانش آموز از درس خواندن و یادگیری نداشتن هدف مشخص می باشد. اغلب دانش آموزان برای به دست آوردن نمره بالا درس می خوانند ولی بعضی دیگر از آن ها دوست دارند مطالب و تجربه های جدیدی کسب نمایند و یاد بگیرند.

روال صحیح درس خواندن هوشمند

دانش آموزان بسیاری هستند که ساعات زیادی را پشت سر هم درس می خوانند ولی در زمان امتحان نمره مناسب و دلخواهی کسب نمی کنند. درس خواندن در طولانی شاید مفید به نظر بیاید ولی بر روی عملکرد مغز و مقدار یادگیری تاثیری برعکس خواهد داشت. بهترین روش برای درس خواندن یک دانش آموز و مطالعه، خواندن مفهومی یا همان هوشمند می باشد.

روال درست درس خواندن هوشمند

داشتن هدف برای درس خواندن می تواند باعث شود تا موفق تر عمل نمایید. کسب نمره بالاتر، شاگرد ممتاز شدن، قبولی در دانشگاه یا مدارس عالی، رتبه برتر شدن، قبولی در رشته مورد علاقه و … اهدافی هستند که می توانند باعث درس خواندن بهتر افراد شوند و انگیزه درس خواندن در دانش آموز باشند.

درس خواندن هوشمند و بررسی این شیوه

صحبت نمودن در مورد اطلاعات جدید

یکی روش برای آنکه بتوانید مهم بودن اطلاعات خاصی را به مغز خود نشان دهید این است که درباره آن موضوع صحبت نمایید. آموزش و درس دادن اطلاعات جدید و تازه به فردی دیگر، پرسش نمودن از خودتان و همچنین نوشتن اطلاعات بر روی فلش کارت می تواند یادگیری را تقویت نماید و در واقع به تقویت حافظه برای درس خواندن کمک کند.

روش صحیح درس خواندن هوشمند

تغییر محیط و انتخاب محیط مناسب

برای یادگیری بهتر در روش درس خواندن هوشمند راهکار دیگر ساده ای وجود دارد که باید هر چند وقت مکانی که در آن مطالعه می نمایید را تغییر بدهید. در عوض چند ساعت مطالعه نمودن پشت میز تحریر یا میز آشپزخانه یا اتاق خود بهتر است محل درس خواندنتان را هر از گاهی عوض نمایید. این عمل باعث می شود تا ارتباطات تازه ای در مغز شکل بگیرد و بعدها یادآوری اطلاعات جدید برایتان ساده تر شود. نظر یک محقق در اینباره قابل توجه است که بیان می کند مغز نیاز به تنوع دارد، مغز حرکت را دوست داشته و به وقفه های دوره ای احتیاج دارد.

شیوه درس خواندن هوشمند و بررسی آن

درک نحوه پردازش، ذخیره نمودن و بازیابی اطلاعات به وسیله مغز می تواند عادت های مطالعه در فرد را بهبود دهد. برای بعضی از اشخاص، مطالعه پشت سرهم و فشرده در مدتی کوتاه می تواند نتیجه بخش باشد، ولی مطالعه های اینگونه باعث می شوند تا مغز پیامی مبنی بر مهم بودن اطلاعات دریافتی دریافت نکند. از این رو با وجود اینکه به خاطر سپردن اطلاعات جدید، آغازگر فرآیند یادگیری محسوب می گردد، دوره نمودن اطلاعات جدید چند روز بعد از به خاطر سپردن اولیه است که مغز را وادار می نماید که اطلاعات به خاطر سپرده شده را بازیابی نماید و آن ها را با عنوان اطلاعات مهم برچسب زند.

راه و روش درس خواندن هوشمند

زمانی که برای امتحان به شکل فشرده مطالعه می کنید، اطلاعات تازه را برای مدت کمی در ذهنتان ذخیره می نمایید. ولی به مغزتان سیگنالی مبنی بر با ارزشمند بودن این اطلاعات نداده اید.

بررسی روش درس خواندن هوشمند

یکی دیگر از عوامل مهم موثر بر روی مطالعه دانش آموز و روش درس خواندن هوشمند محیط درس خواندن می باشد. علاوه بر روش های مطالعه درست فرد باید محیط و مکان مناسبی را برای درس خواندن خود داشته باشد. البته این محیط همانطور که گفته شد بهتر است هر چند مدت تغییر نماید. باید از محیط های آرام و دنج استفاده شود و سعی شود در مکانی مطالعه شود که کمترین مقدار انحراف ذهن و تمرکز را برای فرد به همراه داشته باش. به عنوان نمونه درس خواندن در پذیرایی در زمان روشن بودن تلویزیون مناسب نیست. درک نحوه پردازش، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات به وسیله مغز می تواند عادات مطالعه را بهتر نماید. انتخاب مکان های متفاوت برای مطالعه سبب می شود که از درس خواندن تکراری و کسل کننده در امان بمانید. تغییر مکان درس خواندن در به یادآوردن مطالب درسی در زمان مناسب کمک کننده خواهند بود.

طریقه درست درس خواندن هوشمند

مرور کردن

زمانیکه یک فرد مطلبی را برای بار اول می خواند، مغز او بخش هایی از آن مطلب را در حافظه کوتاه مدت ذخیره می نماید. ولی هیچ برچسبی مبنی بر مهم بوده اطلاعات دریافتی دریافت نمی نماید. از این رو با گذشت زمان قسمت هایی از این اطلاعات از مغز پاک خواهند شد. به همین خاطر مهمترین عامل یادگیری موفق و مطالعه درست مرور نمودن مطالب درسی به تناوب می باشد. یعنی که هر از چند وقت مطالبی را که خوانده اید و آموخته اید با حل چند مثال و تمرین مرور نمایید یا مطالب تئوری کتاب را مجددا مطالعه نمایید. این نوع درس خواندن، مطالعه مفهومی نام دارد و روشی است برای درس خواندن هوشمند. در این روش مغز برچسب مهم بودن را به مطالب می دهند و آنها را به حافظه بلند مدت انتقال می دهد. هر چه اندازه مرور کردن فرد بیشتر شود، مطالب در ذهن ماندگارتر می شوند.

به این نوع از مطالعه یادگیری توزیعی نیز گفته می شود و اغلب کارشناسان حوزه مطالعه و یادگیری بر این عقیده هستند که مرور مطالب جدید در طول هفته بهتر از چند ساعت مطالعه فشرده پست سر هم در یک زمان می باشد. از این رو در روش درس خواند حرفه ای پیشنهاد می گردد در طول هفته حداقل یک هفته قبل از امتحان، کتاب را به قسمت های مختلف تقسیم نمایند و در فواصل زمانی مختلف آن را مطالعه نمایید.

شیوه درس خواندن هوشمند

خواب مناسب

شاید برایتان عجیب باشد اما داشتن خواب خوب و مناسب نیز از موارد اصلی در روش درس خواندن هوشمند می باشد. خوابیدن برای درس های تئوری و تشریحی یا مفهومی الگویی متفاوت را از درس خواندن به همراه خواهد داشت. به عنوان نمونه نیمه اول چرخه خواب به حفظ حقایق در حافظه کمک می نماید و نیمه دوم برای مهارت های ریاضی اهمیت بیشتری خواند داشت. از این رو اگر شخصی می خواند امتحان زبان انگلیسی بدهد، مناسب تر آن است که به موقع بخوابد تا بیشترین کارایی را در اختیار داشته باشد و روز بعد نیز آموخته های خود را مرور نماید. ولی برای درس دیگری مانند ریاضی نیمه دوم چرخه خواب اهمیت زیادی دارد. در این مورد باید قبل از خوابیدن درس های خود را مرور نموده و بعد بخوابید تا مغز اطلاعات جدید را پردازش نماید.

طریقه درست درس خواندن هوشمند

در حقیقت خواب نقش تمام کننده فرآیند یادگیری را بر عهده دارد. در زمان خواب، مغز آماده پردازش، طبقه بندی و تثبیت اطلاعات جدیدی است که وارد آن شده است. از این رو باید هر وقت که حس خستگی داشتید دست از مطالعه برداشته و استراحت نمایید.

اهمیت دادن به خود

درس خواندن طولانی بدون آب و غذا و نشستن مداوم در درس خواندن ضامن یادگیری بهتر در شما نیست. بلکه می تواند نتیجه ای عکس به دنبال داشته باشد. از این رو قبل از هر چیز باید به سلامت خود اهمیت بدهید و برای سلامت جسم تان وقت بگذارید. در زمان مطالعه میوه تازه بخورید، برای خودتان نوشیدنی گرم بریزید و در زمان هایی برنامه تفریحی برای خود بگذارید. زمانیکه حالتان خود است مطالعه در زمان های کم هم می تواند نتیجه ای خوب به دنبال داشته باشد. از این رو باید برای سلامتی خود نیز در کنار درس خواندن برنامه ریزی نمایید.

شیوه درست درس خواندن هوشمند

همواره به خاطر داشته باشید که داشتن یک برنامه ریزی درست و عملی برای مطالعه در کنار موارد گفته شده در این مطلب می تواند بهترین نتیجه را برای شما به دنبال داشته باشد. سخت و زیاد درس خواندن به معنی درست درس خواندن و هوشمندانه بودن آن نیست. تلاش کنید تا در عوض کمیت درس خواند، کیفیت مطالعه خود را بیشتر کنید و با صرف انرژی کمتر بهترین نتیجه از مطالعه را کسب نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *