دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روان پویشی و تاثیر عملکرد این تکنیک چگونه است؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

روان پویشی یکی از شیوه های درمانی در درمان افسردگی ها و اختلال های دو قطبی می باشد. در این شیوه درمانی تمرکز اصلی بر روی ناخودآگاه فرد و تجربیاتی است، که در دوران کودکی داشته و امروزه در رفتارهای کنونی او دخیل می باشند. این شیوه درمانی در حل بسیاری از تعارض ها موثر است و می تواند مهم باشد.

یکی از شیوه های درمانی برای مقابله با اختلالات روانی شیوه روان پویشی است. در این شیوه تمرکز بر روی فرایندهای ناخودآگاه فرد می باشد. ذهنیت این شیوه درمانی به این شکل است که تعارض ها و فرایندهای ذهنی موجود در ضمیر ناخودآگاه انسان را که می تواند در رفتار او نمود کند، مورد توجه و درمان قرار دهد. هدف از این شیوه درمانی بالا بردن میزان آگاهی بیماران می باشد. با استفاده از آگاهی دادن به بیماران می توان بخش قابل توجهی از این اختلال ها را درمان کرد. آگاه ساختن افراد از گذشته و تاثیراتی که گذشته بر روی آن ها داشته است، می تواند بر رفتارهای فعلی آن ها تاثیرگذار است. بنابراین برای حل تعارض ها و مشکلات افراد باید دست به این آگاهی ها زد.

درمان پویشی در فرد

روان پویشی چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانید که تکنیک روان پویشی برای درمان خیلی از اختلال ها کاربرد دارد. شما با این شیوه درمانی می توانید، طیف وسیعی از بیمارهای روانی را درمان کنید. افرادی که دارای افسردگی و یا اضطراب می باشند، می توانند ترس های مرضی خود را بشناسند و نسبت به آن ها آگاهی داشته باشند. در واقع این شیوه یک شیوه درمان گفتاری به شمار می آید که به واسطه آن فرد می تواند مشکلات خود را حل کند و با تعارض های ان مواجه شود. با استفاده از این شیوه می توانید به درمان انزواطلبی نیز بپردازید.

روان پویشی چیست

یکی از ابعاد تاثیرگذار و مهم در این شیوه درمانی صحبت کردن درباره مشکلات فرد می باشد. این شیوه به افراد بیمار می آموزد، چگونه به رشد مهارت و یادگیری در زمینه حل تعارض های خود کمک کنند. از آنجایی که این شیوه نوعی گفتاردرمانی به شمار می آید، شباهت زیادی به روانکاوی نیز دارد. اما با این تفاوت که در شیوه روان پویشی کمتر به رابطه میان بیمار و درمانگر اشاره می شود. جالب است بدانید در این شیوه درمانی تمرکز بیشتر بر روی رابطه بیمار با دنیای خارج است.

راهکارهای درمان پویشی

در این شیوه تعداد جلسات نسبت به روانکاوی کوتاه تر است، اما همیشه این امر قطعی نیست. از دیگر تفاوت های این شیوه با روانکاوی می توان به ابعاد گسترده هر یک اشاره نمود. در روش درمان پویشی تمرکز بر روی جنبه های مختلفی از زندگی فرد می باشد. در این روش تلاش بر این است که افراد بتوانند انگیزه های ناشناخته خود را درباره احساسات و رفتارهایی که دارند، درک نمایند. افرادی که به این بینش می رسند، علائم روانی کمتری نسبت به دیگران خواهند داشت. آن ها می توانند وضعیت احساسی خود را بهبود دهند.

  •  آرون گروپس

شیوه پویشی

نحوه عملکرد این شیوه:

این تکنیک درمانی مانند هر تکنیک دیگری دارای قواعد و اصولی است. با توجه به اینکه شیوه های درمانی در افراد می تواند به دسته های مختلفی تقسیم شود، اما می توان گفت در تمامی این شیوه این اصول ثابت می باشند. از مهم ترین قواعد و اصول این شیوه درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انگیزه های ناخودآگاه مانند زیست شناسی، فشارهای اجتماعی، روان شناسی و … می تواند روی فرد تاثیر بگذارد.
  • تجربه بخش مهمی از شخصیت فرد را شکل می دهد و شخصیت افراد بر روی واکنش های آن ها به تجربه ها تاثیر می گذارد.
  • تاثیر تجارب گذشته بر روی حال فرد
  • ایجاد درک عاطفی و بینش موجب حل مشکلات افراد دارای بیماری می شود.
  • گسترده کردن دامنه های انتخاب و بهبود بخشیدن به رابطه های آن ها
  • رها شدن از گذشته و توجه به آینده نگری

معرفی درمان پویشی

در این شیوه به رابطه میان مراجعه کننده و درمانگر نیز توجه می شود. این روابط موجب شده تا فرد راحت تر احساسات و تعارض های خود را با درمانگر در میان بگذارد. این افراد می توانند با این شیوه نسبت به احساسات گذشته، حال و آینده خود نگرش مثبتی داشته باشند. درک بهتر این افراد از جهان هستی می تواند بر روی عملکرد و رفتارهای آن ها نیز تاثیر داشته باشد. افرادی که تحت این درمان قرار می گیرند، می توانند به کمک روان درمانگر احساسات و باورهای خود را تحت کنترل درآورند.

بخش مهمی از تجربیات افراد متعلق به دوران کودکی آن ها هستند. همین تجربه ها در دوران کودکی موجب می شود، تا فرد رفتارهایی در ضمیر ناخودآگاه خود داشته باشد. تجربیات در دوران کودکی بسیار عمیق هستند. افرادی که می توانند این احساسات عمیق را به خوبی درک کنند، بر خیلی از تعارض ها غلبه می کنند. همانطور که می دانید هدف از درمان روان پویشی کمک به مردم برای حل تعارض ها است. از سویی در این شیوه درمانی می توانید الگوهای خود تخریب گرا را بشناسند.

درمان به شیوه پویشی

با استفاده از این شیوه های درمانی می توانید روش های جدیدی از زندگی را یاد بگیرید. از این طریق به مردم کمک می کنید، تا احساس بهتری در این زمینه داشته باشند. در این شیوه کمک های زیادی به خانواده ها و زوج ها می شود. گروه های درمانی که تحت حمایت قرار می گیرند، می توانند با مشکلات روحی و روانی خود مقابله نمایند. از آنجایی که تمرکز این روش ها بر روی روابط و افکار افراد می باشد، می توانید با آن رو به رو شوید و این تعارض ها را حل کنید.

آیا این روش موثر است؟

این شیوه در درمان بسیاری از اختلال ها موثر است. افسردگی اضطراب های اجتماعی و بی اشتهایی عصبی از مشکلات رایج در میان این افراد می باشد. برای اینکه بدانید اختلال مبدل پوشی چیست و چطور این اختلال را تشخیص دهیم؟ می توانید از شیوه درمانی که ذکر کرده ایم استفاده کنید.

درمان پویشی افراد

همانطور که اشاره شد با این شیوه می توانید به خودآگاهی بیشتری نسبت به ضمیر ناخودآگاه برسید. شناخت خودآگاهی با استفاده از این شیوه های درمانی نیز امکان پذیر است. برای اینکه بدانید خودآگاهی چیست می توانید به لینک مورد نظر مراجعه کنید. همانطور که می دانید شیوه های درمانی دیگری نیز در این زمینه وجود دارند، درمان های شناختی رفتاری نمونه ای از این شیوه های درمانی هستند که موجب افزایش آگاهی فرد نسبت به فعالیت هایش می شوند و می تواند بخش مهمی از احساسات و افکار فرد را کنترل نمایند. دارو درمانی نیز می تواند دسته ای دیگر از شیوه های درمانی موثر باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *