دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهمترین فواید و خواص نشاسته برای سلامت و زیبایی

  • پروین حیدریان
  • ۱ شهریور ۱۳۹۵
  • ۰

نشاسته فواید و خواص فراوانی دارد و خوردن مواد غذایی که نشاسته در آنها موجود می باشد برای حفظ عمر و سلامتی بدن ضروری است. علاوه بر خواص دارویی نشاسته که برای بدن مفید است، فواید و خواص متعددی برای زیبایی و سلامت پوست مو نیز دارد. در این مطلب با مهم ترین فواید و خواص نشاسته آشنا خواهید.

بسیاری از کربوهیدرات ها در رژیم غذایی نشاسته ها هستند. نشاسته زنجیر طولانی از گلوکز است که در غلات، سیب زمینی و غذاهای مختلف یافت می شود. اما همه نشاسته ای که ما می خوریم هضم می شود. گاهی اوقات یک بخش کوچکی از آن از طریق دستگاه گوارش بدون تغییر عبور می کند. به عبارت دیگر آن را به هضم مقاوم می نامند. این نوع از نشاسته که نشاسته مقاوم می نامند تابع نوعی فیبر محلول می باشد. بسیاری از مطالعات در بدن انسان نشان می دهد که نشاسته مقاوم می تواند فواید سلامتی قدرتمندی را داشته باشد. در این مطلب فواید و خواص نشاسته برای سلامت و زیبایی را ملاحظه خواهید کرد.نشاسته ترکیب پیچیده ای از کربوهیدرات های نامحلول در آب است. نشاسته از دو نوع کربوهیدرات به نام های آمیلوپکتین و آمپلوز تشکیل شده است. نشاسته دارای گلوکز است که در غلات، سیب زمینی و غذاهای مختلف یافت می شود. فواید و خواص نشاسته برای سلامتی و زیبایی، متعدد و بی شمارند.

Starch properties (8)

بررسی فواید و خواص نشاسته

4 نوع نشاسته وجود دارد. نوع 1 در غلات، دانه و حبوبات یافت می شود به این دلیل که در داخل دیواره های فیبری محدود شده اند، هضم این مواد کمی سخت صورت میگیرد.

نوع 2 در برخی از غذاهای نشاسته دار از جمله سیب زمینی خام و موز نارس یافت می شود.

نوع 3 که در داخل بدن انسان است و از طریق یک فرایند شیمیایی در بدن تشکیل می شود.

خواص نشاسته برای بدن

فواید و خواص نشاسته برای مو

خوردن نشاسته برای رشد و تقویت مو موثر است. امروزه روش های مختلفی برای تقویت، زیبایی و پر پشت کردن مو با استفاده از نشاسته صورت می گیرد که یکی از این روش ها، مخلوط کردن دو یا سه قاشق مربا خوری نشاسته همراه با یک لیوان آب خنک و قرار دادن آن روی حرارت است تا نشاسته پخته و آماده گردد. پس از سفت شدن و به اصطلاح قوام آمدن آن مدتی صبر می کنیم تا خوب خنک شود سپس از خمیر به دست آمده مقداری را روی موها و پوست سر ماساژ داده و یک کیسه پلاستیکی روی موها کشیده و یک ساعت صبر می کنیم و بعد در حمام سر را به آرامی با آب گرم شستشو کنید. این روش برای تقویت، رشد و پر پشت کردن مو بسیار موثر است.

  •  آرون گروپس

خواص نشاسته برای مو

فواید نشاسته برای پوست

نشاسته به دلیل چسبندگی بالایی که دارد می تواند پوست را خوب تمیز کند و تمام جرم های پوست را به خوبی برطرف کند. علاوه بر این نشاسته به دلیل خاصیت از بین بردن چربی، می تواند تمام آکنه و جوش ها را از بین ببرد و تاثیر فراوانی دارد. مزیت دیگر نشاسته برای پوست خاصیت تسکین دهندگی و آرام بخشیدن پوست است که برای تسکین درد های آبله مرغان و سوختگی بسیار موثر است. از دیگر خواص نشاسته, خاصیت ترمیمی آن است که در درمان سوختگی پوستی تاثیر فراوانی دارد.

فواید نشاسته برای پوست

خواص درمانی نشاسته برای بهبود حساسیت به انسولین، کاهش قند خون و بهبود متابولیک بهداشت

نشاسته مزایای مختلفی برای سلامت متابولیک بدن دارد. مطالعات متعدد نشان داده است که خواص نشاسته می تواند، حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سلول های بدن واکنش خوبی به انسولین نشان دهند. نشاسته برای کاهش سطح قند خون بسیار موثر است. اثر نشاسته بر متابولیسم گلوکز و انسولین بسیار چشمگیر است. خواص نشاسته علاوه بر بهبود حساسیت به انسولین و کاهش قند خون، به شما کمک می کند تا از ورود بیماری های مزمن به بدن جلوگیری کنید و به شما زندگی و عمر بهتر و طولانی تر می دهد. اگرچه مطالعات حاکی از فواید و خواص نشاسته این مطالب را نشان داده است با این حال ممکن است دوز و نوع نشاسته در بدن هر فرد واکنش دیگری نشان دهد و به مقدار و نوع نشاسته بستگی دارد.

فواید نشاسته برای انسولین

استفاده از نشاسته برای کاهش وزن

مطالعات متعدد نشان می دهد که مکمل های فیبر محلول می توانند به کاهش وزن کمک فراوانی کنند، زیرا این مواد باعث می شود تا فرد احساس سیری کند و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

خواص نشاسته برای لاغری

 نشاسته منبع خوبی از کربوهیدات ها است و خوردن نشاسته موجود در مواد غذایی برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو نقش فراوان دارد. مفید ترین و بهترین فواید و خواص نشاسته را در این مطلب ملاحظه نمودید. برای دیدن خواص انواع مواد غذایی به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *