دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

فتق بعد از سزارین با چه علائمی همراه است و چگونه درمان می شود؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

از جمله عوارض جانبی و مشکلات زایمان سزارین که می توان به آن اشاره داشت و همراه با علائم خاصی بروز پیدا می کند فتق بعد از سزارین بوده که مادران باید به منظور تشخیص و معاینه فیزیکی نزد پزشک رفته و در صورت بروز به درمان و رفع آن بپردازند.

زایمان سزارین در واقع به زایمانی گفته می شود که در آن در قسمت شکم مادر و رحمش شکافی ایجاد شده تا نوزاد متولد شود که بنا بر دلایل خاصی و مهیا نبودن شرایط برای انجام زایمان طبیعی این نوع زایمان صورت می گیرد که البته انجام آن یک سری عوارض احتمالی به همراه دارد که در همین رابطه قصد داریم در این مطلب به بررسی علائم و راه های درمان فتق بعد از سزارین بپردازیم.

بررسی عارضه فتق بعد از سزارین

به طور کلی می توان گفت برخی از مادران در هنگام زایمان کردن با توجه به عوامل و وضعیت خاصی که دارند از قبیل برعکس بودن نوزاد طبق تجویز پزشک مجبور به انجام زایمان سزارین می شوند که البته این امر با مشکلات و پیامدهایی امکان دارد همراه باشد که از جمله آن ها می توان به فتق بعد از سزارین اشاره کرد که خیلی نادر می باشد و همراه با یک سری علائم ظهور پیدا می کند.

نحوه تشخیص فتق پس از زایمان غیرطبیعی

بهتر است بدانید اگر بخشی از بدن ما قسمت دیگری از بدن را تحت فشار قرار دهد و باعث برآمدگی شود، به اصطلاح فتق صورت گرفته است. در فتق برشی، جداره شکم از قسمت برش این نوع زایمان بیرون می زند. به طور معمول فتق فورا پس از این نوع زایمان اتفاق نمی افتد به همین دلیل امکان دارد حدود چند ماه بعد از زایمان از این برآمدگی مطلع شوید. دکتر متخصص زنان و زایمان اکثرا با دیدن شکل فتق و عمل معاینه فیزیکی می تواند آن را شناسایی کند ولی بعد از این نوع زایمان اتفاقاتی صورت می گیرد که نشانه هایی شبیه فتق دارد.

طریقه درمان فتق بعد از سزارین

زنان مستعد ایجاد فتق

این نوع عارضه بعد از زایمان سزارین در خانم هایی که شرایط خاصی دارند بیشتر اتفاق می افتد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • خانم های با وزن زیاد
  • بروز بریدگی بیشتر در هنگام سزارین
  • خانم های ابتلا یافته به دیابت
  • ناتوان شدن ساختار های بدن

علائم فتق

در ادامه به بررسی مهمترین نشانه های ایجاد این عارضه پرداخته ایم.

  •  آرون گروپس

برجستگی شکم :

رایج ترین نشانه فتق برآمده شدن یک قسمت از بافت است که از یک محدوده از زخم جراحی خارج شده است یا امکان دارد شخص فقط یک برجستگی پوستی در محدوده زخم را داشته باشد. فتق همواره فورا بعد از این نوع زایمان اتفاق نمی افتد در نتیجه امکان دارد شخصی چند ماه بعد از به دنیا آمدن نوزاد خود به این عارضه دچار شود. این نوع فتق اکثرا در مواقعی همچون زمانی که به صورت صاف و کاملا مستقیم به شکل ایستاده قرار گرفته اید یا وقتی که قصد دارید چیز سنگینی را از روی زمین بردارید و یا در هنگام سرفه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

نشانه های فتق بعد از زایمان

حالت تهوع و ایجاد یبوست :

فتق به وجود آمده با دردی که در شکم ایجاد می شود نشانگر رخ دادن عوارض و مشکلات دیگری نیز در بدن می باشد. حالت تهوع و استفراغ و همچنین یبوست از نشانه های وجود این عارضه می باشند. در رابطه با یبوست به علت آن که روده بیرون از جایگاه خود قرار گرفته مورد تحریک قرار گرفته و در نتیجه اجابت مزاج دشوارتر خواهد شد.

ایجاد درد و ناراحتی :

برخی مواقع این فتق برشی باعث بروز درد و ناراحتی می گردد. به خصوص وقتی که برجستگی در شکم برآمده می باشد. این نشانه می تواند یک مسئله برای مادر باشد. روند نقاهت پس از عمل به طور معمول همراه با درد می باشد ولی مفهوم این درد در واقع دردی می باشد که بیشتر از حالت عادی بهبودی محل زخم به طول انجامد.

علائم فتق بعد از سزارین

نحوه تشخیص

پزشکان معمولا قادر می باشند فتق را با دیدن حالت ظاهری فرد و انجام یک معاینه بالینی مورد شناسایی قرار دهند ولی بعضی حالت ها وجود دارند که می توانند بعد از عمل با نشانه های شبیه فتق خود را نشان دهند. پزشکان برخی مواقع برای گذر از این بیماری ها و تایید نمودن تشخیص فتق و مورد سنجش قرار دادن این موضوع که آیا روده درون فتق محبوس شده است یا نه یک سری آزمایش های تصویر برداری تجویز می کنند. اغلب به منظور این نوع تشخیص گزینه هایی همچون سونوگرافی یا سی تی اسکن را بکار می گیرند.

طریقه درمان فتق پس از زایمان

طریقه رفع و درمان فتق

عمل جراحی به طور معمول برای فتق های برشی از قبیل فتق بعد از سزارین می باشد. ولی پزشکان امکان دارد تا هنگام پدیدار شدن بعضی از نشانه های این عمل را انجام ندهند که از جمله این علائم می توان به فتق خیلی بزرگی که با چشم قابل دیدن می باشد و یا فتقی که موجب درد شده و باعث ایجاد اختلال در کارهای روزمره شده است و یا این که قسمتی از روده در فتق گیر کرده باشد و باعث گردش خون کند به آن ناحیه شده باشد اشاره کرد.

البته باید این موضوع را در نظر داشت فتقی که باعث گیر افتادن روده شود خیلی نادر می باشد ولی اگر رخ دهد یک وضعیت اورژانسی می باشد و احتیاج به درمان فوری دارد. متاسفانه برای رفع و درمان فتق هیچ نوع دارویی موجود نمی باشد بعضی از خانم ها به منظور مخفی کردن برجستگی شکم از کمربندها و یا گن استفاده می کنند این عمل سبب بهتر شدن ظاهر شکم شده ولی درمان به حساب نمی آید. تنها گزینه درمانی پس از این نوع زایمان عمل جراحی می باشد.

راه های درمان فتق بعد از زایمان

به منظور انجام عمل ترمیمی فتق بایستی ارزیابی های دقیقی صورت گیرد. به عبارت کلی دو شیوه جراحی برای فتق موجود می باشد.در شیوه اول دوباره محل عمل را برش داده و باز می کند ولی در شیوه دوم که روش لاپاروسکوپی نامیده می شود عمل جراحی با کمترین تهاجم صورت می پذیرد. در این شیوه یک شکاف کوچک به منظور دسترسی داشتن به ناحیه فتق در شکم به وجود می آید.

ولی اغلب در هر دو شیوه جراحی پس از گذاشتن عضو بیرون زده در ناحیه خود به منظور بهبود بخش ضعیف بدن از مش جراحی استفاده می گردد. مش جراحی پوششی مشبک مانند بوده که حالتی توری داشته که جنسش از فلز یا پلیمر می باشد که برای بهبودی بافت نرم و یا استخوان ضعیف شده در هنگام عمل به کار گرفته می شود.

جراحی برای فتق برشی به طور معمول شیوه ای موفقیت آمیز می باشد. تقریبا نزدیک به ۵ الی ۲۰ درصد از بیمارانی که عمل اصلاحی فتق شکافی انجام می دهند مجددا فتق را تجربه می کنند. خانم هایی که پس از زایمان اول درگیر فتق شده و بعد از گذشت مدت زمانی دوباره حامله می شوند در معرض خطر بیشتری برای حاد شدن فتق قرار می گیرند.

مهمترین علائم فتق بعد از زایمان

در این مطلب نشانه های اصلی فتق بعد از سزارین و نحوه تشخیص و درمان آن را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد. همچنین برای آشنایی با مراقبت های قبل از سزارین و مراقبت بعد از سزارین می توانید از این مطالب دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *