دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت های لازم بعد از سزارین را بهتر بشناسید

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹
  • ۰

مراقبت بعد از عمل سزارین شامل اقدامات و دستور العمل هایی است که مادر بعد از تولد نوزاد خود به منظور بهبودی و دستیابی به سلامتی کامل و کاهش عوارض و درد های ناشی از بیهوشی و جراحی باید آن ها را رعایت نماید.

یک مادر پس از تولد فرزندش به صورت سزارین نیازمند یک سری مراقبت های ویژه و ضروری می باشد تا بتواند وضعیت جسمی خود را بهبود دهد و سلامت کامل خود را بدست آورد. رعایت این دستور العمل ها قطعا تاثیر مهمی بر روی نحوه کنترل درد ناشی از عمل سزارین گذاشته و مادر از این طریق روند بهبودی خود را در پیش گرفته و می تواند وضعیت نوزاد خود را زیر نظر بگیرد و نیاز های او را برطرف نماید. در مقالات قبلی درباره مراقبت های قبل از سزارین گفتیم در همین راستا قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با انواع فعالیت ها و اقدامات لازم که یک مادر بعد از سزارین به منظور بهبودی باید به انجام آن ها بپردازد به صورت کامل آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با انواع مراقبت های بعد از سزارین

برخی از مادرانی که با استفاده از عمل سزارین زایمان خود را انجام می دهند پس از پشت سر گذاشتن این جراحی سخت باید اعمال و فعالیت هایی را به منظور مراقبت از خود و فرزند خود انجام دهند تا علاه بر التیام یافتن زخم های ناشی از این عمل بتوانند با سلامتی کامل به تغذیه و رفع نیازهای کودک خود بپردازند.

مراقبت های مهم و لازم بعد از سزارین

از جمله اقدامات و کارهایی که پس از عمل سزارین باید انجام شود می توان به مواردی از قبیل مواظبت از بخیه ها و جای زخم سزارین، تغذیه و رژیم مناسب و کنترل خونریزی اشاره کرد که باید مطابق با توصیه های پزشکی به انجام آن ها بپردازید تا حال روحی و جسمی اولیه خود را بدست آوید. همچنین باید اعمالی را نیز به منظور نگه داری از کودک خود و توجه به تغذیه و نیازهای دیگر او انجام دهید.

بیشتر مادرانی که به واسطه سزارین عمل زایمان خود را انجام می دهند نسبت به فعالیت ها و اعمالی که باید پس از جراحی انجام بگیرد اطلاع کافی ندارند به همین دلیل دچار مشکلاتی می شوند که در همین رابطه در ادامه به جهت آگاهی شما عزیزان به مواردی از این دستور العمل های لازم اشاره خواهیم کرد که با رعایت آن ها می توانید دوران نقاهت خود را بدون مشکل و به راحتی سپری کنید.

مواظبت از مادر و فرزند پس از سزارین

مواظبت از محل زخم و ضدعفونی پانسمان :

از جمله اقداماتی که به منظور مراقبت بعد از سزارین باید انجام دهید خشک نگه داشتن و تمیز نمودن ناحیه زخم در طول روز می باشد. اگر پانسمان های زخم حالت ضد آب داشت حمام کردن به شکل ایستاده و در مدت زمان کم عیبی ندارد ولی اگر ضد آب نبود محل بخیه نباید تا حدود سه روز با آب در تماس باشد. پس از گذشت سه روز می توانید خیلی آرام محل زخم را با احتیاط کامل بشویید. در صورتی که بخیه ها حالتی غیر قابل جذب داشته باشند باید پس از طی ۵ الی ۷ روز برداشته شوند. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که به منظور راحتی و بهبود یافتن زخم هایتان بهتر است که از لباس های شل و آزاد استفاده کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فعالیت های مهم پس از سزارین

نوع تغذیه و رژیم غذایی مادر :

این امر نقشی مهم و ضروری در بهبود حال مادر و تقویت قوای جسمانی او دارد. مادر در واقع بعد از زایمان نسبت به تغذیه خود و کودکش مسئول می باشد و هر چیزی را که می خورد بر روند شیردهی او موثر خواهد بود به همین دلیل باید در برنامه غذایی مادر مواد مختلفی از جمله ویتامین، پروتئین و انواع مایعات مقوی و لازم در نظر گرفته شود تا بدین طریق کلسیم، پروتئین و بسیاری از موادی که به واسطه شیردهی یا در طول عمل از دست داده جبران گردد.

همچنین به منظور پیشگیری از کم خونی و کمبود ویتامین خوردن قرص آهن در طول روز و قرص مولتی ویتامین تا حدود ۳ ماه پس از زایمان توصیه می گردد. توجه داشته باشید که در دوره شیر دهی از خوردن غذاها و مواد نفخ کننده و حساسیت زا همچون کلم، پیاز، گوجه فرنگی، شکلات و ادویه جات تا حد امکان پرهیز کنید. در این مدت احساس تشنگی بیشتری به مادر دست می دهد که به همین خاطر باید در طول روز حدود ۸ الی ۱۲ لیوان آب مصرف نماید. خوردن آب در واقع در رفع یبوست نیز کمک کننده می باشد. به یاد داشته باشید که وجود سبزیجات پخته و کمپوت میوه نیز در برنامه غذایی مادر باید وجود داشته باشد.

فعالیت های لازم بعد از سزارین

کنترل کردن درد و خونریزی ناشی از عفونت :

یکی از مشکلات اساسی که باید توجه ویژه ای به آن داشت بروز و انتشار عفونت در محل بخیه ها می باشد. در صورتی که مشاهده کردید محل التهاب یافته بیش از اندازه قرمز شده و دارای درد شدیدی می باشد احتمال دارد که همراه با عفونت باشد. این شرایط امکان دارد که  به تب خفیف یا شدیدی مادر را دچار کند که بسته به میزان عفونت متغیر می باشد. چنانچه این علائم و نشانه ها را مشاهده نمودید بهتر است که در اسرع وقت به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. اگر عفونت های ایجاد شده در حد کمی بوده و خفیف باشند می توان با استفاده از شستشو با آب و صابون و تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه زخم باعث بهبودی آن شد ولی در مواقعی که زخم شدیدتر باشد استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای برطرف کردن مشکل ضروری می باشد.

زایمان سزارین و اقدامات لازم پس از آن

فعالیت های ورزشی پس از سزارین :

از جمله کارهای مفیدی که می توان به منظور مراقبت بعد از عمل سزارین انجام داد عمل پیاده روی می باشد. پیاده روی در واقع موجب می شود که از ناراحتی های گوارشی همچون یبوست و نفخ پیشگیری گردد و دوره بهبودی شما خیلی سریع باشد. توجه داشته باشید که استراحت نمودن در این دوره بسیار مهم و ضروری می باشد پس سعی نمایید هنگامی که کودک شما در حال خواب است خودتان نیز به استراحت بپردازید. البته باید در نظر داشته باشید که استراحت کردن بیش از اندازه نیز و بیشتر از حد ماندن در بستر برای سلامتی شما کاملا مضر می باشد. همچنین باید از انجام دادن کارهای سنگین و برداشتن بارهایی با وزن زیاد خودداری نمایید تا مسئله ای برای شما پیش نیاید.

نکات پزشکی مهم پس از عمل سزارین

شیردهی به نوزاد بعد از عمل سزارین :

پس از انجام سزارین از یک فرد مشاور در رابطه با نحوه شیردهی بدون این که نوزاد بر روی شکم خود قرار گرفته شود اطلاعاتی کسب نمایید. توجه داشته باشد که در ساعات اولیه شیر دادن به نوزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علی رغم این که شما به دلیل تاثیر داروهای بیهوشی دچار خواب آلودگی هستید اما باید سعی کنید تا جایی که امکان دارد به کودک خود شیر داده و این فرصت مهم را در اختیار او بگذارید.

در صورتی که احساس درد دارید و تعداد دفعات کمتری می توانید به نوزادتان شیر بدهید اما این فرصت را از او نگیرید و هر چند کم نیز به کودک خود شیر بدهید زیرا وقفه انداختن در شیردهی باعث خشک شدن شیر شده و در نتیجه کودکتان تا همیشه از مزایای شیر مادر محروم خواهد ماند. بهتر است که برای شیردهی به کودکتان راحت ترین حالت را انتخاب نمایید تا فشار کمی به محل بخیه ها وارد شود.

مراجعه نمودن به پزشک :

پس از عمل سزارین امکان دارد که مادر دچار علائم و نشانه هایی از عفونت و لخته شدن خون شود که باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نماید که در ادامه به مواردی از آن اشاره کرده ایم.

  • التهاب، قرمزی و درد داشتن در ناحیه زخم
  • داشتن تنگی نفس
  • درد داشتن در موقع ادرار کردن
  • تورم و احساس درد در قسمت ساق پا
  • خونریزی شدید در ناحیه واژینال
  • خروج ترشحات و مایعات چرکی و بدبو از محل زخم

انواع مراقبت های بعد از عمل سزارین

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با انواع موارد مختلف و نکات مهم مراقبت بعد از سزارین به طور کامل آشنا شده باشید و توضیحات بیان شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *