دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چه کارهایی موجب افزایش خلاقیت کارکنان می شود؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی پیشرفت یک شرکت به نوع فعالیت ذهنی و فیزیکی کارمند بستگی دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا روش های موثر افزایش خلاقیت کارکنان را مطالعه نمایید.

به طور کلی کارکنان یک شرکت را می توان از عوامل اصلی در ترقی برای رسیدن به اهداف خوب و موفقیت‌های کثیر شرکت به شمار آورد. قابل به ذکر است که شرکت های فاقد ایده و خلاقیت با هر چند فعالیت در طی مدت از بسیاری شرکت های هم سطح خود عقب مانده اند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا روش های موثر در رابطه با افزایش خلاقیت کارکنان را مطالعه نمایید.

معرفی روش های افزایش خلاقیت کارکنان

آشنایی با روش های افزایش خلاقیت کارکنان

به طور کلی خلاقیت را به صورت ابداع و تولید چیزهای جدید و ارزشمند معرفی می نمایند که در هنگام مشکلات نیز می تواند راه موثری برای پیدا کردن راه حل به شمار آید. همچنین خلاقیت را می توان از دیگر عملکردهای ذاتی ذهن به شمار آورد که همه انسان ها از آن برخوردار هستند و تنها نیروی درونی به شمار می آید که می تواند توانایی های بالقوه افراد را شکوفا نماید. همچنین الگوهای رفتاری برای بالا بردن خلاقیت در اطراف افراد قرار می‌گیرد که می‌تواند با مرور زمان نوع نگاه به زندگی را متغیر نماید و افراد را برای رسیدن به موفقیت و کشف ایده های جدید همراهی نماید.

  • مهمانی های صمیمی ترتیب دهید

پیشنهاد می شود که در طی هفته کارکنان حوزه های متفاوت شرکت خود را در مکانی دعوت کرده و مهمانی های دوستانه و صمیمی ترتیب دهید. اگر فکر می کنید که در طی هفته نمی‌توانید به انجام این کار بپردازید، خوب است که هر ماه یک بار نسبت به آن اقدام نمایید. گفتنی می‌باشد که دورهمی های دوستانه به آن ها کمک می نماید تا ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند و با بحث در رابطه با موضوعات متفاوت با هم همکاری نمایند.

  • خلاقیت کارکنان را تشویق نمایید

به طور کلی یکی از روش‌های موثر در افزایش خلاقیت کارکنان تشویق ایده های آن ها است. در این رابطه خوب است که جلسه ای ترتیب دهید و از آن ها بخواهید که ایده‌ های خود را در رابطه با کار و موضوعات متفاوت با شما در میان بگذارند و در صورتی که کارکنان این احساس را متوجه گردند که از ایده و افکار آن ها به خوبی استقبال می گردد، حتماً انگیزه بیشتری برای افزایش فعالیت خود پیدا می نمایند.

افزایش خلاقیت کارکنان با این روش انجام پذیر است که جلسات فکری و اشتراک گذاری ایده ها را برگزار کنید. قبل از انجام این جلسه خوب است که قوانینی را برای آن ها مطرح نمایید تا کارمندان بدون هیچ ترسی از تحقیر شدن افکار خود را به زبان آورد.

  • به آن ها اجازه انجام ریسک دهید

در شرایطی که پس از اجرای ایده یکی از کارمندان به نتیجه مورد نظر نرسیدید هیچگاه به سرزنش و تحقیر او نپردازید در این شرایط نباید آن ها را تنبیه کنید. بلکه بهترین راه آن است که او را برای رسیدن به ایده مورد نظر تشویق نمایید و خلاقیت او را با روش های دیگر افزایش دهید.

  •  آرون گروپس

قدرت ریسک پذیری کارمندان چگونه است

در این شرایط با قدرت ریسک پذیری را آموزش می دهید که می تواند در ادامه به بالا بردن قدرت ذهن و افکار خود بپردازد. همچنین همواره به کارمندان یادآور شوید که نباید هیچگاه از شکست بهتر است چرا که پس از هر شکست و موفقیت بزرگتر و درس‌های بسیاری قرار گرفته است.

  • تفریحاتی برای آن ها قرار دهید

پیشنهاد می شود که در بین تایم کاری برای کارمندان خود زمانی را برای استراحت و تفریح قرار دهید. توجه داشته باشید که این زمان نباید خیلی طولانی باشد و یا تحقیقات برخی در آن گنجانده گردد. هنگامی که برای قدم زدن و یا نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه به گفتگو با همکار خود می‌پردازند می توانند در ادامه به افزایش خلاقیت آن ها منجر گردد. همچنین در حالتی دیگر می توانید با تعیین تایم مورد نظر همه کارمندان را به یکی از اماکن تفریحی و به دور از کار دعوت نمایید.

  • به آن ها قدرت آزادی عمل را بدهید

در برخی از شرکت‌ ها می‌توان این کانون را مشاهده کرد که با حرف زدن دستوری به کارمندان خود برای آن ها قانون های سفت و سخت تعیین می نماید که به طور کلی این کار بسیار اشتباه است، چرا که در نهایت به از بین رفتن خلاقیت کارمندان منجر می گردد. توجه داشته باشید که کارکنان آزادی عمل برای بالا بردن افکار و ایده نیاز دارند، تنها کاری که باید انجام دهید آن است که مسئولیت ها را برای آن ها تعیین نمایید و سپس با ایجاد آزادی در عمل به آن ها اجازه دهید که خود راه خلاقیت و ایده های جنجال برانگیز را هموار نمایند.

  • به آن ها برای پیشرفت کمک کنید

به طور کلی مدیران با تدبیر می توانند با روش های متفاوت به پیشرفت ایده و ذهن کارمندان خود منجر گردند، بدین صورت که قسمتی از زمان کاری آن ها را به یادگیری و رشد فردی اختصاص دهید. همچنین برگزاری دوره های آموزش مهارتی نیز بسیار تاثیرگذار است، که برخی از شرکت های بزرگ با تعیین بودجه برای تحقق اذهان کارمندان به پیشرفت ایده و خلاقیت آن ها کمک می کنند.

افزایش خلاقیت کارکنان چگونه است

همچنین با کلیک بر روی لینک های مذکور همانند افزایش خلاقیت و افزایش خلاقیت مغز می توانید مطالبی را مرتبط در این زمینه مطالعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *