دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی آیفون ۱۳ پرومکس و قابلیت های بهترین آیفون تاریخ

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

بی شک آیفون ۱۳ پرومکس بهترین آیفون تاریخ لقب خواهد گرفت. این گوشی در زمینه عکاسی و فیلمبرداری با تغییرات بزرگی همراه شده است و با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن و شارژدهی بالاتر می تواند با بهترین های دنیای اندروید به رقابت بپردازد. در این مطلب به بررسی آیفون ۱۳ پرومکس می پردازیم.

سری آیفون ۱۳ با مجموعه ای از قابلیت های هیجان انگیز می خواهند بهترین گوشی های هوشمند بازار باشند. یکی از اعضای این خانواده به نام آیفون ۱۳ پرو مکس به شایستگی درصدد کسب عنوان بهترین آیفون تاریخ است. با بررسی آیفون ۱۳ پرومکس همراه این مطلب باشید تا ببینید کدام قابلیت این آیفون شما را به وجد می آورد.

 

بررسی گوشی آیفون ۱۳ پرومکس

اپل سری آیفون ۱۳ را با مجموعه ای از قابلیت های هیجان انگیز روانه بازار کرد تا در ردیف بهترین ها جای بگیرند. یکی از اعضای این سری که به شایستگی با عناوین پرو و مکس همراه شده تا لقب بهترین آیفون تاریخ را از آن خود سازد؛ آیفون ۱۳ پرومکس می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی این اسمارتفون بپردازیم تا از پیشرفت های این گوشی بیشتر بدانید و این که کدام قابلیت آن شما را به وجد خواهد آورد.

اگر از تغییرات ظاهری صرف نظر کنیم ، اپل در سال های اخیر بیش از هر چیزی تمرکز خود را بر روی بهبود نمایشگر، تراشه و دوربین محصولاتش معطوف ساخته است. در سال جاری باتری نیز به این مجموعه مهم اضافه شده و نقش دوربین پررنگ تر از سابق شده است. به قدری که اپل مدعی است با آیفون ۱۳ پرو «هالیوود را به جیب خود هدیه دهید».

در سال گذشته آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرومکس، اسمارتفون های کم نقصی بوده و توانستند پرچمداران گران قیمت دنیای اندروید را به چالش بکشانند. اکنون باید منتظر ماند که آیفون های جدید در بازار چگونه  ظاهر می شوند. آیفون ۱۳ پرومکس بی شک جزو بهترین های بازار خواهد بود، همچنان که آیفون ۱۲ پرومکس توانست در زمان خودش بهترین باشد.

  •  آرون گروپس

امسال شاهد پیشرفت هایی فراتر از یک آپدیت میان نسلی هستیم. پیشرفت هایی که اثر مستقیمی بر تجربه شما از یک اسمارتفون دارند. آیفون ۱۳ پرومکس بزرگترین تغییرات را در زمینه عکاسی و فیلمبرداری پیدا کرده و با تجهیز به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن و شارژدهی بالا می تواند با بهترین های دنیای اندروید به رقابت بپردازد. همانطور که اشاره شد آیفون ۱۳ پرومکس مجموعه ای از بهترین های دنیای گوشی را در خود جای داده البته باید ذکر کرد که بین مدل های پرو و پرومکس این خانواده تفاوت چندانی مشاهده نمی شود. در ادامه به بررسی آیفون ۱۳ پرومکس می پردازیم.

طراحی ظاهری

از آنجا که اپل در طراحی گوشی هایش  برای هر سال تغییری ایجاد نمی کند آن هم بعد از این که طراحی مدرن و زیبای محصولات قبلی اش با تحسین گسترده ای روبرو شد به این ترتیب در بررسی ها مشخص شد  آیفون ۱۳ پرومکس نیز با همان طراحی کلی سال قبل ارائه شده است. البته کمی تغییرات جزئی پیدا کرده که در ادامه به آن ها اشاره می شود. یکی از این تغییرات، کوچکتر شدن ۲۰ درصدی ناچ بالای صفحه نمایش است که اکنون عرض کمتری دارد بدون این که در تجربه کاربری تاثیری بگذارد.

بیرون زدگی ماژول دوربین هم بیشتر شده که کاملا  طبیعی می باشد چرا که دوربین های بهتر به فضای فیزیکی بیشتری احتیاج دارند. این تغییرات جزئی اصلا در اندازه ای نیستند که بین آیفون ۱۳ پرومکس و نسل قبل تفاوت معناداری از نظر ظاهری ایجاد کنند، از این رو بررسی ها نشان داد تشخیص آیفون ۱۳ پرومکس در نگاه اول کار ساده ای نیست.

حتی رنگ جدید اپل یعنی آبی sierra نیز تفاوت چندانی با آبی اقیانوسی نسل قبل ندارد و فقط کمی روشن تر و آبی تر به نظر می رسد. البته رنگ خاکستری آیفون ۱۳ پرومکس انتخاب اول بسیاری از کاربران می باشد. به طور کلی آیفون های جدید با سری آیفون ۱۲ تفاوت اندکی دارند. سال گذشته؛ اپل با کنارگذاری فریم محدب نسل های قبلی، آیفون ها را با طراحی مسطح و گونیایی به بازار ارائه کرد. تا زبان طراحی گوشی های هوشمند و تبلت های خود را هماهنگ نماید.

سری آیفون ۱۳ نیز از این زبان طراحی مسطح پیروی می کنند، با این فرق که با افزایش ظرفیت باتری و ارتقا دوربین ها، آیفون های جدید کمی سنگین تر و قطورتر شده اند. ضخامت آیفون ۱۳ پرومکس حدود ۰.۳ میلی متر و وزن آن ۱۲ گرم نسبت به آیفون ۱۲ پرومکس بیشتر است.

اگر مدل قبلی را در دست گرفته و با آن کار کرده باشید به خوبی متوجه می شوید که استفاده طولانی مدت از یک گوشی با این ابعاد و وزن تا چه اندازه خسته کننده است. با این که مثلا گوشی پوکو f12 پرو نیز گوشی سبکی نبوده و ۲۱۹ گرم وزن دارد ولی ۲۱ گرم اضافه وزن در آیفون ۱۳ پرومکس در استفاده روزانه به ویژه هنگام عکاسی یا بازی کاملا احساس می شود.

از این رو باید مچ خود را برای بهره گیری از آیفون ۱۳ پرومکس تقویت کنید. پوشش محافظ نمایشگر این گوشی نیز همانند نسل قبل سرامیکی بوده که مقاومت زیادی دارد ولی به شکنندگی آن هم باید اشاره نمود. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از خط و خش و شکستن از گلس و قاب محافظ غافل نباشید. قابل ذکر است آیفون ۱۳ پرومکس از استاندارد IP68 بهره می برد و طبق این استاندارد گوشی باید در عمق ۱.۵ متری مدت ۳۰ دقیقه دوام آورد. اما اپل پا را فراتر از این نهاده و در بررسی ها مشخص شد آیفون ۱۳ پرومکس تا عمق ۶ متری آب نیز مورد امتحان قرار گرفته است.

در پایان این بخش باید اشاره کرد در نمای روبروی گوشی، اسپیکر مکالمه کمی بالاتر تعبیه شده و به فریم گوشی نزدیکتر گشته تا پهنای ناچ بزرگ آیفون ۱۳ پرومکس اندکی کمتر از نسل پیش باشد. حاشیه های اطراف صفحه نمایش نیز مانند قبل است، یعنی بر اساس استانداردهای سال ۲۰۲۱ به هیچ وجه باریک به حساب نمی آید.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن

بررسی ها نشان داد نمایشگر آیفون ۱۳ پرومکس برای نخستین بار در شرکت اپل به فناوری نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز شده است. هر چند اپل به این وادی دیر وارد شد ولی دست پر به میدان آمد. آیفون ۱۳ پرومکس از لحاظ تنظیم نرخ نوسازی، از هوشمندترین نمایشگر در دنیای موبایل بهره می برد. در اسمارتفون های اندرویدی ساده این امکان وجود دارد نرخ نوسازی روی دو حالت ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز تنظیم کرد.

در پرچمداران شیائومی یا سامسونگ شرایط کمی بهتر می شود و گوشی به شکل هوشمند و طبق محتوای در حال نمایش؛ نرخ نوسازی را تغییر می دهد. آیفون جدید نه تنها بر پایه محتوای در حال نمایش بلکه برپایه سرعت حرکت انگشتان کاربر؛ نرخ نوسازی را تنظیم می کند. فناوری پروموشن روی آیفون ۱۳ پرومکس تفاوت چشمگیری در تجربه کاربری ایجاد نموده و هر چند iOS روان ترین و زیباترین انیمیشن ها را در جهان اندروید ارائه می دهد ولی اکنون با نرخ نوسازی بالا، انیمیشن ها چشم نواز تر از پیش به نظر می رسند.

قابل ذکر است این اجازه را دارید که در صورت تمایل این قابلیت را غیرفعال کنید. کافی است به منوی تنظیمات>گزینه اکسبیلیتی> گزینه موشن رفته و آیکون لیمیت فریم ریت را برگزینید. در این حالت نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز محدود می شود. از ویژگی های کلی نمایشگر آیفون ۱۳ پرومکس غافل نباشیم. نمایشگر این گوشی با سایز ۶.۷ اینچ رزولوشن ۲۷۷۸*۱۲۸۴ پیکسل را به همراه تراکم پیکسلی ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ ارائه می دهد.

به گفته اپل حداکثر روشنایی این نمایشگر در حالت عادی به هزار نیت و هنگام پخش محتوای HDR به ۱۲۰۰ نیت می رسد. یعنی ۲۵% افزایش نسبت به نسل پیش. جالب است بدانید که برای اولین بار حداکثر روشنایی نمایشگر آیفون در حالت دستی و خودکار متفاوت می باشد. با تنظیم روی حالت دستی حدود ۸۵۰ نیت روشنایی در اختیار دارید ولی در حالت خودکار بیشتر از ۱۰۰۰ نیت افزایش روشنایی در انتظار شماست.

در بررسیها مشخص شد کیفیت نمایشگر گوشی آیفون ۱۳ پرومکس هم فوق العاده بوده ولی با چشم غیر مسلح نمی توان تفاوت خاصی را میان کیفیت نمایشگر این گوشی و نسل قبلی مشاهده کرد.

نرم افزار و سخت افزار

در این بخش ابتدا به بررسی نرم افزاری آیفون ۱۳ پرومکس می پردازیم. سیستم عامل این گوشی بر پایه iOS 15 می باشد که بررسی ها نشان داد تفاوت محسوسی با نسخه پیشین یعنی iOS 14 ندارد. اپل جدیدا بروز رسانی iOS 15.0.1 را برای برطرف کردن چند باگ جزئی منتشر ساخته است. این نسخه از سیستم عامل iOS تمرکز خود را بر روی تغییرات جزئی آیکون ها، اپلیکیشن های FACE TIME, MAPS و مسیجز، بهبود مرورگر سافاری و مدیریت اعلان ها معطوف نموده است.

برنامه های فوتوز و اسپات لایت نیز نسبت به قبل هوشمندتر شده و برنامه دوربین نیز می تواند متن های موجود در قاب را شناسایی کند و آن ها را به متنی قابل ویرایش تبدیل نماید. به طور کلی لانچر iOS یک بروز رسانی میان نسلی محسوب می شود ولی با توجه به این که هر سال باید نسخه جدیدی از این سیستم عامل داشته باشد اپل آن را به عنوان نسخه ای کامل ارائه کرده است. نکته مهم اینجاست که اکنون iOS روی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، به مراتب جذاب تر و روان تر از پیش اجرا می شود.

در ادامه مشخصات سخت افزاری آیفون ۱۳ پرومکس را مورد بررسی قرار می دهیم. آیفون ۱۳ پرومکس با تراشه جدید A15 بایونیک ارائه می شود که دومین تراشه ۵ نانومتری اپل به حساب می آید. همه چیز در این تراشه جدید می باشد. از ۲ هسته پر قدرت ۳.۲۳ گیگاهرتز آوالانچ تا ۴ هسته کم مصرف ۱.۸۲ گیگاهرتز بلیزارد.

پردازشگر گرافیکی جدید اپل با ۵ هسته این تراشه را همراهی می کند و علاوه بر این ها آیفون ۱۳ پرومکس با حافظه رم ۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت تا یک ترابایت ارائه می شود. ممکن است حافظه یک ترابایت برای یک گوشی هوشمند بیش از حد بالا به نظر برسد ولی برای علاقمندان به عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای این اقدام اپل تحسین برانگیز خواهد بود.

از نظر داغ شدن بدنه گوشی در یک استفاده عمومی، مورد محسوسی مشاهده نشد حتی پس از نیم ساعت فیلمبرداری ۴K باز هم گرمای بدنه نگران کننده گزارش نشد. زمان اجرای بازی های ساده مانند کندی کراش و ساب وی سرف هم گوشی گرم نخواهد شد. بازی کال آودوتی هم با بالاترین تنظیمات گرافیکی هچ فشاری به دستگاه نمی آورد و بسیار روان اجرا می شود.

فقط موردی که می تواند آیفون ۱۳ پرومکس را در چالش قرار دهد، بازی پرطرفدار و خیلی سنگین GUNSHIN IMPACT می باشد. اگر قصد اجرای این بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم ۶۰ هرتز را داشته باشید کمتر از ۱۰ دقیقه دمای گوشی بسیار بالا رفته و افت فریم محسوسی ایجاد می شود. در مجموع آیفون ۱۳ پرومکس سخت افزار قدرتمندی در اختیار دارد و به نظر می رسد برنامه های مختلف به ویژه بازی ها هنوز برای صفحه نمایش پروموشن بهینه سازی نشده اند.

دوربین پیشرفته

اپل مدعی است دوربین های آیفون ۱۳ پرومکس و نسخه پرو در تاریخ این شرکت با بزرگترین پیشرفت همراه شده اند و حقیقتا نیز این گونه است. اگر از دوربین سلفی چشم پوشی کنید سه دوربین دیگر این اسمارتفون به بهترین شکل تغییر پیدا کرده اند. به همراه پیشرفت های سخت افزای، ویژگی های نرم افزاری جدیدی نیز به آیفون ۱۳ پرومکس آمده تا تجربه عکاسی نوینی را به شما هدیه دهد.

این اسمارتفون از دوربین های سه گانه در پنل پشتی بهره می برد که شامل یک لنز اصلی واید ۱۲ مگاپیکسلی با ضریب اف ۱.۵ و قابلیت فوکوس خودکار، یک لنز تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۸ و بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابری، یک لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با ضریب اف ۱.۸ و فوکوس خودکار می باشد و دوربین سلفی آن دارای یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۲ است.

با دوربین های آیفون ۱۳ پرومکس تصاویر زیبا و جذابی به ثبت خواهید رساند در ضمن باید اشاره کرد برای نخستین بار در تاریخ آیفون دوربین اولتراواید این گوشی به قابلیت فوکوس خودکار مجهز شده است. فقط دوربینی که در اینجا با کم لطفی اپل مواجه شده؛ دوربین سلفی می باشد که تفاوتی با نسل قبلی نداشته و در شرایط نوری ایده آل عکس هایی خیلی خوب ثبت می کند. البته سلفی ها در محیط تاریک به هیچ وجه با کیفیت خوبی به ثبت نمی رسند.

باتری با ظرفیت بالا

طبق بررسی های صورت گرفته باید گفت آیفون ۱۳ پرومکس با ظرفیت باتری ۴۳۵۲ میلی آمپرساعت جزو بهترین آیفون تاریخ از لحاظ شارژ دهی قرار می گیرد. البته نباید انتظار یک رکوردشکنی را در جهان گوشی ها داشته باشید چرا که آیفون ها هیچ زمانی باتری پرظرفیتی نداشته اند و آیفونی که بدون نیاز به شارژ مجدد تا دو روز روشن بماند استثنایی به حساب می آید.

آیفون ۱۳ پرومکس از شارژ سریع ۲۷ واتی پشتیبانی می نماید ولی بدون آن ارائه می شود؛ بنابراین سرعت شارژ این گوشی به شارژری که شما می خرید وابسته است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *