دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت آیفون ۱۳ و ۱۲ در چیست و هر کدام دارای چه قابلیت هایی هستند؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

هر یک از اعضای خانواده آیفون ۱۳ نسبت ه مدل مشابه خود در سری آیفون ۱۲ با پیشرفت و تغییرات زیادی همراه شده است. در این مطلب به تفاوت های آیفون ۱۳ و ۱۲ پرداخته می شود. همراه ما باشید.

در ۱۴ سپتامبر سال جاری اپل از گوشی جدید خود به نام آیفون ۱۳ رونمایی کرد. هر یک از اعضای این خانواده در مقایسه با مدل مشابه خود در خانواده آیفون ۱۲ با تغییراتی روبرو شده است. در این مطلب با تفاوت های آیفون ۱۳ و ۱۲ آشنا خواهید شد.       

آشنایی با تفاوت آیفون ۱۳ و ۱۲

کمپانی اپل بالاخره از گوشی جدی خود به نام آیفون ۱۳ در ۱۴ سپتامبر سال جاری رونمایی کرد. آیفون ۱۳ علاوه بر برخورداری از تراشه جدید a15 ، از دوربین بهتر با سنسورهای بزرگتر (ویژه عکاسی در شب)، نمایشگر قدرتمند سوپر رتینا (در ۱۳ پرو و ۱۳ مکس) و باتری بزرگتر بهره می برد. باید گفت آیفون ۱۳ فوق العاده است از این رو قصد داریم در این مطلب شما را با تفاوت های آیفون ۱۳ و ۱۲ آشنا نماییم.

سری جدید آیفون با توجه به مشخصات فنی و تغییرات ظاهری که پیدا کرده اند به نظر هیجان انگیز هستند و هر مدل از اعضای خانواده آیفون ۱۳ نسبت به مدل مشابه خود در خانواده آیفون ۱۲ با پیشرفت و تغییراتی همراه شده است. از این رو دانستن تفاوت های اعضای این دو خانواده خالی از لطف نخواهد بود. همانطور که اشاره شد آیفون ۱۳ با تغییرات متعددی همراه شده که از جمله آن نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی می باشد که تصاویر را شفاف تر از آیفون ۱۲ ارائه می دهد.

بی شک سری آیفون ۱۳ با تغییراتی که پیدا کرده در دسته بهترین گوشی های هوشمند موجود در بازار جای می گیرد. آیفون ۱۳ شگفت انگیز می باشد. در نگاه اول بسیار شبیه آیفون ۱۲ به نظر می رسد با این تفاوت که قطعات آن با کیفیت تر و بهتر شده است. در ضمن قدرت و سرعت بسیار بالاتری ارائه می دهد. قابل ذکر است آیفون ۱۲ که سال قبل معرفی شد همچنان یکی از بهترین گوشی هایی می باشد که تاکنون ساخته شده اند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

با این مقدمه در ادامه آیفون ۱۳ و ۱۲ را مورد مقایسه قرار می دهیم تا شما با تفاوت های این دو گوشی و پیشرفت ها و بهبودهای گوشی جدید بیشتر آشنا شوید. و این که ذکر می شود آیفون ۱۳ شگفتت انگیز است؛ برای شما مشخص شود این گوشی از چه جنبه هایی بهتر از آیفون ۱۲ می باشد.

قیمت آیفون ۱۳ و ۱۲

آیفون ۱۳ با تغییرات زیادی همراه شده ولی از یک جنبه با آیفون ۱۲ تفاوتی ندارد و آن نیز قیمت گوشی هنگام عرضه می باشد. قیمت مدل های آیفون  ۱۳ تا حدود زیادی مشابه آیفون ۱۲ است. آیفون ۱۳ مینی ۶۹۹ دلار، آیفون  ۱۳ با ۷۹۹ دلار، آیفون ۱۳ پرو حدود ۹۹۹ دلار و ایفون ۱۳ پرومکس با قیمت ۱۰۹۹ عرضه شدند. آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی نسبت به آیفون ۱۲ و آیفون  ۱۲ مینی از حافظه داخلی بیشتری بهره می برند. آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت ارائه می شوند در حالی که این عدد برای آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی ۶۴ گیگابایت بود.

ولی مدل های پرو با حافظه داخلی شگفت انگیز یک ترا بایت همراه شده اند. به نظر می رسد شرکت اپل همچنان تولید آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی را تداوم بخشد و تا مدت ها این دو اسمارتفون را از رده خارج نسازد. آیفون  ۱۲ با آیفون  ۱۳ هم قیمت بوده (۶۹۹ دلار) ولی در حال حاضر قیمت آیفون  ۱۲ به ۵۹۹ دلار کاهش یافته است. احتمالا جنبه قیمتی تنها شباهت بین آیفون ۱۳ و ۱۲ باشد.

در حالت کلی سری آیفون ۱۳ با قیمت هایی مشابه آیفون  ۱۲ ارائه شده اند و این سبب می شود تا اکثر طرفداران محصولات اپل بتوانند با طرح تعویض گوشی های فعلی آیفون ۱۲ را با آیفون  ۱۳ تعویض نموده و فقط بخشی از قیمت تعیین شده برای آیفون  ۱۳ را بپردازند. به این ترتیب با دردسر کمتری می توانند پرچمدار جدید اپل را خریداری نمایند.

طراحی و صفحه نمایشگر ایفون ۱۳ و ۱۲

از لحاظ طراحی در نمای جلو به جز در یک مورد آشکار، تفاوت چندانی در آیفون ۱۳ و ۱۲ مشاهده نمی شود. تفاوت آن ها فقط در ناچ می باشد. ناچ هر ۴ مدل آیفون در مقایسه با آیفون ۱۲ کوچکتر شده است. به جز این مورد ، هر دو خانواده کاملا مشابه هم هستند. از حاشیه های صاف تا محافظ صفحه سرامیکی برای نمایشگر از مشخصات طراحی این دو سری یکسان است.

هر چند مدل های جدید اندکی وزن بیشتری داشته و سنگین احساس می شوند که به احتمال قوی به حضور باتری بزرگتر برمی گردد. همچنین به این سری رنگ جدیدی هم اضافه شده است. آیفون ۱۳ و ۱۲ مینی علاوه بر رنگ های سفید، قرمز و مشکی با رنگ صورتی نیز ارائه می شوند. مدل های پرو نیز رنگ آبی جدیدی داشته و سایر رنگ های این مدل طلایی، نقره ای و زغال سنگی است.

اپل روی صفحه نمایش آیفون  ۱۳ تغییرات زیادی لحاظ کرده است. با این وجود مشاهده می شود که اندازه پنل های آمولد بکار رفته در آیفون ۱۳ هم سایز پنل های آیفون ۱۲ می باشد. ولی اپل مدعی است که نمایشگر آیفون  ۱۳ نسبت به آیفون ۱۲ حدود ۲۸ درصد روشن تر بوده و نور بیشتری ارائه می دهد. آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی می توانند تا ۸۰۰ نیت روشنایی و نسخه های پرو تا ۱۰۰۰ نیت روشنایی تولید نمایند.

ولی نمایشگر جدید را باید در نسخه های آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس جستجو نمود. این دو اسمارتفون، نخستین گوشی های اپل هستند که حاوی نمایشگر پروموشن هستند. به این مفهوم که قادرند به طور خودکار مقدار فریم را از ۱۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز بسته به فعالیت کاربر تنظیم کنند. آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس همچون آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی و آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی دارای نرخ نوسازی نمایشگر ۶۰ هرتزی هستند.

اپل معمولا در طراحی آیفون ها تغییرات چشمگیری ایجاد نمی کند و بیشتر مایل به حفظ ظاهر اصلی گوشی هایش می باشد. البته در آیفون ۱۳ در سیستم دوربین آن در پنل پشتی شاهد تغییر بزرگی هستیم که در ادامه به آن اشاره می شود. ولی همانطور که پیشتر ذکر شد ناچ بالای صفحه آیفون ۱۳ در همه مدل ها نسبت به آیفون ۱۲ کوچکتر شده تا فضای زیادتری جهت نمایش تصویر فراهم شود.

تغییرات دیگری در ظاهر آیفون ۱۳ مشاهده نی شود و تغییر دیگری گه اپل در این سری آیفون ایجاد کرده این است که روی نمایشگر از سرامیک شیلد استفاده کرده تا در استفاده روزانه در مقابل برخوردها دوام بالاتری داشته باشد.

دوربین ایفون ۱۳ و ۱۲

از دیگر تفاوت های آشکار در آیفون ۱۳ و ۱۲ می توان به دوربین در پنل پشتی اشاره کرد. هر چند تعداد لنزها تغییری نداشته ولی می توان گفت اصلی ترین تفاوت این دو آیفون به دوربین ها برمی گردد. اپل تغییراتی روی لنزها و سخت افزار دوربین ایجاد نموده که سبب می شود دوربین سری آیفون ۱۳ به کلی از سری ۱۲ متفاوت به نظر برسد.

حتی همانطور که اشاره شد با عدم تغییر در تعداد لنزها ولی همچنان بیشترین تغییرات را در سیستم دوربین آیفون ۱۳ شاهد هستیم. اپل با تغییر سیستم سخت افزاری آیفون ۱۳ تجربه ای متفاوت در عکس برداری و فیلمبرداری در اختیار کاربران می گذارد. دوربین آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی به لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با سنسوری فوق العاده بزرگ مجهز شده اند و دوربین آیفون ۱۳ در بین همه گوشی های با دوربین دوگانه بزرگترین سنسورها را دارد.

این سنسورها نسبت به آیفون  ۱۲ تا ۴۷ درصد نور بیشتری را از درون لنز دریافت می کنند و این موضوع سبب می شود تصاویر باکیفیت تری ارائه شود. آیفون ۱۳ از قابلیت اپتیکال تصویر که در آیفون ۱۲ پرو مکس نیز حضور داشت، بهره می برد. ضمنا اپل اعلام نموده که لنز اولتراواید جزئیات بیشتری را در نور کم به ثبت می رساند. ولی تغییرات دوربین در مدل های آیفون ۱۳ پرو ۱۳ پرومکس برجسته تر و مشهودتر می باشد. سنسور دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرومکس بزرگتر بوده و مخصوص عکاسی در نور شب است. بخصوص که لنز اولتراواید دارای دیافراگم عریض تری هم می باشد.

گوشی های جدید اپل از برخی قابلیت های نرم افزاری فوق العاده عالی نیز پشتیبانی دارند. آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی از حالت سینمایی که اخیرا اپل آن را معرفی نموده بهره می برند و به کمک این قابلیت می توان به راحتی فوکوس دوربین میان سوژه ها را تغییر و جابجا کرد. از دیگر ویژگی های جدید در دوربین آیفون ۱۳ ، اضافه شدن سبک های عکاسی می باشد که بر اساس سیستم فیلتری هوش مصنوعی تولید شده است. قابل ذکر است همه این ویژگی های جدید در دوربین سلفی نیز مشاهده می شود.

مشخصات سخت افزاری آیفون ۱۳ و ۱۲

تفاوت دیگر آیفون ۱۳ و ۱۲ به مشخصات سخت افزاری این دو گوشی برمی گردد. همه مدل های آیفون  به تراشه A15 مجهز هستند که در مقایسه با تراشه A14 بکار رفته در آیفون ۱۲ بسیار قدرتمندتر می باشند. A14 قدرتمندترین چیپستی بود که تاکنون ارائه شده است و این یعنی تراشه A15 فوق العاده قدرتمندتر می باشد. آیفون ۱۳ از گرافیک ۴ هسته ای بهره می برد و نسخه پرو مکس آن بخاطر گرافیک ۵ هسته ای مخصوص اجرای بازی های سنگین بوده و حتی از نسخه های سال قبل نیز قدرتمندتر می باشند.

آیفون ۱۲ یکی از بهترین اسمارتفون های سازگار با فناوری شبکه ۵G بود ولی به گفته اپل آیفون ۱۳ حتی از آیفون ۱۲ نیز با این قابلیت سازگارتر است و دارای پهنای باند بیشتری می باشد. اپل مدعی است تا پایان سال جاری پشتیبانی از فناوری شبکه ۵G به دوبرابر می رسد به این مفهوم که بیشتر از ۲۰۰ اپراتور در بالغ بر ۶۰ نقطه  جهان قابلیت ۵G آیفون ۱۳ را پشتیبانی خواهند نمود.

آیفون ۱۳ با سیستم عامل iOS 15 از قبل نصب شده به دست مشتریان خواهد رسید و نسخه های ۱۲ دارای iOS 14 می باشند که از ۲۰ سپتامبر به بعد این امکان فراهم شد تا آن را به نسخه iOS 15 بروز رسانی کنند. سرعت اتصال ۵G در آیفون ۱۲ مناسب بوده و کاربران نارضایتی از این بابت اعلام نکرده اند ولی اپل به این امر تکیه نداشته و به گفته این شرکت آیفون  ۱۳ با قابلیت اتصال ۵G به باندهای بیشتری متصل شده و سرعت بیشتری را در اختیار کاربر می گذارد.

اپل اعلام نموده آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی در مقایسه با مدل های مشابه خود در سری آیفون ۱۲ با حافظه ذخیره سازی بیشتری عرضه می شوند. نسخه های معمولی آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی از حافظه پایه ۱۲۸ گیگابایت بهره می برند که نسبت به حافظه پایه ۶۴ گیگابایتی موجود در آیفون ۱۲ یک تغییر بزرگ به حساب می آید. البته در صورت نیاز به فضای بیشتر برای ذخیره سازی این امکان فراهم شده تا نسخه های جدید آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی را با حافظه ۵۱۲ گیگابایت خریداری کنید.

باتری ایفون ۱۳ و ۱۲

شرکت اپل متاسفانه هنگام رونمایی آیفون هایش ظرفیت باتری را اعلام نمی دارد. در نتیجه فعلا از ظرفیت باتری آیفون ۱۳ اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و نمی توان از این نظر تفاوت آن را با باتری آیفون ۱۲ به شکل واضح بیان کرد. اما در بررسی ها مشخص شده که باتری آیفون ۱۳ بزرگتر بوده و زمان بیشتری این گوشی را همراهی می کند.

عملکرد همه مدل های آیفون ۱۲ به جز ۱۲ پرو مکس در تست باتری انجام شده کمتر از میانگین گزارش شده است. به گفته اپل آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی از آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی حدود یک و نیم ساعت بیشتر روشن باقی می مانند. درباره باتری آیفون  ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس نیز اذعان کرده که ۲.۵ ساعت عمر بیشتری از آیفون ۱۲ پرو ۱۲ پرو مکس خواهد داشت.

سرعت شارژ ولی نسبت به آیفون ۱۲ بدون تغییر مانده و با شارژ مگ سیف بی سیم ۱۵ واتی و شارژر معمولی ۲۰ واتی ارائه می شود. آیفون ۱۳ هم شبیه آیفون ۱۲ بدون شارژر روانه بازار می شود.

جمع بندی

در پایان قابل ذکر است آیفون ۱۳ و ۱۲ در برخی موارد تفاوت های محسوسی با یکدیگر دارند و آیفون ۱۳ با پیشرفت های بسیار متنوع و متفاوتی همراه شده است. از جمله حافظه داخلی بیشتر، دوربین باکیفیت تر و پردازنده قوی تر این گوشی کافی خواهد بود تا آیفون ۱۲ را به آیفون ۱۳ ارتقا بدهید. به این موارد عمر باتری بیشتر را نیز اضافه کنید.

هنگامی که پرچمدار جدیدی روانه بازار می شود انتظارها بر آن است که نسبت به مدل پیشین تغییرات چشمگیری داشته باشد و آیفون ۱۳ همانطور که اشاره شد توانسته طبق انتظار پیش برود. آیفون ۱۳ مدلی بی عیب و نقص و کامل می باشد و همه قابلیت های آیفون ۱۲ در این گوشی استثنایی ارتقا پیدا کرده است و قطعات باکیفیت تری در آن بکار رفته است. سرعت و قدرت آن افزایش یافته و موفق شده گامی رو به جلو بگذارد.

ناگفته نماند وزن بیشتر آیفون ۱۳(۱۷۴ گرم) نسبت به وزن ۱۶۳گرمی آیفون ۱۲ به خاطر حضور سخت افزار قوی و منحصر به فرد آن می باشد. اپل همچنان تولید و فروش آیفون ۱۲ را ادامه می دهد ولی با حضور آیفون ۱۳ دلیلی برای خرید آیفون ۱۲ نمی ماند. حتی تفاوت قیمت ۱۰۰ دلاری این دو گوشی.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *