دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تکنیک های طلایی برای برخورد با جوان بی مسئولیت

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

در برخورد با جوان بی مسئولیت نکات و موارد مهمی هستند، که دارای اهمیت می باشند. بسیاری از جوانان از همان دوران کودکی می توانند فردی مسئول باشند این در صورتی است، که والدین تربیتی اصولی برای آن داشته باشند. در این زمینه والدین باید فرزندان را در کارهای خانه مشارکت دهند، و اعتماد به نفس زیادی به آن ها بدهند.

مسئولیت پذیری در افراد یکی از ویژگی های منحصر به فرد در آن ها به شمار می آید. افرادی که در زندگی و نسبت به اطرافیان خود مسئولیت پذیر هستند، فرمول پیچیده ای برای رسیدن به اهدافشان ندارند. اما متاسفانه در سال های اخیر شاهد بی مسئولیت هایی از سوی جوانان هستیم. این موضوع موجب نگرانی شدید خانواده ها می شود. از آن جایی که مسئولیت پذیر در زندگی آینده افراد نقش مهمی دارد، وجود چنین ناتوانی در فرد موجب نگرانی اطرافیان خواهد شد. آموزش های لازمی که در این زمینه ارائه می شود، می تواند در رشد این مهارت موثر و مفید باشد. نقش والدین در این زمینه نباید نادیده گرفته شود، زیرا والدین با تربیت اصولی در این زمینه می توانند، با برخورد اصولی با جوان بی مسئولیت تاثیرات به سزایی در آن داشته باشند.

برخورد با جوان بی مسئولیت

برخورد با جوان بی مسئولیت چگونه است؟

یکی از بخش های تاثیرگذار در تربیت جوانان هدفمند بودن آن ها است. والدین باید سعی کنند، فرزندانی هدفمند داشته باشند. نقش شما کمک کردن به نوجوان برای یافتن مسیری هدفمند می باشد. این اهداف می توانند کوتاه مدت و بلند مدت بوده، و از سویی می تواند راهی برای مسئولیت پذیری در جوان ها باشد. در سال های اخیر وجود فضای مجازی و تاثیراتی که بر روی جوانان گذاشته موجب شده، تا شاهد بی هدفی در اکثر جوان ها باشم. از این رو توصیه می کنیم بیش از هر چیز به این فضاها توجه کنید، و مدیریت لازم در این زمینه را داشته باشید.

تربیت اصولی جوان بی مسئولیت

شرکت دادن فرزندان در برخی از مسئولیت های خانه و یا کمک کردن به آن ها برای مدیریت احساسات بخش مهمی از رشد آن ها در زمینه مسئولیت پذیری است. والدین نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. زیرا با شرکت دادن فرزندان در این فعالیت ها و آگاهی دادن به آن ها می توانند در این زمینه کمک کننده باشند. این فعالیت ها در برخورد با جوان بی مسئولیت مهم است.

والدین جوان بی مسئولیت

مهارت های مقابله با چالش ها:

یکی از مهم ترین مهارت هایی که والدین باید به فرزندان خود بیاموزند، مهارت های مقابله با موقعیت های چالش انگیز و اضطراری است. چنین مهارت هایی نماد مسئولیت پذیری در افراد به شمار می آیند. نمونه ای از آموزش اینگونه از مهارت ها در زمان مواجه با سوختن قابلمه، نشتی لوله ها و … می باشد. والدین وظیفه دارند، فرزندان خود را نسبت به اینگونه از مسائل بیشتر آگاه کنند. دادن آموزش های لازم از راه اصولی در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شناخت جوان بی مسئولیت

شرکت دادن در کارهای خانه:

افزایش مسئولیت پذیری در کودکان چه گام هایی دارد؟ یکی دیگر از گام های موثر در جهت ارتقا حس مسئولیت پذیری در جوانان شرکت دادن آن ها در فعالیت های منزل می باشد. اگر فرزند شما در کارهای خانه مشارکت کند، مثلا اتاق خود را مرتب کرده، و سفره را جمع کند، در آینده فردی مسئولیت پذیر می شود. در واقع فرزندان از همان دوران کودکی می آموزند که چگونه وظیفه های خود را انجام دهند. این فرزندان در خانه و در قبال خدماتی که دریافت می کنند، به دیگران نیز خدمات ارائه می دهند. کودکان ما همان پدر و مادران آینده هستند، که جامعه ای مسئولیت پذیر را تشکیل می دهند. مسئولیت پذیر بودن  کودک در کارها خانه یکی از گام های موثر در تربیت آن ها می باشد.

جوان بی مسئولیت کیست

مدیریت کردن احساسات:

بخشی از مسئولیت پذیری در افراد را مدیریت هیجان های آن ها تشکیل می دهد. برخی از افراد با وجود اینکه به بلوغ عقلی رسیده اند همچنان دارای هیجان های غیر قابل کنترلی هستند. عدم آموزش و آگاهی مناسب والدین در این زمینه یکی از مهم ترین موارد تاثیرگذار است. روش های سالم و سازنده ای برای مدیریت کردن احساسات وجود دارند. یکی از مهم ترین فاکتورها در این زمینه آموزش صبر و بالا بردن آستانه تحمل در جوان می باشد. یکی از آموزش های ساده در دوران کودکی برای رشد صبر در فرزندان فراهم نکردن زود هنگام خواسته های آن ها می باشد. این مورد از دیگر موارد برخورد با جوان بی مسئولیت است.

روبرویی با جوان بی مسئولیت

مسئولیت پذیری مالی:

در جوانان امروزی مسئولیت پذیری مالی هنوز به خوبی مدیریت نشده است. اغلب جوان ها در دنیای امروزه به شدت ولخرج هستند، آن ها مدام در حال تفریح اند، و پس اندازی ندارند. شما باید از دوران کودکی و جوانی به فرزندان خود بیاموزید، که برای پول تو جیبی خود مدیریت و برنامه ریزی داشته باشند. هر زمانی که فرزند شما پول خود را بدون مدیریت کردن خرج می کند، در واقع از مسئولیت پذیری خود دور می شود. همانطور که می دانید، مدیریت مالی یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخش های مسئولیت پذیری در افراد است.

رفتار با جوان بی مسئولیت

مسئولیت در مقابل دوستان:

فرزندان باید درباره معیارهای انتخاب دوست بدانند. به فرزندان بیاموزید که درباره سنجش دوستان خوب باید بیشتر بدانند. آن ها باید آسیب های نسبی که در این زمینه ایجاد می شود، بیشتر اطلاعات کسب کنند. سعی کنید، بیشتر دوستان او را مورد بررسی قرار دهید. تعیین گروه خوب دوستان اهمیت زیادی در این زمینه دارد.

ویژگی جوان بی مسئولیت

مسئولیت در سلامت فردی:

همانطور که می دانید، کودکان نسبت به سلامتی خود آگاهی ندارند. آن ها نمی دانند که خوردن چه چیزهایی موجب افزایش وزن آن ها می باشد، و یا ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در چه صورتی ایجاد می شود. اطلاعات دادن به فرزندان در این زمینه می تواند نقش مهمی داشته باشد. بخش مهمی از این مشکلات جسمی به دلیل عادت های نامناسبی است، که در سبک زندگی آن ها وجود دارد. شما باید به فرزندان خود بیاموزید، که باید تحرک کافی داشته باشند، ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم و … بخش مهمی از این عادت ها است، که باید به فرزندانتان بیاموزید.

مواجه با جوان بی مسئولیت

مسئولیت دفاع از خود:

در جوامع یکی دیگر از مهم ترین بخش های مسئولیت پذیری افراد مسئولیت دفاع از خود است. والدین باید این اعتماد به نفس را به فرزندان بدهند، که در صورت بروز مشکل بتوانند از خودشان دفاع نمایند. اولین گام برای این آموزش حفظ حقوق خود و دیگران در محیط خانه می باشد. بنابراین در برخورد با جوان بی مسئولیت باید به این مورد توجه کنید.

لزوم مسئولیت پذیری در زندگی نشان می دهد، که والدین باید از دوران جوانی به این مورد توجه کافی داشته باشند. والدینی که از همان ابتدا فرزندان با اعتماد به نفس و نوع دوست تربیت می کنند در آینده شاهد موفقیت آن ها خواهند بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *