دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دریاچه سقالکسار گیلان پاکیزه ترین دریاچه ایران

  • محدثه خاکشور
  • ۲ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

دریاچه سقالکسار که به عنوان پاکیزه ترین دریاچه کشورمان ایران شناخته می شود، در شهر رشت گیلان جاخوش کرده است. در این دریاچه می توانید به ماهیگیری و همچنین پیاده و پیک نیک اطراف آن حین نظاره مناظر و عکاسی بپردازید.

در فاصله ی ۱۵ کیلومتری شهر رشت، مرکز استان گیلان، در یک آبادی دریاچه سقالکسار وجود دارد که پر از مناظر زیبا و تماشایی است  و نام روستا نیز به همین نام می باشد. این اسم در زبان بومی به معنای «مکان آبخوری» می باشد که دلیل نامگذاری این دریاچه به این اسم نیز به ماجرای آب خوردن پرنده های سار و لک از این منطقه باز می گردد.این دریاچه، یکی از دریاچه های معروف ایرانی است که از دیدنی های رشت در استان گیلان محسوب می شود. این دریاچه دارای وسعتی به اندازه ۱۵ هکتار می باشد که به عنوان پاکیزه ترین دریاچه کشور ایران معرفی می گردد. این منطقه مجهز به تلفن، برق و آب و حتی اینترنت می باشد که با وجود توریست پذیری همچنان بکر و پاکیزه مانده است. دلیل آن را می توان در انجام طرح جمع آوری آشغال دانست. به این صورت که کیسه ی آشغالی به بازدیدکنندگان داده می شود تا آشغال های خود را درون آن جمع نموده و هنگام خروج تحویل دهند، البته در قبال این کار نیز دو سوم هزینه ی ورودی را به بازدیدکنندگان پس می دهند.

دریاچه سقالکسار

دیدنی های زیبای دریاچه و روستای سقالکسار

خود دریاچه سقالکسار از جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد روستای سقالکسار برشمرده می شود، این دریاچه در قفای سد خاکی ایجاد گردیده که آب خود را از باریدن باران و برف به دست می آورد. بلندی این دریاچه به ۶۲ متر می رسد. اما علاوه بر این دریاچه جاذبه های دیگری دارد. که آنها را معرفی کرده، و همچنین با دیدنی های دریاچه آن شما را آشنا خواهیم ساخت.

دریاچه سقالکسار

قلعه رودخانه

علاوه بر این دریاچه، می توان به قلعه رودخانه بازمانده ساسانیان اشاره داشت، که از جاذبه های دیدنی این روستا به شمار می رود. این قلعه دارای ۶۵ برج و حصار و دیواره هایی خیلی مرتفع می باشد که از این حیث بزرگترین قلعه ایران شناخته می گردد. این بنای تاریخی و شکوهمند در فاصله ۳۶/۵ کیلومتری آبادی واقع شده است. در فاصله ی کمی از این آبادی، برخی از مکان های دیدنی همچون موزه میراث روستایی، ماسوله و دافسار جا خوش کرده اند. اگر به این منطقه سفر نمودید، می توانید از صنایع دستی شاخص آن از جمله محصولات تولید شده حصیر بافی، ریسندگی، پرورش کرم ابریشم، کاشت و برداشت برنج و چای سر زده و به عنوان سوغات تهیه کنید.

نکته : بر خلاف تصور دلخواه شما باید به شما بگوییم که نمی توانید در این دریاچه تفریحاتی همچون ماهیگیری و شنا را انجام دهید.

دریاچه سقالکسار

  •  آرون گروپس

خانه مغروق در آب

در زمان های دور در بین آبهای این دریاچه، ممکن بود چشم شما به خانه ی مغروق شده ای بیفتد که قصه های بسیاری را در مورد آن شنیده می شد، تعدادی باور دارند که بر اثر جزر و مد آب نصفی از آن مخفی و دوباره آشکار می گردد. و عده ای دیگر آن را یک قایق کهنه (شبیه خانه) لنگر انداخته در بین آب می دانستند.

دریاچه سقالکسار

قایق سواری در سقالکسار

با ممنوع شدن شنا و ماهیگیری، دنیا که به آخر نرسیده و تفریحات که تمامی نیافته است. می توانید از با قایق بر روی تن های شفاف و سفید آب دریاچه حرکت کنید. قایق سواری یکی از تفریح های محبوب در جهان است که با وجود امکانات از جمله قایق های پدالی در این منطقه، می توانید آن را تجربه کنید. با استفاده از عکاسی می توانید این لحظات را ماندگار و به یاد ماندنی نمایید.

دریاچه سقالکسار

پیاده روی

گاهی برای تفریح و گذران وقت به بهترین شکل، نیاز نیست امکانات پیچیده و یا گران قیمت نیاز نیست. مثلا علاوه بر قایق سواری می توانید تنها با پوشیدن کفش هایی مناسب و با استفاده از پاهای خود به تفریح پرداخته و از چشم اندازهای پیرامون دریاچه دیدن کنید. دوربین عکاسی با خودتان همراه داشته باشید تا لحظه های همچون غروب خورشید، صحنه های چریدن جانوران اهلی و حتی مشاهده بخشی از تنه های از آب درآمده را به ثبت برسانید.

دریاچه سقالکسار

پیک نیک

در پیرامون این دریاچه می توانید پیک نیک زده و لحظات زیبا و لذت بخش فوق العاده ای را تجربه کنید. در عین حال تفریح و لذت بردن از مناظر اطراف همچنین می توانید به همراه دوستان و اعضای خانواده خود عکاسی کرده و لحظات را ابدی نمایید.

دریاچه سقالکسار

زمان مناسب سفر به سقالکسار

سفر در هر زمانی می تواند زیبا و خاطره انگیز باشد، حال در بهار و تابستان و یا در پاییز و زمستان. اما برخی از فصول مانند بهار و تابستان به دلیل معتدل بودن هوا، می توانند لذت سفر را برای شما بیشتر کنند. و به همین ترتیب فصول سرد به خصوص زمستان به دلیل سرد بودن هوا، لذت سفر را از شما می گیرد. نقاشی طبیعت نیز در این منطقه بسته به فصل ها و به دنبال بازی رنگ ها با طبعت متفاوت می باشد؛ در تابستان پوششی از درختان و گیاه های سبز و زیبا در اطراف دریاچه، در فصل پاییز نیز منظره ای حیرت انگیز و خیره کننده از ترکیب رنگ های هنری و احساسی.

دریاچه سقالکسار

چگونگی دسترسی

برای رفتن به روستای سقالکسار، باید از از فاصله ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، سپس مرقد آقا سید شریف، آبادی گردشگری سقالکسار اقدام نمایید. یا می توانید از طریق جاده قزوین – رشت بروید و پس از پلیسراه و رسیدن به چهارراه به طرف فومن بپیچید. با وجود اینکه این دریاچه در یک روستا واقع شده است، دارای مسیری هموار و صاف می باشد.

دریاچه سقالکسار

دلیل نامگذاری سقالکسار

در زبان بومی به مکان آب خوردن پرندگان، از جمله لک لک «سقالکسار» گفته می شود. در زمان های دور پرندگانی مانند سار و لک در این منطقه آب می خوردند که به همین خاطر به آن «سقالکسار» می گویند.

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار که از پاکیزه ترین دریاچه های ایران به شمار می رود که دارای آب و هوایی دلچسب نیز بوده و می تواند تفریحات فوق العاده ای را در اختیار شما قرار بدهد. در این مطلب به معرفی این دریاچه پرداختیم که امیدواریم توانسته باشد توجه و رضایت شما را به خود جلب نماید. در ادامه برای آشنایی با دیدنی های استان گیلان بر روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *