دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تمیز کردن گاز شیشه ای با استفاده از وسایل و مواد مختلف

  • محدثه خاکشور
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

نظافت و پاکیزگی بخش مهمی از زندگی است که به طرق مختلف و در نقاط گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در آشپزخانه یکی از گوناگونی ها شامل تمیز کردن اجاق گاز می شود که از جمله ی آن ما به انتخاب در این مطلب آموزش تمیز کردن گاز شیشه ای را به اشتراک می گذاریم.

در طی روز با تهیه و صرف سه وعده غذایی اصلی و همچنین نوشیدنی های گرم همچون قهوه و چای، و دسرها از اجاق گاز استفاده می شود. بر همین اساس گاز به میزان زیادی کثیف می گردد که نیاز به تمیز شدن دارد. تمیز کردن گاز شیشه ای سخت نیست، اما نیازمند یک سری نکات و ترفندها می باشد که در این مطلب آرگا چند نمونه از آنها را بیان و آموزش می دهد.

اجاق گازهای شیشه ای طرح جدید از گاز هستند که با توجه به متریال به کار رفته ی شیشه در آن، بسیار زیبا و مدرن می باشند. این گازها زیبایی بینظیری دارند، اما تمیز شدن سختی هم دارند؛ از این لحاظ که هنگام تمیز شدن، سطح شیشه خدشه و خراش دار نگردد. با این کار به زیباتر شدن طراحی و تمیز شدن فضا نیز کمک می کنید که رابطه مستقیمی با سلامتی شما دارد.

تمیز نمودن گاز شیشه ای ساده و ارزان در منزل

همان طور که گفته شد تمیز کردن گاز را می توان به دو صورت انجام می پذیرد: تمیز کردن روزانه پس از هر بار استفاده – تمیز کردن پس از هر چند روز. البته که حتی با وجود تمیز کردن روزانه باز هم نیاز به یک تمیز کردن اساسی و با دقت می باشد که مبادا سطح گاز جرم بگیرد.

تمیز کردن به صورت روزانه

ابتدا دستمال میکروفایبر، بطری اسپری حاوی سرکه سفید و یا آب مقطر را آماده کنید.

ابتدا شعله را خاموش کنید تا سرد گردد.

  •  آرون گروپس

سرکه سفید و آب مقطر را بر روی سطح شیشه ای اسپری نمایید.

سپس با استفاده از دستمال میکروفایبر آن را تمیز نمایید.

در نهایت هم با پارچه ای خشک، همه ی رگه ها و خط های برجای مانده را تمیز نموده و سطح را جلا بدهید.

آموزش تمیز کردن گاز شیشه ای

تمیز کردن بعد از چند هفته

در این صورت کار شما کمی سخت می شود و مواد کاربردی نیز تغییر پیدا می کند. شما علاوه بر بطری اسپری سرکه سفید مقطر نیاز به جوش شیرین، حوله ای تمیز، تعدادی دستمال میکروفایبر، ظرف و یا سطلی حاوی آب داغ دارید.

پس از آماده سازی این مواد، می توانید مراحل کار را آغاز نمایید.

ایتدا شعله گاز را خاموش کنیدف سپس پس از خنک گردیدن آن، میزان بسیاری از محلول سرکه مقطر بر روی سطح گاز بپاشید.

میزان بسیاری جوش شیرین بر روی سرکه ی اسپری شده بر روی سطح گاز بریزید.

حوله را درون آب گرم (داغ) قرار داده ( آن را فشار دهید تا آب اضافه آن خارج گردد) و حوله ی مرطوب را بر روی آنها به مدت ۱۰ دقیقه تا یک ربع ساعت بگذارید. باید آلودگی های سطح گاز نم کشیده و راحت تر تمیز گردند.

حوله را از روی سطح گاز بردارید و با دستمال سرکه و جوش شیرین را تمیز نمایید.

مجددا از محلول سرکه بر روی سطح گاز بپاشید و به وسیله ی دستمال میکروفایبر، همه خط های برجای مانده را تمیز نمایید.

تا تمیز شدن و برق افتادن گاز همه این مرحله ها را یکی یکی انجام دهید.

تمیز نمودن گاز شیشه ای به روش های کاربردی و جالب

تمیز کردن گاز شیشه ای با وسایل و مواد مختلف

مواد گوناگون بسیاری وجود دارند که می توان از آنها برای تمیز کردن سطح شیشه ای گاز بهره برد. این انتخاب می تواند متناسب با میزان کثیف بودن سطح گاز انتخاب شود.

  •  با خمیر دندان

کمی از خمیر دندان را ابتدا بر روی لکه های بر جای مانده از غذای سوخته ریخته و آهسته با استفاده از مسواک کهنه و بدون استفاده (انگشت دست) آن را بر روی لکه ها بمالید.

زمان دهید یک ربع ساعت خمیر دندان بر روی لکه ها باقی بماند، و بعد با استفاده از پارچه ای نم دار خمیر دادن ها را تمیز کنید.

  •  سرکه سفید و جوش شیرین

کمی سرکه و جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب نموده و بر روی سطح شیشه ای گاز بپاشید. در نهایت با استفاده از دستمال میکروفایبر مرطوب شده با آب داغ آن را تمیز نمایید. بعد هم با استفاده از پارچه ای خشک آن را تمیز و خشک کنید.

  •  با آبلیمو و جوش شیرین

برای از بین بردن رنگ تیره و ماتی که سطح شیشه ای گاز خود را پاک کنید، می توانید آبلیمو و جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب کرده و بر روی سطح آن بمالید. به مدت نیم ساعت زمان دهید بر روی گاز بماند. بعد با استفاده از پارچه ای نرم آن را پاک کنید.

آموزش تمیز کردن گاز شیشه ای

  •  با نوشابه و سیب زمینی

سیب زمینی را برش داده و برش های آن را بر روی لکه ها مالیده، سرکه را بر روی لکه ها بریزید. پس از ۵ دقیقه با یک پارچه ی خشک سطح را تمیز کنید. در نهایت هم نوشابه را بر روی گاز ریخته و بعد از یک ربع ساعت تمیز نمایید.

  •  با ابر جادویی

این ابر را می توانید به آسانی و با هزینه ای کم تهیه نمایید. تنها با نم دار کردن آنف و کشیدن بر روی سطوح آلوده، می توانید آنها را پاک کنید.

  •  واکس بدنه ماشین

ابتدا این واکس را بر روی سطح اجاق کاز مالیده، بعد با دستمال کاغذی آن را تمیز نمایید. این مواد به آسانی و سریع آلودگی ها را از بین می برد.

اموزش تمیز کردن گاز شیشه ای

پاک کردن چدن رویی گاز شیشه ای

غیر از قسمت های شیشه ای اجاق گاز، لازم است چدن گاز را نیز تمیز نمایید. این عمل نیز به روش های مختلف و با به کار گرفتن مواد گوناگون صورت می پذیرد.

  •  با تاید و آب گرم

ابتدا همه ی چدن ها و سرشعله های روی اجاق را جدا کرده و درون محلول آب گرم و تاید بگذارید. پس از چندین دقیقه که چربیهای آنها خارج شده، با استفاده از یک اسکاچ پاک کرده و سپس آن را با پارچه خشک نمایید. صفحه شیشه ای گاز را با کمک پنبه مرطوب شده با الکل تمیز نمایید.

آموزش تمیز کردن گاز شیشه ای

  •  با جوش شیرین

اول همه ی تکه های چدنی را با آب نیمه گرم و همچنین مایع ظرفشویی شسته و تمیز نمایید. سپس جوش شیرین را به آب افزوده و محلولی دارای غلظت آماده نمایید. بعد همه ی تکه های چدنی و سرشعله ها را جدا کرده و درون محلول جوش شیرین و آب برای بیست دقیقه بگذارید. با کمک یک اسفنج نرم باقی مانده های چربی را تمیز نموده و در نهایت با آب نیمه گرم بشویید.

  •  با سرکه

ابتدا سرکه را درون یک بطری اسپری ریخته و آن را بر روی همه تکه های چدنی و سرشعله ها بپاشید. پس از ۱۰ – ۱۵ دقیقه با کمک دستمالی تمیز گاز را تمیز نمایید.

  •  با آمونیاک

ابتدا تکه های چدنی و سر شعله ها را درون یک کیسه ی پلاستیکی قطور و مقاوم ریخته و برابر با یک عدد سرشعله، ۱/۴ پیمانه(فنجان) آمونیاک رقیق شده درون آن بریزید. پس از ۱ ساعت آنها را از کیسه خارج ساخته و به خوبی تمیز و خشک نمایید.

نکات کاربردی برای تمیز کردن گاز شیشه ای

  1. هیچ گاه از دسترس خودتان راهی را به بیرون اوردنی نیست را تجربه نکنید. برای این دسته از افراد را نمی توان راه پس و پیش گرفت.
  2. تمیز کردن روزانه و یا حتی گاهی بلافاصله پس از کثیف شدن مانند سرریختن شیر، ریختن چای و قهوه و …. روشی خوب و کاربردی به شمار می رود.
  3. می توانید از الکل و یا حتی پاک کننده های چند منظوره برای این هدف استفاده نمایید.
  4. برای تمیزتر ماندن سطح شیشه ای گاز می توانید در هر هفته ۱ مرتبه گاز سطح آن را با محلول آب و صابون شست و شو دهید.
  5. در صورت نیاز به خراشیدن لکه های خشکیده، می توانید از کفگیر سیلیکونی استفاده کنید.
  6. شیشه پاک گزینه ی جالبی برای تمیز کردن گاز شیشه ای نمی باشد، چرا که به دلیل دارا بودن آمونیاک در ترکیبات خود, ممکن است سطح را خدشه دار نماید.

آموزش تمیز کردن گاز شیشه ای

امیدواریم مطلب ارائه شده مورد توجه و پسند شما واقع شده باشد. برای داشتن آشپزخانه ای تمیز و زیبا که خواسته ی هر کدبانویی است، می توانید علاوه بر تمیز کردن گاز شیشه ای با دیگر مطالب مرتبط همچون تمیز کردن پشت اجاق گاز، تمیز کردن سینک ظرفشویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *