دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

عوارض مسواک زدن زیاد و آسیب جدی دندان ها و لثه ها

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را آسیب هایی که مسواک زدن زیاد و طولانی برایتان به همراه دارد آشنا می کنیم. بهتر است برای یاد گرفتن روش های اصولی مسواک زدن این مطلب را از دست ندهید.

یکی از کارهایی که می توانید برای تمیز و سالم نگه داشتن دندان هایتان انجامد بدهید این است که از مسواک استفاده کنید. دقت کنید که استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای لثه و دندان هایتان شود. در ادامه شما را با عوارض مسواک زدن زیاد آشنا خواهیم کرد.

عوارض مسواک زدن زیاد

آشنایی با عوارض مسواک زدن زیاد

یکی از مشکلاتی که برخی از افراد دارند این است که بیش از حد از مسواک هایشان استفاده می کنند و دوست دارند بعد از این که غذایی می خورند و یا نوشیدنی میل می کنند حتما مسواک بزنند. این کارها آسیب های بسیاری به دندان ها و لثه های آن ها وارد می کند.

تحلیل لثه ها

معمولا افرادی که از مسواک به صورت غیر عادی و زیاد استفاده می کنند در مدت کوتاهی دچار تحلیل لثه ها خواهند شد. تحلیل لثه ها که از عوارض مسواک زدن بیش از حد ایجاد می شود برای برخی از افراد نگران کننده می باشد و آن ها سعی می کنند هر طور که می توانند از این بیماری دوری نمایند.

اگر نتوانید به درستی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید بیماری های دیگر دهان و دندان برایتان ایجاد خواهد شد. با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است افرادی که بیش از حد مسواک می زنند باعث انتشار باکتری های دهان به سمت استخوان ها می شوند و همین انتشاری که در اثر یک کار ساده رخ داده است می تواند لثه های فرد را از بین ببرد.

تحلیل شدن لثه برای همه افراد قابل مشاهده نمی باشد و این مشکل در اعماق لثه ها رخ می دهد و معمولا فرد دیر تر متوجه آن خواهد شد و زمان درمان را از دست می دهد ولی اگر این تحلیل رفتن لثه ها قابل مشاهده باشد افراد سریع تر متوجه آن می شوند و با مراجعه به دندانپزشک می توانند از روش های درمانی استفاده کنند. یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش های درمانی استفاده از عمل جراحی می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مسواک زدن بیش از حد می تواند منجر به ایجاد حساسیت های شدید شود.

حساسیت دندان ها

مینا یکی از لایه های مراقبت کننده از دندان می باشد که با استفاده بیش از حد از مسواک آسیب می بیند و نمی تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد. در واقع مینا لایه بسیار مقاومی می باشد اما بافت زیرین آن زنده و حساس می باشد و اگر شما بابت مسواک زدن بیش از حد به مینا آسیب رسانده باشید و به این بافت برسید دردهای شدیدی را متحمل می شوید. این بافت دندان دنتین نام دارد و می تواند منجر به تغییر رنگ دائمی دندان هایتان شود.

پیشگیری بهتر از درمان!

همانطور که می دانید همیشه پیشگیری از بروز بیماری ها می تواند هزینه بسیار کم تری از درمان داشته باشد. درمان بیماری های دندانی بسیار هزینه بر می باشد و بهتر است روش های مراقبت از دندان ها را به خوبی بلد باشید. ایجاد تعادل در مسواک زدن می تواند از عوارض مسواک زدن زیاد بکاهد و هزینه های کم تری برایتان به همراه خواهد داشت. در ادامه یک سری نکاتی را برایتان بیان می کنیم تا با استفاده از آن ها بتوانید مشکلات کم تری در مراقبت از دندان هایتان داشته باشید.

مسواک زدن سخت

یکی از کارهایی که بهتر است از آن پیشگیری کنید این است که از مسواک های سفت و سخت استفاده نکنید. در واقع مسواک های این مدلی اگر با فشار بسیار زیادی بر روی دندان هایتان کشیده شوند ممکن است آسیب های بسیاری به آن ها وارد کند و بیش تر از سایر زمان ها باکتری ها را انتقال بدهند. سعی کنید در حین خرید مسواک به کیفیت آن دقت کنید. یادتان باشد که دندان هایتان را با فشار زیاد مسواک نزنید زیرا این کار می تواند بر زیبایی لبخند شما تاثیر گذار باشد.

نکات مهم مسواک زدن

زمان مسواک زدن

یادتان باشد که زمان مسواک زدن خود را به هیچ عنوان افزایش ندهید. سعی کنید مسواک زدن دندان هایتان را زیر سه دقیقه انجام داده و سریعا دندان های خود را با آب ولرم بشویید.

زاویه مسواک زدن

زاویه مسواک زدن بسیار مهم می باشد و باید بدانید که عمودی مسواک زدن برای دندان ها ضرر دارد. یادتان باشد که باید همیشه از زاویه ۴۵ درجه برای مسواک زدن استفاده کنید تا پلاک دندان ها را از بین نبرید. برای صحیح مسواک زدن و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *