دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

فواید سیستم عامل لینوکس همراه با معرفی کامل آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

از آنجا که امروزه سرورهای لینوکس بویژه هاست های لینوکس با استقبال مخاطبان بسیاری روبرو شده است در این مطلب از آرگا بر آن شدیم تا به فواید سیستم عامل لینوکس بپردازیم. اگر برای شما دانستن این فواید جالب است با ما همراه باشید.

استفاده از سیستم عامل لینوکس سال ها است که بسیار رایج شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. با خرید هاست لینوکس امکانات متنوعی با قیمت بسیار ارزان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اگر مایلید تا بدانید فواید سیستم عامل لینوکس چیست با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با فواید سیستم عامل لینوکس

وظیفه سیستم عامل ها انتقال دستورات ارسالی از طرف کاربر (توسط دستگاه های ورودی نظیر صفحه کلید، موس و …) به سخت افزار می باشد و به صورت واسطه ارتباط کاربر با قطعات سخت افزاری در رایانه را موجب می شوند. یکی از سیستم عامل هایی که به خاطر فوایدش توانسته مورد توجه کاربران زیادی قرار گیرد سیستم عامل لینوکس(Linux) می باشد. این سیستم عامل در اواخر ۱۹۹۱ میلادی پا به عرصه وجود گذاشته است.

سیستم عامل لینوکس نیز مجموعه ای از کدها و دستورالعمل ها می باشد که انتقال دستورات کاربر به سخت افزار را بر عهده دارد. همه نسخه های عرضه شده این سیستم عامل به طور رایگان و بر پایه هسته اصلی kernel شکل گرفته است. از آنجا که امروزه سرورهای لینوکس بویژه هاست های لینوکس مخاطبان بسیاری پیدا کرده اگر برای شما نیز جالب است بدانید فواید این سیستم عامل چیست در ادامه مطلب با آن ها آشنا می شوید. قابل ذکر است با خرید هاست لینوکس، امکانات متنوعی با قیمت بسیار ارزان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

معرفی سیستم عامل لینوکس

عبارت لینوکس از سال ۱۹۸۴ شناخته شد و در شرح آن از نظر فنی می توان گفت که به تنهایی به عنوان هسته سیستم عامل معرفی می شود ولی برخی بر این عقیده اند لینوکس که با نماد پنگوئن شناخته می شود نیز نوعی سیستم عامل مشابه ویندوز است و گروه سوم معتقدند لینوکس نام دیگر ubunto می باشد و هر دو یکی هستند.

  •  آرون گروپس

به بیان دیگر باید گفت لینوکس سیستم عامل توسعه داده شده از هسته یونیکس بوده که در سال ۱۹۹۱ لینوس توروالدز آن را طراحی کرد. به خاطر متن باز بودن این سیستم عامل توسعه های فراوانی روی هسته این سیستم عامل انجام شد و حاصل آن سیستم عامل معروف اندروید می باشد و بیشتر آن ها از مجوز نرم افزارهای آزاد GNU General public license برخوردارند.

در حال حاضر بهره گیری از لینوکس بسیار معمول شده به صورتی که علاوه بر سرورها، رایانه های شخصی، موبایل ها، سیستم های هوشمند لوازم خانگی، سیستم های ناوبری هواپیما، زیردریایی، GPS، و … هم بر پایه لینوکس بنا شده اند. به طور کلی در معرفی سیستم عامل لینوکس می توان ذکر کرد که یکی از قدرتمندترین سیستم عامل های موجود بازار بوده که به شکل متن باز ارائه می شود و در میان مهندسین نرم افزار محبوبیت ویژه ای دارد.

جهت آشنایی بیشتر با سیستم عامل لینوکس باید اشاره کرد سیستم عامل یونیکس در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت تلفن و تلگراف امریکا توسعه پیدا کرد. از آنجا که این سیستم عامل گران قیمت بود و همه نمی توانستند به راحتی از آن بهره بگیرند بنابراین سیستم عامل لینوکس که شباهت زیادی به سیستم عامل یونیکس داشته و زیرشاخه آن محسوب می شود جایگزین شد.

همانطور که اشاره شد در سال ۱۹۹۱ تورالدز لینوکس هسته مرکزی لینوکس را پایه ریزی کرد و حالا سیستم عامل لینوکس را کمپانی های متعددی پشتیبانی می کنند. در آغاز پیاده سازی و استفاده از این سیستم عامل به دانش بالای نرم افزاری نیاز داشت به طوری که اکثر مخاطبان آن افرادی بودند که با توسعه نرم افزار ارتباط مستقیمی داشته و تاحدودی هسته آن را شناسایی نموده اند ولی اکنون پیاده سازی و استفاده از سیستم عامل لینوکس بسیار ساده تر شده است.

لینوکس در بازار سرورها، سرویس های خاص و نرم افزارهای وب با پیشرفت چشمگیری روبرو شده است ولی در مورد رایانه های شخصی ویندوز پیشتاز می باشد. استفاده از سیستم عامل لینوکس در کشور ما با طرحی تحت عنوان «طرح ملی فارسی سازی لینوکس» با حمایت شورای عالی انفورماتیک و توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته شریف از بهمن ماه ۱۳۸۱ شروع شد.

هم اکنون اکثر کشورهای جهان نظیر آلمان، انگلستان، چین، ژاپن و کره در حال انتقال سیستم عامل های خود به لینوکس بوده و استفاده از این سیستم عامل را در مدارس خود توسعه داده اند. همچنین با برنامه ای مشخص به تربیت افراد آشنا با سیستم عامل لینوکس مشغول می باشند. با توجه به انتخاب لینوکس به عنوان سیستم عامل ملی در حال حاضر اکثر محیط های کاری و شبکه ای سازمان های دولتی تحت سرور از لینوکس بهره می گیرند که در بیشتر موارد سرویس های بهتر و امن تری از ویندوز ارائه می دهد.

مزایای لینوکس

یکی از دلایل پر طرفدار بودن هاست لینوکس در مقابل هاست های مشابه ویندوزی، ارزان بودن و مصرف کم منابع در این هاست ها می باشد. از فواید دیگر که احتمالا با آن آشنا هستید عملکرد خوب وب سرورهای آپاچه و لایت اسپید روی سیستم عامل لینوکس می باشد که پشتیبانی از php و سیستم های مدیریت محتوای فراگیری مانند وردپرس و ووکامرس را فراهم نموده است.

اگر به فکر راه اندازی یک سرور مجازی می باشید و در جستجوی سیستم عامل مناسب این کار هستید می توان گفت سیستم عامل لینوکس بهترین انتخاب خواهد بود. سال ها است که استفاده از لینوکس رایج شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طور خلاصه از فواید سیستم عامل لینوکس می توان به انعطاف پذیری، سرعت بالا در اجرای فرامین، قابل پشتیبانی بودن روی انواع قطعات سخت افزاری، امنیت و در ضمن رایگان بودن آن اشاره نمود. در ادامه به توضیح بیشتر فواید سیستم عامل لینوکس می پردازیم.

۱. آسان بودن استفاده از آن

برای توسعه دهندگان و گسترش دهندگان حرفه ای لینوکس پلتفرم بسیار فوق العاده، ساده و کاربردی می باشد. به این دلیل که برنامه نویسی و طراحی سیستم عامل مذکور به گونه ای است که نظیر سیستم عامل هایی مانند اپل و ویندوز نیست. برنامه نویس ها قادرند توسط کدهای اصلی و منابعی مانند فیدل تغییرات دلخواه خود را با بی دردسر انجام دهند. تنها قانونی که وجود دارد رایگان بودن آنچه که می سازید بوده و این که متن باز باشد.

۲. پایین بودن قیمت تمام شده آن

بیشتر نسخه ارائه شده لینوکس رایگان می باشد حتی نسخه سازمانی که با پشتیبانی شرکت های بزرگ خریداری شده کلا ارزانتر از ویندوز و یا دیگر نرم افزارهای اختصاصی می باشد و هزینه های آن به طور معمول شامل هزینه هایی بر اساس مجوز کاربر و میزبانی است. لینوکس به ویژه برای امنیت ارزانتر از ویندوز بوده و صرفا به این خاطر که می خواهید از بهترین هاست و سرور با سیستم عامل لینوکس بهره بگیرید نیاز نیست در ابتدای راه هزینه زیادی را متحمل شوید.

و به عنوان یک مدیر کسب و کار حرفه ای لازم می باشد که در مورد بودجه و هزینه ها بخصوص در اوایل کار با احتیاط تر عمل کنید. لینوکس یکی از بهترین گزینه ها از لحاظ اقتصادی می باشد. بهره گیری از لینوکس که به شکل کد باز و یا همان اپن سورس این امکان را فراهم می آورد تا بتوانید به همه نرم افزارهای مورد نیاز خود (۹۹ درصد رایگان) دسترسی یابید و یک سیستم عامل کامل چه از نظر هاست و چه از لحاظ سرور اختصاصی و یا مجازی در اختیار بگیرید.

به طور کلی وقتی سیستم عامل هایی نظیر اپل یا ویندوز را انتخاب کنید طبیعتا باید بر اساس دستورالعمل خاصی حرکت کنید. اینکه توسعه دهندگان دقیقا چه سیستم عاملی را انتخاب می کنند باید مبتنی بر اولویت ها باشد. در سیستم عامل لینوکس مهیا بودن برنامه های رایگان فراوان به این دلیل است که بتوانید برنامه ای متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید. در حالی که ویندوز امکانات خیلی کمی را در اختیار کاربرانش می گذارد.

۳. امن بودن بالای آن

از دیگر فواید سیستم عامل لینوکس امن بودن بالای آن می باشد. در لینوکس مشکلی به نام آلوده شدن به ویروس وجود نداشته البته به این معنا نیست که ویروسی برای آن ساخته نشده ولی نفوذ به هسته سیستم عامل لینوکس و اختلال در آن به خاطر مستقل بودن از دیگر برنامه ها خیلی سخت است. در حقیقت هیچ سیستم عاملی وجود ندارد که بتواند کاملا از حمله های نرم افزاری در امان باشد.

با این حال لینوکس توانسته در بزرگترین حملات سایبری نیز در امان بماند. ماهیت کدباز بودن به این مفهوم است که خرابی ها و ایرادات سیستم به سرعت پیدا و تصحیح می شود. در حالی که در برخی سیستم عامل ها به افراد معدود و خاصی از کارمندان متکی می باشند تا ایرادات را برطرف سازند. به طور مثال کمپانی های بزرگی مانند اپل و ویندوز بیشتر مورد هدف هکرها قرار می گیرند و رفع برخی مشکلات امنیتی در آن ها ممکن است روزها زمان نیاز داشته باشد.

۴. مستقل بودن هسته آن

این سیستم عامل به طور رایگان و بر پایه هسته اصلی kernel شکل گرفته است مستقل از نرم افزارها و محیط های گرافیکی می باشد. از این رو با هنگ کردن یک برنامه کل سیستم عامل هنگ نمی کند. در ویندوز وابتسگی اپ ها به یکدیگر و به هسته زیاد بوده به صورتی که ریست کردن آن به خاطر هنگ برنامه امری عادی می باشد. ولی در لینوکس ضروری است سرویس همان برنامه ای که هنگ کرده ریستارت شود. این مورد درباره سرویس هایی که در آن ها دسترسی بالا مدنظر می باشد اهمیت پیدا می کند.

۵. سرعت خوانش اطلاعات بالای آن

همانطور که پیشتر اشاره شد در ویندوز به خاطر وابستگی زیاد برنامه ها به یکدیگر بعد از مدتی که برنامه ها را نصب یا حذف نمودید به بازسازی دیسک نیاز پیدا می کنید ولی در لینوکس به خاطر سیستم ذخیره سازی متفاوت به بازسازی دیسک احتیاج نیست. از آنجا که بزرگترین مشکل ویندوز سرعت بسیار کم آن می باشد فاکتورهای متعددی می تواند در این موضوع دخیل باشد.

به هر روی مهم نیست که چه کاری انجام می دهید رجیستر داخلی که ویندوز بکار می گیرد می تواند سبب کندی سیستم شود. در حالی که سیستم عامل لینوکس فاقد رجیستری بوده به این ترتیب با مشکل کندی سرعت مواجه نمی شود.

۶. open source بودن هسته آن

open source بودن یکی از مهم ترین فواید هسته سیستم عامل لینوکس و بیشتر نرم افزارهایش می باشد. لینوکس فقط سیستم عاملی می باشد که برای کابرانش نرم افزارهای open source یا کد باز را مهیا کرده است. این موضوع به خاطر مستقل بودن لینوکس بوده و این سیستم عامل به شخص یا شرکت خاصی متعلق نیست بلکه سیستمی اشتراکی می باشد که هر فردی می تواند از آن بهره بگیرد، آن را توسعه و ارتقا داده یا به اشتراک بگذارد.

۷. امکان شخصی سازی بالای آن

در سال های اخیر به سیستم عامل ویندوز ۱۰ در رابطه با عدم امکانات مناسب و راحت شخصی سازی انتقادات گسترده ای صورت گرفته است. امروزه پلتفرم ها اطلاعات فراوانی را درباره کاربران خود جمع آوری می کنند. برای بعضی افراد این موضوع کارایی را بیشتر نموده و برای برخی امنیت و حفظ حریم خصوصی را از بین می برد.

می توان بیان کرد که لینوکس اطلاعات اندکی را از کاربران دریافت می کند به ویژه در حوزه اطلاعات شخصی. از آنجا که همه سیستم عامل های لینوکس قابلیت کاستومایز کردن تا اندازه بالایی را دارند هر موقع که بخواهید از شر اپ های غیر مطمئن خلاص می شوید یا هنگام نصب سیستم عامل هرگز نرم افزارهای متفرقه را نصب نکنید.

۸. پشتیبانی کردن از فایل سیستم های متنوع آن

از فواید دیگر سیستم عامل لینوکس این است که قابلیت خواندن بالغ بر صد نوع فایل سیستم را دارد در حالی که ویندوز قابلیت خوانش دو یا سه نوع فایل سیستم مربوط به خود را دارد.

۹. نصب شدن آن روی پارتیشن لوجیکال

به خاطر مستقل بودن هسته لینوکس امکان نصب ان روی پارتیشن لوجیکال (logical) فراهم است ولی ویندوز فقط روی پارتیشن primary قابل نصب می باشد.

۱۰. تنوع سخت افزاری و محیط گرافیکی آن

سیستم عامل لینوکس امکان نصب روی یک تلفن همراه ساده را دارد یا می تواند نقش یک سیستم عامل فایروال سبک را ایفا کند و در سطوح بالا به عنوان پلتفرم کنترل هواپیما یا ابزار کنترل یک مرکز داده بزرگ بکار گرفته شود. ضمنا در ویندوز فقط یک محیط گرافیکی تعبیه شده در حالی که سیستم عامل لینوکس بی نهایت محیط گرافیکی را فراهم نموده که دلیل آن واسط های گرافیکی بی شمارش می باشد.

در پایان می توانید به منظور آشنایی با بهترین سیستم عامل تلویزیون کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *