دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی درمان واریکوسل با طب سنتی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که رفع و درمان واریکوسل با طب سنتی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های پزشکی و طب سنتی رفع واریس آشنا شوید.

به طور کلی روند ایجاد واریکوسل در بدن انسان یک پروسه یک روزه نیست بلکه چندین سال طول خواهد کشید تا رگ ها برای متوقف کردن کار درست و توسعه واریکوسل تحت تاثیر قرار گیرند که این معمولا به خاطر رویه غیر اصولی زندگی آن ها خواهد بود. چنانچه درمان واریکوسل با طب سنتی به درستی انجام نشود تاثیرات منفی زیادی بر روی فرد خواهد داشت.

اصول درمان واریکوسل با طب سنتی

با وجود اینکه اغلب مردم با بیماری واریکاسل یا همان واریس آشنا هستند اما اطلاع چندانی از انواع آن ندارند زیرا تصور بر این است که واریکوسل تنها در پاها رخ می دهد. اما باید بدانید که واریس در زبان ساده به معنی گشاد شدن سیاهرگ ها و خراب شدن دریچه آن ها است که این مسئله عمدتا باعث عدم توانایی سیاهرگ ها در انتقال مطلوب خون به سمت قلب خواهد شد. در واقع خون جمع شدن در سیاهرگ ها به تدریج باعث گشاد شدن این رگ ها شده و واریکوسل و علامت های آن را به وجود می آورد.

چگونگی درمان واریکوسل با طب سنتی

یکی از این قسمت های بدن بیضه است به گونه ای که در قسمت فوقانی هر ییضه شبکه ای از سیاهرگ های در هم پیچ خورده وجود دارد که به آن ها شبکه پامپینیفرم گفته می شود. اگر به هر دلیلی این سیاهرگ ها دچار اختلال شوند واریس سیاهرگ های بیضه رخ خواهد داد که بدان واریکوسل گفته می شود.

بهتر است بدانید واریکوسل یا واریسی شدن عروق بیضه شایع ترین بیماری مردان پس از بلوغ است و تقریبا ۱۰ درصد مردان بالغ به آن مبتلا هستند به گونه ای که شایع ترین عامل ناباروری مردان خواهد بود. به طور کلی حدود ۱۵ درصد مردان در رنج سنی ۲۵ تا ۳۵ ساله و ۴۰ درصد مردانی که دارای ناباروری می باشند مبتلا به واریکوسل هستند.

به صراحت می توان گفت که سن شروع این بیماری در زمان بلوغ یا بلافاصله پس از بلوغ است که البته در سن کمتر یا سن بالاتر نیز ممکن است ایجاد شود.

خطرناک بودن واریکوسل برای سلامتی بدن

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شدت بیماری واریکوسل:

توجه داشته باشید که بیماری واریکوسل از نظر شدت به سه درجه تقسیم می شود که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

در نوع درجه یک اتساع عروق تنها هنگام فشار شکمی در لمس توسط پزشک قابل تشخیص خواهد بود.

در نوع درجه دو با فشار شکمی و اتساع عروق قابل مشاهده خواهد بود.

در نوع درجه سه نیز حتی بدون فشار شکمی، اتساع عروق، در حالت ایستاده قابل مشاهده است. در ای نوع تمامی کیسه بیضه پر از عروق متسع می باشد که اصطلاحا گفته می شود کیسه بیضه پر از کرم خاکی است.

انواع مختلف بیماری واریکوسل

علائم و راه های تشخیص بیماری:

بیمار ممکن است با شکایت بزرگی از عدم تقارن بیضه ها، درد بیضه ها یا پس از ازدواج با ناباروری مراجعه کند اما شایع ترین فرم آن بدون علامت و به صورت کاملا اتفاقی در حین معاینه متوجه ان خواهند شد. در واقع در حین معاینه بزرگی و تورم عروق بیضه به ویژه در سمت چپ مشهود است و در حالت ایستاده یا افزایش فشار شکمی نیز تشدید می یابد.

همچنین در حالت خوابیده از بین رفته و در صورتی که تورم عروق در حالت خوابیده از بین نرود بایستی به نوع ثانویه آن شک نمایید. چنانچه علائمی که بیان شده را دارا هستید می توانید با مراجعه به یک اورولوژیست تشخیص قطعی بدهید و همچنین انجام سونوگرافی نیز می تواند تشخیص را قطعی نماید.

نشانه های مشهود در بیماری واریکوسل

روش های طبیعی و سنتی درمان واریکوسل:

به طور کلی واریکوسل بر اساس دیدگاه طب سنتی ایران نتیجه تجمع سودا در سیاهرگ های بیضه است و همانطور که در مورد واریس پا یا بواسیر نیز همین موضوع مطرح است راه درمان آن تنها رفع شدن تجمع سودا در این منطقه خواهد بود و انجام هر کاری به جز این ناموفق یا دارای اثری موقتی خواهد بود.

در ادامه برخی از راه های مناسب برای درمان واریکوسل با طب سنتی را شرح داده ایم:

روش های مناسب برای رفع واریکوسل

  • کاهش میزان سودای خون:

به طور کلی مهم ترین اقدام در درمان واریکوسل کاهش میزان سودای خون در حال گردش در عروق کل بدن یا به عبارتی کاهش سودای عمومی خواهد بود. معمولا توصیه می شود به منظور کاهش سودای خون از مصرف غذاهای سودا زا مانند سرخ کردنی ها، گوشت های یخی و مانده، گوشت گاو و گوساله، کالباس و سوسیس، ماست ترش، پنیر کهنه، انواع غذاهای مصنوعی به ویژه فست فودها و بادمجان به شدت پرهیز نمایید.

همچنین بایستی از عواملی مانند بی خوابی، گرسنگی، استرس و خشکی جسمی و روحی، امواج موبایل و ماهواره و بیسیم، سرما و گرمای بسیار شدید و همچنین آلودگی صوتی شدید نیز دوری نمایید.

توصیه می شود به منظور نضج و حل و دفع سودای موجود در بدن و همچنین عروق از برخی داروهای گیاهی به صورت دمنوش استفاده نمایید. بسیاری از متخصصان پس از انجام معاینات و مصاحبه حضوری با بیمار بر اساس طبع و مزاج و همچنین شدت بیماری در او دارو گیاهی مناسب را تجویز و میزان و مدت آن را مشخص خواهند کرد.

تاثیر سودای خون بر بیماری واریکوسل

  • ماساژ بیضه ها:

دقت داشته باشید که برای انجام این کار بایستی روی کیسه بیضه ها به ویژه قسمت های بالایی آن را یک الی دو مرتبه در طول روز به مدت دو ماه با استفاده روغن زیتون تصفیه نشده یا روغن کنجد یا ترکیبی از این دو به آرامی برای چندین دقیقه ماساژ دهید. بهتر است روند ماساژ را تا جایی ادامه دهید که روغن به خوبی جذب پوست بیضه ها شود.

  • رفع یبوست:

بهتر است بدانید که درمان یبوست قطعا برای نتیجه مطلوب بسیار مهم است که عمدتا با اصلاح تغذیه و مصرف فیبر بیشتر و تحرک و همچنین دریافت مایعات کافی، یبوست احتمالی بیمار به خوبی رفع خواهد شد. اما در غیر اینصورت نسبت به درمان یبوست بیمار بر اساس دستورات درمانی طب سنتی اقدام خواهد شد.

راهکار های مفید در درمان واریکوسل

  • زالو درمانی:

به طور کلی موثرترین و قاطع ترین روش در درمان واریکوسل با طب سنتی در کنار موارد بیان شده زالو درمانی خواهد بود که معمولا پزشک با معاینه و گرفتن شرح حال از بیمار زمان زالو درمانی و تعداد و جلسات تکرار آن را تعیین خواهد کرد. به صراحت می توان گفت که زالو اخلاط فاسد از جمله سودا را به صورت موضعی حل و دفع می کند.

به همین خاطر پاکسازی عمومی بدن از طریق داروهای گیاهی تجویز شده و همچنین دوره های اصلاح مزاج و انجام حجامت های مخصوص واریکوسل پیش از شروع زالو درمانی می تواند این روند را موثرتر و موفقیت آمیزتر کند. البته دقت داشته باشید که انجام دقیق و مرحله به مرحله این اقدام بایستی تحت نظر طبیب حاذق مسلط بر طب سنتی انجام گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *