دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اصول شستشوی پوست برای داشتن پوست شاداب و سالم

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

اهمیت و یادگیری اصول شستشوی پوست موضوع مهمی می باشد که افراد باید به منظور حفظ سلامتی پوست و داشتن ظاهری زیبا به آن توجه نماید و در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند چرا که با مروز زمان پوست امکان دارد که تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار آسیب و تغییر گردد.

به طور کلی افراد باید به منزله داشتن پوستی جوان و شاداب به طور مداوم به آن رسیدگی نمایند و نسبت به رعایت نکات و موارد بهداشتی آن توجه ویژه ای داشته باشند که از جمله این اعمال ساده و اولیه شستشو و پاکسازی آن با استفاده از مواد شوینده مناسب می باشد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به منظور آگاهی و یادگیری شما عزیزان به بررسی نکات و اصول شستشوی پوست بپردازیم.

آشنایی با اصول شستشوی پوست

پوست انسان به دلیل این که دائما در معرض انواع آلودگی ها و آسیب های طبیعی و شرایط محیطی مختلف قرار دارد و از آنجایی که نقش مهمی در ظاهر و زیبایی افراد دارد بنابراین نیاز به حفاظت و روش های مراقبتی ویژه دارد تا سالم بماند. به همین خاطر یادگیری اصول شستشوی پوست مسئله مهمی در این زمینه می باشد تا فرد بتواند با رعایت و عمل به آن ها از بروز آسیب های احتمالی و مشکلات پوستی جلوگیری نماید.

طریقه درست شستوی پوست بدن

بهتر است بدانید که علاوه بر سبک زندگی و نوع رژیم غذایی نحوه شستن پوست تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی پوست داشته و اگر به روش صحیحی انجام نگیرد امکان دارد که سبب ایجاد آسیب و عوارضی همچون خشکی یا چرب ماندن پوست و انواع حساسیت های پوستی گردد. در زمان شستن پوست با مواد شوینده یا بکارگیری محصولاتی همچون برس های برقی یا دستی باید به نکات مهم در این زمینه توجه داشت. مقدار شستشوی پوست رابطه زیادی با نوع پوست، مقدار رفت و آمد فرد، نوع آرایش کردن، آلودگی های محیطی و شرایط زیست محیطی دارد.

اصول صحیح شستشوی پوست

معیارهای اصلی شستن پوست

در ادامه موارد مهم و ضروری در رابطه با نحوه صحیح شستن پوست را بیان کرده ایم.

اسنفاده از شوینده خوب و متناسب :

اولین نکته حائز اهمیت در زمان شستشوی صورت که باید مورد توجه قرار گیرد نوع شوینده متناسب با آن است. ویژگی اصلی یک شوینده مناسب با نوع پوست این است که به بافت و چربی های پوست صدمه نزند و فقط آلودگی و آرایش به جدا مانده بر روی  پوست را پاک سازی کند. در نهایت یک شوینده مناسب نباید کیفیت ضعیفی داشته باشد که ملزم باشید برای برطرف کردن آلودگی صورتتان را چندین دفعه بشویید. با این حال یک شوینده نباید آنقدر قدرتمند باشد که بافت پوست شما را دچار آسیب و خشکی کند.

  •  آرون گروپس

طریقه درست شستن پوست

تنظیم درجه حرارت آب :

یکی از نکات مهم در شستشوی صورت دما و حرارت آب است. دمای آب نباید بسیار داغ یا کاملا سرد باشد. اغلب این عقیده را دارند که آب گرم بافت پوست را بازتر و آب سرد این منافذ را می بندد. اما در حقیقت آب نباید سختی زیادی داشته باشد و حرارت آب به گونه ای باشد که چربی و اضافات روی پوست را به طور کامل برطرف کند. مطمئنا مناسب ترین آب، آب ولرم می باشد که در هنگام شستن پوست با برس نیز باید به این نکته دقت کرد.

وضعیت محیطی :

اصول شستشوی پوست بستگی به نوع بافت صورت، چگونگی آرایش، حد تناسب رفت و آمد بیرون از منزل ، آلودگی های پیرامون کار و در نهایت وضعیت محیطی دارد. کسانی که پوست صورت چرب دارند یا به طور مداوم از لوازم آرایشی استفاده می کنند، باید روزانه یک الی دوبار صورت خود را شستشو دهند و به منظور این کار می توانند از برس شستشوی متناسب با پوست خود نیز هر چند وقت یک بار استفاده کنند. در صورتی که در منزل هستید و آرایش نمی کنید استفاده از مواد شوینده الزامی نیست و نیازی به برس  زدن هم ندارید. شستن پوست با آب به تنهایی کافی می باشد.

نکات اساسی شستن پوست

حوله مناسب و لطیف :

بعد از تمام کردن شستشو می بایست از حوله های نرم برای خشک کردن پوست استفاده کرد. منافذ و بافت پوست بعد از شستن به مراتب حساس تر از مواقع عادی می باشد به همین دلیل حوله زبر می تواند برای پوست مشکل ساز باشد.

استفاده از مرطوب کننده :

چنان چه پوست شما زبر و خشک می باشد، می توانید از کرم های مرطوب کننده بعد از شستشوی پوست استفاده کنید. به کار بردن این گونه لوازم بعد از شستن پوست به حفاظت و سالم نگه داشتن  پوست کمک چشم گیری می کند.

به کار گیری برس متناسب با پوست :

در صورتی که تصمیم دارید از برس برای شستن پوست استفاده کنید باید از متناسب بودن آن با پوست خود اطمینان حاصل نمایید. برس های شستن پوست در صورتی که در حد لازم در هفته مورد استفاده قرار گیرند و به میزان اندازه زبر نباشند می توانند مناسب و تاثیر گذار باشند ولی اگر برس زبر و نامناسب باشد و به طور مکرر مصرف شود به گونه ای که باعث خشک و قرمز شدن پوست شود می تواند آسیب های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

نحوه درست شستن پوست

آبکشی کردن درست پوست :

نکته اصلی دیگر آبکشی پوست صورت پس از شستن با ترکیبات شوینده می باشد که تا حدودی به آن توجهی نمی شود پاکسازی نشدن کامل ترکیبات شوینده از روی سطح پوست می باشد. برخی اوقات در خط رشد مو یا خط ریش میزانی از مواد شوینده بر جا می ماند که ممکن است سبب بروز حساسیت شود. بدین ترتیب در زمان شستن به طور حتم از تمیز شدن کل مواد شوینده از روی پوست خود مطمئن شوید.

نکات و توصیه های مهم در مورد برس های شوینده پوست

از جمله وسایل آرایشی و بهداشتی که امروزه نظرات زیادی در مورد آن بیان می شود و افراد مخالف و موافق مختص به خود را دارد مدل های مختلف برس های مخصوص شستن پوست است. از جمله مزایای بکار بردن این برس ها در زمان شستن پوست لایه برداری یا اسکراب می باشد که به علت این خصوصیت طرفداران فراوانی را نیز پیدا کرده است. با وجود این که مزیت لایه برداری این برس ها در تبلیغات مخصوص خود مورد تایید قرار گرفته و از سوی مصرف کنندگان نیز بسیار مهم می باشد ولی بایستی به چند نکته در هنگام به کار بردن آن ها توجه داشت که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

نحوه صحیح شستشوی پوست

  • بکار بردن این برس ها در طی هفته در نهایت ۲ الی ۳ بار برای پوست های معمولی و ۲ الی ۳ بار در طول ماه برای پوست های حساس و آسیب پذیر کافی می باشد. بکارگیری بیش از اندازه از خصوصیت لایه برداری قوی این برس ها می تواند سبب صدمه زدن به پوست گردد.
  • برس های شوینده را حتما بایستی بر اساس نوع بافت پوستی که دارید گزینش نمایید و مورد مصرف قرار دهید. این وسیله می تواند برای پوست های نازک و لطیف همراه با آسیب باشد.
  • بجز شوینده های پوست بعضی مواد همچون انواع عطر، وسایل آرایشی و موادی از قبیل پارابن ها که از آن ها روزانه بر روی پوست خود بکار می برید امکان دارد هنگامی که از برس شستشوی پوست با شوینده های قوی به طور همزمان استفاده می کنید به بافت پوست صدمه شدیدی وارد نماید.

نحوه و اصول شستشوی پوست

در این مطلب معیارها و اصول شستشوی پوست را به همراه نکات مهم در این زمینه شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *