دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مواد مخدر کمیکال (ماری جوآنای صنعتی) دارای چه عوارضی است؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که مواد مخدر کمیکال نیز مانند سایر مواد مخدرهای امروزی عوارض و تاثیرات شدیدی بر روی سلامت افراد دارد که با این حال در این مقاله سعی داریم به بیان علائم و مراحل ترک آن به صورت کامل بپردازیم.

به طور کلی مواد مخدر کمیکال یک نوع روانگردان از خانواده AM است که همان ماری جوآنای صنعتی شناخته خواهد شد که مصرف آن حتی برای مرتبه اول هم کاملا اعتیاد آور است و باعث بروز حالاتی خاص در افراد می شود. امروزه نوع صنعتی این مواد بیشتر در دسترس است و نباید از این نکته غافل شوید که اثر ماری جوانای صنعتی بسیار بیشتر از نوع طبیعی آن است.

آشنایی با مواد مخدر کمیکال

همانطور که می دانید اعتیاد یک بیماری است که هم ذهن و هم رفتار آدمی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در واقع محققان بسیاری از عوامل بیولوژیکی، محیطی و روانشناختی را شناسایی نموده اند که معمولا در ایجاد و پیشرفت اعتیاد نقش به سزایی دارند. حضور یک فرد معتاد در جمع خانواده یک تجربه فوق العاده استرس زا خواهد بود که ناخودآگاه می تواند بر وضعیت اقتصادی، روانشناختی، سلامت جسمی و زندگی اجتماعی افراد تاثیر بگذارد.

عوارض مصرف مواد مخدر کمیکال

این عوامل تا حدودی تاثیرگذار هستند که خانواده ها به خودی خود نیاز به کمک خواهند داشت تا بتوانند از پس مسئله ای به این مهمی بر بیایند. به صراحت می توان گفت که امروزه کمیکال در میان نوجوانان و جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده و حتی در چندین سال اخیر روندی صعودی در پیش گرفته است. بسیاری از مصرف کنندگان این مواد بین ۱۸ تا ۲۵ سال دارند.

توجه داشته باشید که مواد مخدر کمیکال در واقع از مشتقات صنعتی گل یا حشیش ساخته شده که پس از مصرف بر جسم و روان فرد مصرف کننده اثرات مخرب زیادی خواهد گذاشت. این مواد نسبت به نمونه های طبیعی خود تاثیر بسیار شدیدتری دارد که در مقابل ترک آن را بسیار سخت خواهد کرد.

یکی از مهم ترین تاثیرات مصرف این مواد از بین رفتن حافظه کوتاه مدت مصرف کننده است که همچنین از تاثیرات جسمی آن نیز می توان به بالا رفتن فشار خون اشاره کرد که می تواند فرد مشکلاتی مانند سکته مغزی و کما کوتاه مدت را تجربه نماید و خطر مرگ را به دنبال داشته باشد.

با وجود اینکه امروزه شایعاتی در مورد اینکه مواد کمیکال اعتیادآور نیست و کاملا بی ضرر است اما باید بدانید که کمیکال بسیار اعتیادآور است و فرد با تنها با یکبار مصرف کردن به شدت وابسته آن شده و در همان یک بار استفاده اثرات جبران ناپذیری بر فرد وارد خواهد شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تاثیر کمیکال بر سلامت انسان ها

عوارض مصرف کمیکال

بهتر است بدانید که این ماده شیمیایی نیز مانند بسیاری از مواد مخدر های دیگر دارای عوارض متعددی است که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

عوارض کوتاه مدت:

  • سرگیجه
  • توهم دیداری و شنیداری
  • حالت تهوع
  • سفر در مکان و زمان
  • احساس سرخوشی
  • زندگی را آرام دیدن
  • عدم تعادل در صحبت و رفتار فیزیکی
  • شل شدن اعضای بدن
  • خنده های بیش از حد
  • صحبت های نا به جا
  • افزایش فشار خون و فرو رفتن در کمای کوتاه مدت

عوارض کوتاه مدت مصرف کمیکال

عوارض بلند مدت:

  • بروز اختلال در به خاطر آوردن خاطرات و وقایع
  • کاهش قدرت عکس العمل افراد
  • کاهش قدرت حافظه
  • عدم مسئولیت پذیری
  • کاهش روابط اجتماعی
  • انزوا و گوشه گیری
  • اختلالات روانی

عوارض بلد مدت مصرف کمیکال

علائم ترک کردن کمیکال

به طور کلی از دسته علائم شایع در زمینه ترک مواد مخدر می توان به تشنج، غصه خوردن، افسردی ناشی از مصرف، گریه های طولانی مدت، تکرار صحبت های عامیانه، گوشه گیری و استفاده از کلمات غیر منطقی اشاره کرد.

دقت داشته باشید که ترک این ماده مخدر به تنهایی به شدت سخت و طاقت فرسا خواهد بود زیرا تنهایی و انزوا و همچنین نداشتن اطلاعات کافی وسوسه مصرف را شدیدتر کرده و فرد پس از مدت زمان کوتاهی مجددا اقدام به مصرف خواهد کرد. به همین خاطر در حال حاضر کارشناسان حوزه مواد مخدر توصیه می کنند فرد مصرف کننده تحت نظر کارشناسان امر مراحل ترک را طی کنند.

در واقع ترک مواد مخدر کمیکال به خاطر ماده تشکیل دهنده ای که دارد مشابه ترک ماری جوانا خواهد بود که برای ترک آن نزدیک به ۶ هفته نیاز دارید تا اثرات آن از جسم تان خارج شود. البته ممکن است بر اساس میزان مصرف و شدت اعتیاد بیمار تا ۱۰ هفته نیز طولانی شود.

بهتر است بدانید که با شروع دوره ترک و درمان اعتیاد بایستی به صورت کامل مصرف مواد مخدر را کنار بگذارید که در غیر اینصورت تمام تلاش ها بی فایده خواهند بود. همچنین برای قطع مصرف و یافتن اراده آن نیز بهتر است فرد از مشاوره روانشناسی کمک بگیرد و مراحل ترک را به خوبی طی کند.

نشانه های اولیه ترک مواد مخدر

مراحل ترک ماده مخدر کمیکال

همانطور که متوجه ترک مواد مخدر کمیکال مراحلی دارد که بایستی آن ها را به صورت کامل دنبال کنید. به همین منظور در ادامه مراحل را به صورت کامل و جزئی شرح داده ایم:

  • مرحله اول:

سم زدایی بدن اولین گام برای ترک این ماده مخدر خواهد بود. در واقع سم زدایی روندی است که به بدن فرد اجازه می دهد تا مخدر های موجود درون خود را خارج کند. این مواد به گیرنده هایی که مواد مخدر کمیکال به آن متصل می شوند، متصل شده و با قطع اتصال نیز باعث خروج از سیستم خواهند شد.

دقت داشته باشید که هدف اصلی از سم زدایی مدیریت ایمن علائم ترک در صورت قطع مصرف مواد مخدر توسط افراد معتاد است. هر فردی تجربه متفاوتی با سم زدایی دارد و به نوعی دارو و مدت زمان مصرف بر نحوه عملکرد سم زدایی تاثیر می گذارد.

مرحله های مختلف ترک کمیکال

معمولا در طول این مرحله نشانه های فیزیکی و جسمانی ترک آشکار می شوند که تقریبا ۱۲ روز طول خواهد کشید. از آنجایی که مرحله اول سخت ترین مرحله محسوب می شود ممکن است مصرف کننده به خاطر شدت گرفتن علائم خماری مجددا به سمت مواد روی بیاورد.

علائم بارز ترک در این مرحله شامل تعرق بیش از حد، اختلال در خواب، سرگیجه و سردرد، حالت تهوع و استفراغ، بی قراری و سردرگمی، درد های عضلانی و سوء هاضمه خواهد بود. همچنین به خاطر اینکه کانابینوئید های سنتز شده یا همان ماری جوانای صنعتی بیشتر از نوع طبیعی قوی تر هستند نشانه های ترک بیشتری خواهند داشت.

  • مرحله دوم:

این مرحله معمولا تا هفته سوم ادامه پیدا می کند و فرد در این مدت دچار احساسات منفی و بدبینی خواهد شد. عمدتا استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و بررسی علائم و مشکلات می تواند برای بدن بهتر باشد. دقت داشته باشید که ادامه جلسات در این مرحله بسیار مهم است و به بهبود عملکرد بدنتان کمک شایانی خواهد کرد.

معمولا نشانه هایی که در این مرحله بروز می کنند شامل عدم توانایی در انجام امور روزمره، نداشتن تعادل، عدم توانایی در بروز احساسات و وسوسه مصرف دوباره مواد اشاره کرد.

مراحل ترک مواد مخدر کمیکال

  • مرحله سوم:

بهتر است بدانید که این مرحله به نوعی شروع دوباره برای بیمار خواهد بود به گونه ای که تاثیرات روحی، روانی و اجتماعی خود را نشان می دهد. در واقع فرد در مرحله سوم به شناخت جدیدی از خود می رسد و بایستی با افزایش اعتماد به نفس و انگیزه ترک اعتیاد به مسیر درمان اعتیاد خود ادامه دهد تا به صورت کامل پاک شود.

پس از آشنایی با این ماده مخدر در صورت تمایل می توانید اطلاعات کاملی درباره عوارض مصرف دیگر مخدرها همانند مواد مخدر کریستال و مواد مخدر پان پراگ به دست آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *