دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای خرید فرش و شناخت تفاوت های فرش دستباف و ماشینی

  • سحر هودانلویی
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

فرش ایرانی آوازه گسترده ای در جهان دارد که از این رو ایرانیان بایستی اطلاعات خود را در رابطه با فرشی که برای خانه خود انتخاب می کنند، افزایش دهند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با راهنمای خرید فرش مناسب به خوبی آشنا شوید.

یکی از هنر های دستی زیبا و معروف ما ایرانی ها در دنیا که بسیار شناخته شده است هنر زیبای فرش و قالی بافی است. فرش و قالی، یکی از ارکان مهم هر خانه در کشور ما ایران است. همه ما در انتخاب فرش به رنگ و زیبایی نقش و نگار آن جذب می‌شویم، اما بهتر است در انتخاب قالی و فرش فقط به زیبایی آن توجه نکنیم و جنس آن را هم در نظر بگیریم تا بتوانیم ایده آل ترین خرید خود را برای فالی و فرش داشته باشیم. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا راهنمای خرید فرش را به صورت کامل مطالعه نمایید.

معرفی راهنمای خرید فرش

آشنایی با راهنمای خرید فرش

چند دلیل برای شناختن و راهنمای خرید فرش برای شما می گوییم که حتما به آن توجه کنید و در هنگام خرید به هیچ عنوان فریب فروشنده ها را نخورید در انتخاب فرش و قالی مناسب خود دچار سردرگمی نشوید.

  • فرش هایی با طرح برجسته

از فرش هایی که این دوره بسیار پر طرفدار شده و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و در طرح و رنگ های مختلفی تولید و در بازار عرضه‌ می‌شود، و دارای قیمت های مناسبی است می توان به فرش های گل برجسته اشاره کرد.
از این فرش ها می‌تواند در دفاتر کاری خود استفاده کنید، چون بسیار مناسب و زیبا هستند. اما این را بدانید که کیفیت و مرغوبیت این دسته از فرش ها رو به پایین است و در اولین شستشویی که داشته باشد طرح برجسته آن از بین می‌رود.
از این مدل فرش برای اتاق کودک خود خریداری نکنید، چون تمیز کردن این دسته از فرش ها بسیار سخت و طاقت فرسا است، و بیشتر کودکان با راه رفتن و نشستن بر روی این فرش ها راحت نیستند و برایشان آزار دهنده است.

شما می‌توانید برای اتاق کودک دلبند خود از فرش هایی که طرح های ساده تری در آن کار برده شده است و خیلی راحت و زود تمیز می‌شود خریداری کنید. یکی دیگر از مزایای فرش های برجسته این است که بعد از چند وقت استفاده از این فرش ها و پا خوردن آن ها طرح های برجسته آن هم سطح می‌شود و سطح های تو خالی چون نازک تر هستند، فرم اولیه و زیبای خود را از دست می دهند.

همچنین به راهنمای خرید فرش در هنگام خرید فرش با مدل برجسته بسیار توجه کنید تا خریدی لذت بخش و رضایتمند داشته باشید.

  • فرش های تزئینی

برخی دیگر از فرش ها که بسیار زیبا هستند، به آن ها فرش های تزئینی یا گره ای گفته می‌شود که بیشتر از این دسته فرش ها برای دکور استفاده می‌شود. این فرش ها را اگر برای خانه استفاده کنید چون که تار و پود آن ها از جنس نخ های بسیار ضخیم و باریک هستند، در هنگامی بر روی آن راه بروید این نخ ها با مرور زمان کنده شده و جارو کردن و جمع کردن آن را بسیار سخت می‌کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

این نوع فرش ها خیلی سریع باقی مانده غذاها و خورده های نان را داخل تار و پود خود جمع می‌کند و تمیز کردن آن در این شرایط کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است.

راهنمای خرید فرش چگونه است

  • فرش های رنگی

برخی دیگر از فرش ها که بسیار طرح دارو رنگی هستند، بیشترشان از ترکیبات ساخت نامرغوب تولید شده اند و به همین علت وزن بسیار بالایی دارند. این فرش ها را برای اتاق خواب ها طراحی و تولید کرده اند، اما متاسفانه اصلا مناسب اتاق خواب ها نیستند و می‌توانند برای کودکان عزیز شما آلرژی زا باشند.

آشنایی با تفاوت میان فرش های ماشینی و دستباف

مسلما بین فرش های دستباف یا کار دست با فرش های ماشینی تفاوت های عمده ای وجود دارد که در ادامه فرق آن دو را از جهت قیمت، جنس فرش، کیفیت و رنگ و مد مورد بررسی قرار می دهیم.

  • قیمتی

همان طور که می دانید این مدل فرش از لحاظ ارزشی و قیمتی تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. اگر در منزل شما کودک خردسال و فردی سالمند و سالخورده زندگی می‌کند، حتما قبل از خرید فرش به نکته هایی چون نوع و جنس نخ و الیاف استفاده شده در تولید آن توجه کنید، چون در اکثر اوقات باعث ایجاد حساسیت و برخی بیماری های آلرژی زا می شود و گاهی حتی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی چون شکستگی دست و پا بر اثر سر خوردن بر روی سطح فرش به وجود بیاید.

اکثر قالی های دستبافت که بسیار پرطرفدار و زیبا هستند از جنس ابریشم و پشم هستند؛ و جنس بیشتر فرش های ماشینی از پولی پروپیلن و نایلون هستند.
بیشتر فرش هایی که بر روی سطوح سنگ و سرامیک به راحتی سر می خورند، فرش های ماشینی هستند؛ اما فرش های دستبافت به دلیل نخ سنگینی که در تولید و بافت آن به کار رفته است، سنگین است و سر نمی خورد.

برخی اوقات الیاف به کار رفته در تولید و ساخت فرش های ماشینی می‌تواند برای پا افراد خانوادتان و شما موجب به وجود آمدن حساسیت شود. اگر می خواهید این مشکل برایتان پیش نیاید به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید فرش حتما به سراغ فرش های دستبافت بروید.

آشنایی با تفاوت میان فرش دستباف و ماشینی

  • عامل بروز برخی از حساسیت ها

افراد با سابقه بیماری هایی چون آسم و داشتن آلرژی به هیچ عنوان به سراغ فرش های تزئینی و فانتزی نروند؛ در این نوع فرش ها گرد و غبار به راحتی در این نوع فرش ها نفوذ می‌کند و به راحتی می‌تواند موجب به وجود آمدن آلرژی شود. چون درصد به کار رفتن مواد تولیدی نایلونی در فرش های ماشینی زیاد است؛ این فرش ها می‌توانند به راحتی و آسانی مو و سایر آلودگی های دیگر را به خود جذب کنند؛ اما فرش های دستباف این خصوصیت را ندارد و هیچ وقت آلودگی ها و مو را به خود جذب نمی‌کنند و باعث تمیزی بیشتر خانه می‌شوند و حتی باعث می‌شوند که خانه آلوده نشود.

در صورتی که سرمایه و پول کافی برای خرید و تهیه فرش های دستبافت ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام خرید فرش حتما از فرش های ماشینی که تراکم بالایی داشته باشند و تعداد گره آن ها بالاتر است و استحکام بیشتری هم دارند انتخاب کنید؛ فرش با داشتن این ویژگی ها باعث می‌شود که گرد و خاک و آلودگی کمتری با خود جذب کند.

  • رازهایی در رابطه با جنس فرش و ماندگاری آن

یکی از ایرادات شایع فرش ها که خیلی ها با آن مشکل دارند این است که گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند، و با تکانی کوچک در هوا پخش می‌شوند. اگر می‌خواهید این مشکل شما حل شود در راهنمای خرید فرش حتما به این مسئله توجه کنید که در بافت های فرش مورد نظر شما برای خرید از اولفین استفاده شده باشد.
این مدل فرش ها بسیار راحت و سریع تر نسبت به دیگر فرش ها تمیز می‌شوند و می شود گفت که در برابر رطوبت و نم مقاوم هستند، اما با مرور و گذشت زمان حالت و فرم اصلی خود را از دست می‌دهند و کش می آیند.

و اما فرش هایی که در تولید بافت آن ها از نایلون استفاده شده است، نسبت به دیگر فرش ها بسیار ارزان تر و بادوام تر هستند و نسبت به تغییر شکل بسیار مقاوم عمل می‌کنند.

چگونگی کیفیت فرش دستباف و ماشینی

  • خرید و انتخاب فرش بر اساس رنگ و مد

مردم برای خرید هر چیزی وابسته به سلیقه خود آن را انتخاب و می‌خرند. اما در راهنمای خرید فرش این را بدانید در هنگام خرید فرش به غیر از سلیقه شما، مد روز هم دخالت هایی در این بین دارد. تقریبا تا چند سال پیش افراد بیشتر به سمت رنگ های روشن برای انتخاب فرش می‌رفتند اما با آمدن فرش هایی به رنگ گردویی و قهوه ای سوخته به بازار افراد به این رنگ فرش ها جذب شده اند.

در حال حاضر رنگ فرشی که در بازار فرش فروشان بسیار طرفدار پیدا کرده و به قولی روی بورس است، رنگ های سورمه ای و دودی هستند که بسیار پر فروش بوده اند، مخصوصاً فرش هایی با این رنگ که دورشان را با نخ های ابریشم دوخته اند و تقریباً نسبت به دیگر فرش ها گران تر هستند.

در صورتی که با مطالعه این مطلب؛ آگاهی های خوبی در رابطه با خرید فرش به دست آوردید به شما پیشنهاد می کنیم تا با کلیک به روی دیگر لینک های مرتبط همانند راهنمای خرید کالسکه و راهنمای خرید بخاری اطلاعات را در خرید دیگر زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *