دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روستای ناریان طالقان با طبیعتی زیبا و چشم نواز

  • محدثه خاکشور
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب قصد داریم شما همراهان آرگایی را با روستای ناریان یکی از روستاهای زیبا و چشم نواز البرز آشنا کنیم. این روستا را می توانید به عنوان یک مقصد روستاگردی خود قرار دهید. همچنین تهرانی های عزیز می توانید آن را برای یک سفر کوتاه برگزینید.

ناریان نام یکی از ۷۷ روستای واقع در شهرستان طالقان استان البرز می باشد که در شمالی ترین قسمت طالقان جای گرفته است. ناریان را در تقسیم بندی به ۳ بخش بالا محله، پایین محله و میان محله تقسیم می شود. آب و هوای روح نواز به همراه طبیعت خیره کننده و عبور رودخانه «ناریان رود» را می توان از جاذبه های روستای ناریان بیان کرد.

معرفی روستای ناریان

جغرافیای روستای ناریان

 این روستا در شهرستان طالقان البرز در  فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهرک (مرکز طالقان) و در ضلع شمالی رودخانه شاهرود و جاده سراسری شرقی – غربی طالقان، در انتهای سمت شمال شرقی جاده «باده سر» (که از جوستان به سمت شمال شرقی جدا گردیده است) و بعد از دیزان به سمت شرق ادامه پیدا می کند. طبق آمارگیری سال ۱۳۹۵ به ۴۶۷ نفر رسید.

این روستا از ۳ بخش بالا محله «یا همان جور محله»، پایین محله »و یا همان جیر محله»، میان محله تشکیل شده است. از نظر جمعیت و همچنین مساحت، ناریان با آبادی های دنیلید، میر و سوهان یکسان و مساوی است. «ناریان» آخرین آبادی طالقان دارای بلندی «۲۶۰۰ متر» بالای سطح دریا، بالاترین قسمت را به خود اختصاص داده است. بکر و سرسبز بودن از ویزگی های این آبادی می باشد که به واسطه ی مرتفع و دسترسی سخت شامل آن شده است.

آبادی ناریان در فصل های گوناگون، جمعیت های مختلفی را میزبانی می کند. در فصل تابستان جمعیت آن به بالای ۴۰۰ خانواده می رسد و دوباره در فصل زمستان تقریبا جمعیت آن به ۳۰ خانواده می رسد. مردمان محلی روستا به کشاورزی و دامداری فعالیت دارند که به علت کوچ کردن بسیاری از اهالی روستا به شهرها، این میزان کم شده و بیشتر به سایر حرفه ها فعالیت دارند. زبان سخن گفتن این روستا «تاتی» می باشد.

معرفی آبادی سرسبز و خوش آب و هوای ناریان

دیدنی های ناریان

این آبادی از جمله مکان های دیدنی طالقان است که در شمالی ترین قسمت آن قرار گرفته است که رودخانه «ناریان رود» از میان آن می گذرد. آب و هوای این روستای بکر مطبوع و عالی است که از همین حیث دارای طبیعتی زیبا و چشمگیر است. به دنبال آن و به دلیل دارا بودن زمین ها و چراگاههای سرسبز و چشمه سارهای بسیار، دامپروری در این روستا توانسته است که مورد توجه قرار گرفته رونق بگیرد. به طوری که در نظر دامپروری توانسته اند رتبه اول را در ناحیه طالقان به دست بیاورند. از جمله جاذبه های طبیعی و دیدنی این روستا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  آرون گروپس
  • ناریان رود

از بین روستای ناریان، رودخانه «ناریان رود» می گذرد که از بلندی های شمالی آبادی و از منطقه «مرغ بند» نشات گرفته و بعد از سیراب ساختن زمین های کشاورزی و باغ ها آبادی ناریان، داخل دره ای کم عرض و باریک می گردد. این گذر با سختی همراه است که عاقبت در منطقه «لمیران» به رودخانه شاهرود می ریزد.

در فاصله ی کمی از این ناحیه آبشاری قرار گرفته است که میزان آب در طی سال تغییر یافته و متفاوت می شود. آب خنک این آبشار مثال زدنی است.

آشنایی با آبادی زیبای ناریان

  • تپه قِلا کتی

در ضلع جنوب غربی ناریان و در سمت غربی و همسایگی آبادی، تپه «قِلا کتی» مساحت این تپه ۲۰*۲۵ متر واقع شده است. بقایایی از سفال های هزاره اول در آن پیدا شده که در حال حاضر به دلیل کنده کاری های بسیار دیگر از آن چیزی باقی نمانده است.

  • منطقه مرغ بند

حدودا در ۱۵ کیلومتری شمال آبادی «ناریان» منطقه ی «مرغ بند» قرار دارد. بعضی از مردمان آبادی بیا کرده اند که در این روستا غاری بزرگ واقع می باشد که هنوز کسی وارد آن نشده است. طبق گفته ی مردمان روستا برای رسیدن به این غار باید دستکم ۵ ساعت پیاده راه بروید.

  • چشمه های آب خنک

در بالای روستای چشمه هایی با آب خنک و زلال وجود دارند که در تمامی سال آب از آن می جوشد.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این روستا متشکل از علفزارهای بسیار در دامنه کوه ها و تپه های مجاور موجب شده تا مردمان این روستا به انبار نمودن علوفه و چیدن علف فعالیت داشته باشند. در کوه های پیرامون روستا گیاهان دارویی با گوناگونی بالایی می رویند که درآمد خوبی را برای اهالی این آبادی رقم می زند. از فرآورده های آن ناریان گیلاس، سیب، گوجه سبز، آلبالو همچنین سیب زمینی، سبزیجات، لوبیا سبز و لوبیا، سیر قابل نام بردن است.

و اما درخت های موجود در این روستا بید و سپیدار تبریزی می باشد. از جمله سبزیجات کوهی والک، ریواس، شورک و … و علفه های قابل استفاده برای دام شبدر و یونجه است.

روستای ناریان و آنچه باید در مورد این روستای خوش آب و

مهاجرت اهالی ناریان

مهاجرت در این روستا به دو صورت فصلی و مقطعی می باشد که جهت پیدا کردن شغل در نواحی پیرامون همچون تهران، قزوین و کرج صورت می گیرد. با وجود قابلیت بالا در این منطقه نباید این اتفاق بیفتد، اما به دلیل مصرف نامتوازن و ناصحیح از این توان و قابلیت به منظور به وجود آوردن شغل، رونق گرفتن آبادی و نیز به وجود آوردن امکانات تفریحی لازم شکل می گیرد. به خصوص در منطقه پایین دست به دلیل یکنواخت بودن اراضی و ساخت و سازهای بدون اصول که از جمله ی آن می توان به تخلیه فضلاب های خانگی به رودخانه اشاره داشت. در طی این ۱۰ سال قیمت زمین با تورم بالایی روبرو بوده است که همین موضوع موجب شده تا مزارع و باغ ها به تکه هایی با مساحت کمتر مبدل شده و برای ساخت منزل به فروش برسد.

روستای ناریان یکی از 77 روستای طالقان

مطلب اختصاص یافته به گردشگری در شرح و آشنایی روستای ناریان به پایان رسید. امیدواریم مورد توجه واقع شده باشد. در ادامه از شما دعوت می کنیم تا جهت آشنایی بیشتر با روستای کلوان و روستای آتشگاه البرز بر روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *