دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دریاچه ارواح نوشهر تالاب زیبا و اسرار آمیز

  • محدثه خاکشور
  • ۶ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

دریاچه ارواح نوشهر که با نام های دیگر دریاچه ملا کلا و یا مَمرَز نیز شناخته می شود، از جاذبه های طبیعی این شهر و استان مازندران شناخته می شود که برای آشنایی بیشتر با این تالاب یا دریاچه می توانید با ما همراه باشید.

دریاچه ملا کلا و یا مَمرَز که به «دریاچه ازواح» نیز شناخته می شود، یکی از جاذبه های دیدنی استان مازندران می باشد. این دریاچه در میان جنگلهای فشرده و انبوه مازندران واقع شده است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با دریاچه ارواح نوشهر و دلایل نامگذاری و مسیر دسترسی آن آشنا سازیم.

در میان جنگل های انبوه با درختان دارای برگ های عریض، دریاچه ای زیبا و شگفت انگیز قرار گرفته است که نام های مختلفی همچون ملا کلا، مَمرَز و دریاچه ارواح را شامل می شود. تصویر زیبایی که در این منطقه شاهد خواهید بود، فرصتی دست نیافتنی است که در هیچ نقطه ی دیگری شاهد نخواهید بود. با دیدن درختان این دریاچه تصور می کنید که درختان وارونه رشد کرده و ریشه های آنها خارج است که همین ویژگی موجب شده تا فضایی مبهم و اسرارآمیز به وجود بیاید. به نظر می رسد این ناحیه موقعی یک دست بزرگ بوده که به خاطر بارش و آبگرفتگی حاصل از آن، به یک دریاچه باتلاقی گردیده است.

دریاچه ارواح نوشهر از جاذبه های طبیعی مازندران

جغرافیای دریاچه ارواح

محل قرار گرفتن این دریاچه را می توان استان مازندران – شهر نوشهر – آبادی ملا کلا – فاصله ۵ کیلومتری آبادی چلندر – دریاچه ممرز (دریاچه و یا تالاب ارواح)

این دریاچه از مکان های دیدنی نوشهر محسوب می گردد که دارای ۷۰۰ متر طول و ۳۰۰ متر پهنا می باشند. روستای ملا کلا با قدمتی که به زمان کرتاسه میانی – کوارتزی باز می گردد، در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

آشنایی با دریاچه ارواح نوشهر

دلیل نامگذاری «دریاچه ارواح»

این دریاچه در بین یک جنگل مملو از درخت های ممرز و توسکا واقع شده که به همین دلیل به دریاچه «مَمرَز» معروف است، اما علت نامگذاری آن به «دریاچه ارواح» را می توان برگرفته شکل ظاهری آن دانست. در این منطقه درختان به صورتی رشد نموده اند که گویی وارونه بوده و ریشه های آنها از خاک خارج است. به این درختان، درخت های مرده می گویند که بقایایی از تنه درخت های واقع در بین دریاچه هستند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دریاچه ارواح نوشهر مازندران با فضایی موهوم

یکی دیگر از علت های آن این است که موقع بارش به خصوص پاییز و زمستان (در بهار و تابستان نیز این مه وجود دارد، اما کمتر می باشد)، مه غلیظ و وسیعی فضا را پوشانده و تصویری شگفت انگیز و مرموز را به وجود می آورد.

با وجود این درختان و همچنین مه غلیظ متراکم شده، سکوت سنگین که تنها صدای پرندگان گوناگون و جانوران وحشی شنیده می شود، بر مرموز و موهوم بودن فضا می افزایند.

بازدید از دریاچه ارواح نوشهر

زمان مناسب سفر

در هر کدام از فصول که به این دریاچه سفر کنید، شاهد زیبایی های منحصر به فردی خواهید بود. اما بهترین وقت را می توان از نیمه های فصل بهار تا نیمه های فصل پاییز دانست.

در صورت تصمیم گرفتن به سفر، حتما پیش از رفتن میزان بارش در ناحیه را چک نمایید. باید یادآور شویم که در وضعیت بد هوایی و راه، محیط بانی اجازه داخل شدن را نمی دهد.

دریاچه ارواح نوشهر و زمان مناسب سفر

اقدامات و وسایلی که برای سفر نیاز دارید؟

  • جهت رفتن به این دریاچه خوب است، کمپی از اطرافیان علاقه مند به طبیعت گردی را جمع کرده و درون تعدادی ماشین به سفر بروید. سفر با تورهای عازم این منطقه نیز می تواند انتخاب شما باشد.
  • پیش از وارد شدن به جاده جنگلی از وضعیت آن، از طریق ایستگاه محیط بانی اطلاع پیدا کنید.
  • حتما چک کنید که GPS گوشی همراه شما سالم باشد.
  • همچنین چک کنید برف پاک کن شما سالم باشد.
  • طناب جهت یدک کشیدن با خود بردارید.
  • و در آخر به جانوران وحشی آن حواستان باشد. و آشغال ها را در محیط رها نکنید.
  • و اما جهت اقامت خود می توانید شب را در طبیعت اطراف کمپ بزنید و یا آپارتمان و ویلایی در نوشهر اجاره کنید.

آشنایی با دریاچه ارواح نوشهر

مسیر دستیابی

برای رفتن به دریاچه و یا تالاب ارواح باید در ۱۲ کیلومتری مسیر نور به نوشهر، داخل جاده «ونوش» گردید. در این جاده یک تابلو به طرف آبادی چلندر و صلاح الدین سفلی خواهید دید. در همین راه حرکت کنید. بعد از گذشتن از آبادی به محیط بانی خواهید رسید. پس از انجام هماهنگی با محیط بانی، جاده شمالی را تا ۱۰ کیلومتر پیش بروید.

تابلو دشت و بند مَمرَز را خواهید دید که این مسیر خاکی، مسیر رسیدن شما به دریاچه ارواح می باشد.

پارک جنگلی سیسنگان نوشهر که در نزدیکی دریاچه ارواح واقع شده، یکی از جاذبه های دیگر نوشهر به شمار می رود که می توانید برای تفریح آن را انتخاب کنید.

دریاچه ارواح نوشهر استان مازندران

دریاچه ها یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعی در گردشگری محسوب می شوند. در زمینه گردشگری داخلی (ایرانگردی) نیز به همین صورت است. چه بسا که دریاچه مارمیشو، دریاچه زریوار، دریاچه اوان، دریاچه گهر، دریاچه نئور، دریاچه ارواح از دریاچه های مهم و زیبا و جاذبه های پربازدید کشورمان به شمار می روند. پس از سفر به این منطقه می توانید از طبیعت چشم نواز آن دیدن کرده و به بهترین شکل با خانواده و دوستان خود خاطره سازی کنید. گذر از مانع های طبیعی در جاده جنگلی و تفریح با آفرود تفریحاتی است که می توانید در سفر خود به این منطقه انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *