دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه تاریخی سوزنگر دزفول با معماری زیبای ایرانی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

خانه تاریخی سوزنگر یکی از بناهای تاریخی ارزشمند در استان خوزستان است. این بنا در شهر دزفول واقع شده است، این بنا دارای معماری بسیار ارزشمندی است. در ساخت این بنا از آجر استفاده شده، در تزئینات آن نیز آجرکاری به کار رفته است. از بخش های مختلف این بنا می توان به ایوان و حیاط آن اشاره کرد که زیبایی زیادی دارند.

شهر دزفول یکی از شهرهای تاریخی و توریستی در ایران است. در هر گوشه ای از این شهر می توانید با بخش های مهمی از تاریخ رو به رو شوید. بسیاری از بناهای باستانی در این شهر هنر انگشتان معمارانی است، که توانا و ماهر بوده اند. هر یک از این بناها چنان ظرافتی دارند، که به سادگی در ذهن نمی گنجند، و به خوبی معماری اصیل ایرانی را به تصویر می کشند. این شهر آجری دارای خانه های تاریخی بسیار معروفی است. خانه تاریخی سوزنگر که در این شهر واقع شده، یک بنای ارزشمند به قدمت یک قرن می باشد. معماری آجری این خانه بسیار استادانه است، بافت این خانه منحصر به فرد است، و یکی از مهم ترین ابنیه تاریخی به شمار می آید. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری سوزنگر

آشنایی با خانه تاریخی سوزنگر

در هر گوشه ای از این شهر رد پایی از آثار تاریخی دیده می شود. در سفر به این شهر می توانید تجربه های تاریخی ارزشمندی را کسب کنید. هیجان بازدید از جاذبه های تاریخی در این شهر می تواند هر فردی را به وجد آورد. یکی از مجموعه های ارزشمند تاریخی در این شهر، این خانه قدیمی می باشد. این خانه به قدری از جذابیت های تاریخی برخوردار است، که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این بنا یکی از بهترین دیدنی های فصل زمستان ایران است، و در این فصل می توانید از معماری این بنا دیدن کنید.

خانه سوزنگر دزفول

یکی از بخش های جذاب در این بنای تاریخی تماشای آجرهایی است که در ساختمان به نحو ظرافتمندانه ای به کار رفته است. هنر و استعداد استفاده از آجر برای تزئین بنا و زیبایی بخشیدن به آن یکی از هنرهای اصیل ایرانی به شمار می آید. در چند دهه پیش کاربری این بنا به یک کارگاه آموزشی و صنایع دستی تغییر یافته است، همین موضوع به پیشرفت صنایع دستی این شهر کمک زیادی نموده، و موجب حفظ ارزش این ساختمان گشته است.

خانه تاریخی سوزنگر

پیشینه تاریخی بنا:

خانه تاریخی سوزنگر دزفول یکی از زیباترین بناهای تاریخی به شمار می آید. این مجموعه از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است، و یکی از آثار ارزشمندی است که در دوران قاجار ساخته شده است. به طور کلی تاریخ دقیقی از ساخت این بنا در دست نیست، اما گفته شده قدمت آن به بیش از یک قرن باز می گردد. در داخل این بنا نیز کتیبه ای آجری یافت شده است، که تاریخ ۱۳۳۰ در آن حکاکی شده است. برخی می گویند این تاریخ ممکن است تاریخ ساخت این بنا باشد. علت نامگذاری این بنا نیز با توجه به نام صاحب خانه بوده است. این خانه متعلق به سوزنگر بوده و به همین دلیل اکنون این بنا را با این نام می شناسند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بنای سوزنگر

آشنایی با معماری بنا:

یکی از ویژگی های برجسته که در معماری این بنا به چشم می خورد، معماری ظرافتمندانه آن است. ظرافتی که در این بنا دیده می شود، توجه هر فردی را به خود جلب می کند. این بنا در دو طبقه ساخته شده است، در هر یک از این بخش ها شاهد آجرکاری های هنرمندانه ای هستید، که در گذشته کاری خارق العاده بوده است. زیر زمین و سوادان از بخش های این بنا هستند، که سبک معماری درونگر دارند. مصالحی که در ساخت این خانه تاریخی به کار رفته است، اجر می باشد. آجرکاری نیز بخش مهمی از زیبایی های این بنا را تشکیل می دهد. این بنا یکی از مکان های دیدنی استان خوزستان است که بسیار تماشایی می باشد.

ساختمان سوزنگر

آجر اختصاصی دزفول از مهم ترین مصالحی می باشد که در ساخت این خانه تاریخی به کار رفته است. این نوع آجر، خون چینی است. این بنا با وجود اینکه یک بنای قدیمی است، از بخش های ارزشمندی برخوردار می باشد، و معماری جذابی به خود اختصاص داده است. خیلی از بازدیدکنندگان بر این باورند که ساخت چنین بنایی آن هم با تزئین آجر می تواند کار دشواری باشد. شما با بازدید از این خانه می توانید کمی از خانه های مدرن و شهری دور شوید و یک معماری دلنشین را مشاهده کنید.

سوزنگر را بشناسید

در این خانه از چه چیزهایی دیدن کنیم؟

خانه تاریخی سوزنگر دارای بخش های مختلفی می باشد. در این خانه می توانید از زیبایی های زیادی دیدن نمایید، به ویژه معماری این بنا می تواند تماشایی باشد. از همان زمانی که وارد کوچه پس کوچه های این شهر می شوید، می توانید مناظری از این خانه را مشاهده کنید. آرامشی که در این بنا وجود دارد، شما را محو خود می کند. به محض ورود به هشتی این بنا می توانید، طاق ها و قوس های این خانه را ببینید.

سقف این بنا دارای زیبایی زیادی است، و تزئینات آن دیدنی می باشد. با طی کردن مسیر هشت ضلعی ها می توانید به پلکانی برسید، که می تواند شما را به حیاط بیرونی رساند. یکی از بخش های دیدنی در این بنا حیاط بیرونی آن می باشد. این حیاط دارای ایوان و ایوانچه است، شما می توانید به راحتی به این حیاط بروید و از چشم اندازهای آن دیدن نمایید. ایوانچه که دارای مناظر بسیار زیبایی است، یکی از بخش های ویژه مهمان ها بوده و محلی برای دورهمی ها است.

معماری خانه سوزنگر

حوضخانه در گوشه ای از حیاط قرار گرفته است، حیاط این خانه مانند دیگر بناها دارای مناظر چندان زیبایی نیست، اما همچنان دلنشینی های خود را دارد. با نشستن در حیاط می توانید مناظری از بنا را مشاهده کنید، و از دور نیز معماری این بنا دیدنی تر است. همانطور که اشاره کردیم طبقه اول این ساختمان ایوان و اتاق دارد، همچنین تراس بخش دیگری از این ساختمان است. در همه این بخش ها آجرکاری های ویژه دزفولی به کار رفته شده و در حال حاضر این طبقه متعلق به کارگاه های آموزشی است.

خانه تاریخی سوزنگر یکی از دیدنی های دزفول است. این بنا از جذابیت های تاریخی زیادی برخوردار است، و برای اینکه با مکان های دیدنی دزفول آشنا شوید، می توانید به لینک مراجعه کنید، و دیدنی های بیشتری از این منطقه را مشاهده کنید. در استان خوزستان جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است، که می تواند مورد توجه شما گردشگران باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *