دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

شناخت هویت جنسی در کودکان دختر و پسر

  • شقایق ایران دوست
  • ۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مقاله سعی کردیم تمامی مطالبی که در رابطه با هویت جنسی در کودکان وجود دارد و مهم هستند را برایتان بازگو کنیم. اگر قصد دارید بیشتر کودکان خود را بشناسید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

هویت جنسی در کودکان یکی از مسائل بسیار مهمی می باشد که باید اطلاعاتی در رابطه با آن داشته باشید تا بتوانید به راحتی با کودکان خود کنار آمده و هویت جنسی را به آن ها را آموزش دهید. در ادامه شما را با هر آنچه که باید در این رابطه بدانید آشنا خواهیم کرد.

هویت جنسی در کودکان

شناخت هویت جنسی در کودکان

جنس و جنسیت برخلاف تشابهاتی که دارند یک موضوع نمی باشند بنابراین زمانی که شما با کودک خود حرف می زنید بهتر است این موضوع را به او یادآوری کرده تا کودک بتواند به راحتی جنسیت و هویت جنسی خود را بشناسد.

تعریف جنس و جنسیت

جنس و جنسیت از دیدگاه متخصصان دو مسئله جدا می باشد و خیلی از افراد تا کنون به آن توجه نکرده اند. در واقع جنس یک فرد از روی زیست شناختی او توسط کروموزوم ها، هورمون ها، اندام های تولید مثلی و دستگاه های تناسلی مشخص می شود ولی جنسیت به احساسی گفته می شود که درون فرد وجود دارد بنابراین شما نمی توانید به فردی که اندام های مردانه دارد جنسیت مرد داده و بالعکس.

در واقع زمانی که از جنسیت بحث می شود همان احساس درونی می باشد که توسط جامعه تعیین شده است و اصطلاحا به آن مردانه و زنانه می گویند. هویت جنسی به جنسیت بستگی دارد و بسیاری از والدین درکی از این مورد ندارند. این شناخت ها در سال های اولیه زندگی و بین دو الی هفت سالگی آغاز می شود و کودکان خود را به عنوان زن یا مرد می شناسند.

الگو های کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

الگوها

الگوهایی که در این سنین اهمیت بسیار زیادی دارد الگوهای مردانه و زنانه می باشد. کودکان به این الگوها و نقش های آن ها توجه بسیار زیادی نشان می دهند و سعی می کنند تمامی انتظارات خود را بر اساس آن چیزی که مشاهده می کنند در نظر بگیرند بنابراین والدین در سال های ابتدایی زندگی کودکشان باید بیشتر از هر چیزی مراقب رفتار های خود باشند.

در سنین بین ۲ الی ۷ سال کودکان بیشتر به نقش هایتان توجه می کنند بنابراین اگر دوست دارید که فرزند پسرتان بداند که مردان هم آشپزی می کنند و یا زنان نیز از جایگاه بسیار بالایی در جامعه قرار دارند می توانید این موارد را عملی به آن ها نشان دهید و با کودکان خود وقت بگذرانید تا بتوانید به آن ها بگویید که نگرش ها چگونه تغییر خواهند کرد.

هویت های جنسی

زمانی که بحث هویت جنسی در کودکان می شود به دختر و پسر بودن آن ها اشاره می کنیم. زمانی که کودک شما ۳ الی ۴ ساله شود می تواند مفهوم برخی از واژه ها را درک کرده و می فهمد که یکسری از لباس ها برای دختران است و یک سری دیگر برای پسران می باشد و معمولا در این سال ها تمایلی ندارد تا از این چهارچوبی که برای خود ساخته است خارج شود. دختران معمولا از لباس هایی بیشتر استفاده می کنند که می دانند با پوشیدن آن ها تشویق می شوند زیرا آن ها این امر را دوست دارند.

در نظر داشته باشید که توجه کردن به پسران نیز در این سنین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و بهتر است این کار را فراموش نکنید تا بتوانید هویت آن ها را کامل و درست شکل دهید. معمولا دخترها سریع تر و راحت تر هویت جنسی خود را قبول می کنند و با دیگران هم سو می شوند. در این سن کودکان دوست دارند رفتارهایی از خود نشان بدهند که بیشتر با گروه خودشان هماهنگ است بنابراین سعی می کنند همیشه یک چهارچوبی برای رفتارها و نحوه لباس پوشیدن خود داشته باشند.

البته این موضع گیری کودکان نسبت به رفتارها و کارها در سن ۶ الی ۷ سالگی کاهش می یابد و آن ها می توانند به راحتی درک کنند که هر دو جنس یعنی دختر و پسر می توانند کار های مشابه ای را انجام دهند و یا لباس هایی که دوست دارند را بپوشند و  از چهار چوبی که برای خود ساخته بودند خارج خواهند شد.

هویت جنسی در کودکان

بروز احساسات

زمانی که هویت جنسی در کودکان شکل گرفت در بروز احساسات آن ها تفاوت هایی ایجاد می شود. یک قانونی وجود دارد که کسی آن را تبیین نکرده است ولی از قدیم این قانون وجود دارد. در صورتی که دختران به زمین بخورند و آسیب ببینند از همدردی دیگران خوشحال می شوند و قوت قلب خواهند گرفت در صورتی که پسرها تحمل بسیار زیادی دارند و سعی می کنند آسیب دیدگی های خود را از دید بقیه پنهان کنند.

سعی کنید به پسران خود نیز آموزش دهید تا تحت هر شرایطی احساسات خود را بروز دهد زیرا با این کار می توانید از نظر روحی فرزندی سالم تحویل جامعه بدهید. البته در این میان یک سری از قوانین قدیمی هستند که هنوز هم اجرا می شود مانند این جمله که پسران گریه نمی کنند و چیزهایی مشابه با آن می تواند کودک شما را دچار دوگانگی کند.

بهتر است تمامی موارد را به فرزند خود توضیح دهید تا زمانی که با این مشکلات مواجه شدند بتوانند از خود دفاع کرده و همان کاری که درست است را انجام بدهند. البته این مورد در مورد دختران نیز صدق می کند و بهتر است از سرکوب کردن احساسات کودکان خود دست بردارید و آن ها را برای داشتن زندگی سالم تر آماده کنید.

رسانه ها تاثیرات بسیار زیادی بر شکل گیری هویت دارند.

رسانه ها

یکی از مشکلاتی که امروزه با آن رو به رو هستیم موضوعات کلیشه ای در رسانه ها و تلویزیون می باشد. یادتان باشد که کودکان بسیار کنجکاو هستند و برای این که بتوانند کنجکاوی خود را رفع کنند کافی است سریال ها و یا آگهی های تبلیغاتی را ببیند. در این صورت به راحتی می توانند در رابطه با هویت خود اطلاعاتی جمع کرده و آن ها را در ذهن خود نگه دارند.

البته تنها برخی از الگوهای تلویزیونی مثبت اند و می توانند در این زمینه به فرزند شما کمک کنند و یک سری دیگر ممکن است تاثیرات منفی روی فرزندتان داشته باشد بنابراین سعی کنید کودکان خود را تا جایی که امکان دارد از تلویزیون و رسانه ها دور نگه دارید تا شخصیت آن ها شکل بگیرد. هویت جنسی در کودکان یکی از مهم ترین مسائلی می باشد که والدین با آن رو به هستند و اگر نتوانند بهترین الگو های شناختی کودک باشند کودک از دیگران الگو می گیرد در نهایت ممکن است مشکلات بعدی در آینده نمایان شود.

نیازی نیست حتما کودکان را از نگاه کردن به تلویزیون باز دارید و کافی است قبل از این که فیلم ها را ببیند شما آنها را بررسی کرده باشید و یا همراه با آن ها به دیدن تلویزیون بپردازید و سعی کنید کلیشه های جنسیتی که وجود دارد را از بین ببرید و کودک خود را با سوال های مفید در رابطه با سریال به چالش بکشید.

نقش پدر و مادر در شکل گیری هویت

نقش مهم پدر و مادر

همانطور که گفته شد مهم ترین الگو های شکل دهنده هویت جنسی در کودکان والدین می باشند. در واقع والدین موفق می دانند که چگونه با فرزندان خود رفتار کنند تا هویت جنسی آن ها به خوبی شکل بگیرد بنابراین علاوه بر رفتار باید به تغذیه و پوشاک فرزند خود که یکی از نیاز های اولیه آن ها می باشد خوب برسید. زمانی فرزند شما می تواند هویت خود را پیدا کرده و استعداد های خود را شکوفا کند که نیاز های اولیه او تامین شده باشد.

یکی از مهم ترین نکاتی که وجود دارد این است که فرزندان شما از افکار شما الگو می گیرند بنابراین اگر دوست دارید فرزندانی قوی و مستقل داشته باشید باید افکار خود را نیز با آن ها هم سو کنید. انتظار یکسان داشتن از دختران و پسران می تواند به آن ها کمک کند تا بتوانند بهتر در جامعه زندگی کنند و به عبارتی بتوانند گلیم خود را از آب بکشند. والدینی که دوست دارند فرزندانی این چنینی داشته باشند باید وظایف فرزندان خود را در خانه تغییر دهند.

بازی کردن پسران با اسباب بازی های دخترانه هیچ اشکالی ندارد زیرا کودکان هنوز هم در دنیای محدود خود زندگی می کنند و همه چیز را سیاه و سفید می بینند و این کار امری طبیعی برای دختران و پسران است و بهتر است در این مورد نگران نشوید و سعی کنید از مراقبت کردن بی مورد پرهیز کنید. سعی کنید دختر و پسر خود را به کارهایی که دوست دارند تشویق کنید و هیچ وقت آن ها را درگیر سنت ها نکنید. این کار شما باعث می شود که فرزندانتان  احساس راحتی بیشتری داشته باشند و از زندگی خود لذت ببرند.

کودکان تراجنسیتی

کودکان تراجنسیتی

یکی از مهم ترین مسائلی که والدین توجهی به آن نشان نمی دهند و سعی می کنند با زور و اجبار کار خود را از پیش ببرند و فرزند خود را عادی تلقی کنند مسئله تراجنسیتی می باشد. تراجنسیتی یا ترنس احتمالا تا کنون زیاد به گوشتان خورده است. زمانی که کودکی احساس می کند با جنسیتی که متولد شده است سازگار نیست اصطلاحا به او ترنس گفته می شود.

ترنس معمولا در کشور های سنتی بد تلقی می شود ولی امروزه دیگر این واژه در میان جوامع عادی تلقی می شود و افراد ترنس می توانند راحت تر از گذشته ها زندگی کنند. این کودکان که به کودکان ترنس مشهور اند معمولا زمانی شناسایی می شوند که به شدت از جنسیت خود ناراضی اند و اصرار دارند که جنس مخالفی اند. کودکان ترنس معمولا دچار انزوای اجتماعی می شوند و فشار والدین برای تطبیق دادن آن ها با محیط افزایش می یابد که نتیجه بسیار بدی را در پی خواهد داشت.

البته این سردرگمی در هویت جنسی در کودکان بین جوامع امروزی شایع نیست ولی اگر شک دارید که فرزندتان دچار مشکلاتی شده است می توانید با پزشک و یا مشاور بهداشت در این زمینه گفت و گو کنید و سعی کنید با انتخاب یک مشاور خوب مشکل خود را از بین ببرید.

در پایان برای اطلاع از نقش اسباب بازی در رشد کودک و تشخیص کودک ترنس می توانید به سراغ لینک های قرار داده شده بروید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *