دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آیا واقعا افسردگی در زنان بیشتر از مردان است؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

پاسخ به این سوال که آیا واقعا افسردگی در زنان بیشتر از مردان است یا خیر در حالت کلی مثبت می باشد. جامعه آماری نشان می دهد افراد افسرده ای که توسط روان پزشکان و روان شناسان تحت درمان هستند و یا مورد درمان واقع شده اند و یا کسانی که تحت درمان نیستند اما علائم افسردگی در آنان تایید شده است بیشتر از میان زنان جامعه می باشند.

این مسئله سوالات زیادی را برای متخصصین و محققین ایجاد نموده است؛ از جمله اینکه چرا میزان افسردگی در زنان متاهل بیشتر از سایر اقشار جامعه است و چگونه می توان بر این مسئله غلبه نمود؟ در این مقاله به بررسی مسائل مرتبط با این موضوع پرداخته ایم. اگر یکی از اعضای خانواده شما با مسئله مهمی به نام افسردگی دست و پنجه نرم می کند پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

آیا واقعا افسردگی در زنان بیشتر از مردان است؟

تفاوت افسردگی با ناراحتی و غمگین بودن

برخی از مراجعه کنندگان به کلینک های می پرسند که چگونه افسرده شویم ؟ اما پیش از هرچیز باید تفاوت افسردگی را برخی واکنش های روحی و هیجانی دریابیم. افسردگی یک احساس درونی است که تمام سیستم عصبی، واکنش ها، هیجانات و تمرکز فرد را تحت کنترل خود در آورده و به او اجازه قرار گرفتن در یک محیط شاد و پرانرژی را نمی دهد. در واقع فرد افسرده ممکن است در یک جمع پرانرژی قرار بگیرد اما این انرژی به درون فرد سرایت نکرده و نمی تواند تاثیرات مثبت خود را داشته باشد.

غمگین بودن یک احساس دوره ای است. برخی از افراد به وفور در طول روز دچار احساس غمگین بودن به علت مسائل رومزه و یا زندگی در گذشته را تجربه می کنند. این احساس باعث می شود انرژی انسان تحلیل رفته و شادابی لازم را برای انجام کارهای ضروری نداشته باشد با این حال احساس ناراحتی در برخی از شرایط به یک احساس شادی مبدل شده و فرد توانایی خود را برای انجام کارهای روزمره باز میابد.

همانطور که از مطالب فوق بر می آید افسردگی یک احساس مداوم است که اصولا تا زمان درمان قطعی انسان را همراهی می کند به صورتی که باعث وسواس فکری شده و مدام وی را آزار می دهد اما غمگین بودن هرچند به وفور رخ دهد یک احساس دوره ای و گذراست هرچند افزایش مدت زمان غمگین بودن در گذر زمان به بروز علائم افسردگی منجر می شود اما در مراحل اولیه کاملا با افسردگی متفاوت است.

علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان و مردان شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارد اما در برخی از موارد با یکدیگر متفاوت هستند. مهمترین علائم افسردگی در زنان را می توان به صورت ذیل بیان نمود:

  • لذت نبردن از علایق و سرگرمی های گذشته همانند دیدار با خانواده و دوستان
  • مشکل در تمرکز طولانی مدت برای تحصیل یا انجام فعالیت های شغلی و …
  • کاهش مداوم اشتها و در برخی از موارد اشتهای شدید و کاذب که فرد را به شدت آزار می دهد
  • احساس ضعف و ناتوانی به حدی که باعث می شود ساعات طولانی را در رخت خواب بماند
  • احساس بی ارزشی و پوچی به قدری که ممکن است فرد را به فکر خودکشی بیاندازد
  • عصبانی و خشمگین بودن برای مواردی که بسیار ساده و ابتدایی به نظر می رسند
  • نداشتن امید به آینده شغلی و یا تجربه یک زندگی زناشویی مطلوب
  • گریه‌های بی‌دلیل اعم از اینکه در معرض دوره ماهانه باشد یا خیر
  • داشتن اختلال خواب به ویژه در شب به نحوی که ممکن است به هیچ وجه نتواند بخوابد
  • تفکرات مداوم درباره مرگ
  • احساس گناه و شرمساری از مسائلی که ممکن است در زندگی هر فرد دیگری روی دهد
  • کمبود انرژی و خستگی که ناشی از عدم ترشح هورمون کورتیزول
  • تغییر عادت خواب (بیشتر یا کمتر خوابیدن)
  • نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس در برابر دیگران
  • دردهای فیزیکی مانند سردرد، کمردرد، مشکلات گوارشی و درد مزمن
  • احساس غم و مصیبت دائمی
  • حساس و ناآرام شدن در برابر مسائل روزمره
  • بی رغبتی شدید به انجام امور زندگی از جمله خانه داری، همسرداری و فرزندپروری

علت بروز افسردگی در زنان

عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر می دهند تا میزان افسردگی در زنان بسیار بیشتر از مردان شود. این عوامل را می توان به سه دسته ذیل تقسیم نمود:

  • عوامل ژنتیکی
  • عوامل هورمونی
  • شرایط محیطی

آیا واقعا افسردگی در زنان بیشتر از مردان است؟

تاثیر عوامل ژنتیکی در بروز افسردگی در زنان

اصولا در خانواده هایی که یکی از والدین و بخصوص مادر دچار افسردگی بوده است فرزندان نیز در زندگی آینده خود ممکن است در معرض چنین اختلالی قرار  گیرند. البته این مسئله قطعی نیست و برخی از افراد با اینکه در خانواده های سالم زندگی نکرده اند باز هم دارای قدرت روحی و روانی بالایی بوده و توانسته اند مسیر مشخص و موفقی را برای زندگی خود تعیین کنند.

باتوجه به اینکه دختران بیش از برداران خود در معرض واکنش های رفتاری والدینی که یکی از آن ها افسرده است قرار می گیرند احتمال ابتلای آن ها به افسردگی در آینده نیز افزایش می یابد.

تاثیر عوامل هورمونی در بروز افسردگی در زنان

هیچ مسئله ای به اندازه مسائل هورمونی در افسردگی زنان موثر نیست. دوره های ماهانه، زمان تخمک گذاری و بارداری، مسائلی هستند که نظم هورمون ها را در بدن زنان به هم ریخته و آنان را با آثار نامطلوب روانی و فیزیکی مواجه می کند.

در این میان آثار روانی همانند افسردگی بروز کرده و این مسئله زمانی به یک مشکل جدی تبدیل می شود که فرد علائم خفیفی از افسردگی را داشته باشد. جمع علائم افسردگی با علائم روانی ناشی از مشکلات هورمونی باعث تشدید افسردگی در زنان شده و این مسئله به خودی خود باعث افزایش آمار زنان مبتلا به افسردگی در جامعه می گردد.

تاثیر عوامل محیطی در بروز افسردگی در زنان

عوامل محیطی بخصوص در کشورهای جهان سوم با ایجاد مسائل جدی در روح و روان فرد از جمله پرخاشگری، انزوا طلبی، وسواس فکری و افسردگی همراه است. فشارهای روحی و روانی بسیار زیادی که از جانب خانواده، همسر، فرزندان و جامعه به یک زن متاهل (و حتی دختران دوشیزه) تحمیل می شود باعث می گردد تا علائم افسردگی را در اغلب زنان جامعه مشاهده کنیم.

اجبار زنان به ماندن در خانه و رسیدگی به امور منزل، ترک تحصیل یا شغل مورد علاقه به علت درخواست مرد یا وضعیت خانه و خانواده و بخصوص به علت نگهداری از فرزندان، عدم امکان تجربه تفریحات مورد علاقه، رفتارهای سختگیرانه و سنتی علیه آنان، عدم توجه به نیازها و علائق دختران برای ازدواج یا غیر آن و مسائلی از این قبیل باعث می شود تا جمعیت زنان افسرده در جامعه روز بروز افزایش یابد.

آیا واقعا افسردگی در زنان بیشتر از مردان است؟

درمان افسرگی در زنان

درمان افسردگی در سطح اولیه نیازمند تجویز دارو نیست و صرفا با برخی از رهنمودهایی که توسط پزشکان ارائه می شود و بیشتر در خصوص رهایی از وسواس فکری است رفع می گردد اما در سطوح پیشرفته به تجویز دارو و تغییر شرایط محیطی نیاز می باشد؛ به عنوان مثال برخی از پزشکان برای رفع علائم افسردگی در زنان متاهل به همسران آن ها راه کارهایی از قبیل زندگی در یک شهر دیگر، استخدام پرستار بچه برای افزایش زمان مادر و استراحت وی، توجه به روحیات و عواطف زن، ایجاد برنامه های شاد و مرفه و حتی کاهش رفت و آمد با خانواده همسر، کاهش معاشرت با افراد منفی نگر، دخالت کننده، افسرده، تجمل گرا یا کسانی که باعث آزاد روحی و روانی زن می شوند را تجویز می کنند. در صورت بروز علائم افسردگی حتما آن ها را جدی بگیرید و سعی کنید قبل از تشدید علائم برای درمان آن اقدام نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *