دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

موزه موسیقی تهران با گنجینه های ارزشمند و فاخر

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

موزه موسیقی تهران یکی از موزه های فرهنگی و تاریخی ارزشمند در کلان شهر می باشد. این موزه دارای ویژگی های منحصر به فردی است و جذابیت های زیادی برای علاقه مندان به موسیقی دارد. در این موزه می توانید از انواع سازهای موسیقی ایرانی دیدن نمایید. سازهای کوبه ای، زهی، نواحی و … از مجموعه سازهای این موزه می باشند.

تهران کلان شهری با جاذبه های مختص خود می باشد. این شهر از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار است، و علاوه بر بزرگ بودن می تواند یک مقصد گردشگری برای علاقه مندان باشد. در تهران چه جاذبه هایی وجود دارد؟ شهر تهران در سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته است، و به دلیل پایتخت بودن به روز ترین امکانات و تفریحات را دارد، اما یکی از تجربه های جذاب در سفر به این کلان شهر بازدید از موزه موسیقی تهران است. این موزه بخش مهمی از فرهنگ ایرانی را به تصویر می کشد. در بخش های مختلفی از این موزه می توانید با جذابیت های فرهنگی آن آشنا شوید.

موزه موسیقی

بازدید از موزه موسیقی تهران

در شهر تهران جاذبه های تاریخی و فرهنگی متعددی وجود دارند. یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر موزه های فرهنگی آن می باشند. بسیاری از این موزه ها جذابیت های فرهنگی مختلفی را به نمایش می گذارند، و اطلاعات فرهنگی ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهند. این موزه یکی از مهم ترین دیدنی های تاریخی تهران است که باید از آن دیدن نمایید.

نمای موزه موسیقی

در موزه موسیقی بخش مهمی از ارزش های هنری حفظ می شود. حفظ میراث فرهنگی موسیقی ایران می تواند بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ آن را تشکیل دهد، که شما در این موزه می توانید از نزدیک آن ها را مشاهده کنید. موزه موسیقی یک بنای سه طبقه است، که مساحتی ۳۶۵۰ متر دارد. در این مجموعه موسیقی می توانید، ۲۴۰ ساز را مشاهده کنید، که از ۲۰۰ نوع تشکیل شده اند. این موزه دارای بخش های مختلفی است. سالن نمایش سازها یکی از بخش های جذاب در این موزه به شمار می آید. در این سالن نمونه ای از سازهای کوبه ای، زهی نواحی، بادی، سنتی و … نگهداری می شوند.

سازهای موزه موسیقی

این موزه چه گنجینه ای دارد؟

موزه موسیقی تهران شامل گنجینه بسیار ارزشمندی است. شما در این موزه می توانید از بخش های مختلف هنر موسیقی بازدید نمایید. گنجینه موزه، کتابخانه تخصصی، آرشیو صوتی و تصویری، کارگاه نمایش ساخت ساز، کافی شاپ، انبار سازها، بخش سمعی و بصری از مهم ترین بخش های این موزه محسوب می شوند. این موزه در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ واقع شده است. برای رسیدن به این موزه باید از مترو یا تاکسی استفاده کنید. با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانید به راحتی به این موزه برسید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سازهای گنجینه موسیقی تهران

درباره تاریخچه موزه چه می دانید؟

این موزه از تاریخچه بسیار ارزشمندی برخوردار است. در سال ۱۳۷۲ این موزه با طرح سه مسئول فرهنگی ساخته شد. در ساخت این موزه فرهنگی ارزشمند سید محمود بهشتی، علی مرادخانی و مرتضی کاظمی نقش بسیار برجسته ای داشته اند. امور اجرایی این موزه در سال ۱۳۷۴ انجام که در آن دوران با مدیریت مرادخانی صورت گرفت.

بنایی که در حال حاضر می بینید در سال ۱۳۵۱ یکی از بناهای مسکونی بوده است. با تاسیس موزه موسیقی به دلیل عدم تناسبی که میان فضا وجود داشت، بازسازی هایی در بنا صورت گرفته است. مرمت و بازسازی این بنا به خوبی انجام شده است. با بازسازی این بنا در حقیقت یکی از قدیمی ترین خانه های تهران حفظ و نگهداری شده است.

موزه موسیقی را بشناسید

بخش های مختلف موزه موسیقی را بشناسید

موزه موسیقی تهران شامل بخش های مختلفی می باشد. یکی از سالن های اساسی و ویژه در این بنا، سالن ویژه نمایش سازها است. سازهای کوبه ای، زهی نواحی، سنتی، بادی و زهی در این سالن به نمایش گذاشته می شوند. این سازهای نفیس از سوی اساتید برجسته ای به نمایش گذاشته شده اند. مجید کیانی و محمدرضا درویش از اساتید برجسته موسیقی هستند، که سازهای ارزشمندی از آن ها بر جای مانده است. سیستم های پخش صوتی این سازها نیز یکی دیگر از امتیازات این سالن موسیقی می باشد.

بخش های گنجینه موسیقی تهران

گنجینه موزه موسیقی

در این بخش از موزه می توانید گنجینه بسیار ارزشمندی از آثار اساتید موسیقی را مشاهده کنید. کسب اطلاعات در این زمینه برای هر هنرمندی دارای ارزش می باشد. آثار جالب و ارزشمندی که از این هنرمندان برجای مانده اند، بخش مهمی از فرهنگ موسیقی ایران را به تصویری می کشد، و از آن ها حفاظت کرده است. اثر چوب رهبری ارکستر ، حشمت سنجری یکی از این آثار ارزشمند محسوب می شود. ساعت شماته دار اثری از استاد علی تجویدی، سنتور اثر استاد ملک حسین و تقویم رومیزی تقی مسعودیه از دیگر مجموعه آثار ارزشمند هستند که می توانید آن را در این موزه مشاهده کنید.

موزه موسیقی تهران

کتابخانه تخصصی

یکی دیگر از بخش های ارزشمند در موزه موسیقی تهران بخش کتابخانه تخصصی آن می باشد. در این بخش نیز با مجموعه ای ارزشمند از  ۳۰۰۰ کتاب و ۶۰۰۰ جلد از آن آشنا می شوید. بخش های مهمی از این کتاب ها در عرصه موسیقی و ادبیات موسیقی می باشند. شما با مراجعه به این کتابخانه می توانید با بخش ارزشمندی از موسیقی کشورمان آشنا شوید.

به تازگی بخش کتابخانه الکترونیکی نیز قرار است، به این موزه اضافه شود. در این صورت می توانیم اطلاعات بیشتری را در اختیار متقاضیان این عرصه قرار دهیم. سالن آمفی تئاتر و استودیو نیز بخشی دیگر از امکانات این موزه است، که به تازگی قصد تاسیس آن ها وجود دارد.

کتابخانه موزه موسیقی

از دیگر موزه های تهران و جاذبه های فرهنگی آن می توان به موزه پول تهران اشاره کرد. این موزه نیز نوعی موزه فرهنگی و تاریخی است، که با مجموعه ارزشمند خود می تواند یکی دیگر از مکان های دیدنی این کلان شهر باشد. بازدید از باغ موزه هنر ایرانی نیز می تواند یکی دیگر از تجربه های شما گردشگران باشد.

ساعت های بازدید از موزه

بازدید از این موزه به طور نیمه وقت است. در نیمه اول سال از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و در نیمه دوم سال از ساعت ۱۰ تا ۱۷ امکان بازدید از این موزه برای عموم وجود دارد. در روزهای شنبه نیز این موزه باز نیست. برای تهیه بلیط در این موزه باید ۶ هزار تومان بپردازید. افرادی که دارای کارت دانشجویی می باشند، هزینه پرداخت بلیط برای آن ها ۳۵۰۰ تومان می باشد.

این موزه در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ قرار دارد. برای رسیدن به این موزه می توانید از مسیرهای مختلف و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تردد داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *