دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

با مسجد فدرال مالزی آشنا شوید

  • محدثه خاکشور
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

مسجد فدرال مالزی با معماری و طراحی منحصر به فردش از مساجد معروف و مهم دنیای اسلام به شمار می رود. این مسجد در شهر کوالالامپور واقع شده است که هر ساله سیل عظیم از گردشگران را به میزانی می نشیند.

مساجد مکان های مذهبی متعلق به دین اسلام می باشند که در کشورهای مختلف به دلیل حضور مسلمانان، حتی در کشورهای مسیحی نیز بنا شده اند. در کشور مالزی اسلام دین رسمی بوده که ادیان دیگری همچون هندوگرایی، بوداگرایی، مسیحیت نیز در آن وجود دارد. با اختصاص یافتن ۶۱ درصد از این ادیان به اسلام و دین رسمی بودن، مساجد بسیاری در این کشور ساخته شده که مسجد فدرال مالزی یکی از مهمترین های آن به شمار می رود.

مسجد فدرال (ولایت و یا ولایه) مالزی

کوالامپور دارای ۴۴ مسجد است که مسجد ملی، مسجد بوترا، مسجد جامک، مسجد آبی، مسجد فدرال کوالامپور از مساجد مهم و شکوهمند مالزی به شمار می آیند که آرگا در این مطلب قصد دارد تا شما را با مسجد فدرال آشنا سازد. این بنا ساخته از دو سبک معماری مالایی و عثمانی می باشد که می تواند ۱۷ هزار نمازخوان را در خود جای دهد. غیر از اقامه نماز از این مکان، برای تدریس زبان عربی نیز استفاده می شود.

آشنایی و بازدید از مسجد فدرال مالزی

آشنایی و بازدید از مسجد فدرال مالزی

تاریخ ساخت مسجد فدرال

این بنا در سال ۱۹۹۸ به وسیله ی دولت مالزی ایجاد گردید. مساحت این بنا تقریبا ۱۳ هکتار دارای زیربنایی به اندازه ۵ هکتار می باشد. از جمله جذابیت هایی که در رابطه با معماری و ساخت این مسجد می توان بیان کرد؛ احداث شدن درون حوضچه ای مصنوعی (خندقی مملو از آب) می باشد که موجب شده تا پیرامون مسجد را آب بپوشاند.

آشنایی با مسجد فدرال مالزی

  •  آرون گروپس

کاربری های متفاوت مسجد فدرال

این بنا نخستین بار در بیست و پنجمین روز اکتبر سال ۲۰۰۰ آغاز به فعالیت نمود. این مسجد عملکردهای متفاوت و متنوعی را شامل می شود که بریا هر یک از آنها مکانی مشخص به این منظور تعبیه شده است.

۱ : سالن دارای ظرفیت ۱۷ هزار نفری برای اقامه نماز

۲ : مدرسه ای مذهبی برای آموزش روش درست گرفتن وضو، اقامه نماز

۳: کلاس درس : برای تدریس زبان عربی، قرائت قرآن

۴: سالن چند عملکرده : با ظرفیتی بیشتر از ۱۲۰۰ نفر برای کنفرانس های اسلامی و انجمن

۵ : سالن غذاخوری : دارای ظرفیت ۷۵۰ نفره برای میزبانی از مهمان های مراسم، دانش آموزان دبیرستان و ابتدایی، و رویدادهای اجتماعی

۶ : کتابخانه، سالن کنفرانس و خوابگاه

از دیگر تجهیزات رفاهی آن می توان به پله برقی، سیستم آتش نشانی، آسانسور، تهویه و …. اشاره داشت.

بازدید از مسجد فدرال مالزی

معماری

این مسجد که از شاهکارهای اسلامی تلقی می گردد، معماری به کار رفته در ساخت آن ترکیبی از سبک عثمانی و مالایی می باشد. طرح ساخت این بنا الهام گرفته از مسجد آبی (کبود) کشور ترکیه می باشد.

گنبدهای این مسجد شامل ۲۲ گنبد می باشد که مصالح فایبر گلاس (فیبر شیشه ای) و کامپوزیت در ساخت آنها استفاده شده است. و به همین دلیل نیز در برابر آفتاب و حرارت بیشت مقاوم هستند. البته رزین های اپوکسی را هم می توان در کنار این به کارگیری نام برد.

بازدید از مسجد فدرال مالزی

مسجد متشکل از ۴ طبقه می باشد که دارای درب مرتفعی برابر با ۲۸ متر منظره جذابی را به وجود آورده است. ضخامت گنبدها برابر با ۳۰ متر می باشد که در بلندای ۴۵ متر از سطح زمین واقع شده اند.

در بخش ورودی بنا، سنگ های مرمرین سفید واقع شده که بر روی آن توسط گرانیت سبز تیره آیه هایی از قرآن به صورت معرق کاری حک شده است. برجسته کاری مقرنس محراب که بخش دیگری از جذابیت این مسجد می باشد؛ از هنرمندی های ایرانی می باشد.

بازدید از مسجد فدرال مالزی

آب و هوای کوالامپور و زمان مناسب بازدید

آب و هوا در این منطقه استوایی می باشد که بارش به طور وسیعی در این ناحیه صورت می گیرد. دما در آن زیاد است که منجبر به ایجاد هوایی گرم شده است. در بین ماههای گوناگون سال دمای متفاوتی را تجربه می کنید؛ در طول ماههای مارس – آوریل دما بیشترین حد ۳۷ درجه و کمترین اندازه ۱۹ درجه می رسد، که از گرمترین ماهها به شمار می روند. ماههای زوئن – آگوست نیز با متوسط بارندگی ۱۵۰ میلی لیتر خشکترین ماههای سال هستند.

با این حساب می توان زمان مناسب برای سفر و بازدید را ماههای دسامبر تا فوریه بیان کرد. در رتبه ی بعدی ماههای ژوئن تا آگوست نیز زمان مناسبی برای سفر محسوب می شوند.

کوالالامپور یکی از شهرهای مهم و تاریخی کشور مالزی محسوب می شود که البته پایتخت رسمی این کشور نیز می باشد. قدمت کوالالامپور با قرن نوزدهم می رسد. طبق کنکاش های تاریخ شناسی تمدن و شهرنشینی از سال ۱۸۵۷ در این شهر وجود داشته است.

بازدید از مسجد فدرال مالزی

شهر کوالالامپور

این شهر با وجود جاذبه های دیدنی بسیار از جمله مساجد، به یکی از نقطه های توریستی مالزی تبدیل شده است. نکته ی جالبی که باید در مورد بازدید از مسجد فدرال بیان داشت، الزام رعایت قانون های پوشش می باشد. به این صورت که در ابتدای ورود پوشش های خاصی برای کسانی که دارای پوشش نامناسب هستند، وجود دارد.

آشنایی با مسجد فدرال مالزی

مسیر دسترسی به مسجد فدرال

با بازدید از این بنای مذهبی می توانید علاوه بر داشتن یک سفر توریستی و جهانگردی خاطره انگیز، از این بنای تاریخی اسلامی و معماری آن شوید.

همچنین می توانید از کلاس های درس، نمازخانه و دیگر بخش های آن از نزدیک بازدید کرده و آشنایی کسب نمایید.

و اما برای دسترسی به این مسجد لازم است، ابتدا به کشور مالزی – سپس شهر کوالالامپور- بعد ناحیه ی سگامبوت – در حوضچه ی مصنوعی جلان سلطان میران زین العابدین – سپس مجتمع کارجان رفته و در نهایت خود را به مسجد فدرال برسانید.

مسجد فدرال در شهر کوالالامپور مالزی

آشنایی و بازدید از مسجد فدرال مالزی

بنای مذهبی و تاریخی فدرال مالزی

در دنیای اسلام مساجد سهم بزرگی از بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی را به خود اختصاص می دهند. چه بسا که این بناها علاوه بر حائز اهمیت بودن از نظر تاریخی، از نظر مذهبی نیز مورد توجه قرار گرفته و می گیرند. ساخت و برپایی مسجدهای بزرگ و معروفی همچون مسجد ذو قبلتین، مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد سلطان احمد و مسجد ایا صوفیه استانبول، مسجد جمکران و … دلیل روشن و واضحی برای اثبات این مووضع به شمار می رود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *