دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ازدواج با اتباع خارجی مستلزم چه شرایطی است؟

  • ساناز براتی
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

ازدواج با اتباع خارجی برای یک فرد ایرانی نیاز به اجازه وزارت کشور دارد، قوانین و مقررات برای این ازدواج در مورد زن ایرانی با مرد خارجی سخت گیرانه تر می باشند.

ازدواج پیوندی مقدس بین زن و مرد است که دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود می باشد، حال آنکه فردی بخواهد با شخصی خارجی ازدواج کند، قوانین بیشتری شامل این ازدواج خواهد شد. در این مطلب می خواهیم به بررسی ازدواج با اتباع خارجی بپردازیم همراه ما باشید.

شرایط ازدواج با اتباع خارجی

زمانی که از ازدواج صحبت می شود، قوانین و مقررات مختلفی مطرح می گردد. حال در نظر بگیرید که یک طرف این ازدواج فردی خارجی یا همان اتباع خارجی باشد، مسلما قوانین بیشتر خواهند شد. با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران ازدواج با فردی غیر ایرانی به اجازه دولت وابسته است. در حقیقت تمام اختیارات و وضع قوانین ازدواج افراد خارجی با ایرانیان به وزارت جمهوری اسلامی ایران، داده شده است.

ازدواج و پیوند با اتباع خارجی

قوانین وصلت با اتباع خارجی برای زنان ایرانی

در اصل با توجه به قوانین مدنی ایران یک خانم مسلمان ایرانی نمی تواند با آقایی غیر مسلمان ازدواج نماید. اما اگر این خانم بخواهد با فردی مهاجر و خارجی ازدواج نماید علاوه بر اجازه از سوی بزرگتر خانواده خود باید از طرف دولت نیز اجازه کتبی داشته باشد.

به اجازه نامه ای که زن برای ازدواج با فردی خارجی نیاز دارد «صدور پروانه زناشویی» گفته می شود. زنان ایرانی باید این مجوز را برای ازدواج با فردی غیر ایرانی و مسلمان کسب نمایند. اجازه برای این ازدواج یعنی ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی مسلمان به وسیله وزارت کشور ایران صادر خواهد شد.

شرایط وصلت با اتباع خارجی

هیچ دفتر خانه اسناد رسمی ازدواج در ایران بدون داشتن این اجازه از زوجین، نمی تواند ازدواج را به ثبت برساند. با توجه به ماده ۹۸۷ از قانون مدنی ایران، زنان ایرانی می توانند با اتباع خارجی ازدواج نمایند و این موضوع برای شان تبعاتی به دنبال دارد:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • تبدیل شدن تابعیت زن به تابعیت دولت همسر خارجی
  • محدودیت در حق مالکیت در اموال

با توجه به ماده ۱۰۶۰ از قانون مدنی، ازدواج یک خانم ایرانی با مردی خارجی در مواردی که مانع قانونی نداشته باشد، منوط به اجازه دولت ایران می باشد. این ماده جنبه فقهی نداشته از این رو اگر خانم ایرانی بدون اجازه دولت ایران به عقد مرد خارجی در آید، اگر چه عقد درست است ولی خانم ایرانی از یکسری حمایت های قانون بدون بهره خواهد شد.

قوانین ازدواج با اتباع خارجی

قوانین وصلت با اتباع خارجی برای مرد ایرانی

جالب است که بدانید یک مرد ایرانی به منظور وصلت با اتباع خارجی نیاز به دریافت نمودن اجازه نامه کتبی از وزارت کشور نداشته و می تواند با هر زن مسلمان یا غیر مسلمانی ازدواج نماید. بعد از ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی، تابعیت ایرانی به همسر مرد داده خواهد شد.

وصلت نمودن با اتباع خارجی

اسناد مورد نیاز برای ثبت وصلت با اتباع غیر ایرانی

با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران، هر زمان که یک مرد ایرانی با زنی غیر ایرانی ازدواج نماید، زن یک تبعه ایرانی محسوب خواهد شد و ازدواج آن ها باید در دفتر مقامات ایران به ثبت برسد. پس از ثبت سند ازدواج همسر مرد ایرانی شاید تابعیت و پاسپورت محل اقامت خویش را حفظ نماید اما نمی تواند با گذر نامه غیر ایرانی خود به ایران سفر نماید.

وصلت با اتباع خارجی و قوانین آن

برای اینکه یک زوج بتوانند از دولت مجوز عقد دریافت نمایند باید مراحل زیر را طی نمایند:

  • قبل از هر چیز باید بدانیم که وزارت کشور مجوز عقد را صادر خواهد کرد.
  • ارایه درخواست نامه مرد و زن مبتنی بر صدور پروانه اجازه زناشویی به وزارت کشور
  • گواهی مسلمان شدن همسر یعنی گواهی مسلمان شدن مرد غیر مسلمان
  • داشتن اسناد ازدواج اسلامی یعنی امضای خود همسر و شوهرش، دو شاهد ضمن عقد و گواهی اینکه زن و مرد در حین ازدواج متاهل نباشند.
  • عکس از کارت ملی و یا شناسنامه ایرانی و همینطور گذرنامه های هر دو شاهد عقد
  • ارائه ۴ قطعه عکس از همسر، برای خانم ها عکس باید با حجاب کامل باشد.
  • اصل مدرک اقامتی معتبر زوج یا همان آقا
  • گواهی نامه بهداشتی بر سلامت جسمی و روحی و نداشتن هر نوع بیماری واگیردار در هر کدام از زوجین.

وصلت با اتباع خارجی

شرایط برای فرزندان حاصل از وصلت با اتباع غیر ایرانی

با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران، تابعیت فرزندان حاصل از وصلت مردان ایرانی با زنان خارجی، در داخل و یا خارج از کشور ایرانی می باشد. علاوه بر این اگر زنی خارجی که متولد ایران باشد با مردی ایرانی ازدواج نماید فرزند آن ها از بدو تولد ایرانی محسوب می گردد.

شرایط ازدواج با اتباع خارجی

در مورد کودکان متولد شده از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی، به این شکل است که کودک تابعه ایران محسوب نمی گردد و برای این کودکان قوانین بسیار سخت و حقوق شهروندی خاصی مطرح می شود. با توجه به قوانین مدنی ایران فرزندانی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند و در ایران متولد می شوند، می توانند بعد از ۱۸ سالگی تابعیت ایرانی دریافت نمایند.

وصلت نمودن با اتباع خارجی

در حال حاضر وصلت زنان ایرانی با اتباع خارجی بسیار شایع می باشد. ازدواج زنان ایران با افراد افغانی نمونه ای بارز از این ازدواج ها می باشد. اگر این ازدواج ها از لحاظ شرعی درست باشند اما ثبت نشوند، عدم تضمین حقوق همسر و فرزندان را به دنبال خواهد داشت. با توجه به قانونی که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، حقوق شهروندی کودکان مادران ایرانی متاهل پس از ازدواج با مردان خارجی تصویب شد.

این کودکان در صورتی که در ایران به دنیا بیایند، بعد از تبدیل وضعیت و ترک پدر می توانند تابعیت ایرانی بگیرند. در تاریخ ۶ می ۲۰۱۲ این قوانین مجددا در مجلس مطرح شد و تصمیم گرفته شد که فرزندان مادران ایرانی، شناسنامه ایرانی دریافت نمایند و از خدمات اجتماعی و حقوق بهداشتی و تحصیلی بهره مند شوند و مقیم دائم ایران شوند. البته این موضوع در مجلس شورای اسلامی مجددا بررسی شد و قرار بر این شد که موضوع تابعیت این کودکان به زودی حل گردد.

قوانین وصلت با اتباع خارجی

اسناد لازم اخذ شناسنامه فرزندان حاصل از وصلت با اتباع خارجی

برای دریافت شناسنامه برای کودکان حاصل از وصلت با اتباع خارجی به مدارک زیر نیاز است:

  • اصل گواهینامه تولد نوزاد در ایران
  • ارائه شناسنامه ایرانی همسر
  • مدارک و فرم های اصلی تولد نوزاد، تعیین جنسیت و نام خانوادگی والدین
  • نسخه کامل از گذرنامه شوهر

در پایان جهت اطلاع از شرایط ازدواج موقت و شروط ضمن عقد می توانید ار این مطالب ارائه شده دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *