دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خوراکی های مقوی برای نوزاد چه نوع خوراکی های هستند؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

یک رژیم غذایی متعادل و متناسب با سن و وضعیت کودک که حاوی انواع گروه های مواد غذایی و خوراکی های مقوی برای نوزاد می باشد از جمله موضوعات مهم در رابطه با تغذیه کودکان به شمار می آید چرا که بدن کودک در صورت عدم دریافت مواد موردنیاز برای رشد و تامین سلامتی دچار سوء تغذیه شده و درگیر بیماری های مختلف خواهد شد.

تغذیه کودک از جمله مسائل مهمی می باشد که والدین باید توجه ویژه ای به آن داشته و یک رژیم غذایی متعادل و سالم را برای آن ها در نظر بگیرند تا کودک روند رشد خود را به خوبی طی کند و سلامتی آن در اثر کمبود مواد مغذی موردنیاز به خطر نیفتد. از همین رو سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به معرفی خوراکی های مقوی برای نوزاد بپردازیم.

آشنایی با خوراکی های مقوی برای نوزاد

به طور کلی کودکان از حدود ۶ ماهگی به بعد در کنار شیر مادر می توانند از غذاهای کمکی استفاده نمایند. بدین ترتیب والدین باید در ابتدا از غذاهای ساده استفاده نموده و در مراحل بعدی از غذاهای دیگر متناسب با سن کودک و خوراکی های مقوی برای نوزاد خود استفاده نمایند. ولی بایستی این نکته را مدنظر داشته باشید که آغاز غذای کمکی پیش از ۴ ماهگی بخاطر سیستم گوارشی تکامل نیافته کودک برای دریافت غذاهایی بجز شیر کار اشتباهی می باشد.

خوراکی های مقوی و سالم برای نوزاد

بعضی از کودکان با آغاز تغذیه تکمیلی علی رغم تغذیه مناسب ولی از وزن کافی برخوردار نمی باشند و از نظر ظاهری مقداری لاغر می باشند. ولی امکان دارد کالری دریافتی روزمره کودک از مقدار انرژی و فعالیت او کمتر باشد در نتیجه سفارش می شود برنامه غذایی کودک را به گونه مناسبی و متناسب با نیازهای او تغییر دهید. قرار دادن غذاهای مقوی در برنامه غذایی کودک موجب تقویت کارکرد مغز و بالا رفتن میزان حافظه و تمرکز در او می شود. در ادامه موارد مختلفی از مواد غذایی انرژی زا برای کودکان را در اختیارتان قرار داده ایم.

انواع خوراکی های مقوی برای نوزاد

پوره موز:

موز منبعی سرشار از فیبر، کربوهیدرات و پتاسیم می باشد. از یک عدد موز بیشتر از ۱۰۰ کالری می توان بدست آورد. کودکان به طور معمول در بین میوه ها به موز علاقه دارند و دست رد به چند قاشق موز پوره شده نمی زنند. در صورتی که تمایل دارید پوره موزی که به فرزندتان می دهید غنی تر باشد مقداری کره بادام زمینی که غنی از فیبر و پروتئین می باشد را نیز به آن بیفزایید. در صورتی که فرزندتان توانایی جویدن میوه را دارد می توانید موزها را به صورت حلقه در آورید و بر روی هر یک مقداری کره بادام زمینی با کرم کنجد قرار بدهید تا با میل زیادتری حلقه های موز را بخورد. برای طعم دار نمودن حلقه های موز نیز می توانید شکلات بکار ببرید.

مواد غذایی سالم و مقوی برای نوزاد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ماست میوه ای:

لبنیات باید کاربرد زیادی در رژیم غذایی کودک داشته باشند. مواد لبنی مختلف همچون ماست، شیر، کشک و … ضمن این که در سلامتی کمک کننده می باشد موجب وزن گرفتن بهتر او نیز می شوند. می توانید از ماست میوه ای، انواع خامه یا کره و شیر پر چرب استفاده نمایید. ماست یک نوع ماده غذایی تخمیر یافته می باشد که دارای باکتری های مفیدی بوده و در صورت تمایل می توانید پس از سن ۷ الی ۸ ماهگی در برنامه غذایی کودک قرار دهید.

کره یا روغن حیوانی:

مصرف روغن یا کره حیوانی در پختن غذاهای کودک می تواند در وزن گرفتن او کمک کننده باشد. کارشناسان اظهار می کنند که استفاده از چربی های سالم در سال های اولیه زندگی در تکامل دستگاه عصبی کودک کمک کننده می باشد. برای آغاز می توانید حدود چند قطره روغن درون عدسی، فرنی یا پوره سیب زمینی کودک ریخته و به تدریج میزان آن را افزایش دهید.

انواع مواد غذایی مناسب و مقوی برای کودک

عدسی و خوراک لوبیا:

غلات و حبوبات از کالری ها و پروتئین های سالم می باشند که به شما کمک نموده تا وزن فرزندتان را بالا ببرید و با استفاده از آن ها میان وعده ای سالم برای فرزندتان تهیه نمایید. بدین ترتیب با انواع و اقسام غلات و حبوبات همچون جو، ماش، جوانه گندم و حبوباتی همچون عدس برای کودک پوره، خوراک و یا سوپ درست کنید. بهتر است بدانید که کینوا از جمله مواد غذایی می باشد که طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی را در بر گرفته و می تواند در بعضی از وعده ها جانشین برنج شود.

پوره سیب زمینی:

رژیم غذایی مناسب کودک در مراحل رشد او اهمیت فراوانی دارد و سیب زمینی از جمله منابع سرشار از کربوهیدرات می باشد که جزء خوراکی های مقوی برای نوزاد بوده و در وزن گیری کودک کمک کننده می باشد. زمانی که سیب زمینی که دارای خاصیت فراوانی بوده و همچنین انرژی دهنده می باشد را با مقداری کره و شیر مخلوط نمایید مقداری از احتیاج غذایی روزمره فرزندتان را فراهم می کنید. پوره سیب زمینی می تواند میان وعده ای خوشمزه و مقوی باشد.

انواع خوراکی های سالم و مقوی برای کودک

آجیل:

کودکی که دارای کاهش وزن می باشد بایستی میان وعده هایی پرکالری و مقوی میل نماید. این میان وعده ها می تواند حاوی کشمش، خرما، انواع مغزها همچون بادام، گردو، پسته و … باشد. بدین ترتیب نباید فکر کنید که فرزندتان در تمامی وعده ها بایستی نان و یا برنج میل کند. برخی اوقات او با مواد غذایی ساده و مقوی همچون انواع آجیل می تواند احتیاجات تغذیه ای خود را فراهم نماید.

گوشت:

گوشت یک نوع ماده غذایی پراهمیت برای کودکان می باشد. گوشت مرغ و ماهی و گوشت قرمز را سعی کنید در رژیم غذایی فرزندتان جای دهید. در صورتی که فرزندتان تمایل به خوردن گوشت ندارد می توانید برای او با بلغور گندم حلیم درست کنید و یا این که برای درست کردن سوپ او از گوشت استفاده نموده و بعد سوپ را میکس نموده تا کاملا یکنواخت گردد.

خوراکی های سالم و مقوی برای کودکان

روغن زیتون:

روغن زیتون سرشار از چربی های سالم می باشد. بدین ترتیب در صورتی که تمایل دارید فرزندتان وزنش افزایش پیدا کند پس از پختن غذا مقداری روغن زیتون بی بو به آن بیفزایید. به یاد داشته باشید که میوه ها و سبزیجات مهم برای تکامل کودک نباید از رژیم غذایی او حذف گردند و با بهره گیری از آن ها می توانید غذاهای گوناگونی را تهیه نمایید که نکات یادآوری شده نیز در هنگام آماده کردنشان در نظر گرفته شده باشد.

تخم مرغ:

تخم مرغ از اصلی ترین غذاهای مقوی برای بچه ها به شمار می رود چرا که تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین بوده و زرده آن دارای کولین می باشد که برای تقویت حافظه اهمیت دارد. برای تغذیه کودک پیش از رفتن به مدرسه یک ساندویچ تخم مرغ در کنار سبزیجات تهیه نمایید. این نوع ماده غذایی در وزن گیری کودک نیز کمک کننده می باشد.

انواع مواد خوراکی سالم برای کودکان

در مطلب ارائه شده به معرفی مجموعه ای از انواع خوراکی های مقوی برای نوزاد و غذاهای سالم و انرژی زا پرداختیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد. برای آشنایی با هرم غذایی کودکان ۲ تا ۶ سال و خوراکی های مضر برای کودکان می توانید این مطالب مفید را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *