دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هرم غذایی کودکان ۲ تا ۶ سال و معرفی مواد غذایی پر اهمیت برای این سنین

  • سحر هودانلویی
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

خوردن غذای سالم و تغذیه مناسب از اولویت های زندگی کودک می باشد که رعایت آن باعث داشتن کودک قوی و شاد می شود. هر سنی با توجه به شرایط فیزیکی دارای یک سری از کمبود ها می باشد که با تغذیه ای درست می توان به رفع آن پرداخت. در این مطلب ما هرم غذایی کودکان ۲ تا ۶ سال را به شما آموزش می دهیم.

خوردن غذای سالم و داشتن ترکیب مناسبی از غذاهای گوناگون در سالم و قوی بودن کودک نقش به سزایی دارد. خوردن روزانه یک بشقاب از غذاهایی که تمامی غذاها و استاندارد های غذایی در آن ها گنجانده شده است، برای بدن شما بسیار مفید و اثر گذار واقع می گردد. در این بشقاب باید نیمی سبزیجات و میوه های تازه و یک چهارم مواد پروتئینی و یک چهارم باقی مانده غلات و کربوهیدرات ها جای بگیرد. در ادامه این مطلب شما را با هرم غذایی کودکان ۲ تا ۶ سال آشنا می کنیم.

استفاده از هرم غذایی در طول روز

غذای یکسان و معمولی برای کودکان ظاهری کسل کننده دارد. حفظ آرایش غذایی در دورانی که در سن رشد هستند می تواند عادت غذایی، میزان غذایی که می خورند، ارزش غذا را تعیین کند. در ادامه این مطلب، شما را با هرم غذایی کودکان ۲ تا ۶ سال و چگونگی ترکیب آن ها در عادت های غذایی آشنا می کنیم.

آشنایی با هرم غذایی کودکان ۲ تا ۶ سال

کودکان برای رفع نیاز های خود نیاز به مواد غذای سالم و برنامه معتدل دارند. غذای متعادل به معنای مقادیر مناسبی از سبزیجات و غلت و پروتئین می باشد. در تعریفی ساده هرم غذایی نموداری است که مقدار مورد نیاز هریک از چربی ها و کربوهیدرات ها و پروتئین ها و مواد معدنی را به شما نشان می دهد. در هرم غذایی موادی که در قسمت های بالایی قرار گرفته اند باید نسبت به لایه های پایین تر کمتر مصرف شود.

ترتیب هرم غذایی از بالا به پایین

  • قسمت بالا: مواد غذایی و نوشیدنی های پرچربی و شکر و نمک
  • قسمت دوم: انواعی از چربی ها و روغن ها
  • قسمت سوم: گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، آجیل
  • قسمت چهارم: شیر، پنیر، سایر محصولات لبنی
  • قسمت پنجم: سبزیجات و میوه ها
  • قسمت ششم: غلات و نان

اهمیت هرم غذایی برای کودکان

کودکان در سن رشد نیاز بسیاری به کربوهیدرات، ویتامین، مواد معدنی، پروتئین، فیبر و چربی دارند. میزان استفاده از هریک با توجه به جنسیت و سن رشد و میزان فعالیت متفاوت می باشد. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل باید حداقل ۳ تا ۵ گروه غذایی در این وعده ها قرار بگیرد.

اجزای کلیدی هرم غذایی

نوشتن برنامه غذایی معتدل بر پایه هرم غذایی کودکان 2 تا 6 سال

۱- غلات و دانه ها:

کودکان به دلیل داشتن فعالیت جسمانی بالا نیاز شدیدی به کربوهیدرات دارند که برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود باید غلاتی همانند برنج و نان که بخش عمده ای از این هرم را تشکیل داده اند مورد استفاده قرار بدهند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲- سبزیجات:

کودکان نیاز بسیاری به انواع ویتامین ها دارند. سبزیجات و میوه های تازه در تامین این مواد مغذی بسیار تاثیر گذار هستند. سبزیجات برگ سبز منبع غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند و توصیه می شود که ۵ واحد یا بیشتر از این سبزیجات و میوه های برگ سبز و رنگی در برنامه غذایی شما قرار بگیرد.

۳- میوه ها:

میوه ها دارای ویتامین و فیبر بسیار هستند که استفاده آن ها چه به صورت سالم و چه به صورت آبمیوه برای کودکان بسیار مفید است.

۴- محصولات لبنی:

شیر و لبنیات دارای کلسیم و ویتامین بسیار هستند که استفاده آن ها در کودکان بسیار موثر است. قرار دادن این محصولات در هرم غذایی کودکان ۲ تا ۶ سال باعث ایجاد دندان های مستحکم و استخوان های مقاوم می شود.

۵- انواع گوشت و حبوبات:

گوشت و ماهی و لوبیا منبع ارزشمندی از پروتئین ها هستند که استفاده از آن ها توسط کودکان بسیار مهم است. این مواد با تامین پروتئین های مور نیاز بدن در بازسازی بافت ها اندام های بدن آنان نقش موثری ایفا می کنند. مصرف این مواد در تامین روی، آهن بدن نیز بسیار موثر هستند.

نوشیدن آب کافی در طول روز

قرار دادن مواد غذایی بالا در هرم غذایی کودکان ۲ تا ۶ سال باعث رشد بهتر و ساخت بافت ها و استخوان های مقاوم می شود. در این هرم غذایی باید قرار دادن چربی و روغن ها را فراموش نکنید، علاوه بر وجود برخی روغن های ناسالم، روغن های سالمی همچون زیتون، دانه آفتابگردان، بادام زمینی، کبد ماهی وجود دارد که بدن کودکان در حال رشد برای انجام بعضی فعالیت های جسمانی به آن نیاز دارد.

از دلایلی که بدن به چربی نیاز دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حفاظت از اندام های مختلف بدن
  2. کنترل کردن دمای مناسب بدن
  3. کمک در بازسازی سلول های پوست، اعصاب ، مغز

از دیگر عناصر مهم و حیاتی در هرم غذایی کودکان می توان به آب اشاره کرد. خوردن آب و مایعات کافی در طول روز نقش موثری را در بدن کودک ایفا می کند. استفاده از میوه و آب میوه هایی همچون هندوانه، آب نارگیل، آب پرتغال نقش هایی مشابه مصرف آب را انجام می دهند.

میزان آب مصرفی موردنیاز بدن کودکان:

  1. ۵ تا ۸ سال: ۵ لیوان در طول روز
  2. ۹ تا ۱۲ سال: ۷ لیوان در طول روز
  3. ۱۳ سال: ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *