دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آمپول سوماتروپین و میزان تاثیرگذاری آن بر رشد انسان

  • سحر هودانلویی
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

آمپول سوماتروپین مهمترین علت رشد در کودکان و نوجوانان به شمار می آید و در بدن به تنظیم مایعات بدن رشد ماهیچه ها و استخوان ها، متابولیسم قند و چربی و عملکرد قلب کمک شایانی می کند.

گاهی اوقات به دلایل مختلف در کودکان و بزرگسالان هورمون رشد ترشح نمی شود و در آن ها بیماری های نارسایی پدید می آید. برای حل این مشکل شما می توانید از داروی هورمون رشد انسانی یا همان آمپول سوماتروپین استفاده کنید.

سوماتروپین و عوارض آن

آشنایی با آمپول سماتروپین

سوماتروپین یا HGH هورمونی است توسط که غده هیپوفیز قدامی در بدن ترشح شده و بیشترین میزان ترشح این هورمون در دوران کودکی ای اتفاق می افتد.

توضیحات دیگری که می توان درباره سوماتروپین به شما داد، این است که سوماتروپین همان هورمون رشد انسانی که به صورت تزریق می توان از آن آن استفاده کرد، است.
این روش با استفاده از تکنولوژی DNA نو ترکیب ساخته شده و از دیدگاه زیست شناختی هم مانند هورمون رشد انسانی می باشد.
هورمون رشد فقط مورد نیاز بدن کودکان نیست و بزرگسالان هم می توانند در صورت بروز برخی علائم خاص از آن استفاده کنند.

  • عوامل مربوطه

  1. بدن درد
  2. ریزش مو
  3. پوست خشک و نازک
  4. افزایش کلسترول بد (LDL)
  5. هورمون گلیسرید بیش از حد
  6. کاهش قدرت و حجم عضلات
  7. افزایش وزن علل خصوص دور کمر
  8. افسردگی و اضطراب بیش از حد
  9. فراموش کاری و سخت تمرکز کردن
  10. افزایش احتمال بیماری های قلبی و عروقی
  11. پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوانی
  12. کاهش میل جنسی
  • سوماتروپین و عوارض آن

مهم ترین مسئله این است که که حتماً بعد از تزریق سوماتروپین اگر علائمی از آلرژی چون تنگی نفس، تورم در صورت لب ها و زبان خود مشاهده کردین حتماً به پزشک مراجعه کنید.
وقتی دیگر از علائمی که پس از تزریق آمپول سوماتروپین ممکن است است آشکار شوند را برای شما می گوییم که در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید:

معرفی آمپول سوماتروپین

  1. حالت تهوع و سرگیجه
  2. نفخ شکم
  3. باد کردن دست ها و پاها
  4. درد در ناحیه لگن و زانوها
  5. گوش درد
  6. بالا رفتن دمای بدن
  7. ورم
  8. درد در ناحیه بالای شکم که تا کمر پیش برود
  9. مور مور شدن یا بی‌ حسی در دست ها و انگشتان
  10. تورم و بزرگ شدن مفاصل فک و آرنج و نوک انگشتان
  11. افزایش فشار خون
  12. خشکی دهان
  13. بوی دهان
  14. افزایش بیش از حد ادرار
  15. افزایش فشار به جمجمه که باعث سردرد و یا زنگ زدن گوش و مشکلات بینایی شود.
  • تداخل دارو ها با این آمپول

تزریق آمپول سوماتروپین با برخی دارو ها دچار تداخل می شوند. برخی از این دارو ها را برای تان شرح می دهیم که حتما برای تزریق با پزشک خود مشورت کنید :

  1. داروهای دیابت و انسولین
  2. قرص های جلوگیری و هورمونی
  3. برخی استروئید ها (پردنیسون، دکسامتازون، متیلپردنیزولون و…)
  4. برخی داروهای گیاهی و ویتامین ها

نحوه تداخل پذیری آمپول سوماتروپین

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

معرفی فواید تزریق این نوع آمپول هورمونی

از آمپول سوماتروپین نمی توان به عنوان یک اکسیر شگفت انگیز از آن نام برد اما یکی از بهترین ها برای افزایش دادن بازده حرکات ورزشی است، اما این را بدانید که تزریق سوماتروپین بدون برنامه و زمان هیچ سودی برای ورزشکار ندارد.
از فوایدی که مصرف این هورمون برای بدن دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قدرت عضلانی

برای افزایش قدرت عضلانی می توان از تزریق سوماتروپین استفاده کرد که با افزایش ساخت کلاژن در بدن به این امر کمک می کند. کلاژن ساخته شده در بدن با تحریک کردن عضلات استخوانی و تاندون ها به بهبود یافتن قدرت بدن کمک می کند. یکی از دلایل معروفیت این هورمون دربین ورزشکاران این است که با تزریق این هورمون قدرت عضلانی افزایش می یابد.

با انجام تحقیقاتی نشان داده شده است که تزریق هورمون به بهتر شدن قدرت عضلانی کمک می کند و حتی در کسانی که به طور طبیعی از بدو تولد با مشکل کمبود هورمون متولد شده اند.

  • بهبود درمان شکستگی استخوان ها

بیشتر هورمون هایی که در بدن ما تولید و ترشح می شوند، مسئولیت سوخت و ساز و تأمین مواد مورد نیاز استخوان ها را دارا هستند، و این امر تاثیر به سزایی بر روی مشکلاتی چون شکستگی استخوان دارد. طبق تحقیقات انجام شده] این چنین نشان داده شد که با تزریق هورمون رشد غدد و هورمون های مربوط به رشد استخوان بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند و این امر باعث افزایش سرعت رفع شکستگی می شود و هیچ گونه عوارضی را به دنبال ندارد.

فواید آمپول سوماتروپین

در دانشگاه علوم پزشکی کالیفرنیا چنین تحقیقاتی انجام شد که نشان داد با تزریق هورمون رشد فعالیت کلاژن ها افزایش می یابد و سلول های بدن خیلی سریع تر رشد میک نند و تکثیر می شوند و زخم ها هم زودتر بهبود می یابند.

  • کاهش وزن

در افراد با اضافه وزن ظرفیت پاسخ‌ دهی هورمون های رشد توسط سلول های بدن بسیار کم است، گاهی ممکن است که با کاهش وزن وزن این اثر از بین برود و گاهی هم به صورت جزئی باقی می ماند. با ترشح یا تزریق هورمون رشد در بدن لیپوفیز افزایش پیدا می کند، از کارهایی که لیپوفیز در بدن انجام می دهد میتوان به تجزیه تری گلیسیرید ها به گلیسرول و اسید های چرب اشاره کرد.

با زیاد شدن چربی مضر در بدن عملکرد و تولید هورمون رشد کاهش یافته و اختلالاتی در چربی سوزی و افزایش چربی در بدن می شود.
طبق یک سری پژوهش هایی که بر روی انسان انجام شد نشان داده شد که مصرف هورمون‌ رشد در کنار ورزش و استفاده رژیم غذایی سالم و مناسب باعث کاهش وزن و لاغری و باعث تعادل در تجزیه چربی های ذخیره شده بدن شد.

لذا این را هم بدانید که آمپول سوماتروپین علاوه بر کاهش توده چربی در بدن می تواند توده عضلانی را نیز افزایش دهد، پس حتما به صورت کاملا عاقلانه و درست سوماتروپین را مصرف کنید.

  • استخوان بندی مستحکم

عامل مهم تولید هورمون رشد در بدن غدد هیپوفیز است. و وقتی هورمون رشد ترشح می شود در دوران بلوغ استخوان های بدن به تدریج شروع به رشد کرده و استحکام می یابند. این هورمون در کبد توسط غده ای به نام هیپوفیز ترشح شده و وارد خون می شود. هر چه سن افراد بالاتر برود این هورمون ترشحش کاهش می یابد و این امر باعث مشکلاتی چون شکستگی های غیر قابل بهبود در دوران پیری می شود اما می‌ توان با تزریق هورمون رشد سلول های استخوانی را تحریک کرده تا توده استخوانی افزایش یابد.

کاهش بیماری های قلب و عروق با آمپول سوماتروپین

  • کاهش بیماری های قلب و عروق

یکی از زنگ خطر های مهم در کهن سالی کاهش هورمون رشد در بدن است که کمبود این هورمون باعث بیماری هایی چون سکته های قلبی و گرفتگی عروق است. طبق تحقیقاتی معلوم شد که با کاهش هورمون رشد احتمال افزایش سکته قلبی زیاد است. چون با کم شدم هورمون رشد غلظت تری گلیسیرید زیاد شده و در نتیجه گرفتی عروق بیشتر می شود. برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی می توان از مصرف دارویی هورمون رشد استفاده کرد.

  • بهبود سلامت روانی

طبق تحقیقات انجام شده مصرف هورمون رشد رشد در بزرگسالان باعث بهتر شدن خلق و خو و کیفیت زندگی آن ها می شود اما این را بدانید که مصرف هورمون رشد در طولانی مدت می تواند اثر بخش باشد اما نباید به چشم معجزه به آن نگاه کرد.
بزرگسالانی که دارای مشکلان روانی هستند و ترشح کافی هورمون در بدن آن ها انجام نمی شود، می توانند با مصرف و تزریق هورمون رشد مثل سوماتروپین خود را بهبود بخشند.

  • درمان مشکلات کم خوابی

اکثریت هورمون ها ترشح خود را را بعد از خواب شروع می کنند و در ساعت‌های اولیه خواب ترشح آن ها به اوج می رسد. طبق این گفته افرادی که کم خواب هستند و تا ساعاتی از شب بیدار هستند مشکل ترشح هورمون رشد دارند. کم خوابی باعث می‌شود که عملکرد غدد درون ریز کاهش یافته و اختلال در زمان عملکرد آن ایجاد شود.

طبق تحقیقاتی معلوم شد که تغییر ساعت خواب در بدن مقدار زیادی ترشح هورمون رشد را با اختلال مواجه می کند. از این رو پیشنهاد می کنیم کسانی که کم خواب هستند حتما از آمپول سوماتروپین برای درمان کم خوابی خود استفاده کنند.

درمان مشکلات کم خوابی با آمپول سوماتروپین

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان موثر واقع گشت، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند آمپول ضد بارداری و آمپول روگام در بارداری باری دیگر با تیم مجله نویسی آرگا همراه شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *