دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

عملکرد فتیله استاتیک در سیستم صاعقه گیر هواپیما

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

عایق بندی و جرقه گیر های بدنه هواپیما این اطمینان خاطر را می دهند که جریان های الکتریکی که ایجاد می شوند هیچ اثری روی بردهای الکترونیکی هواپیما های که مدرن را دارا نباشند، هیچ گونه صدمه ای به مایل ها سیم بندی الکتریکی در هواپیما نمی رسانند. برای آشنایی بیشتر با سیستم صاعقه گیر هواپیما در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

اغلب ما تصور می کنیم که صاعقه یا رعد و برق فقط انرژی خود را به سمت زمین روانه می‌کند و اصلا در آسمان با هواپیماها برخوردی ندارد که هواپیما دچار صاعقه زدگی شود. اما این فکر کاملا نادرست است. زمانی که ابرها توسط باد در آسمان درحال حرکت هستند و برخوردی با مولکول های هوا و دیگر ابرها دارند این برخوردها باعث انباشت الکتریسیته ساکن می شود و این اتفاق باعث می شود که به دنبال راهی برای تخلیه الکتریسیته موحود در خود را داشته باشد و زمین بیشترین ظرفیت را برای پذیرا بودن جذب این الکتریسیته را داراست و در این هنگام فاصله نقش مهمی دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با سیستم صاعقه گیر هواپیما به خوبی آشنا شوید.

سیستم صاعقه گیر هواپیما به چه صورت است؟

آشنایی با سیستم صاعقه گیر هواپیما

 همان گونه که می دانید بعضی اوقات ما صدای ناشی از رعد و برق را می شنویم اما الکتریسیته از ابر به زمین وارد نمی شود، بلکه از ابری که حامل بار الکتریکی مثبت دارای الکترون بیشتر به یک ابر با بار الکتریکی منفی دارای الکترون کمتر می رود. این را می دانید که انتقال جریان الکتریکی بین ابرها اتفاق می افتد و برای هواپیما هم صدق می کند. همانطور که می دانید بدنه هواپیما از فلز رسانایی تشکیل شده و اگر در مسیر عبور خود در آسمان در کنار یک ابر با الکتریسیته ساکن رد بشود می توان این را برخورد صاعقه با هواپیما دانست.

چگونگی در امان ماندن هواپیما از صاعقه در آسمان

شاید این سوال برای شما پیش آمده که‌ پس چگونه هواپیما در برابر صاعقه سالم می ماند؟ جواب آن این است که در هواپیما اجازه روان شدن جریان الکتریکی از میان پوسته هواپیما تا نقطه تماس آن به بعضی نقاط دیگر بدون وقفه یا انحراف به درون هواپیما داده می شود. طبق میانگین و دیده ها گفته می‌شود که در هر خط هوایی تجاری به طور متوسط حداقل یک ضربه صاعقه برخورد می کند، ولی آخرین خسارتی و صدمه ای که از برخورد صاعقه با هواپیما دیده شده در سال ۱۹۶۷ میلادی بوده که باعث صدمه به مخزن سوخت هواپیما و منفجر شدن گردیده و با این آسیب هواپیما سقوط کرده است.

به طور کلی می توان گفت که در هواپیما اولین نقطه ای که با صاعقه در تماس است سر یا ته(دماغه یا نوک قوس دار و منحنی شکل هواپیما) است. مواقعی که هواپیما از مناطقی که بارهای مثبت دارد شروع به پرواز و اوج گرفتن می کند، صاعقه از طریق پوسته هواپیما تشکیل می‌شود و به حرکت در آمده و به سمت انتهایی هواپیما می رسد که می توان گفت دم هواپیما (اشاره به قانون گاوس). مسئله دیگری که درباره صاعقه می شود گفت، این است که تاثیرات بر کامپیوتر و سیستم ها و تجهیزات پرواز است.

امنیت هواپیما در این زمان به چه صورت است؟

تمامی هواپیماها باید در قطعات خود برای بهتر بودن عملکرد در هواپیماهای تجاری از مقررات هواپیمایی FAA که مجوز پرواز در ایالات متحده آمریکا پیروی کنند. هواپیماها و بدنه تشکیل دهنده آن ها و افراد داخل آن به وسیله دو چیز از صاعقه نجات پیدا می کنند، می‌توان گفت اولین کمک کننده فکر و ذکاوت خلبان پرواز است و پیشگویی های که سازمان هواشناسی می کند که می‌تواند تشخیص دهد در کدام نقطه از پرواز احتمال برخورد کردن به طوفان های خطرناک وجود دارد و دومی به کمک یک دستگاه به نام فتیله استاتیک است که به عنوان سیستم صاعقه گیر از هواپیما محافظت می کند.

هنگام برخورد صاعقه چه اتفاقی می افتد؟

نظریه که وجود دارد که هواپیما تمام از جنس آلومینیوم ساخته می شوند که رسانای خوبی برای الکتریسیته هستند اما اینکه چگونه هواپیما در برابر سالم می‌ ماند این است که در هواپیما دستور روان شدن جریان الکتریکی از بین پوسته هواپیما تا مکان تماس آن به دیگر نقاط بدون هیچگونه وقفه ای یا انحرافی به داخل هواپیما داده می شود و همانگونه که گفته شد هر خط هوایی سالانه یک ضربه از طریق صاعقه می خورد که سیستم صاعقه گیر هواپیما از آن محافظت می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دلیل سقوط نکردن هواپیما توسط برخورد صاعقه چیست؟

علل سقوط نکردن هواپیما آن است که همانند کابلی بزرگ جریان برق را از خود عبور داده و باعث می شود که خود آسیبی نبیند اما در این بین حتما باید در برابر حرارت و گرما وارد شده و جرقه های احتمالی ایمن سازی لازم صورت گیرد. تقریبا تمامی ما می دانیم که میادین نفتی و تجهیزات آن ها تمامشان ضد جرقه ساخته می شوند حتی آچار های کارکنان سکوها هم با آچار های معمولی فرق شایانی دارند تا به هیچ عنوان کمترین جرقه ای از خود ایجاد نکنند.

دانستنی های سیستم صاعقه گیر هواپیما

تمامی سیستم های سوخت هواپیماها، لوله های انتقال، پمپ ها و نازل های آن ها تمامشان ضد جرقه طراحی و ساخته شده اند. با این کار خطر از بین می رود اما باید حتما این را دانست که در هنگام خرابی تجهیزات ضد جرقه، هواپیماها در برابر صاعقه ها دچار انفجار و آتش سوزی می شوند، اما بسیار این اتفاق احتمالش کم است.

نکات تکمیلی در این رابطه

در کل تمامی هواپیماها در مسیری که طوفان و رعد و برق در آن وجود داشته باشد نمی روند و حتی اگر احتمال رعد و برق باشد هم به هیچ عنوان پرواز نمی کنند. آن چیزی که افراد از رعد و برق مشاهده می کنند یک میل به موازنه از انبوه بسیاری از الکترون ها است که توسط ابر به ابر یا ابر به زمین اتفاق می‌افتد. تعداد زیادی الکترون به یک سمت از ابر شارش می شوند و الکتریسیته مسیر خود را از جایی به جای دیگر توسط چیزی که به آن فرمانده قدم می گوییم، می یابد. اینگونه است که در ابر نیرویی عمودی از زمین الکترون هارا جذب می کند و بارهای الکتریکی به پایین می آیند و در این حالت با هوا برخورد می کنند و آن را یونیزه می‌کنند و به طرف پایین برخورد می کنند.

هواپیماها زمانی که در قسمت بالایی پرواز هستند توسط ابر که شارژ شده برای آن ها نقش یک معبر را داراست و این قابلیت را دارند که هر کدام در یک جهت مخالف تولید کنند. اگر هر یک از آن ها هنگام رسیدن به سطح زمین برخوردی داشته باشند صاعقه تشکیل می شود. سیستم صاعقه گیر هواپیما توسط فتیله ایستا تلاش در دور کردن آن ها می کند. اما فتیله ایستا به یک قطعه آهنی می‌گویند که به بدنه هواپیما توسط یک یا دو میخ یا سوزن به ته آن به طور کاملا الکتریکی اتصال دارد. که آن محل توسط یک پوشش فایبرگلاسی پوشیده شده که برقگیر است و از خود هواپیما جداست. در واقع میخ ها بخاطر اینکه در اطراف آن بار الکتریکی را جمع کنند به بدنه هواپیما وصل شده اند.

چگونگی عملکرد سیستم صاعقه گیر هواپیما

دانستنی های پایانی

سیستم صاعقه گیر هواپیما به هواپیما این اجازه را نمی دهند که هر بار ساکن الکتریکی که ممکن است در داخل هواپیما به وجود بیاید را پخش کنند و اگر صاعقه ای به هواپیما برخورد کند این شانس به وجود می آید که الکتریسیته به داخل پراکنده کننده ها برود و به داخل هواپیما صدمه ای وارد نکند. در نتیجه زمانی که می شنوید چگونه هواپیما از رعد و برق ها در امان می ماند بهتر است بگوییم بهترین مورد خلبان است که قبل از به پرواز در آوردن هواپیما حتما وضعیت هوا را چک کند و از آن آگاه باشد و بهترین تصمیم گیری را در خصوص پرواز به آن منطقه داشته باشد. اگر بعضی اوقات هواپیمایی به اجبار در طوفان برود، فتیله های ایستا بر روی بال ها و تیغه پرواز موتور باید هواپیما را به طور کامل سالم نگه دارند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان لذت بخش بود، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب همانند سیستم esp و طرز کار سیستم انژکتور کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *