دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی ارز دیجیتال کاردانو و نحوه کار با این بلاکچین

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

از شبکه ارز دیجیتال کاردانو می توان جهت انتقال پول دیجیتالی و ضمنا ثبت قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه های غیرمتمرکز استفاده می شود. در این مطلب با معرفی بلاک چین کاردانو با این شبکه ارز نوین بیشتر آشنا می شوید.

امروزه صنعت ارزهای رمزنگاری شده فرصت های فراوانی را جهت ورود پروژه های جدید و هیجان انگیز به بازار فراهم کرده است. یکی از این موارد بلاکچین کاردانو می باشد که از فناوری کاملا جدید و نوینی بهره می برد. در این مطلب به معرفی بیشتر شبکه ارز دیجیتال کاردانو می پردازیم.

معرفی شبکه ارز دیجیتال کاردانو

به نظر بسیاری از کارشناسان حوزه ارز، یکی از بلاکچین های موجود که آینده درخشانی دارد بلاکچین کاردانو می باشد. کاردانو در رتبه چهارم بهترین رمز ارزهای بازار دیجیتال جای داشته و شبکه ای مبتنی بر بلاکچین می باشد که ارز دیجیتال آن ADA نام دارد. از این شبکه جهت انتقال پول دیجیتالی، ثبت قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه های غیرمتمرکز استفاده می شود.

به عبارتی کاردانو رقیبی برای اتریم، ایاس و سایر پلتفرم های قرارداد هوشمند به شمار می رود. این پلتفرم مبتنی بر بلاکچین همانند اتریوم ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را ممکن ساخته با این فرق که کاردانو خود را پیشگام در نسل سوم بلاکچین نامیده و معماری چند لایه امنیت آن را تامین می کند. بنا به ادعای تیم کاردانو سرعت و کارمزد تراکنش های این شبکه خیل بهتر از بلاکچین های قدیمی نظیر اتریوم است.

با توجه به این که امروزه صنعت ارزهای رمزنگاری شده فرصت های فراوانی را جهت ورود پروژه های نو و مهیج به بازار فراهم کرده، کاردانو که نسل سوم بلاکچین ها را تشکیل می دهد با فناوری کاملا جدید وارد شبکه ارز دیجیتال شده است. همانطور که اشاره شد در این بلاکچین فناوری کاملا جدیدی استفاده شده از این رو قصد داریم در این مطلب به معرفی این نوع ارز دیجیتال بپردازیم تا با هر آنچه که باید از این شبکه ارزی دیجیتال بدانید، آشنا شوید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تاریخچه بلاکچین کاردانو

شبکه بلاکچین کاردانو را چارلز هاسکینسون یکی از اعضای پلتفرم اتریوم بنیانگذاری کرد و در سال ۲۰۱۵ پروژه کاردانو آغاز شد و حدود دو سال جهت پیدا کردن راه حل هایی برای مشکلات اتریوم و بیت کویین تحت تحقیق و بررسی قرار گرفت. کاردانو موفق شد با تاسیس فرایندهای جدید در تایید تراکنش ها و ساخت بلاک، مسائل مقیاس پذیری در بیت کویین و قراردادهای هوشمند در اتریوم را حل نماید.

هاسکینسون، بیت کوین را از نسل اول بلاکچین و اتریوم را از نسل دوم بلاکچین دانسته و بنا به عقیده او به نسل سومی از بلاکچین ها نیاز است که کاردانو این نیاز را رفع می کند. هم اکنون سه بنیاد و کمپانی IOHK, Emurgo, The cardano Foundation بر روی توسعه کاردانو مشغول به کار هستند. به جز این شرکت ها ده ها تیم دیگر به صورت جداگانه بر روی کد منبع باز کاردانو و ساخت برنامه های غیرمتمرکز آن در حال کار هستند.

بعد از دو سال پژوهش و تحقیق در سپتامبر ۲۰۱۷(مهر ۱۳۹۶) شبکه اصلی کاردانو راه اندازی و اندکی بعد ارز دیجیتال کاردانو(ADA) به لیست بیترکس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال آن زمان اضافه شد. هدف از ایجاد رمز ارز کاردانو ساخت زنجیره بلوکی است که نسبت به بلاکچین های قدیمی نظیر اتریوم عملکرد بسیار بهتری را ارائه دهد به این مفهوم که تراکنش بیشتر، ارزان تر و سریعتری را پردازش نماید.

همانطور که پیشتر اشاره شد بنابر باور هاسکینسون، کاردانو بلاکچین نسل سوم می باشد در حالی که بیت کوین و اتریوم در درجات اول و دوم قرار دارند. از این رو IOHK به جای کپی نمودن کد دیگر بلاکچین ها، بلاکچین جدید خود را ابداع کرد. قابل ذکر است کاردانو و ADA یکسان نبوده و کمی تفاوت بین آن ها وجود دارد. چرا که کاردانو اسم زنجیره بلوکی است که امکان ارسال و دریافت وجوه را برای افراد ممکن می سازد ولی ADA اسم ارز رمزنگاری شده است.

این موضوع به شیوه کار ریپل شباهت دارد جایی که ریپل اسم بلاکچین بوده و XRP اسم ارز رمزنگاری شده می باشد. در ادامه باید اشاره کرد گروه کاردانو  با در نظر گرفتن هر دو احتیاج کاربر و تنظیم کننده مقررات تلاش می کنند که بین موارد قانونی و حریم خصوصی کاربر تعادل برقرار سازند. ناگفته نماند به خاطر این که اکثر توسعه دهندگان و سرمایه گذاران اولیه این پروژه ژاپنی هستند و شباهت های فراوانی با اتریوم دارد به کاردانو اتریوم ژاپنی نیز گفته می شود.

هدف از ایجاد بلاکچین کاردانو

همانطور که پیشتر اشاره شد بلاکچین کاردانو این امکان را فراهم می آورد که دقیقا همانند بلاکچین اتریوم به ایجاد قراردادهای هوشمند بپردازید. این قراردادها به دو یا چند نفر اجازه داده که بدون احتیاج به شخص ثالث به توافق برسند. به این مفهوم که با محقق شدن شرایط از پیش تعیین شده باقی موارد خودکار است. بلاکچین این رمز ارز غیرمتمرکز بوده یعنی هیچ مرجعی آن را کنترل نمی کند. در عوض قراردادها و معاملات هوشمند به تایید انجمن می رسد. آن ها این کار را با استفاده از قدرت محاسباتی شان انجام می دهند.

ارز رمزنگاری کاردانو کارهایی متفاوت از اتریوم و بیت کوین اجرا می کند. برای کمک به تهیه سرمایه جهت توسعه کاردانو، این تیم ۶۳ میلیون دلار در طول ICO(عرضه اولیه سکه) خودش جمع آوری نمود. از آن تایم به بعد ارزش بازار سکه ADA بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. قابل ذکر است ICO شیوه شرکت های ارز رمزنگاری شده برای جمع آوری سرمایه محسوب می شود.

تنها در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ بیشتر از ۶ میلیارد دلار ICO جمع شد. در ادامه برای روشن شدن هدف از ایجاد شبکه کاردانو باید اشاره کرد که کاردانو می خواهد زنجیره بلک چینی را طراحی نماید که در آن تراکنش ها با تعداد بیشتر ، ارزان تر و سریعتر از دیگر بلاکچین ها پردارش گردد.

منظور از قرارداد هوشمند

 کاردانو این امکان را سبب می شود که یک قرارداد هوشمند تنظیم کنید. این قرارداد به دو یا چند نفر اجازه می دهد بدون نیاز به شخص سومی با یکدیگر توافق مشروطی بر بستر بلاکچین به ثبت برسانند. به عبارت دیگر توافق طوری برنامه ریزی می شود که هر زمان شرایط از پیش تعیین شده فراهم شد همه موارد دیگر به شکل خودکار انجام می شود.  فرق قرارداد هوشمند اتریوم یا کاردانو در این است که در بلاکچین کاردانو قراردادها توسط انجمنی که به شکل تصادفی انتخاب شده است تایید شده و اعضا این انجمن با تکیه بر قدرت محاسباتی خود به صحیح انجام گرفتن توافق نظارت دارند.

نحوه کار کاردانو

رمز ارز کاردانو به دو لایه تسویه حساب و لایه محاسبات تقسیم بندی می شود. لایه تسویه حساب ساخته شده و در حال حاضر کاملا عملیاتی می باشد. با این کار کاربر قادر است سکه های ADA را از یک کیف پول به کیف پول دیگر ارسال و دریافت نماید. این عمل مشابه شیوه انتقال کاربران توسط اتریوم به یکدیگر می باشد. لایه محاسبات که هنوز در حال توسعه می باشد پس از راه اندازی به کاربر این امکان را می دهد به ایجاد و عقد قراردادهای هوشمند بپردازد.

بنابراین بلاکچین کادانو با بلاکچین های قبلی که معمولا روی یک لایه کار می کنند متفاوت می باشد. دو لایه مجزا مزایای بالقوه ای برای کاربر این رمزارز به همراه دارد. در مرحله نخست، لایه محاسباتی سازگارتر از موارد شبیه اتریوم است چرا که امکان ایجاد تغییرات کوچکی برای کاربران نهایی مختلف وجود دارد. به طور مثال از آنجا که کشورهای مختلف مقررات بخصوص خود را دارند کاردانو می تواند طبق قوانین آن ها شیوه ذخیره و دسترسی به داده ها را تغییر دهد.

برخلاف بیشتر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که برای حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش ها از روش ماینینگ یا اثبات کار بهره می گیرند نحوه کار در بلاک چین کاردانو بر اساس الگوریتم اثبات سهام می باشد.

مفهوم اثبات کار

اثبات کار در بلاکچین های جدا نظیر بیت کوین، اتریوم و … الگوریتم امنیتی می باشد که هدف از طراحی آن بازدارندگی از حمله به شبکه است. بر اساس این الگوریتم افراد داوطلبی به اسم ماینر با در اختیار گذاشتن توان پردازش سخت افزارهای رایانه خود برای شبکه به حفظ امنیت شبکه کمک کرده و پاداش دریافت می کنند. مفهوم اثبات کار حتی پیش از بیت کوین نیز استفاده می شد ولی ساتوشی ناکاموتو از این فن به نحوی نوآورانه در ارز دیجیتال انقلابی خود بهره برد.

برای حمله یا کنترل به یک شبکه مبتنی بر اثبات کار، فرد مجبور است بیشتر از ۵۱ درصد از کل توان پردازش شبکه را در اختیار بگیرد که در شبکه های عظیمی نظیر بیت کوین با توجیه اقتصادی همراه نیست.

مفهوم اثبات سهام

اثبات سهام یک راه متفاوت جهت اعتبارسنجی تراکنش ها و ساخت بلاک های جدید برای بلاکچین می باشد. در این الگوریتم ، اشخاص برای مشارکت در کار اعتبارسنجی تراکنش ها و ساخت بلاک، باید مقداری از ارز دیجیتال مدنظر(مثلا کاردانو) را خریداری نمایند و در یک کیف پول به شبکه اختصاص بدهند. بدین روی می توانند در کار تایید تراکنش ها مشارکت نموده و واحدهای نوین ارز دیجیتال را دریافت کنند. در ضمن کارمزدهای تراکنش های شبکه برای مشارکت کنندگان می باشد.

این روش سبب می شود که دیگر به خرید سخت افزارهای گران قیمت جهت مشارکت در شبکه نیازی نباشد. ضمنا اثبات سهام به شدت مقیاس پذیری (سرعت و کارمزد تراکنش ها) را بهبود می بخشد. از طریق اثبات سهام اگر فردی قصد حمله به شبکه و در دست گرفتن آن را داشته باشد مجبور است بیشتر از ۵۱ درصد از تمام واحدهای ارز دیجیتال مدنظر مانند کاردانو را خریداری و به شبکه اختصاص دهد. خرید ۵۱ درصد از کل واحدهای یک ارز دیجیتال خیلی مشکل بوده و با استناد به اصل عرضه و تقاضا در بازار تقریبا غیرممکن است.

و با فرض محال اگر فردی چنین کاری را انجام دهد با حمله به شبکه و از بین رفتن امنیت آن قیمت ارز دیجیتال به شد افت کرده و حمله کننده متحمل ضرر سنگینی خواهد شد. در حقیقت در اثبات سهام شخص مشارکت کننده با اختصاص دارایی اش ضمانت می کند که یک عامل مخرب برای شبکه نمی باشد. نام الگوریتم اثبات سهام کاردانو، اوروبروس (Ouroboros) می باشد.

در این الگوریتم زمان حقیقی به دوره های زمانی تقسیم شده و هر دوره زمانی نیز خود به دوره های زمانی کوتاه تر به اسم اسلات تقسیم می شود. این دوره های زمانی شبیه کارکنان شیفتی یک کارخانه هستند یعنی با اتمام یک دوره، کار دوره زمانی دیگر آغاز می شود. در پروژه کاردانو محدوده زمانی که اسلات ها را در بر می گیرد متفاوت بوده و می تواند در الگوریتم آن تغییر اعمال شود.

کیف پول بلاکچین کاردانو

هر چند بلاکچین کاردانو در درجات بالای جدول ارز دیجیتال قرار دارد ولی کیف پول های زیادی برای آن ارائه نشده است. کیف پول رسمی کاردانو Daedalus می باشد که فعلا فقط روی رایانه های شخصی قابلیت نصب دارد. این کیف پول کاملا امن و غیرمتمرکز است و برای سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک ارائه شده است. برای استفاده از این کیف پول باید چند گیگابایت این ارز دیجیتال را دانلود نمایید.

با مراجعه به سایت رسمی کاردانو می توان کیف پول این بلاکچین را دریافت کرد. هنگامی که نوبت به ذخیره سکه ADA شما رسید کاردانو کیف پول رسمی خود یعنی Daedalus را معرفی می کند. با این وجود برخی گزارشات از انجمن ارزهای رمزنگاری شده خبر از مشکلات زیاد این کیف پول دارد. این مشکلات نظیر بلوک های همگام سازی، عدم رسیدن تراکنش به گیرنده و عدم امکان اتصال به شبکه می باشد.

چنانچه امن ترین و مطمئن ترین کیف پول را جویا هستید باید لجر Nano s و ترزور را بررسی نماید. این کیف پول ها آفلاین بوده و دارایی شما همواره ایمن خواهد ماند. به جز Daedalus چند کیف پول غیر رسمی جهت ذخیره کاردانو موجود است که بدون احتیاج به دانلود بلاکچین امکان ذخیره سازی، دریافت و ارسال واحدهای ADA را ایجاد می کنند. این کیف پول ها شامل کیف پول سخت افزاری ترزور مدل تی، کیف پول نرم افزاری یورویی و کیف پول نرم افزاری اتمیک می باشد. ضمنا به خاطر داشته باشید پیش از استفاده از یک کیف پول ارز دیجیتال حتما از آن بکاپ بگیرید.

همچنین برای خرید بلاکچین کاردانو بهترین راه مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال می باشد. پیش از خرید ADA مطمئن شوید که یک صرافی ارز رمز پایه معتبر مثل کوین بیس را انتخاب نموده اید و رمزهای خود را در کیف پول امن ذخیره نمایید.

در پایان برای آشنایی با ارز مجازی نیز می توانید از این مطالب بازدید کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *