دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

کشور ساحل عاج و دانستنی های مهم آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

کشور ساحل عاج پس از اینکه استقلال کامل خود را به دست آورد پیشرفت های زیادی در عرصه گردشگری و اقتصادی داشت و در این مقاله سعی داریم تا برخی از آن ها و همچنین مکان های دیدنی ساحل عاج را شرح دهیم با ما همراه شوید.

به طور کلی ساحل عاج از دسته کشورهای واقع در آفریقای غربی بوده که سرشماری های انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد این کشور جمعیتی حدود ۱۸ میلیون و ۳۷۳ هزار نفر را در خود جای داده است. همچنین پایتخت این کشور پرجمعیت شهر یاموسوکرو می باشد که بزرگ ترین و پرجاذبه ترین شهر ساحل عاج نیز به شمار می آید.

جاذبه های ساحل عاج

آشنایی با کشور ساحل عاج

بهتر است بدانید که ساحل عاج در واقع از سرزمین های واقع در غرب آفریقا می باشد. پایتخت پیشین آن شهر آبیجان و پایتخت امروزی آن شهر یاموسوکرو است. جمعیت ساحل عاج در حال حاضر حدود ۲۶.۳ میلیون نفر برآورد شده که حدود ۴۲ درصد از آن قوم آکان و بقیه از چندین قوم دیگر خواهند بود. به صراحت می توان گفت که حدود ۳۹ درصد از مردم ساحل عاج مسلمان و ۳۳ درصد دیگر مسیحی هستند.

زبان رایج و رسمی نیز فرانسوی و واحد پول آن فرانک آفریقای جنوبی است. توجه داشته باشید که بر اساس تازه ترین گزارش های بانک جهانی ساحل عاج به عنوان کشوری فرانسوی زبان با منابع زیر زمینی نه چندان غنی، موفق شد پس از پشت سر گذاشتن کنیا دو سرزمین همسایه خود یعنی غنا و نیجریه را که سرشار از ثروت ای طبیعی هستند را نیز از نظر اقتصادی پشت سر بگذارد.

خصوصیات کشور ساحل عاج

همچنین بر اساس آمار بانک جهانی که به تازگی منتشر شده سرانه تولید ناخالص ملی هر شهروند ساحل عاجی در پایان سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۲۸۶ دلار بوده است. این آمار را می توان به نسبت غنا حدود ۲۲۰۲ دلار و نیجریه حدود ۲۲۳۰ دلار بالاتر دانست. همچنین این مقدار سرانه تولید ناخالصی ملی کنیا را که تا ۱۸۱۶ دلار افزایش یافته پشت سر می گذارد.

خلاصه ای از تاریخ و جغرافیای ساحل عاج:

در مورد تاریخچه ساحل عاج می توان گفت که این سرزمین در سده ۱۵ میلادی مورد توجه بسیاری از بازرگانان فرانسوی و پرتغالی که به دنبال عاج فیل بودند قرار گرفت و پس از رقابت و درگیری های استعماری در نهایت نصیب فرانسه شد. در سال ۱۸۹۳ ساحل عاج به صورت مستعمره غرب آفریقای فرانسه درآمد و پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۶۰ از فرانسه اعلام استقلال کرد.

  •  آرون گروپس

خلاصه ای از تاریخ ساحل عاج

متاسفانه ایجاد جنگ های داخلی در سال ۲۰۰۲ داخل کشور ضربه زیادی به اقتصاد آن وارد کرد. همچنین با وجود اینکه معاهده صلح میان دو طرف درگیر در جنگ داخلی ساحل عاج امضا شد اما هنوز هم کشور دو نیمه است و حتی بخشی از آن در دست نیروهای مخالف و بخش دیگری زیر نظر دولت است.

کشور ساحل عاج دارای وسعتی حدود ۳۲۲.۴۶۰ کیلومتر مربع در ساحل شمالی خلیج گینه و اقیانوس اطلس می باشد که از جهت غرب با کشورهای لیبریا و گینه، از جهت شمال به کشورهای بورکینافاسو و مالی، از جهت شرق به کشور غنا و از جهت جنوب به اقیانوس اطلس محدود می شود. به طور کلی مرز های ساحل عاج با لیبریا از نوع طبیعی است و رودخانه کارالی نیز که به خلیج گونه واقع در اقیانوس اطلس سرازیر می شود مشخص کننده آن خواهد بود.

توجه داشته باشید که این کشور با لیبریا حدود ۱۶۱۷ کیلومتر، غنا ۶۶۸ کیلومتر، گینه ۶۱۰ کیلومتر، بورکینافاسو ۵۸۴ کیلومتر، اقیانوس اطلس ۵۱۵ و کشور مالی حدود ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. بزرگ ترین دریاچه واقع شده در ساحل عاج را می توان دریاچه سالاموو دانست و همچنین سه رود مهم با نام ساساندرا، کوموئه و بانداما نیز در ساحل عاج جریان دارند.

موقعیت جغرافیایی کشور

آب و هوا ساحل عاج:

ساحل عاج در مدار ۵ الی ۱۰ درجه عرض جغرافیایی قرار دارد. از لحاظ آب و هوایی نیز در مناطق شمالی و جنوبی کاملا متفاوت خواهد بود. برای مثال مناطق جنوبی دارای آب و هوایی استوایی و در مناطق شمالی پس از مدار ۸ درجه جغرافیایی آب و هوا نیمه استوایی است. همچنین درجه حرارت در این کشور به صورت متوسط میان ۲۸ تا ۲۹ درجه سانتی گراد متغیر است که معمولا با افزایش رطوبت تغییر می کند.

معمولا وضعیت آب و هوای ساحل عاج را می توان به ۴ بخش مجزا تقسیم بندی کرد که در ادامه شرح داده ایم:

  1. فصل بزرگ بارندگی از آوریل تا اوت (فروردین تا مردادماه) که همراه با باد و طوفان شدید است.
  2. فصل بارندگی از سپتامبر تا نوامبر (شهریور تا آبان)
  3. فصل خشک از پایان ماه نوامبر تا آوریل (ابتدای آذر تا اوایل فروردین)
  4. فصل کوتاه مدت خشک در ماه اوت (حدود نیمه دوم مرداد ماه)

آب و هوای کشور ساحل عاج

شهر های مهم:

کشور ساحل عاج دارای شهر و مناطق مهمی است که اغلب فعالیت های اقتصادی، تجاری، سیاسی و اجتماعی در آن ها صورت می گیرد و در ادامه سعی داریم تا برخی از شهر های مهم ساحل عاج را بیان کنیم:

شهر آبیجان:

آبیجان که در گذشته پایتخت کشور محسوب می شود همچنان به زنده و پر جنب و جوشی در افریقا شهرت دارد. همچنین به خاطر داشتن آسمان خراش های پر زرق و برق نظر هر مسافری را به خود جلب خواهد کرد. در این شهر می توانید سرگرمی های مختلفی مانند گالری گردی، بازارهای محلی، فستیوال های غذای خانگی و جاذبه های طبیعی را مشاهده نمایید و لذت ببرید.

شهر یاموسوکرو:

شهر امروزی یاموسوکرو را می توان پایتخت جدید ساحل عاج دانست که به خاطر داشتن کلیسای بانوی صلح بسیار شناخته شده و توریست های زیادی را به سمت خود جذب می کند.

شهر های مهم ساحل عاج

شهر مان:

یکی دیگر از شهر های ساحل عاج شهرمان است که دارای قله و دره های سبز رنگ و چیزی جز جادو نخواهد بود. در این شهر می توانید هوای خنک تری را تجربه کنید، غذاهای سبک تری میل کنید و از مناظری بیشتری دیدن نمایید. شهر مان را می توان ایده آل ترین منطقه ساحل عاج برای پیاده روی و خرید از فروشندگان خیابانی دانست.

شهر گرند باسام:

از دیگر شهر شناخته شده و پر اهمیت ساحل عاج می توان به گرند باسام اشاره کرد که در سال ۲۰۱۲ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با وجود اینکه شهر گرند باسام در گذشته منطقه ای تروریستی بود اما در حال حاضر امن است و ساکنان آن تلاش دارند تا در بهبود آن سهیم باشند. از آنجایی که گرند باسام در نوار ساحلی اقیانوس اطلس قرار گرفته تمامی آشفتگی های اقیانوس را به نمایش در می آورد و همچنین در سفر به آن می توانید از خورشید، شن و ماسه های ساحل نهایت لذت را ببرید.

دین و زبان رسمی:

بهتر است بدانید که در این کشور آزادی مذهبی وجود دارد و بر اساس آمار رسمی حدود ۴۲.۹ درصد از مردم ساحل عاج مسلمان، حدود ۳۴ درصد مسیحی و ۲۳ درصد آنیمیست هستند. همچنین در ساحل عاج بیش از ۶۰ گروه نژادی زندگی می کنند اما مهاجران معمولا آفریقایی، فرانسوی و لبنانی هستند. در مورد زبان رسمی مردم ساحل عاج می توان گفت که زبان رسمی و رایج آن فرانسوی است و در این میان ممکن است برخی از ساکنان به زبان های محلی نیز تکلم داشته باشند.

ادیان رایج میان مردم ساحل عاج

جاذبه های گردشگری ساحل عاج:

ساحل عاج نیز مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی امروزه در عرصه گردشگری پیشرفت های زیادی کرده و به همین منظور در ادامه سعی داریم تا برخی از این مکان های دیدنی ساحل عاج را شرح دهیم:

پارک ملی بانکو:

یکی از مکان های دیدنی و توریستی ساحل عاج پارک ملی بانکو است که در شهر آبیجان قرار گرفته و در آن هر دو نوع گونه جانوری و گیاه پرورش داده می شوند. بخش های زیادی از این پارک توسط درختان جنگلی گرمسیری اشغال شده و به همین خاطر مکان مناسبی برای پرندگان خواهد بود. مسیرهای پیاده روی زیادی را در این پارک مشاهده می کنید و همچنین برای پیک نیک و گردش نیز عالی خواهد بود.

بازدید از پارک ملی بانکو

شهر زیبای گرند لاهو:

به طور کلی شهر لاهو را می توان در لیست زیباترین مکان های دیدنی ساحل عاج قرار داد که پس از ورود به این شهر هیچ مکانی زیباتر از نخواهد بود. در پارک های معروف این شهر حیوانات دوست داشتنی زیادی مانند بوفالو و فیل زندگی می کنند. همچنین بخشی از آن دارای کافه و رستوران های خاصی است که می توانید از غذاهای بین المللی و خوش طعم آن بچشید و لذت ببرید. پیشنهاد می شود اگر قصد بازدید از جاذبه های گردشگری ساحل عاج را دارید حتما یک دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید.

جاذبه های دیدنی ساحل عاج

باغ گیاه شناسی:

در این باغ می توانید گیاهان، حشرات، پستانداران و خزندگان مختلفی را مشاهده و با آن ها آشنا شوید. همچنین این باغ دارای درختان نایابی است که برای افراد علاقه مند به زیست محیطی بسیار جالب و شگفت انگیز خواهد بود.

بازدید از باغ پرندگان در ساحل عاج

کلیسای بانوی صلح:

از دیر مکان های دیدنی ساحل عاج می توان به کلیسای بانوی صلح اشاره کرد که شباهتی بسیار زیادی به کلیسای سنت پیتر در رم ایتالیا دارد. در بخش های مخلفی از این کلیسا شاهد استفاده از سنگ های مرمر و همچنین شیشه های رنگی فرانسوی خواهید بود. در این کلیسا می توان حدود ۱۸۰۰ نفر را جای داد و به طور دقیق تر گنجایش ۷۰۰۰ صندلی و ۱۰۰۰ فرد ایستاده را دارد.

کلیسای معروف در کشور ساحل عاج

کلیسای بانوی صلح در مرکز شهر یاموسوکرو واقع شده و بازدید از آن برای افراد علاقه مند به تاریخ کشور قطعا جالب خواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *