دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روستای اسفیدان دهکده ای توریستی با جاذبه های بسیار

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

روستای اسفیدان یکی از روستاهای تاریخی و زیبا در خراسان شمالی می باشد. این روستا دارای طبیعت بسیار بکری است و از مناظر طبیعی و تاریخی زیادی برخوردار می باشد. این روستای توریستی در سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از روستاهای گردشگری در ایران شناخته شده و دارای قلعه های تاریخی و امامزاده است که می توانید از آن دیدن کنید.

روستای اسفیدان یکی از دهکده های توریستی و پر جاذبه در خرسان شمالی می باشد. این روستای پلکانی از جذابیت های توریستی و گردشگری بسیار زیادی برای علاقه مندان برخوردار است. این روستای زیبا از دهکده های توریستی واقع در این استان می باشد که در سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته شده است. این روستا در فاصله ۴۵ کیلومتری از جنوب شرقی بجنورد قرار دارد. از مناطق گردشگری است که در میان دره هایی سرسبز و پر جاذبه واقع شده است. نواحی پیرامون این دره توسط کوه هایی احاطه شده اند. این دهکده از نواحی اطراف به تنگه دهیز مزه و کوه های اسب منتهی می شود.

از ویژگی های بارز در این روستا می توان به معماری های پلکانی آن اشاره کرد ساختار پلکانی این روستا بسیار جالب توجه است و همانند معماری دهکده های ماسوله است در این روستا برنامه هایی در دست بوده است که اجرایی شده است و بخش هایی از این برنامه ها نیز فراموش شده اند یکی از بخش های اجرایی در این روستا ساخت تله کابین و رستوران های بزرگ است که امتیازات زیادی را به این روستا بخشیده است.

طبیعت اسفیدان

روستای اسفیدان را بشناسید:

شما با سفر به این دهکده زیبای خراسان شمالی می توانید از چشم اندازهای بسیار زیبایی دیدن کنید این روستا از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که از جمله آن ها می توان به طبیعت سرسبز و آب و هوای مطبوع و معتدل آن اشاره کرد. این روستا که از توابع خراسان شمالی است ویژگی های برجسته ای دارد آبشار زیبا، غارها، چشمه های خروشان، برج های شگفت انگیز و امامزاده ها از مهم ترین جاذبه هایی هستند که در این روستا می توانید از آن ها بازدید کنید.

در این روستا باغ های گوناگون با میوه های متنوع وجود دارند درختان میوه، رودخانه های خروشان و پر آب، پوشش های گیاهی، ارتفاعات جنگلی و مراتع سرسبز از مهم ترین چشم اندازهای این روستا هستند. جالب است بدانید یکی از نمادهای معروف در این روستا صندل سفید است این درخت کهنسال در نوع خود منحصر به فرد است این درخت در مسیر روستا واقع شده است و دارای ۱۷ اصله می باشد متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و بی احتیاطی ها چندین اصله از آن قطع شده اند و تنها ۲ اصله از این درخان باقی مانده اند.

آبشار بهارگان:

یکی از بخش های زیبا  دیدنی های روستای اسفیدان آبشارهای بهارگان و تنگه آن است که در جنوب غربی روستا واقع شده است این دره دارای چشمه های متعدد و گوناگون است آبشارهای دیدنی و سرسبز از دیگر ویژگی های این روستا و طبیعت آن هستند. در این دره گونه های مختلفی از درختان کهنسال و باغات متعدد وجود دارند که از نزدیک مناظر آن را مشاهده خواهید کرد. در سال های اخیر نیز رانش شدیدی در این مناطق صورت گرفته است که موجب تخریب بخش هایی از این دره شده است.

مناظر اسفیدان

  •  آرون گروپس

جاذبه های تاریخی اسفیدان:

این روستای دارای جاذبه های تاریخی زیبایی نیز می باشد از مهمترین جاذبه های تاریخی در این روستا می توان به قلعه های تاریخی آن اشاره کرد قلعه اسفیدان در غرب روستا واقع شده است و دارای دیوارهای صخره ای است که به آن ها تاش قلعه نیز گفته می شود دیوارهای سنگی که بر روی این قلعه تاریخی می بینید شگفت انگیز است و مورد توجه شما قرار می گیرد. از بخش های جذاب دیگر در این صخره ها می توان به سفال های نخودی و سفال های نقش دار اشاره کرد.

برج های اسفیدان نیز یکی دیگر از جاذبه های تاریخی در این دهکده هستند که بر فراز کوه های آن واقع شده اند این برج ها سنگی و قدیمی هستند که در ساخت آن ها از مصالح سنگ و ساروج استفاده شده است یکی از مهمترین و معروف ترین برج هایی که در این دهکده وجود دارد برج قاری ملاق است با بازدید از این برج ها می توانید اطلاعات تاریخی مهمی درباره این منطقه کسب کنید.

غارهای اسفیدان نیز یکی دیگر از جاذبه های معروف در این دهکده محسوب می شوند این غارها در ضلع شمالی از دهکده واقع شده اند این غارها در ارتفاعات چشمه ها قرار دارند در بالای این صخره ها چشمه ای قرار دارد و غار خزانه نیز بر بالای آن واقع شده است طبق روایت ها این غار یک غار دست ساز است و در انتهای آن نیز چاهی دیده می شود که پر آب است و می گویند در گذشته به عنوان پناهگاه از آن استفاده می شده است. غار معصوم نیز یکی دیگر از غارهای واقع شده در این دهکده است که می توانید از آن دیدن نمایید.

اسفیدان را بشناسید

دره و چشمه هینورد:

روستای اسفیدان دارای جاذبه های بسیار زیبایی است این دره طولانی و بسیار عمیق است همچنین طولانی می باشد از دیگر نام های این دره می توان به هین نبرد اشاره کرد این روستا تا صخره های دهکده فاصله کمی دارد در دورن این دره می توانید چشمه های زلالی را مشاهده کنید باغات اطراف این منطقه نیز از زیبایی های زیادی برخوردار هستند که می توانید از آن ها نیز بازدید نمایید.

این روستا یکی از جاذبه ها و  مکان های دیدنی خراسان شمالی است که می توانید از زیبایی ها و چشم اندازهای آن دیدن کنید این روستا دارای معماری های برجسته و زیبایی است و همانطور که گفتیم این روستا یک روستای پلکانی همانند ماسوله است. در این روستا جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی وجود دارند.

از جاذبه های تاریخی در این روستا می توان به امامزاده محمد بن باقر اشاره کرد این امامزاده ویژگی های مهمی دارد. اقتصاد مردمان این روستا از طریق دامداری و کشاورزی تامین می شود این روستا دارای فرهنگ ویژه و منحصر به فرد خود است و شما می توانید با یکی از جاذبه های فرهنگی در این روستا نیز آشنا شوید.

روستای اسفیدان

از مهمترین خوراکی هایی که در این روستا می توانید از آن ها خریداری کنید می توان به گردو، سیب، گیلاس و سیب زمینی اشاره کرد که مختص این روستا می باشند و بسیار مرغوب و با کیفیت هستند بخش هایی از این محصولات صادر می شود و تامین کننده اقتصاد این روستا هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *