دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری + عکس

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از بناهای تاریخی و فرهنگی در استان خوزستان و شهر دزفول است این بنا متعلق به یکی از مشاهیر و جنگاروان دلیر ایرانی است که در زمان حمله اعراب از زبان پارسی محافظت کرد و اجازه نداد تا اعراب بادیه نشین زبان خود را جایگزین زبان ایرانی کنند متاسفانه آرامگاه این بزرگ مرد یک مخروبه است.

شهر دزفول شهری باستانی و گردشگری است که با وجود بناهای تاریخی خود ارزش زیادی دارد یکی از دیدنی های تاریخی در این شهر آرامگاه یعقوب لیث صفاری است بنایی با گنبدهای مخروطی به شکل های دندانه دارد این بنا در قسمت شمال شرقی از روستای شاه آباد واقع شده است. فاصله این آرامگاه تا شهر دزفول نیز ۱۰ کیلومتر است و یکی از بناهای تاریخی در استان خوزستان محسوب می شود که هر ساله گردشگران و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. این گورستان باستانی دارای قدمت بسیار زیادی است و گواهی دهنده بخش های مهمی از تاریخ دزفول و خوزستان می باشد.این بنا یک سازه بسیار قدیمی است اما متاسفانه هیچ گونه رسیدگی به این بنا صورت نگرفته است و موجب شده تا به یک بنای مخروبه تبدیل شود. این سازه خشتی دارای نقوش برجسته ای است در این بنا از مصالح قدیمی استفاده شده است گچ، ملات، خاک از مصالحی است که در این بنا به کار رفته است. این آرامگاه بسیار تاثیرگذار و زیبا است با بازدید از این بنا می توانید چشم اندازهای جذاب و دیدنی را مشاهده کنید که برای علاقه مندان مورد توجه زیادی هستند.

 آرامگاه یعقوب لیث صفاری را بشناسید:

این آرامگاه یکی از جاذبه های شهر دزفول می باشد که از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و می تواند هر بازدیدکننده ای را مجذوب خود نماید. این جاذبه ارزش تاریخی بسیار زیادی دارد و از مهم ترین آثار تاریخی در ایران می باشد.رهر چه از دیدنی های ایران و تاریخ آن مطالب جمع آوری شود باز هم گزینه هایی برای معرفی هستند که هرگز فراموش نخواهند شد. این آرامگاه سالیان زیادی است که در فهرست آثار ملی قرار دارد و در دزفول بیشترین جذب توریست و گردشگر را به خود اختصاص داده است.

بنای یعقوب لیث صفاری

بازدید از این مکان دیدنی همه روزه برای عموم آزاد می باشد و گردشگران می تواند از تمامی بخش های این جاذبه دیدن نمایند. آرامگاه یعقوب لیث صفاری دارای معماری خاص و ویژه ای می باشد که می تواند شما را مجذوب خود نماید. قدمت این ساختمان مهم و بزرگ در استان خوزستان به دوران سلجوقیان باز می گردد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید پیشنهاد می کنیم حتما از این جاذبه توریستی مهم بازدید نمایید. در نزدیکی این جاذبه دیدنی مکان های دیگری نیز وجود دارد که می توانید در طول سفر خود از آنها نیز بازدید نمایید. این آرامگاه در حدود  ۱۰ کلیومتری جاده دزفول به شوشتر واقع شده است و برای مردم منطقه به عنوان یک نماد بزرگ شناخته می شود.

آشنایی با بنای آرامگاه:

این آرامگاه از معماری قدیمی برخوردار است و دارای جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران است با بررسی هایی که در بخش های مختلفی از این بنا صورت گرفته است می توانید جذابیت های بیشتری را در این بنا مشاهده کنید و با این بنای ارزشمند بیشتر آشنا شوید. این آرامگاه یک بنای مخروبه است و در این سال ها هیچ گونه رسیدگی نسبت به آن صورت نگرفته است ضریح این مقبره آهنی است دیوارهای آرامگاه پوسیده است سیم های کج نمای زشتی را به این بنا بخشیده است در این مقبره تارهای عنکبوت به دلیل عدم رسیدگی بسیار گسترده هستند موکت هایی که در این بنا به کار رفته است نامناسب است و هیچ زیبایی در این بنا دیده نمی شود.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

بخش هایی از این بنا در دوران سلجوقیان بازسازی شده است کتیبه ای که به زبان عربی این کتیبه بعدها با استفاده از اسپری مشکی شده است و هیچ اثری از نوشته های آن باقی نمانده است همچنین اسناد تاریخی درباره این بنا وجود داد.

  •  آرون گروپس

زندگینامه یعقوب لیث صفاری:

قدمت این بنا به دوران سلجوقیان باز می گردد چیزی که باعث می شود تا گردشگران از این بنا دیدن کنند جذابیت تاریخی و فرهنگی این بنا و شخصیت آن است بعثوب لیث صفاری یک شخصیت برجسته در کشور است این شخصیت بزرگ و برجسته ایرانی کسی است که از زبان پارسی نگهداری کرده است و اجازه نداد تا اعراب زبان پارسی را از میان بردارند. او اهل سیستان است این دلاور خوش منش رداری تمام عیار بود او در میان جنگاوران ایرانی محبوبیت زیادی داشته است او از قدرت یافتن اعراب در ایران نارضایتی زیادی داشت او بعد از حمله اعراب به ایران به بازسازی زبان ایرانی پرداخت و مانع از این شد که اعراب زبان خود را بر ایرانیان تحمیل کنند.

معماری یعقوب لیث صفاری

شهر باستانی گندی شاپور:

یکی از مهم ترین دیدنی هایی که می توانید در سفر خود به این آرامگاه از آن نیز بازدید نمایید شهر باستانی گندی شاپور می باشد که حدود ۷۰۰ متر با این مکان فاصله دارد و دارای اهمیت بسیار ویژه ای است. این شهر باستانی به دستور فتحعلی خان در سال ۱۰۵۰ هجری قمری ساخته شده است و اکنون از آن فقط ویرانه هایی باقی مانده که با همین وضعیت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای مردم دزفول به عنوان یک نماد بزرگ شناخته می شود.

مقبره قدیمی یعقوب لیث صفاری

شهر باستانی گندی از ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی قرار دارد و سالانه مسافران زیادی از ویرانه های آن بازدید می کنند. این شهر در استان خوزستان در نزدیکی شهر دزفول واقع شده است و از گنجینه های مهم کشور در گذشته بوده است. اگر می خواهید در سفر خود به استان خوزستان سفر نمایید یکی دیگر از گزینه های مهم بعد از بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری این شهر باستانی می باشد که از ویژگی های مهمی برخوردار است و می تواند شما را با تاریخ ایران بزرگ آشنا نماید.

شما با بازدید از این بنا می توانید مکان های دیدنی دزفول را بهتر بشناسید و با یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و فرهنگی این منطقه آشنا شوید همانطور که اشاره کردیم آرامگاه یعقوب لیث صفاری ارزش تاریخی و فرهنگی برای ایرانیان دارد بسیار یا گردشگران با بازدید از این بنا آشنایی با این شخصیت برجسته و جنگاور غیور ایرانی می تواند شما را با بخش های مهمی از تاریخ ایران آشنا کند. این شخصیت برجسته ایرانی فرد مهمی است و بی شک باید همه ایرانیان با چنین شخصیت برجسته ای آشنا شوند تلاش و کوشش شما برای آگاهی بخشی به اطرافیان در این زمینه می تواند مهم باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *