دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

عوارض دیر خوابیدن های شبانه و راهکار موثر برای تنظیم خواب

  • مریم صبوری
  • ۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

از عوارض دیر خوابیدن می توان به کم شدن حافظه، افزایش وزن، بی حوصلگی و کسلی در محل کار، آسیب به کبد و ریه، ریزش مو، خروپف و احساس درد زیاد اشاره کرد.

عوارض دیر خوابیدن مسئله بسیار مهم و قابل ذکری است که خیلی از افراد به آن توجه نمی کنند. خواب با سلامت روح و جسم افراد رابطه مستقیمی دارد که باید طبق زمان خودش صورت بگیرد. زمانی که دیر می خوابید بدون شک صبح هم یا دیگر بیدار می شوید و یا از کار و زندگی عقب می مانید که در این موقع به خاطر کم خوابیدن روز مفید و پرانرژی نخواهید داشت. این ناهنجاری بسیار موضوع مهمی بوده که در تامین سلامتی انسان امر ضروری است. زمان خواب مناسب شبانه از ساعت ۹ تا ۱۱ شب است که بدن بتواند در طول روز به بهترین شکل به عملکرد خودش ادامه دهد. شب بیداری های شبانه باعث می شود که تمام بدن مواد مضر و سمی داخل بدن انسان باقی بماند و آن ها را دفع نکند.

دیر خوابیدن چه عوارضی دارد؟

عوارض دیر خوابیدن های شبانه چیست؟

باید بدانید که خواب کافی با داشتن یک برنامه غذایی اصولی و مناسب می تواند نقش اساسی در حفظ سلامت بدن داشته باشد. چون موجب جذب مواد معدنی می شود و همین مواد زائد را از بین خواهد برد و دفع می کند. تاثیر منفی که در دیر خوابیدن وجود دارد می تواند بر روی اندام هایی نظیر ریه و کبد و حافظه و سلامت بدن تاثیرات منفی بگذارد. که خطرات و صدمات را افزایش دهد که امکان از دست دادن آن ها وجود دارد. اگر به هر دلیلی بی خوابی شبانه دارید ما در این مقاله از مجله آرگا راه های مفیدی را آورده ایم و درباره عوارض دیر خوابیدن بیشتر توضیح خواهیم داد که به شرح زیر است؛

  • دیر خوابیدن و کم شدن حافظه

افرادی که دیرتر از ساعت ۲۳ شب به رختخواب می روند و می خوابند و صبح زود برای رفتن به سرکار بیدار می شوند. آخرین مرحله از خواب را ندارند که دچار ضعیف شدن حافظه می شوند و در این مرحله تاثیر بر روی حافظه و قدرت یادگیری و یادآوری خاطرات دارد.

مضرات شب زنده داری

  • نتیجه کم خوابی و درد زیاد

هنگامی که خواب کافی و مناسبی ندارید در آستانه درد بیشتری قرار می گیرید. که در ساعت چهار صبح بدن مولکول های بیشتری از ضد التهاب آزاد می کند و این مولکول ها موجب تسکین درد خواهند شد. اگر فرد دیر به خواب برود این مرحله را نداشته و در نهایت موجب درد بیشتری شده که بدن احساس درد را کمتر می تواند تحمل کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • بی خوابی و اضافه وزن

یکی از مهمترین مشکلات دیر خوابیدن اضافه وزن و چاقی بوده که در افرادی که شب ها به موقع می خوابند نیم ساعت تا یک ساعت بعد بیدار شدن صبحانه می خورند. که ساعت بیولوژیک بدن با متابولیسم در مقابل افرادی که دیرتر خوابشان می برند اغلب در وسط شب یک وعده غذا می خورند. طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که دیر تر از سایر افراد می خوابند بیشتر کالری مصرف کرده و به خاطر کم تحرکی در طول شب بیشتر ذخیره شده و موجب اضافه وزن و چاقی می شوند.

بی خوابی شبانه و چاقی

  • دیر خوابیدن و آسیب به کبد

بر اساس مشاهدات متخصص گوارش و کبد در سال های اخیر متاسفانه دیده شده آسیب های زیادی به کبد و از بین رفتن این عضو حیاتی شکل گرفته که از عوارض دیر خوابیدن به مدت طولانی است. این ناهنجاری را زیاد کرده که با تشخیص کبد چرب عوامل آن را تا دو برابر افزایش داده و به شکل مستقیم و غیر مستقیم با توجه به عادات نامناسب روی کبد با اختلال در خواب تاثیر نامطلوبی می گذارد.

  • شب زنده داری ها و مبتلا به خروپف

بر طبق تحقیقات شکل گرفته یکی از مشکلات دیر خوابیدن پایین آمدن سطح HDL خون است. که در این افراد موقع خواب خروپف نسبت به سایر افراد دیده می شود. همچنین افزایش وزن این اشخاص می تواند روی وضعیت گردن تاثیر بگذارد و موجب عوامل استرس زا در دیر خواب ها نسبت به سایر افراد شود.

عوارض دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن

زمان مناسب خوابیدن چه هنگام است؟

همان طور که در بالا ذکر شده بین ساعت ۹ تا ۱۱ شب وقتی است که برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری صورت می گیرد. پس لازم است در این ساعت بدن در حالت آرامش به سر ببرد و روی سلامتی بدن تاثیر منفی نداشته باشد که آنتی اکسیدان ترشح می شود. بدن از ساعت ۱۱ شب تا ۱ بامداد عملیات رفع مواد سمی کبد را انجام می دهد و بعد از ساعت ۱ تا ۳ بامداد واکنش سم زدایی در کیسه صفرا را برعهده دارد.

عوارض دیر خوابیدن چیست؟

که از ۳ تا ۴ نیمه شب مغز عملیات خون سازی را انجام می دهد و از ۵ صبح سم زدایی در ریه ها صورت گرفته که در افرادی که سرفه شدید می کنند دیده شده در آن هنگام عطسه می کنند. از ساعت ۵ تا ۷ صبح هم عملیات سم زدایی در روده بزرگ شکل می گیرد. که موجب دفع آن شده و از ساعت هفت تا نه صبح هم جذب مواد غذایی انجام می شود و بهتر است صبحانه را در این ساعت میل کنید. هنگامی مریض هستید صبحانه را در ساعت شش و نیم میل نمایید و در اشخاصی که صبحانه نمی خورند و عادت خود را تغییر داده اند صبحانه در ساعت نه یا ده صبح خورده شود.

ناهنجاری خواب کم

حرف آخر

افرادی که شب زنده بوده و در طول روز به خواب می روند باید بدانند که این سبک زندگی با توجه به کسل تر شدن روز به روز و بی حوصله تر شدن و شل شدن استخوان های آن ها از مواد معدنی تهی می شود و کلسیم بدن دفع می کنند. به خاطر این که هورمون های فعال جهت کار و حرکت و تحکیم بافت های مختلف بدن به کار گرفته نمی شوند.

اگر اشخاصی که دیر می خوابند عادت خود را ترک کنند و از عوارض دیر خوابیدن اطلاع کسب کنند و خواب شان را تنظیم و درست نمایند می توانند بدن سالمی داشته باشند. در نهایت دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن از خواب موجب شده تا مواد سمی از بدن خارج نشود و روند بازسازی و آمادگی جسمی و مغزی که جزو ارگان های مهم بدن است دچار نقص شوند.

همچنین شما می توانید با مراجعه به لینک های درمان طبیعی بی خوابی و علت خواب زیاد می توانید به رفع مشکلات خواب خود و یا اطرافیان خود کمک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *