دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر و پرورش گل گاستریا و شرایط نگهداری این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل گاستریا چندان سخت و دشوار نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول و روش های کاشت و مراقبت از این گیاه زیبا به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گاستریا یک تیره ساکولنت نسبتا کمیاب و مشابه آلوئه ورا است که گاهی اوقات با عنوان زبان گاو شناخته می شود. همچنین گل زیبای گاستریا امروزه به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش گل گاستریا

بهتر است بدانید که گیاه گاستریا در واقع دارای بیش از ۷۰ گونه از گیاهان همیشه سبز و گلخانه ای است که در دسته خانواده سوسنی ها جای می گیرد و برخی از نمونه های آن نیز مناسب آپارتمان خواهند بود. گاستریا از کلمه gaster به معنای شکم اقتباس شده و اشاره به حالت ورم کرده برگ ها دارد که گیاهان این جنس معمولا گوشتی و نسبتا کوچک و تقریبا بدون ساقه و خار هستند. همچنین گل گاستریا قابلیت تولید پاجوش های زیادی دارد به گونه ای که مجموعه ی آن ها بوته ای به گستردگی ۱ متر مربع تشکیل می دهد. اسم عامیانه این گیاه به خاطر شباهت بسیار زیاد به زبان گاو به این اسم یعنی کاکتوس زبان گاوی معروف است. گل های گاستریا عمدتا به رنگ قرمز و لوله ای شکل به طول ۲.۵ سانتی متر که در قسمت تحتانی پهن تر بوده و بر روی دم گلی به طول ۶۰ سانتی متر ظاهر می شود و اغلب در فصل های خنک سال رشد کرده و در بهار و پاییز گل می دهند. میوه این گیاه نیز به صورت کپسول هایی به طول ۱۵ الی ۲۳ میلی متر و قطر ۷ میلی خواهند بود. برگ های گاستریا نیز دراز، گوش تیز، نوک تیز و به صورت مارپیچی نظم گرفته اند. البته گاهی اوقات برگ ها دارای رنگی سبز با لکه های سفید می باشند و گل ها نیز نسبتا کوچک قرمز و لوله ای هستند که بر روی ساقه گلزایی خواهند کرد.

چگونگی پرورش گل گاستریا

دستورالعمل تکثیر گاستریا:

توجه داشته باشید که گیاه گاستریا را می توان از طریق کاشت گیاهچه هایی که گیاه مادر تولید می کند تکثیر نمود که برای انجام این روش لازم است تا گیاهچه ها را هنگام تعویض گلدان از مادر حدا نمایید.

معمولا گیاهانی که بزرگ می شوند و به خوبی رشد می کنند بعد از مدتی آغاز به تولید گیاهچه خواهند کرد و برای تکثیر گیاه از راه کاشت گیاهچه ها اول اجازه دهید گیاهچه های تولیدی گیاه به خوبی رشد کنند و اندکی بزرگ شوند.

سپس با استفاده از تیغ یا چاقویی تیز و ضدعفونی شده گیاهچه ها را با احتیاط از گیاه مادری جدا نمایید. در این روند دقت کنید که برش را تا حد امکان از نزدیک ریشه های گیاه مادر بزنید تا برای هر گیاهچه ریشه بیشتری باقی بماند.

حال می توانید گیاهچه ها را در فضایی تمیز قرار دهید تا بیش از کاشت محل برش کمی خشک شود. سپس چندیین گلدان کوچک را با خاکی مانند خاک گیاه مادر پر نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گیاهچه ها را درون گلدان های کوچک بکارید و سپس آن را در محیطی گرم و روشن قرار دهید و آبیاری را به صورت منظم انجام دهید. جالب است بدانید که روش تکثیر گاستریا تا حدودی مشابه قلمه گرفتن کاکاتوس ها خواهد بود.

روش های کاشت گاستریا

شرایط مورد نیاز برای پرورش گاستریا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان شرایط مورد نیاز برای کاشت و پرورش گل گاستریا پرداخته ایم:

نور و دما:

توجه داشته باشید که گیاه گاستریا برای رشد نیاز به مکانی روشن نیاز دارد البته که آفتاب مستقیم را تحمل نخواهد کرد. اگر تاکنون گیاه ساکولنت هاورتیا را پرورش داده باشید در نگهداری این گیاه نیز دچار مشکل نخواهید شد زیرا نیازهای هر دو گیاه تقریبا مشابه است. چنانچه برگ های گاستریا به رنگ زرد و سفید درآمدند می تواند نشانه ای از تابش بیش از حد خورشید باشد که برای رفع آن باید جای گیاه را عوض کنید و آن را به مکان کم نور تری انتقال دهید. گیاه گاستریا در طول فصل تابستان نیاز به هوایی گرم و در فصل زمستان به هوایی سردتر نیاز دارد. ممکن است برگ گیاه در درجه هوای گرم رنگ براق تری بگیرد و یا ممکن است گیاه شروع به تولید گل های رنگارنگ کوچک و کیسه مانند بکند.

دستورالعمل کشت گیاه گاستریا

آبیاری:

توصیه می شود که در فصل تابستان بستر گیاهتان را به خوبی آبیاری نمایید. البته اجازه دهید سطح خاک در فاصله دو آبیاری به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید. در فصول سرد سال نیز لازم است تا دفعات آبیاری را به ماهی یک مرتبه کاهش دهید اما آن را به کل متوقف نکنید و هرگز اجازه ندهید آب در میان برگ های گیاه جمع شود.

خاک و کوددهی:

معمولا برای کاشت و پرورش گل گاستریا از خاک کاکتوس و یا هر خالی با زهکشی عالی استفاده می شود و همچنین بهتر است ساختار خاک را با مقداری شن مخلوط نمایید. در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که گیاهتان را در طول فصل تابستان با استفاده از کود های مخصوص کاکاتوس تغذیه نمایید و در فصل زمستان از کوددهی آن خودداری کنید.

تعویض گلدان:

به طور کلی گیاه گاستریا دارای سیستم ریشه ای کوچک و کم عمقی است و به همین خاطر رشد آرامی دارد. این گیاه معمولا در گلدان هایی با دهانه باز و عمق کم کشته می شوند و در این گلدان ها در دسته های کوچکی رشد می کنند. پس از گذشت مدت زمانی گیاه مادر گیاهچه های بیشتری تولید می کند و این دسته ها به تدریج بزرگ خواهند شد. وقتی گیاه به اندازه ای رشد کرد که از هر طرف بیرون زد می توانید آن را در فصل بهار یا اوایل تابستان درون گلدان بزرگ تری کشت نمایید. همچنین می توانید در روند تعویض گلدان، تقسیم بوته را نیز انجام دهید.

راه های مراقبت از گیاه گاستریا

آفات و بیماری های شایع:

بهتر است بدانید که انواع گیاه گاستریا مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند که معمولا به صورت لکه های سیاه روی برگ ها ظاهر می شوند که می تواند ناشی از رطوبت بسیار زیاد روی برگ ها باشد. اگرچه شما باید هرچه سریع تر برای اصلاح سطح خاک رطوبت گیاه به منظور کنترل سطح عفونت ها اقدام کنید اما خوشبختانه این عفونت های قارچی به سرعت گسترش پیدا نمی کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *