دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مراحل و مدارک مورد نیاز سند زدن ملک

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که شما برای سند زدن ملک خود نیاز به مدارک و طی کردن مراحلی دارید که به همین منظور در این مقاله سعی داریم به بیان مدارک مورد نیاز سند زدن ملک و همچنین مراحل مختلف آن بپردازیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید پیدا کردن خانه ایده آل کاری پرزحمت است زیرا سر زدن به بنگاه های معاملات املاک، محاسبه هزینه ها و بررسی شرایط و انتخاب یکی از موارد همیشه پرچالش بوده اما با یافتن خانه ایده آل آل ماجرای جدیدی شروع می شود و آن هم سند زدن ملک و مدارک مورد نیاز آن است.

آشنایی با مدارک مورد نیاز سند زدن ملک

به طور کلی انتقال سند از جمله کارهایی است که اصول مخصوص به خود را دارد و ندانستن این نکات ممکن است شما را با مشکلاتی در روند خرید خانه مواجه کند و یا حتی کارتان را به تعویض بیندازد.

توجه داشته باشید پس از پیدا کردن خانه موردنظر و توافقی بین خریدار و فروشنده یک مرحله مهم و پرماجرا که اصطلاحا به نام کردن یا سند زدن ملک است آغاز خواهد شد چهار قطب فعال بازار مسکن شامل سازنده ها، فروشندگان واحد های مسکونی، خریداران مسکونی نوساز و خریداران مسکونی دارای سند رسمی برای دسترسی به سند و انجام روند انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار با مسیری دشوار و پر پیچ و خم مواجه خواهند شد.

به صراحت می توان گفت که معاملات ملک و انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار عمدتا دارای دو مرحله است که یک مرحله آن تنظیم سند عادی یا همان مبایعه نامه بین خریدار و فروشنده و مرحله دوم انتقال رسمی مالکیت واحد مسکونی به خریدار یا ثبت رسمی معامله از طریق صدور و ثبت سند محضری است. در واقع سند زدن خانه یکی از مهم ترین مرحله های خرید و فروش خانه خواهد بود که باید به تمامی جزئیات آن توجه شد زیرا در صورت بی توجهی به مسائل حقوقی سند زدن ملک عواقب ناگواری در انتظار خریدار یا فروشنده خواهد بود.

مراحل و مدارک مورد نیاز سند زدن ملک

مدارک مورد نیاز:

اصل و تصویر سند مالکیت زیرا در سند مالکیت تمام مشخصات جغرافیایی و هندسی ملک درج می شود

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
  • اصل و تصویر بنچاق
  • اصل و تصویر وکالتنامه
  • در صورتی ملک مورد نظر ورثه ای است باید اصل و تصویر حصر وراثت و همچنین اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث نیز ارائه داده شود.
  • اصل و تصویر پایان کار یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری
  • در صورتی که ملک انتخابی آپارتمانی باشد بایستی صورت مجلس تفکیکی نیز ارائه داده شود.

بنچاق:

پنجاق که یک کاغذ در سایز A 2 می باشد دارای مشخصات فروشنده و خریدار و آدرس و تمامی هزینه هایی است که طرفین در معامله قبلی نموده اند. به طور کلی در این برگ داستان ملک نوشته می شود که پیوست و پیش نیاز ملک خواهد بود. البته که همیشه هم نیاز به بنچاف نیست و حتی در صورتی که فروشنده بنچاق نداشته باشید دفتر خانه ای که او به آنجا مراجعه نموده از دفترخانه قبلی می خواهد تا یک نسخه از بنچاق برای او بفرستد چرا که دفترخانه ها موظف هستند تا یک نسخه از بنچاق ها را نزد خود نگه دارند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چگونگی سند زدن ملک

مراحل سند زدن:

بهتر است بدانید که علاوه بر مدارک مورد نیاز سند زدن ملک، مراحل و پیچیدگی های قانونی بسیاری هم وجود دارد که در ادامه سعی داریم به بیان این مراحل به صورت کامل بپردازیم:

مرحله اول: توافق اولیه

پس از انتخاب خانه مورد نظر خود اولین اقدامی که بایستی انجام دهید این است که با فروشنده وارد مذاکره شوید تا توافقات اولیه بین شما حاصل شود برای مثال توافقاتی مانند قیمت خانه و یا مواردی که به همراه خانه به شما انتقال خواهد یافت مثل خط تلفن.

مرحله دوم: توافق نهایی و قولنامه

پس از ایجاد توافق بین شما و فروشنده اینکه وارد مرحله جدیدی شده اید در این مرحله بایستی توافقات حاصل بین خود را به صورت نوشته دربیاورید و با یکدیگر به صورت نوشته قراردادی منعقد نمایید. به طور کلی مرحله دوم شامل مجموعه ای از مراحل لازم برای خرید ملک است که نباید بی توجه از آن عبور کنید.

مراحل مختلف سند زدن ملک خانه

مرحله سوم: گرفتن کد رهگیری خرید خانه از بنگاه

توجه داشته باشید که مرحله بعد از تنظیم مبایعه نامه گرفتن کد رهگیری است زیرا امروزه شاهد مواردی هستیم که فروشندگان خانه موردنظر را به چند شخص می فروشند اما برای اینکه شما مشمول چنین مواردی نشوید بهتر است با پرداخت مبلغ اندکی به یک بنگاه املاکی معتبر و رسمی از سلامت مبایعه نامه خود مطلع شوید.

برای گرفتن این کد می توانید به یک بنگاه معتبر مراجعه نموده و از آن درخواست کد رهگیری نمایید. بنگاه ها دارای سیستمی سراسری هستند که در آن سیستم نام فروشنده و خریدار را ثبت نموده و سلامت مبایعه نامه را تاکید می کنند تا مدارک مورد نیاز برای سند زدن ملک تکمیل باشد.

بهتر است بدانید زمانی که کد رهگیری برای مبایعه نامه مورد نظر صادر می شود به این معنا خواهد بود که فروشنده پیش از این خانه خود را به هیچ فرد دیگری نفروخته اما اگر فروشنده خانه را به مشتری دیگری فروخته باشد سیستم خطا می دهد.

مرحله چهارم: رفتن به دفتر اسناد رسمی همراه با مدارک

پس از گرفتن کد رهگیری بایستی فروشنده به همراه شناسنامه و اصل سند به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را از آن دفترخانه بگیرد و آن ها را برای سند زدن ملک آماده نماید.

روش های انتقال مالیکت خانه

مرحله پنجم: استعلام از شهرداری و مفاصا حساب و پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

به طور کلی پس از دریافت لیست مدارک مورد نیاز جهت سند زدن ملک توسط فروشنده از دفترخانه اسناد رسمی، او باید به جمع آوری مدارک بپردازد در این مرحله دفترخانه اسناد رسمی از شهرداری و دارایی و بخشداری استعلاماتی را به عمل می آورد تا احراز کند که ملک مورد نظر دارای هیچ نوع بدهی نمی باشد به این کار مفاصا حساب گفته می شود. همچنین دفترخانه ها به صورت اینترنتی بررسی می شود که سند ملک در گرو جایی هست یا خیر و همچنین استعلام می کند که ملک مورد نظر در طرح ساخت و ساز شهرداری هم نباشد.

توجه داشته باشید در صورتی که ملک در طرح ساخت و ساز شهرداری باشد و فروشنده اجازه معامله ملک را ندارد. دفترخانه نامه ای را به فروشنده می دهد تا وی با مراجعه به شهرداری و دارایی و بخشداری مفاصل حساب تهیه کند.

در این مرحله فروشنده باید به شهرداری مراجعه کند و درخواست تایید نامه دفترخانه را کند که به این منظور شهرداری بررسی نماید که ملک مورد نظر بر اساس پروانه ساخته شده است یا خیر و چنانچه ملک بر اساس پروانه ساخت نشده باشد فروشنده موظف است جریمه بپردازد و همچنین فروشنده باید عوارض نوسازی برای ساختمان و هزینه پسماند یعنی جمع کردن زباله و همچنین هزینه کمک به آموزش و پرورش را به شهرداری بپردازد تا تایید آن را اخذ نمایند.

سپس بایستی به اداره دارایی مراجعه نمایید و چهار درصد قیمت ملک را به عنوان مالیات نقل و انتقال به آن اداره بپردازد البته منظور از ۴ درصد قیمت ملک قیمت واقعی نیست بلکه قیمت منطقه ای است که بسیار کمتر از قسمت واقعی ملک خواهد بود برای مثال ممکن است فروشنده ای خانه خود را متری ده میلیون تومان فروخته باشد اما قیمت منطقه ای آن متری ۵ هزار تومان باشد. توجه داشته باشید در صورتی که ملک مورد معامله از جمله املاک تجاری باشد فروشنده بایستی برای تایید به بیمه نیاز مراجعه نماید.

نکات مربوط به انتقال مالیکت

مرحله ششم: حضور در دفترخانه و سند زدن

به طور کلی پس از گذراندن مرحله قبل وارد و فراهم آوردن مدارک مورد نیاز سند زدن ملک، مرحله جدیدی خواهید شد که در این مرحله شما به عنوان خریدار و طرف مقابل خود به عنوان فروشنده موظف هستید تا در تاریخ و ساعت تعیین شده برای سند زدن در دفترخانه معین شده حضور داشته باشید.

در واقع وقتی که موعد مراجعه به دفترخانه فرا می رسد ممکن است هر دو طرف در دفترخانه حاضر شوید و یا ممکن است که یکی از طرفین در دفترخانه حاضر نشود که در این حالت طرف مقابل باید تا پایان زمان وقت اداری در دفترخانه حاضر بوده و در پایان گواهی عدم حضور را از دفترخانه گرفته و به وسیله آن به دادگاه صالح مراجعه کرده و خسارت و هزینه پشیمانی را از طرف مقابل اخذ نماید. اما اگر هم شما و هم فروشنده در تاریخ تعیین شده در دفترخانه حاضر شدید و فروشنده نیز تمام مدارک لازم را به دفترخانه ارائه داد در این صورت با پرداخت هزینه تحریز به دفترخانه سند ملک به نام شما منتقل خواهد شد.

بهتر است بدانید حق تحریر مبلغی است که فروشنده و خریدار به صورت مساوی به دفترخانه می پردازند ولی این تنها هزینه انتقال سند نیست بلکه این عمل دارای هزینه های دیگری نیز می باشد که از جمله آن ها می توان به هزینه اخذ کد رهگیری از سیستم سراسری بنگاه املاک که ۵ درصد ارزش ملک می باشد و از طرفین اخذ خواهد شد و محاسبه کمیسیون املاک اشاره کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *