دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فریز کردن غذای پخته و مدت زمان ماندگاری آن ها در فریزر

  • مریم صبوری
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

آموزش فریز کردن غذای پخته: اول باید غذا هایی را انتخاب کنید که ماندگاری خود را حفظ کنند، دوم غذا را قبل از فریز کردن خنک کنید، سوم غذا را در حجم های کم فریز نمایید، چهارم بسته غذا را به خوبی هواگیری کنید، پنجم غذا را پس از خنک شدن در فریزر بگذارید، ششم به بسته بندی های فریزری برچسب تاریخ بزنید.

یکی از نگهداری مواد غذایی به صورت طولانی مدت کمک گرفتن از فریزر و فریز کردن مواد غذایی است. هر یک از مواد خوراکی با توجه به نحوه ای متفاوت زمان نگهداری خاصی دارند که طبق بررسی ها ما به این موضوع می پردازیم. با آمدن فریزر و فریز کردن غذاها باعث شده خیلی در کار و زمان صرفه جویی شود که امکان استفاده از مواد غذایی موجود در فصول مختلف سال فراهم شده است. ولی برخی از مواد غذایی قابل منجمد کردن نیستند و می توانند برای سلامتی بدن خطرناک و مضر باشند. پس در این جا لازم است که بدانیم انواع فریز کردن غذای پخته چگونه امکان است که هم مواد غذایی سالم بمانند و هم بهتر مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

راه های فریز کردن غذای پخته

آشنایی با نحوه فریز کردن غذای پخته

غذاهایی که بهتر است در فریزر قرار نگیرد از قبیل؛ غذاهایی که در ترکیبات آن ها مواد خمیری مثل: ماکارونی و رشته و سیب زمینی به کار رفته است. تخم مرغ، سس ها، سالادهایی که در آن مایونز به کار رفته است در صورت فریز کردن غذای پخته طعم آن ها تغییر خواهد کرد.

معمولا غذاهایی در دمای منفی هجده درجه سانتی گراد قرار می گیرند بیشتر سالم می مانند. فریز کردن مواد با حرکت مولکول ها کاهش رفته و باعث شده تا میکروب ها وارد مرحله غیر فعال سازی قرار بگیرند. همچنین مخمرها و باکتری ها و کپک ها در فریزر غیر فعال خواهند شد که از فساد جلوگیری می شود.

روش های منجمد کردن مواد خوراکی

چه مواد غذایی را می توان برای طولانی مدت در فریزر نگه داشت؟

اصلا منجمد کردن برنج پخته توصیه نمی شود چون در مدت زمان طولانی تغییراتی در بو و طعم و کیفیت چاشنی ها و ادویه جات به وجود می آید. از این جهت چون غذاهایی که پس از منجمد کردن و آماده شدن چاشنی زده می شوند خوب نمی شوند. همچنین غذاهای پخته ای که قصد فریز کردن دارید را پیش از قرار دادن در فریزر باید سرد شوند تا بهتر ظروف غذاها را جهت پایین آوردن حرارت در آب خیلی سرد قرار داده و بعد از خنک شدن در اندازه مشخصی که لازم است در ظروف مخصوص فریزر ریخته و منجمد شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فریز کردن غذای پخته به چه صورت است؟

اگر می خواهید هزینه های خرید خوراکی خود را کمتر کنید فریز کردن غذای پخته یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار است. طبق تحقیقات یک متخصص تغذیه غذاهای زیادی وجود دارند که می توان آن ها در فریزر منجمد کرد و از اسراف خودداری کرد. ایشان در این راستا می گویند که فریز کردن یک راه فوق العاده برای حفظ غذاها می باشد چون در این صورت دیگر نیازی به استفاده از نگهدارنده های شیمیایی نیست. در حقیقت این روش یکی از اولین روش های نگهداری خوراکی ها بوده که امروزه ما به خاطر تازه نگه داشتن غذا از آن استفاده می نماییم.

غذا هایی که نباید هرگز فریز کرد

در این راستا این متخصص عنوان کرده که غذاهایی مثل: ماکارونی و برنج برای فریزر کردن گزینه مناسبی هستند. ولی باید برای منجمد کردن آن این مواد را بیشتر از حد معمول پخت و در ظرف پلاستیکی مخصوص به اندازه یک وعده در فریزر گذاشت. بنابراین توصیه می شود این مواد غذایی در قبل از گرم کردن برای مدتی بیرون از فریزر قرار دهید تا یخ آن باز شود. همچنین وی می گوید: این دو غذا را می توان در حالت منجمد تا ۲ ماه نگهداری کرد و بدون هیچ تغییری آن را استفاده کرد.

روش های فریز کردن غذای پخته

بر اساس تحقیقات ایشان دانه های خوراکی و آجیل ها به خوبی فریز می شوند و این راه از فوق العاده ترین گزینه ها برای نگهداری طولانی مدت می تواند باشد. که حتی تا ۱ سال می شود از آن در فریزر بدون هیچ تغییری نگهداری کرد. آرد می تواند یکی دیگر از گزینه های فریز کردن غذاهای پخته باشد که آن را در کیسه یا ظرفی بدون این که هوایی واردش شود می توان تا ۲ سال در فریزر نگهداری کرد.

همچنین اگر کره یا پنیر صبحانه شما بعد از مدت ها در یخچال فاسد شد و کپک زد می توانید آن را در کیسه ای در بسته در فریزر نگهدارید. بیشترین زمانی که می توان پنیر را منجمد کرد تا شش ماه است و کره هم به همین مدت تا یک سال سالم می ماند.

آموزش گام به گام منجمد کردن خوراکی

نان هم یکی دیگر از گزینه های مناسب فریز کردن است که بسیار خوب جواب می دهد و آن را می توانید تکه تکه کنید و تا سه ماه به حالت منجمد نگهداری نمایید. همچنین از غذاهای پخته می توان سبزی های تازه یا سرخ کرده را بدون هیچ مشکلی از روش فریز کردن تا ۱ سال نگه دارید. سفیده تخم مرغ هم همینطور بوده از مواد غذایی است که قابلیت فریز شدن را دارد و از ۹ تا ۱۲ ماه می تواند سالم باقی بماند.

اگر در یخچال موزهایی دارید در حال قهوه ای شدن هستند آن ها در فریزر منجمد نمایید و بعدا از آن ها برای تهیه اسموتی یا مافین استفاده کنید. به این روش می توانید موز را تا ۳ الی ۵ ماه در فریزر بدون فاسد شدن نگه دارید.

آموزش فریز کردن غذای پخته

غذا های فریزی تا چه مدت ماندگاری دارند؟

انواع گوشت ها: گوشت پخته شده تا ۲ الی ۳ ماه، گوشت استیکی و کبابی پخته نشده تا ۴ الی ۱۲ ماه، گوشت چرخ کرده پخته نشده تا ۳ الی ۴ ماه، سوسیس و کالباس و همبرگر تا ۱ الی ۲ ماه، مرغ کامل پخته نشده تا ۱ سال، مرغ تکه شده پخته نشده تا ۹ ماه، انواع مرغ پخته شده تا ۴ ماه، ناگت مرغ تا ۱ الی ۳ ماه، پرنده های شکاری پخته نشده تا ۸ الی ۱۲ ماه، انواع غذاهایی که داخل شان گوشت دارند از ۲ تا ۳ ماه، آب و عصاره گوشت مرغ از ۲ تا ۴ ماه، پیتزا ها از ۱ تا ۲ ماه، خورشت و سوپ ها از ۲ تا ۳ ماه، ماهی های چرب مثل: سالمون و قزل آلا از ۲ تا ۴ ماه، ماهی غیر چرب از ۶ تا ۸ ماه، سفیده یا جایگزین‌ های تخم‌مرغ تا ۱ سال، غذا های آماده فریزری از ۳ تا ۴ ماه قابل نگهداری هستند.

با این که قرار دادن مواد غذایی در فریزر موجب کمتر شدن اسراف و هزینه ها می شود ولی در واقع منجمد کردن این مواد خطر رشد باکتری را نمی تواند کامل از بین ببرد و در حقیقت از کار باکتری ها خفته و بی اثر خواهد بود. اگر غذای پخته شده شما چند روز بیرون و یا در یخچال بوده آن گزینه خوبی برای فریز کردن نمی باشد.

همچنان که در این مطلب با فریز کردن مواد غذایی و غذاهای پخته آشنا شدید. برای مطالعه فاسد شدن مواد غذایی و خراب شدن ادویه جات می توانید از این مطالب ارائه شده آرگا نیز بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *