دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چطور از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با راه های محافظت از مواد غذایی در برابر فاسد شدن آشنا می کنیم و شما می توانید با رعایت نکات خاص مواد غذایی خود را بیش تر نگهداری کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید

باید بدانید که نگهداری از مواد غذایی بسیار اهمیت دارد و می تواند بر سلامت انسان ها نقش بسیار مهمی داشته باشد. برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی راه هایی را برای شما مطرح می کنیم که می توانید با استفاده از آن ها به راحتی مواد غذایی را نگهداری کنید و سلامت خود و خانوادتان را تضمین کنید.

فاسد شدن مواد غذایی

راه های پیشگیری از فاسد شدن مواد غذایی

در نظرداشته باشید ک که باید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کنید. در ادامه این نکات را برای شما مطرح می کنیم.

یخچال

  1. در نظر داشته باشید که در یخچال باید دو قسمت وجود داشته باشد یکی از قسمت ها برای غذا های خام و دیگری برای مواد پخته شده می باشد. باید بدانید که کنار هم قرار گرفتن این مواد می تواند باعث فاسد شدن مواد غذایی شود.
  2. کشو های جداگانه برای سبزی ها و گوشت ها اختصاص یدهید. بهتر است این دو ماده را در کنار یکدیگر قرار ندهید زیرا ممکن است آلودگی هایی که در سبزی وجود دارد به گوشت ها انتقال پیدا کند و گوشت ها را فاسد می کند.
  3. باید بدانید که همیشه باید سبزی های خرد شده را در فریزر قرار بدهید این کار باعث می شود که سبزی ها دیر تر خراب شوند.
  4. موادی را که در یخچال فریزر قرار می دهید بهتر است با پلاستیک فریزر روی آن ها را بپوشانید. این کار مانع انتقال باکتری ها، میکروب ها و آلودگی ها به مواد غذایی دیگر می شود.

از تخته های جدا برای خرد کردن گوشت و سیزی استفاده کنید.

استفاده از تخته های جدا

برای خرد کردن سبزی و گوشت باید تخته های جدا استفاده کنید. با این کار می توانید از انتقال باکتری های گوشت به درون سبزی ها و برعکس از سبزی ها به گوشت ها جلوگیری کنید و میزان ماندگاری آن ها را بالا ببرید.

شستن دست ها

زمانی که می خواهید مواد غذایی را بسته بندی کنید بهتر است قبل از این کار دست هایتان را با آب و صابون بشویید. با این کار می توانید از انتقال آلودگی هایی که روی دست های شما وجود دارد به مواد غذایی جلوگیری کنید.

باز کردن یخ مواد غذایی

برای باز کردن یخ مواد غذایی بهتر است آن ها را مستقیما روی شعله قرار ندهید و زمانی که از فریزر خارج می کنید اجازه بدهید چند ساعتی را درون یخچال بماند. باز شدن یخ مواد غذایی به صورت آهسته به ماندگاری مواد غذایی کمک بسیار زیادی می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گرم نگه داشتن

یکی دیگر از راه های پیشگیری از فاسد شدن مواد غذایی گرما می باشد. در نظر داشته باشید که میکروب هایی که می توانند باعث فاسد شدن مواد غذایی شوند در گرما از بین می روند. بنابراین گرما می تواند سلامت مواد غذایی را تامین کند. در نظر داشته باشید که اگر می خواهید غذایی که قبلا پخته اید را دوباره سرو کنید بهتر است حتما آن را گرم کنید تا از فاسد بودن آن جلوگیری کنید.

گرم نگه داشتن غذا برای جلوگیری از فاسد شدن

سرد کردن غذا

در واقع بهتر است غذا هایی که نمی خواهید فعلا استفاده کنید را سرد کنید. می توانید برای این کار غذا هایی را که استفاده نمی کنید درون یخچال یا فریزر قرار بدهید. باید بدانید که نیازی نیست بیش از حد حساسیت به خرج بدهید یکی دو ساعت ماندن غذا نمی تواند باعث فساد آن شود. در نظر داشته باشید که با سرد کردن مواد غذایی نمی توانید رشد میکروب ها را متوقف کنید فقط سرعت رشد آن را کاهش می دهید. مسمومیت های غذایی در صورتی رخ می دهد که غذایی که تهیه کرده اید به مدت طولانی در دمای محیط بماند. غذا هایی را که از بیرون تهیه می کنید بهتر است در یخچال نگهداری شود.

نکته : در نظر داشته باشید که اگر ظرفی را درون یخچال قرار می دهید باید درپوشی روی آن بگذارید تا بتوانید از ورود میکروب های دیگر به آن جلوگیری کنید.

انجماد مواد

برای پیشگیری از فساد در مواد غذایی می توانید آن ها را منجمد کنید. باید بدانید که دمای یخچال ۴ درجه سانتی گراد می باشد و دمای فریزر برای انجامد مواد غذایی زیر صفر می باشد. در نظر داشته باشید که اگر مقدار غذای بسیار زیادی را می خواهید در فریزر قرار بدهید و آن ها را منجمد کنید باید آن ها را به صورت بسته بندی کوچک تهیه کنید. یک باور غلط در میان مردم رایج است که می گویند نباید مواد غذایی داغ را در فریزر قرار دهید که طی تحقیقات ثابت شده است که قرار دادن غذای داغ در یخچال می تواند بار میکروبی آن را بسیار کاهش دهد و اگر همان غذا در محیط خانه بماند بار میکروبی بیش تر به خود می گیرد. برخی از افراد بر این عقیده می باشند که قرار دادن غذای داغ درون یخچال باعث خرابی آن می شود باید بدانید که این باور هم غلط است و در یخچالی که دمای آن ۴ درجه می باشدقرار دادن غذای داغ هیچ مشکلی بوجود نمی آورد.

منجمد کردن مواد غذایی

نکات ضروری

سوالات بسیار مهمی درباره جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی منجمد کردن آن وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم و آن ها را برایتان مطرح می کنیم.

  1. باید بدانید غذای منجمد شده ای که بخشی از آن آب شده است و هنوز در آن یخ وجود دارد را می توانید دوباره منجمد کنید اما اگر همه یخ آن آب شده باشد نمی توانید آن را دوباره منجمد کنید زیرا کار درستی نیست و ممکن است مسمومیت های غذایی ایجاد کند. این مورد برای سبزی ها و گوشت و مرغ خام هم صدق می کند.
  2. اگر می خواهید مواد غذایی پخته شده را درون فریزر قرار بدهید باید آن ها درون قابلمه بگذارید و در آن را خوب ببندید تا طعم آن ها عوض نشود. باید بدانید که تنها دو هفته می توانید از این مواد پخته شده استفاده کنید.
  3. غذا های دریایی را نباید دوباره منجمد کنید حتی اگر در آن ها کریستال های یخ وجود داشته باشد. باید بدانید که این نوع از مواد غذایی را پس از خروج از فریزر باید سریعا بپزید تا خراب نشوند.
  4. میوه ها را تنها در صورتی می توانید فریز کنید که طعم آن ها عوض نشده باشد.
  5. آجیل ها، نان ها و کیک و کلوچه ها را می توانید بار ها فریز کنید. در واقع کیک هایی که دارای خامه می باشند بهتر است تنها یک بار منجمد شوند و در صورت باز شدن یخ آن ها را دوباره منجمد نکنید.
  6. بستنی هایی که یخ آن ها باز می شود را دوباره منجمد نکنید.
  7. در نظر داشته باشید که اگر بوی مواد غذایی منجمد شده عوض شده بود نباید از آن ها استفاده کنید زیرا ممکن است فاسد شده باشند و مسمومیت های غذایی خطرناکی ایجاد کنند. البته ممکن است برخی از غذا ها بدون تغییر بو فاسد شوند.

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا را که مربوط به خانه داری، تمیز کردن تفلون سوخته و تمیز کردن مبل چرم را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *