دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مناسب ترین ورزش برای درد دنبالچه و رهایی از آن چیست؟

  • مریم صبوری
  • ۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

از علائم این درد می توان به درد شدید و ناگهانی که وقتی فرد از حالت نشسته برمی خیزد اشاره کرد. منبع این عارضه به خاطر عملکرد عضلاتی است که به دنبالچه چسبیده و موقع بلند شدن منقبض می شود و دنبالچه را حرکت می دهد که با کمک ورزش برای درد دنبالچه می توان آن را تسکین بخشید.

درد دنبالچه دردی است که تا اندازه ای شایع در انتهای ستون فقرات بوده که به استخوان خارجی در بین پاها انتشار می یابد. این بیماری اغلب در بانوان بیشتر از آقایان رخ می دهد که از دلایل شایع آن درد استخوان دنبالچه می توان به ضربه مستقیم ناشی از زمین خوردن یا لگد به نشمین گاه به وجود بیاید و با کمک ورزش قابل حل است. از علل دیگر آن می توان به کشیدگی لیگامان های ساکروکوکسیژیال و زایمان طبیعی و التهاب مفصل استخوان دنبالچه و شکستگی استخوان دنبالچه اشاره کرد. در هنگام حرکت و لمس استخوان دنبالچه که در آخرین بند ستون فقرات در بالای مقعد قرار دارد درد زیادی متحمل خواهد شد. که این درد با نشستن تشدید شده به شکلی که فرد مجبور است با یک طرف باسن بنشیند.

درمان درد دنبالچه با کمک ورزش

چه ورزش هایی برای درد دنبالچه توصیه می شوند؟

پیش از معرفی ورزش های مناسب جهت درمان درد دنبالچه بهتر است با عوامل و نشانه های این عارضه آشنا شوید. اصولا هنگامی که درد در این منطقه رخ می دهد به خاطر عوامل و بیماری بدخیم مقعد و یا آخر ستون فقرات هم می تواند باشد. که افرادی که از این علائم رنج می برند باید با مراجعه به پزشک و بررسی و تشخیص آن علت را بیابند. تا وقتی که تشخیص و درمان درد دنبالچه صورت بگیرد فرد می تواند با کمک بالشتک حلقوی جهت آرام کردن درد در موقع نشستن استفاده نمایند.

درمان درد دنبالچه با کمک ورزش

استخوان دنبالچه در انتهای ستون فقرات قرار دارد که نقش تحمل وزن را در موقع نشستن بر دوش دارد و لیگامان ها و عضلات به آن می چسبند. حدود سه تا پنج مهره از بقایای مهره ها دنبالچه را تشکیل می دهند که این مهره ها از بالا به پایین کوچکتر شده و عضلات کف لگن با دنبالچه ارتباط مهمی خواهد داشت که در دستگاه مکانیزم دفع مدفوع و ادرار سلامت بسیار مهم می باشد. نقص در دنبالچه عملکرد عضلات کف لگن را از کار انداخته و مکانیزم دفع دچار اختلال خواهد شد. شکستگی دنبالچه به شکلی که تعداد بند های تشکیل دهنده آن بسیار کم اتفاق می افتد.

ورزش مناسب برای درد دنبالچه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دلایل و علت به وجود آورنده درد

این درد هنگامی آغاز می شود که خود دنبالچه یا نواحی اطراف آن دچار آسیب شده باشند. از شایع ترین عامل تاثیر گذار آن می توان گفت به خاطر ایجاد کشیدگی در عضلات و یا در رباط های پشتیبان کمر در طول دوره بارداری و در هنگام تولد کودک باشد. در نتیجه وارد شدن آسیب به دنبالچه در نتیجه تصادف یا قرار گیری نامناسب آن به خاطر آسیب های وارد شده در انجام فعالیت های زیاد است. که این فعالیت ها می تواند موجب وارد شدن فشار مداوم به این ناحیه از بدن شخص شود.

ورزش برای درد دنبالچه چیست؟

نشانه های درد دنبالچه

هنگامی که درد شدید و ناگهانی موقع بلند شدن فرد صورت بگیرد علت آن به خاطر عملکرد عضلات بدن است که به دنبالچه می چسبد. در این هنگام موقع برخاستن منقبض شده و دنبالچه را حرکت می دهد. در برخی مواقع بیمار در هنگام نشستن روی محل سفت درد نداشته و درد موقع نشستن در روی محل نرم به وجود می آید. در این وضعیت بیمار دنبالچه قابلیت تحرک زیادی داشته و در حالت معمولی در موقع نشستن روی زمین تماس با دو استخوان در دو سمت و زیر لگن است. هنگام نشستن در جای نرم به جای این که نیرو از محل نشستن مستقیم به لگن خاصره وارد شود به دنبالچه وارد خواهد شد. که اگر دنبالچه فرد قابلیت تحرک زیادی داشته باشد بر اثر فشار محل نشستن حرکت می کند و این حرکت سبب درد خواهد شد.

انواع ورزش برای درد دنبالچه

  • درد در هنگام اجابت مزاج بیشتر می شود.
  • درد عمقی که امکان دارد همیشه در ناحیه دنبالچه حس شود.
  • امکان دارد درد موقع عادت ماهانه بیشتر شود.
  • هنگام درد ران ها ممکن است تیر بکشند.
  • امکان دارد شخص احساس کند که محل نشستنش ناپایدار است.
  • موقع فشار دادن با انگشت به ناحیه دنبالچه دردناک خواهد شد.
  • زمانی که بیمار به پشت لم داده و نشسته درد بیشتر شده و بیمار ترجیح می دهد که هنگام نشستن بیشتر به جلو خم شود. چون هنگام تکیه دادن به عقب فشار بیشتری به استخوان دنبالچه وارد خواهد شد.

چنانچه این بیماری و درد تا مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند بیمار ممکن است به خاطر ترس از نشستن و ایستادن زیاد موجب درد در کف پا شود. همچنین موقع بد نشستن بر روی صندلی دچار کمر درد خواهد شد که از عوامل دیگر آن می توان به بی خوابی و اضطراب و افسردگی از عوارض طولانی مدت این بیماری نام برد.

انواع ورزش برای درد دنبالچه

راه های درمان این بیماری

برای درمان این عارضه روش های درمانی مختلفی توصیه شده است که عبارتند از:

  • تزریق
  • ورزش برای درد دنبالچه
  • استفاده از تیوب برای نشستن
  • ماساژ توسط بیمار به درون مقعد بعد از آموزش
  • جا انداختن درون مقعد توسط پزشک
  • جراحی در صورت پاسخ نگرفتن به درمان

بهترین ورزش برای درد دنبالچه

تمرینات ورزشی مناسب جهت تسکین درد

برای بهبود این درد ۴ تمرین ورزشی پیشنهاد شده است که می تواند در کاهش و رفع این درد بسیار موثر باشد. در ادامه با این تمرینات و روش های انجام آن ها آشنا می شوید:

  • تمرین اول:

یکی از ورزش ها برای درد دنبالچه تمریناتی است که از طریق برخی از حرکات شکم شکل می گیرد. تمرین های ناحیه شکم می تواند با دراز کشیدن به روی پشت به صورت منظم انجام بگیرد. در این حالت نیاز است که زانو های شما در حالت خمیده قرار بگیرند و سپس با عضلات شکمی منقبض شوند که این انقباض عضلات برای یک ثانیه حفظ شده و در نهایت عضلات آزاد می شوند.

  • تمرین دوم:

به پشت بخوابید و همزمان با ین که پای شما با زانو در زاویه ۱۸۰ درجه بالا می آورید دست ها را به صورت کشیده بالای سر قرار دهید. در حالی که سرتان را کمی بالا آوردید دست ها را باز نمایید به شکلی که پشت کف دستان شما روی زمین قرار بگیرد. حالا دستان تان را در کنار بدن تان قرار دهید و این حرکت را تا ده مرتبه تکرار نمایید.

چه ورزشی برای درد دنبالچه خوب است؟

  • تمرین سوم:

حالت به پشت خوابیده و زانوها را خم نمایید به شکلی که کف پاهای شما بر روی زمین قرار بگیرد. کف هر دو دست را بر روی شکم قرار دهید و همان شکل که زانوها خم هستند هر زانو را اول در زاویه ۹۰ درجه و بعد ۱۸۰ درجه باز نمایید. این تمرین ورزش برای درد دنبالچه مفید می باشد و او را تا ده مرتبه انجام دهید. به همان شکل که هستید با پای دیگر همین حرکت را انجام دهید.

  • تمرین چهارم:

یکی دیگر از حرکات تمرینی برای تسکین درد دنبالچه به صورت پهلوی چپ بخوابید و دست چپ را در زیر سر خود قرار دهید. کف دست راست را به شکل تکیه گاه کنار قفسه سینه نگه دارید، بعد پای راست را بالا برده و در این حالت پنج ثانیه بمانید. در نهایت پاها را پایین آورده و تا ده مرتبه تکرار کنید و حالا پای راست را صاف نگه داشته و با پای چپ بالا نگه دارید. این حرکت را هم ده بار انجام دهید بعد به پهلوی راست خوابیده و این حرکت را تکرار نمایید.

پس از آشنایی با تمرینات رفع دردهای دنبالچه جهت انجام ورزش برای لاغری پایین تنه و ورزش در خانه برای بانوان می توانید کلیک نمایید و در حفظ سلامت جسمانی خود کوشا باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *